Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?
Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera?
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin vähemmän. Liikuin enemmän. Laihduin.
Onko tää läskille liian vaikea ymmärtää?
Jos se ei sulle läskille ollut liian vaikea ymmärtää niin miksi se olisi muille läskeille. Kuinka monta kymmentä kiloa pudotit?
Moi läski!
Itse en koskaan ole ollut läski
Tarkkailen painoani ja pudotan sitä aina kun vaaka näyttää liikaa
Simple as that!
Yllättävää (not) että et ollut edes lukutaitoinen tähänkään ketjuun vastatessasi. No, kun on lusikalla annettu...
Ps. 170 senttiä ja 57 kiloa.
Moi läski!
Osaan lukea. Vastasin viestilläni ketjussa olleeseen kommentiin.
PS läski valehtelee aina painonsa
Jos pystyy tekemään etätöitä ja työskentely onnistuu seisten niin suosittelen sähköpöytään ja kävelymattoon investointia. Nykyään tulee käveltyä keskimäärin sellainen 12km työpäivän aikana. Ruokavalio samalla kuntoon, koska huonoa ruokavaliota ei vaan pysty juoksemaan pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on palleatyrä ja oli ruokatorven tulehdus.En voimut 6 viikkoon syödä paljon mitään joten laiduin reilussa 6 viikossa 5 kiloa. Oli se kyllä aika kipeä rinnan seutu tuon ajan.
Mulla kans palleatyra, ei refluksia, ikuinen lääkitys. Oire ei poistu ruokavaliolla, se vaan täytyy muokata. Vähän kerrallaan, useasti päivässä. Rasvaisia ruokia ei voi syödä, eniten harmittaa, kun en voi syödä sipulia. Punainen liha ei sula.
38/86
ei tuu sitten mieleen haukata siitä porkkanasta pieniä palasia kerrallaan. Etkö siedä ruokaa kädessä?
"Ensin lopetin tupakoinnin, korvasin käden työn syömällä. Kun lopetin karkin ja suklaan syönnin, otin sukkapuikot käsiin. Lihoin tupakoinnin lopettamisen jäljeen 17kg! En tuolloin tajunnut ottaa niitä sukkapuikkoja käteen. Tuosta aikaa 24 vuotta. Nyt eri meininki. Sukkapuikot pysyy ja säännöllinen ruokailu 4-5xpv. Protskupainotteisesti syön, kasvikset, marjat, hedelmät, täysjyvä myös kuuluu ruokavalioon. "
Kunnes neulot kätesi rikki. Itse en ole pariin vuoteen saanut mitään neulottua. Ensin molempiin käsiin tuli rannekanavaoireyhtymä, jotka leikattiin. Sitten oikeaan peukaloon nivelrikko, jolle ei nyt tehdä mitään. Olkapää on niin kipeä, ettei nurjan neulominen onnistu. Olkapäällekään ei tehdä mitään kun käsi vielä kuitenkin nousee.
Aloitin dieetin 1.7.2025 115 kg painosta...tänään aamulla painoin 98 kg. Karppaan ja syön 3 kertaa päivässä. olen miespuolinen.... treenaan ja teen raskaita töitä joka päivä tuntitolkulla joten kulutukseni on tolkuttoman isoa... laihdutan nopeasti tulevan leikkauksen takia. Aion pysyä tylsässä lautasmallissa ja kasvisten syönnissä jotta paino ei enää nouse. Näytän muuten hyvältä jo nyt kun lihakset tulevat esille....siellä ne ovat olleet rasvan alla...
Vierailija kirjoitti:
"Ensin lopetin tupakoinnin, korvasin käden työn syömällä. Kun lopetin karkin ja suklaan syönnin, otin sukkapuikot käsiin. Lihoin tupakoinnin lopettamisen jäljeen 17kg! En tuolloin tajunnut ottaa niitä sukkapuikkoja käteen. Tuosta aikaa 24 vuotta. Nyt eri meininki. Sukkapuikot pysyy ja säännöllinen ruokailu 4-5xpv. Protskupainotteisesti syön, kasvikset, marjat, hedelmät, täysjyvä myös kuuluu ruokavalioon. "
Kunnes neulot kätesi rikki. Itse en ole pariin vuoteen saanut mitään neulottua. Ensin molempiin käsiin tuli rannekanavaoireyhtymä, jotka leikattiin. Sitten oikeaan peukaloon nivelrikko, jolle ei nyt tehdä mitään. Olkapää on niin kipeä, ettei nurjan neulominen onnistu. Olkapäällekään ei tehdä mitään kun käsi vielä kuitenkin nousee.
