Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?
Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera?
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten normaalipainoiset voi käydä esim pizzalla?
Puolitatteko sen vai miten jättipizza mahtuu vatsaan vai jääkö puolet lautaselle lähtiessänne?
Riippuu, mitä olen muuta syönyt päivän aikana ja mitä pizzaa syön. Jos kcal määrä vajaa, voin hissukseen syödä koko pizzan, jossa täytteenä tonnikala, tomaatti, ananas ja vähän juustoa. Pepperonipizza niin rasvaista, että ei mene edes puolikas pizza. Kun en jaksa syödä, otan loput mukaan.
Sori, en heti huomannut, että jättipizzasta kyselit. Eli vastaukseni liittyi normaalikokoiseen pizzaan.
Normaalikokoinen pizza on melkoisen kookoas ainakin pizzerioissa missä pizza vyöryy ison lautasen yli,pakastepizzat ovat kyllä kutistuneet ja hinnat nousseet.
Pizzerian pizzoista oli kyse.
"Ei ole missään tarjolla herkkua ja lihottava ruokaa,ellei sitä itse omasta tahdosta osta ja laita suuhun sitte.
Ennenkin oli herkkuja ihan samanlain,niitä vain ei ostettu joka ikinen päivä."
Olet väärässä. Ruokaympäristö on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana valtavasti. Esim. karkkeja ja sipsejä myydään nykyään säännönmukaisesti sellaisissa jättipusseissa, joista 1980-lapset tuskin osasi edes haaveilla.
Pertti Mustajoki on kirjoittanut blogissaan myös ruokaympäristössä tapahtuneista muutoksista ja selittää tieteellisiin tutkimuksiin perustuen, miten ne on vaikuttanut ihmisten lihomiseen. Kannattaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tässäkin ketjussa kehuilee laihtuneensa, vaikka on huijannut laihdutuslääkkeillä.
Älä nyt jaksa. Hormonipohjaiset laihdutuslääkkeet ovat tulleet jäädäkseen. Lihavuus on nykyisin kansansairaus, ja hyvin nopeasti tuo lääke on muodossa tai toisessa lähes jokaisen keski-ikäisen lääkelistalla. Siinä on myös puolensa; kaikki rahastavat ns hyvinvointivalmentajat ja laihdutusmaakarit voivat taas paeta hyväksikäyttämästä ihmisiä varjoihin.
Kansansairaus ollut kautta-aikain liitännäissairauksineen. Äitini jo liki 8kymppinen ja ylipainoinen. Ei oo lääkäri puottanut yhtään laihdutuspilleriä dosettiin saatika reseptiä kirjoittanut, ehdotuksesta puhumattakaan. On kansantauteja, johon lääkitys.
80-vuotiaan ei välttämättä kannata laihduttaa, vaikka ylipainoa olisi reilusti ja siitä aiheutuisi terveydellistä haittaa. Laihtuminen on aina rasitus kropalle ja siinä menetetään väkisinkin myös lihaksia (sydänkin on lihas...), joten vanhalle ja sairaalle ihmiselle maltillinenkin laihdutus saattaa olla kohtalokasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten normaalipainoiset voi käydä esim pizzalla?
Puolitatteko sen vai miten jättipizza mahtuu vatsaan vai jääkö puolet lautaselle lähtiessänne?
En jäy pizzalla. Joskus teen kotona tonnikalapizzaa ja otan siitä reissumiespalan kokoisen siivun, syön monta päivää samaa pizzaa, lämmitän vain uuden palan. Vatsa tulee täyteen silläkin. En koskaan syö itseäni ähkyyn. Nyt 165cm/56kg ja olen 17 kiloa laihduttanut neljä vuotta sitten pätkäpaastolla
Vierailija kirjoitti:
Itsekuriakin voi kasvattaa. Aloita vaikka siitä, että sinnittelet ja siirrät seuraavan herkun syömistä aina tunnin lisää ja ennen kuin huomaatkaan olet päässyt irti jatkuvasta herkkujen syönnistä, ota vaikka porkkana ja nakerra sitä jos sinun on paklo koko ajan jauhaa jotain suussasi. Kaupassa sinun pitää opetella kiertämään ne hyllyt missä on niitä lihottavia herkkuja joihin helposti lankeat ja jotka eivät ole kaupan sinua ei juuri ketään muutakaan varten.
Et selvästikään tiedä yhtään mistä puhut. Porkkanan nakerteleminen ei riitä mihinkään, jos elimistö viestii olevansa nälänhädässä ja tarvitsevansa äkkiä roppakaupalla lisää energiaa.
