Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?

Vierailija
31.07.2025 |

Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera? 

Kommentit (348)

Vierailija
121/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin pois salaatinkastikkeen. 

Minä jätin pois melkein kaikki kastikkeet. Niissä on monesti tosi paljon rasvaa ja energiaa! Kaupan valmiskastikkeissa on myös kaikenlaisia lisäaineita yms. epäilyttävää. 

Kun tekee itse, tietää mitä suuhun pistää.

Vierailija
122/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kertomuksista ja omista kokemuksista piirtyy kuva, että varsinainen taisto alkaakin sitten kun paino on saatu pudotettua.

Kannattaa aloittaa kiinteytys yhtäaikaa laihdutuksen kans. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan kuulu kohderyhmään, mutta kirjoitan kuitenkin. 

- muuttamalla ruokavaliota: lähinnä lisäämällä kasviksia entisestään. Myös siemeniä olen alkanut käyttämään.

- Syön ruokaa tehdessäni kukkakaalia tai porkkanaa yms, eli täytän jo siinä vatsaa kaaviksilla etukäteen

- vehnää mahdollisimman vähän: leipä vain 100% kauraleipää, ruoan lisukkeena kikhernesalaatti eikä riisiä

- annosten pienentäminen, eli lappaan kasviksia yli puoli lautasellista, kun ennen söin lautasmallin mukaan, eli muuta ruokaa ei mahdu niin paljoa

- kokis zero vaihtunut veteen, ei makeutusaineita. Sokeria en ole lisännyt ennenkään

- minulle on aina sopinut, että syön vain kolmesti päivässä. Muutaman kerran olen kokeillut 5-6 krt pv syömistä, mutta siitä on tullut vain paha mieli, kun koko ajan on nälkä, kun koskaan ei saa vatsaa täyteen.

- mitään ruokaa en kiellä itseltäni. Syön edelleen kaikkea, myös pastaa, pizzaa ja karkkia viikottain,  ja joskus kokis zeroa. Yritän kuitenkin pitää määrät pienempinä.

Vierailija
124/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin aikoinani paljon ja siksi käyn joka aamu puntarilla, että se pysyy samana. Ilman punnitsemista söisin taas liikaa. Pätkäpaastolla aloitin viisi vuotta sitten, vieläkin jätän iltapalan ja päivällisen pois. Liki 20 kiloa pudotin, nyt olen normaalipaininen.

Pakkomielle ei ole hyvästä. Itselle tulee olla armollinen.

Vierailija
125/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa toi, että ensin ulistaan että läskit laihtukaa, sitten kun laihdutetaan, niin väärin laihdutettu. Kumpi siis on parempi? Eikö ole ihan sama millä sinne tavotteeseen pääsee?

Minä olen tiputtanut 30 kg helmikuusta lähtien. Alkuun 800 kcal dieetillä 20 kg, nyt viimeiset 10 kg 1200-1500 kcal dieetillä. Koko ajan olen kävellyt noin 20 000 askelta päivässä. Ruokavalio on ollut profeel tuotteita, kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, lihaa ja ruisleipää. 

Vierailija
126/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin vähemmän. Liikuin enemmän. Laihduin.

Onko tää läskille liian vaikea ymmärtää?

Jos se ei sulle läskille ollut liian vaikea ymmärtää niin miksi se olisi muille läskeille. Kuinka monta kymmentä kiloa pudotit? 

Moi läski!

Itse en koskaan ole ollut läski

Tarkkailen painoani ja pudotan sitä aina kun vaaka näyttää liikaa

Simple as that!

Ei ole tervettä koko ajan puntaria tuijottaa! Yksinkertaisempaa olisi seurata sitä tapaa, koka saa painon nousemaan. Voisko sille tehdä jotain?

Vierailija
127/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten normaalipainoiset voi käydä esim pizzalla?

Puolitatteko sen vai miten jättipizza mahtuu vatsaan vai jääkö puolet lautaselle lähtiessänne?

Vierailija
128/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on kiinni motivaatiosta. Ottakaa David Gogginsista esimerkkiä ja pitäkää turvat kiinni. Jos hän pystyi siihen omista lähtökohdistaan, niin kenelläkään ei ole varaa sanoa, että ei pysty, kun on jotain itse keksittyjä rajoitteita.

Vierailija
129/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuo ei toiminut niin kauan kun hormonit olivat epäbalanssissa.

Läskeillä lötyy aina hyvä selitys :D

Katso vaikka Selviytyjät? Kuinka moni kilpailija lihoo siellä? Entä laihtuu?

Olen eri. Minä laihduin, kun loputon kk vuoto saatiin loppumaan. Saatoin vuotaa 3 viikkoa ja yöllä heräsin 2-3 kertaa peseytymään. Univaje ja muu vaje saa ihmisen ruokailutottumukset sekaisin ja painon nousemaan. Keho käy vajaalla. 

Vierailija
130/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolitatteko sen vai miten jättipizza mahtuu vatsaan vai jääkö puolet lautaselle lähtiessänne?

Jos pizza on iso, niin en syö kaikkea tai jätän reunat syömättä.