No jos menee kädet rikki, niin sitten ei voi mitään. Kulutustavaraahan se ihminenkin on. Hän on kuitenkin jo pysynyt 24 vuotta normaalipainoisena, mikä on tuonut lisää elinvuosia ja varmasti auttanut tottumaan terveellisiin elintapoihin.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin vähemmän. Liikuin enemmän. Laihduin.
Onko tää läskille liian vaikea ymmärtää?
Mulla tuo ei toiminut niin kauan kun hormonit olivat epäbalanssissa.
Läskeillä lötyy aina hyvä selitys :D
Katso vaikka Selviytyjät? Kuinka moni kilpailija lihoo siellä? Entä laihtuu?
Kun sain hormonit balanssiin, laihtuminenkin oli mahdollista. Selviytyjissä ei heillä vissiin sitten ollut hormonit epäbalanssissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä onnistuin vaan kävelemällä 15 000 askelta päivä ja syömällä 1100kaloria. Kaikki sokeri piti jättää pois. Tulihan ne takas korkoineen.
Oisit tuohon askelmäärään edes sen 1500kcal syönyt. Ja täysjyvä ei ole kiellettyä, ei edes peruna.
Vierailija kirjoitti:
Nyt joku kiihtyi niin, että ei näppiskään enää meinaa hänellä toimia. Lepo vaan, ei sinua arvosteltu ihmisenä. On vain ihan älyttömän hölmö neuvo, että syö pussillisen karkkia kerralla mutta harventaa sen pussin ostoväliä viikosta kahdeksaan päivään tai vaikka kahteen viikkoon. Tuo juuri on turhaa rutiinisyömistä.
Samaa mieltä. Itse jätin karkin ja suklaan kerralla pois. Tuosta 3 vuotta aikaa. Ei tee edes mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt joku kiihtyi niin, että ei näppiskään enää meinaa hänellä toimia. Lepo vaan, ei sinua arvosteltu ihmisenä. On vain ihan älyttömän hölmö neuvo, että syö pussillisen karkkia kerralla mutta harventaa sen pussin ostoväliä viikosta kahdeksaan päivään tai vaikka kahteen viikkoon. Tuo juuri on turhaa rutiinisyömistä.
en ole kiihtynyt, vaan kirjoitan pimeässä, sori vain jos kirjoitusvirheet ahdistavat sinua noin suuresti, ehkä siihenkin on olemassa lääke. Ja viestini oli ihan oikein kohdennettu. Sitä ei edelleenkään ole tarkoitus lukea kirjaimmellisesti, vaan se oli havainnollistava esimerkki siitä miten voi lähteä liikkeelle syömisten vähentämisestä. En pidä siitä, että toisten viestejä aletaan vääristellä tahallisesti
No kyllähän karkkipussi jätetään kauppaan. Mitään siedätyshoitoa karkin suhteen. On todellakin tapa, josta kerralla pois. Syö sitten vaikka sitä porkkanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti jos haluaa laihtua, kannattaa pistää se porkkana suuhun pilkottavaksi. Pureskelukokemus lisää kylläisyyden tunnetta, ja myös syöminen on hitaampaa.
Kyllä sitä sentinkin palaa ehtii pureskella tarpeeksi, idari!
Mutta helpompaa kait se on haukata palanen, ku pilkkoa sentin kokoisia palasia 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelet ja näet vaikkapa että vaan yksi peruna. Kuulostaahan sekä näyttäkin se vähältä. Mutta jos leikkaat sen perunan vakkapa 6-8 palaseen ja levität ne lautasellesi niin että eivät ole aivan kasassa, näyttää heti enemmältä vaikka se on edelleen vaan se yksi ainut peruna. Vielä kun muistelet että hienoimissa ravintoloissakin ne annokset ovat aika pieniä.
Olen aina pilkkonut perunan. En ole hienostosyöjä, mutta osaan käyttää haarukkaa ja veistä syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ruokamäärän vähentäminen jokaisella aterialla, hiukan pienempi lautanen ja kaikki pilkottuna: näyttää isommalta annokselta. lisäksi säännölliset syömiset. Kaiken turhan syömisen vähentäminen. eli jos on tottunut syömään karkkipussin viikossa, niin alkaakin syödä karkkipussin joka 8. päivä. Sitten väliä vain pidentää pikkuhiljaa.