Aiheesta on tehty tieteellisiä tutkimuksia, joten tuollaiset maalaisjärkeen vetoavat mutuilut olisi paras jättää sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla oo hoikan geenit. Olen tehnyt töitä laihtumiseni eteen. Olen tuo, joka lihoi 17kg tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Paino nousi puolessa vuodessa. Olen ennemminkin tunnesyöjä. Jätin sen karkin ja suklaan pois 3 vuotta sitten ja vuodessa putosi 10kg. Sitten aloitin elämäntaparemontin -500kcal, jonka vuoksi jojoilmiöitä, kun en osannut laskea tarkkaa kulutusta. Jätin -500 kcal pois ja aloitin syömään 5xpv, tarpeen mukaan kuitenkin proteiinia ja hyviä rasvoja ylläpitäen, hiilareitakin söin. Pääsin jo hyvään balanssiin 76 kilosta 63kiloon ja nyt kesällä lihonut 4kg. Että kyllä se on korvien välissä ja itsekurin puutteesta kiinni. Pahoittelut siitä, että jollekin on jäänyt käsitys, että olen pysynyt normaali painossa tuon 24 vuotta.
Sinunkin lihomisellasi oli siis selvä laukaiseva tekijä eli tupakoinnin lopettaminen. Luulisi sinun ymmärtävän sitä taustaa vasten, että elimistön toiminta vaikuttaa paljon siihen kuinka helppoa tai vaikeaa painonhallinta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorottelin karppausta, pätkäpaastoa, kaalikeittodieettiä ja pidin välillä yksittäisiä mässypäiviä. Melkein kaikki kilot on tullut vuodessa takaisin.
Niin ja kiloja karisi 25 ja aikaa kului vajaa vuosi.
Miten vuodessa voi saada 25kg takaisin? Pitää mättää ihan järkyttävästi, ihan tarkoituksella ahmia. En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorottelin karppausta, pätkäpaastoa, kaalikeittodieettiä ja pidin välillä yksittäisiä mässypäiviä. Melkein kaikki kilot on tullut vuodessa takaisin.
Miten vuodessa voi saada 25kg takaisin? Pitää mättää ihan järkyttävästi, ihan tarkoituksella ahmia. En usko.
Osa menetetyistä kiloista on nestettä ja laihduttamisen jälkeen on usein kauhea nälkä, mikä johtaa helposti ahmimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. 500 kcal liikaa päivässä = 25 kg vuodessa. 500 kcal saa kokoon muutamalla haukulla - banaani, voileipä, jogurtti. Yksi välipala liikaa. Pari kauhallista liikaa kotiruokaa. Liikaa salaatinkastiketta. Jne jne. Ei todellakaan tarvitse "järkyttävää mättöä", siis tyyliin Mäkkärin aamupala, buffettilounas, jäätelöä litra välipalaksi, perhepizza illalla tms. Ihan pienet muutokset arjessa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tässäkin ketjussa kehuilee laihtuneensa, vaikka on huijannut laihdutuslääkkeillä.
Älä nyt jaksa. Hormonipohjaiset laihdutuslääkkeet ovat tulleet jäädäkseen. Lihavuus on nykyisin kansansairaus, ja hyvin nopeasti tuo lääke on muodossa tai toisessa lähes jokaisen keski-ikäisen lääkelistalla. Siinä on myös puolensa; kaikki rahastavat ns hyvinvointivalmentajat ja laihdutusmaakarit voivat taas paeta hyväksikäyttämästä ihmisiä varjoihin.
Huijaamista se silti on. Laihduttaminen onnistuu ilman lääkkeitä. On laiskaa laihduttaa laihdutuslääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. 500 kcal liikaa päivässä = 25 kg vuodessa. 500 kcal saa kokoon muutamalla haukulla - banaani, voileipä, jogurtti. Yksi välipala liikaa. Pari kauhallista liikaa kotiruokaa. Liikaa salaatinkastiketta. Jne jne. Ei todellakaan tarvitse "järkyttävää mättöä", siis tyyliin Mäkkärin aamupala, buffettilounas, jäätelöä litra välipalaksi, perhepizza illalla tms. Ihan pienet muutokset arjessa riittää.
Tämän vuoksi laihdutuksen jälkeen pitää ottaa tavaksi säännöllinen aamupunnitus, joko päivittäin tai ainakin viikoittain. Muuten lihoo takaisin. Eikä se ole pakkomielle, vaan terveydenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huijaamista se silti on. Laihduttaminen onnistuu ilman lääkkeitä. On laiskaa laihduttaa laihdutuslääkkeillä.
Sinä tiedät tietysti enemmän kuin asiantuntijat, joiden mielestä myös laihdutuslääkkeille on paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. 500 kcal liikaa päivässä = 25 kg vuodessa. 500 kcal saa kokoon muutamalla haukulla - banaani, voileipä, jogurtti. Yksi välipala liikaa. Pari kauhallista liikaa kotiruokaa. Liikaa salaatinkastiketta. Jne jne. Ei todellakaan tarvitse "järkyttävää mättöä", siis tyyliin Mäkkärin aamupala, buffettilounas, jäätelöä litra välipalaksi, perhepizza illalla tms
Aamupunnitus ei auta, jos kroppa kiljuu jatkuvasti lisää ruokaa.
Kumpi on pahempi: pakkomielle syödä liikaa vai punnita itsensä aamulla? Niin .
Minulla on auttanut, kun olen jättänyt kaiken lisätyn sokerin/siirapin yms. pois. Makeutukseen käytän tarvittaessa steviaa. En voi syödä karkkia,suurinta osaa valmisruokia tai muuta mättöä, ne kun ovat täynnä sokeria ja sen johdannaisia. Teen itse ruokani ja leivonkin välillä, käytän manteli- ja kookosjauhoja ja makeutukseen sitä steviaa. Tähän on tottunut ja elimistö tervehtynyt. Ennen tuota kroppa oli aivan jumissa sokerikuorman alla, en onnistunut laihtumaan millään kalorivajeilla yms. Helppo kieltäytyä kaikesta kun on tottunut. Sen olen huomannut, että jos olen syönyt jostain syystä sokeria tai liikaa hiilihydraattia, alkaa makeanhimo lähes heti. Minulle herkkuja ovat myös taatelit, niiden luonnollinen sokeri toimii toisin elimistössä, nykyään niitä saa vaikka minkä makuisina. Uskomatonta kylläkin, osaan taatelipusseja on erikseen vielä lisätty sokeria! Joskus syön sipsejäkin, niidenkin kanssa saa olla tarkkana, enää löytyy vain muutama pussi, jota ei ole pilattu sokerilisällä. Elintarviketeollisuus pilaa kaikki elintarvikkeet, joka paikkaa lisätään koukuttavaa sokeria, siirappia yms. joka paisuttaa ihmiset ja saa heidät hamuamaan entistä enemmän suuhunsa. Sitten syötetään laihdutuslääkkeitä, jotka hillitsevät insuliiniresistenssiä...ollaan kuin tehokarja navetassa!.
Ja lisäisin, että esim. verenpaineen nostaa sokeri, ei suola, vaikka toisin väitetään.
Painoa tippunut 10 kg ja pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on pahempi: pakkomielle syödä liikaa vai punnita itsensä aamulla? Niin .
Kaikenlaiset pakkomielteet on tietysti ikäviä, mutta pakottavasta tarpeesta punnita itsensä joka aamu ei ole suurtakaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. 500 kcal liikaa päivässä = 25 kg vuodessa. 500 kcal saa kokoon muutamalla haukulla - banaani, voileipä, jogurtti. Yksi välipala liikaa. Pari kauhallista liikaa kotiruokaa. Liikaa salaatinkastiketta. Jne jne. Ei todellakaan tarvitse "järkyttävää mättöä", siis tyyliin Mäkkärin aamupala, buffettilounas, jä
Kilju sille takaisin.
Ja juo vettä mahan täytteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. 500 kcal liikaa päivässä = 25 kg vuodessa. 500 kcal saa kokoon muutamalla haukulla - banaani, voileipä, jogurtti. Yksi välipala liikaa. Pari kauhallista liikaa kotiruokaa. Liikaa salaatinkastiketta. Jne jne. Ei todellakaan tarvitse "järkyttävää mättöä", siis tyyliin Mäkkärin aamupala, buffettilounas, jä
Mutuna sanoisin, että silloin on syömisissä jokin ongelma tai ihminen ei ole vielä tottunut järkevän kokoisiin annoskokoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun energiankulutus sitten tavoittepainossani on 1305 kcal/vrk ja sen verran nyt olen syyskuusta alkaen syönyt."
Onko tavoitepainosi varmasti terve? Tuokuulostaa tajuttoman pieneltäenergiankulutukselta, kun olen oppinut siihen ettei alle 1500 kcal/vrk syömällä saisi laihduttaa.
Olen eri, mutta mä laihdutin max. 900 kcal/vrk ja lenkkeilin lisäksi. Kilot ovat pysyneet poissa nyt jo 25 vuotta. Ei tuommoista 1500/vrk "sääntöä" ole olemassakaan.
Olet aivan varmasti luuta ja nahkaa! Saatko tarpeeksi proteiineja, hyviä rasvoja ja hiilihydraatteja?! Kun keho ja mieli tottuu, ei ole sama kuin terve keho ja mieli.
Olen tuo lainaamasi ja ei, en ole luuta ja nahkaa vaan ihan normaali nainen, hoikka sellainen. Ja kyllä saan aivan tarpeeksi kaikkia mahdollisia ravintoaineita. Laihduttamisestani on aikaa yli 15 vuotta, painan nyt kaksi kiloa enemmän kuin silloin, kun vihdoin saavutin tavoitepainoni. Tässä välissä toki sain lapsenkin.
Pointtini oli se, että jos ei hermo kestä mitään kilo kuukaudessa-meininkiä, on täysin mahdollista ja sallittua laskea kalorit todella alas eikä siihen kuole eikä saa mitään puutostauteja. Eri asia sitten jos näännyttää itseään vuosikausia.
Ajattele nuorta miestä, jota uusi hyväkroppainen tyttöystävä tulee seksikkääseen alusasuun pukeutuneena houkuttelemaan seksiin. Kuinka vaikeaa miehen olisi kieltäytyä seksistä, kun sitä tekee kovasti mieli? Pystyisikö hän vastustamaan kiusausta kerta toisensa jälkeen, jos tyttöystävä yrittää parhaansa?
Ruuasta on yhtä vaikea kieltäytyä, jos kroppa suorastaan vaatii syömään.