Jos harmme kotiin perhepizzan, niin syön palan koosta riippuen 2-3 palaa. 

Vierailija
131/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se ei sulle läskille ollut liian vaikea ymmärtää niin miksi se olisi muille läskeille. Kuinka monta kymmentä kiloa pudotit? 

Moi läski!

Itse en koskaan ole ollut läski

Tarkkailen painoani ja pudotan sitä aina kun vaaka näyttää liikaa

Simple as that!

Yllättävää (not) että et ollut edes lukutaitoinen tähänkään ketjuun vastatessasi. No, kun on lusikalla annettu...

Ps. 170 senttiä ja 57 kiloa. 

Moi läski! 

Osaan lukea. Vastasin viestilläni ketjussa olleeseen kommentiin.

PS läski

Liikapaino syönyt itsetuntosi?!

Vierailija
132/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 6 vuotta sitten 22 kg normaalipainon ylärajoille VLCD-menetelmällä. Söin lähinnä pussipirtelöitä ja vähän rasvatonta raejuustoa, kalkkunaleikettä, saksanpähkinöitä, pellavansiemeniä ja joitain vähäkalorisia vihanneksia. Laihdutus kesti vähän yli 3 kuukautta. Pari kiloa nesteitä tuli heti takaisin kun siirryin tavalliseen ruokaan ja sen jälkeen olen lihonnut taas muutama kilon, mutta suurin osa pudotetusta painosta on edelleen poissa. 

Anteeksi mitä, 3 kuukaudessa 22 kg?? Miten tuollainen on mahdollista, itsellä lähtenyt 10 kg samassa ajassa, toki lähtöpaino oli normaalipainon ylärajoilta.

Minä laihduin 18 kiloa 12 viikon aikana Painonvartijoissa. Kyllä se on mahdollista. Toki olen lihonut kaiken tuon takaisin ja vielä enemmänkin.

Vierailija
133/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut keino on opetella syömään uudestaan eli kohtuudella ja kellonaikojen mukaan, näin ainakin väittävät ns asiantuntjat?

Ruokailun jälkeen on vielä jäätävä vähän nälkä,nälän tunne poistuu puolen tunnin sisään kun ruokailun lopettaa älkää ahmiko vatsaanne täyteen mahalaukku venyy liian suurista aterioista ja vatsaan jää muisti mitä suolistohormonit lähettävät aivoille on sanottu että suolisto on toiset aivot.

Myöskään liian vähän syöminen lihottaa elossa säilymisvietti kyllä pitää huolen että jossain vaiheessa tulee ahmimiskohtaus ja taas ollaan lihoamisen polulla.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti on hyvä ymmärtää, miten ikä vaikuttaa energiankulutukseen. Samalla pituudella, painolla ja liikunnan määrällä 20-vuotiaana voi syödä huomattavasti enemmän kuin iän karttuessa. Moni huomaa keski-iässä alkavansa lihoa, vaikka ei syö yhtään enempää kuin mitä söi parikymppisenäkään ja liikunnan määräkin on ihan sama kuin parikymppisenä. Tässä on hyvä laskuri, jolla voi arvioida omaa tilannettaan. Laita siihen pituutesi, tavoittelemasi paino ja sen jälkeen vaihda ikä-kohtaan ensin 20, sitten 30, seuraavaksi 40 jne ja katso, paljonko energiankulutuksesi pienenee iän myötä. 

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Vierailija
135/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin aikoinani paljon ja siksi käyn joka aamu puntarilla, että se pysyy samana. Ilman punnitsemista söisin taas liikaa. Pätkäpaastolla aloitin viisi vuotta sitten, vieläkin jätän iltapalan ja päivällisen pois. Liki 20 kiloa pudotin, nyt olen normaalipaininen.

Mikä tuossa oli pakkomiellettä? Jollakin tavallahan uudet elämäntavat täytyy saada arkeen ja tekojen tasolle, ja jos se onnistuu käymällä päivittäin puntarilla, se on järkevä tapa. 

Vierailija
136/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ensin lopetin tupakoinnin, korvasin käden työn syömällä. Kun lopetin karkin ja suklaan syönnin, otin sukkapuikot käsiin. Lihoin tupakoinnin lopettamisen jäljeen 17kg! En tuolloin tajunnut ottaa niitä sukkapuikkoja käteen. Tuosta aikaa 24 vuotta. Nyt eri meininki. Sukkapuikot pysyy ja säännöllinen ruokailu 4-5xpv. Protskupainotteisesti syön, kasvikset, marjat, hedelmät, täysjyvä myös kuuluu ruokavalioon. "

Kunnes neulot kätesi rikki. Itse en ole pariin vuoteen saanut mitään neulottua. Ensin molempiin käsiin tuli rannekanavaoireyhtymä, jotka leikattiin. Sitten oikeaan peukaloon nivelrikko, jolle ei nyt tehdä mitään. Olkapää on niin kipeä, ettei nurjan neulominen onnistu. Olkapäällekään ei tehdä mitään kun käsi vielä kuitenkin nousee.