Olen samaa ja eri mieltä. Pienempi lautanen, joo, mutta pilkkomistyö kannattaa jättää omille hampaille. Ja joo, parempi on syödä karkkipussi 8 päivän välein kuin kerran viikossa, mutta vielä parempi on tarkastella tapojaan, jättää hyvät tottumukset ja luopua huonoista. Syökö niitä karkkeja vain tavan vuoksi? Ja jos oikeasti karkit ovat ihaninta maailmassa, niin miksi pussillinen kerran viikossa? Miksei vaikka yksi ihana laatukonvehti kahvin kanssa joka päivä? Itselleni on auttanu
Minä lopetin ja kymmeniä vuosia kestäneen tupakoinnin (apuna vieroituslääke) ja aloitin myös painon pudotuksen (-20 kg) samaan aikaan tupakoinnin lopetuksen kanssa. Onnistuin molemissa ja vastoin yleistä luuloa ettei näitä kahta asiaa voi tehdä onnistuneesti saman aikaisesti. Minun mielestäni onnistumiseni salaisuus olikin tämä kahden vaativan asian yhtä aikaa tekeminen jolloin en tullut kiinnittäneeksi kumpaan liikaa huomiota. Vastoin yleisiä odotuksia olen pysynyt jo 5 v. tavoitepainossani (pysyvät elintapamuutokset) ja tupakkaa en ole myöskään enää suuhuni laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se lihotusvaihe ole ollut paljon suurempi urakka kun on pitänyt syödä 24/7 kuin virtahepo?
Laihdutukseen riittää kun tuon vain lopettaa.
Jos syömisen voiskin lopettaa kokonaan, se ois helppoa! Esim. tupakan polton lopettaminen on tosi helppoa, koska sitä ei tarvitse elääkseen yhtään. Lopetin sen 10 v sitten ja en ole yhtään röökiä polttanut sen jälkeen. Ruuan kanssa ei oikein voi samaa tehdä.
Eihän nuita voi verrata! Molempiin tulee käsille tapa ja joillekkin toinen korvaa toisen. Näin minulle kävi, kun lopetin tupakoinnin 24 vuotta sitten. Kaikki ymmärtää, että syömistä ei voi lopettaa, mutta sen voi tehdä hillitysti.
Erittäin järkevä laihdutusopas on Pertti Mustajoen kirja Vähennä kaloreita ilman dieettiä. Professori Mustajoki on sisätautilääkäri, joka on erikoistunut aineenvaihdunta- ja hormonisairauksiin ja perustanut sairaalaan laihdutusryhmiä. Kustantaja on suomalainen lääkäriseura Duodecim, joka julkaisee lääketieteellistä kirjallisuutta.
Kuinka moni tässäkin ketjussa kehuilee laihtuneensa, vaikka on huijannut laihdutuslääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun energiankulutus sitten tavoittepainossani on 1305 kcal/vrk ja sen verran nyt olen syyskuusta alkaen syönyt."
Onko tavoitepainosi varmasti terve? Tuokuulostaa tajuttoman pieneltäenergiankulutukselta, kun olen oppinut siihen ettei alle 1500 kcal/vrk syömällä saisi laihduttaa.
Olen eri, mutta mä laihdutin max. 900 kcal/vrk ja lenkkeilin lisäksi. Kilot ovat pysyneet poissa nyt jo 25 vuotta. Ei tuommoista 1500/vrk "sääntöä" ole olemassakaan.
Olet aivan varmasti luuta ja nahkaa! Saatko tarpeeksi proteiineja, hyviä rasvoja ja hiilihydraatteja?! Kun keho ja mieli tottuu, ei ole sama kuin terve keho ja mieli.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tässäkin ketjussa kehuilee laihtuneensa, vaikka on huijannut laihdutuslääkkeillä.
Älä nyt jaksa. Hormonipohjaiset laihdutuslääkkeet ovat tulleet jäädäkseen. Lihavuus on nykyisin kansansairaus, ja hyvin nopeasti tuo lääke on muodossa tai toisessa lähes jokaisen keski-ikäisen lääkelistalla. Siinä on myös puolensa; kaikki rahastavat ns hyvinvointivalmentajat ja laihdutusmaakarit voivat taas paeta hyväksikäyttämästä ihmisiä varjoihin.
Täytyy kait tavoite olla lihaskunnon ylläpitoon ravinnolla.