Olen pahoillani puolestasi. Minun kädet ei ole rikki. Rannekanavaoireyhtymää en ole sairastanut. Tuohon nivelrikkoon on jumppaohjeet. Peukalonpyöritys on yksi niistä. Olkavarren nivelrikkoon on myös jumppaohjeet. Nivelrikko ei pääse etenemään, kun saadaan lihaskuntoa ylläpidettyä. Tiedän mistä puhun, kun minulla alkava nivelrikko saatu kuriin jumpalla. Kumpi vaihtoehto parempi? Mikäli jäätynyt olkapää tai kalkkikertymää, saadaan nekin jumpalla hoidettua, toki hoidon aikana ei voi neuloa. Itse päätät.

Vierailija
137/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"- -- Mahdotonta, sillä silloin et olisi syönyt mitään kolmeen kuukauteen. Olisit kuollut."

Miten niin? Esim. nuoren 100-kiloisen naisen ei tarvitse tehdä fyysisesti raskasta työtä tai olla mikään mieletön himoliikkuja, jotta hän kuluttaisi 2 800 kcal/vrk. Jos VLCD-dieetillä syö maksimimäärän kaloreita eli 800 kcal/vrk, energiavaje on 2 000 kcal/vrk. 

80-kiloiselle vastaavan energiavajeen saavuttaminen on jo selvästi vaikeampaa, mutta siihen riittää hyvin maltillinen määrä hyötyliikuntaa jos tekee fyysisesti keskiraskasta työtä. 

En ole se, jolle vastasit enkä ylipainoinen ollenkaan. Sanon vaan, että moni arvioi kulutuksensa vahvasti yläkanttiin. Minä en kuluta edes liikuntapäivinä yli 2000 kaloria. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa oli pakkomiellettä? Jollakin tavallahan uudet elämäntavat täytyy saada arkeen ja tekojen tasolle, ja jos se onnistuu käymällä päivittäin puntarilla, se on järkevä tapa. 

Samaa mieltä. Joillekin sopii päivittäin puntarilla käynti ja joillekin ei. Koska mun energiavajeeni oli kuitenkin aika vähäistä, se myös tarkoitti, että puntari ei näyttänyt joka aamu pienempää lukemaa. Mä punnitsen itseni vain kerran kuukaudessa. Lisäksi, jos olen syönyt jotain kovin suolaista ja juonut runsaammin vettä, mun paino saattaa  olla seuraavana päivänä jopa kilon enemmän kuin edellisenä. Sen vuoksi en punnitse itseäni sellaisena päivänä, kun tiedän, että syystä tai toisestas on nestettä kertynyt. Jos taas tiputtaa painoaan niin, että energiavaje on päivittäin suurta, silloin päivittäinen puntarilla käynti voikin olla ihan ok. 

Vierailija
139/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laihduttanut varmaan yli 100 kiloa, mutten koskaan edes kymmentä kerralla. Painan nyt enemmän kuin koskaan mutten aio enää laihduttaa, koska painon jojoilu ei ole terveellistä. 

Ei sitte tullu mieleen elämäntaparemontti? Kyllä minäkin oon lihonu nyt kesän aikana, ku syöny miten sattuu, enkä ole jaksanu helteillä liikkua. Tosin vain 4kg tullut painoa ja painan nyt 67kg. En ressaa. Lähtee pois ja kiinteytystä kehiin.

Sulle ei sitten tullut mieleen, että elämäntaparemontti on helpommin sanottu kuin tehty? Tutustu alkajaisiksi vaikka Pertti Mustajoen blogiin, jossa selitetään hyvin miksi joidenkin on todella vaikeaa tai käytännössä jopa mahdotonta pitää painonsa kurissa nykymaailmassa, jossa herkullista ja lihottavaa ruokaa pursuaa joka paikassa. 

On helppo syyttää lihavia itsekurin puutteesta, jos on itse saanut sellaiset geenit joilla on helppo pysyä hoikkana. 

Vierailija
140/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti on hyvä ymmärtää, miten ikä vaikuttaa energiankulutukseen. Samalla pituudella, painolla ja liikunnan määrällä 20-vuotiaana voi syödä huomattavasti enemmän kuin iän karttuessa. Moni huomaa keski-iässä alkavansa lihoa, vaikka ei syö yhtään enempää kuin mitä söi parikymppisenäkään ja liikunnan määräkin on ihan sama kuin parikymppisenä. Tässä on hyvä laskuri, jolla voi arvioida omaa tilannettaan. Laita siihen pituutesi, tavoittelemasi paino ja sen jälkeen vaihda ikä-kohtaan ensin 20, sitten 30, seuraavaksi 40 jne ja katso, paljonko energiankulutuksesi pienenee iän myötä. 

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Iän karttuessakin voi liikkua ja jos pitää huolta lihaskunnostaan (kuntosali pari kertaa viikossa) voi liikuntaa jopa lisätä vielä eläkeikäisenäkin. Ja kun sitä liikuntaa harrastaa varttuneenakin ei niitä liikakilojakaan tule ainakaan jos syö pääasiassa terveellisesti jolloin kroppa kyllä kestää silloin tällöin herkkujakin kuten vaikka sen kokonaisen pizzankin. Ikä on vain numero!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi