Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?
Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera?
Kommentit (348)
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Näistä kertomuksista ja omista kokemuksista piirtyy kuva, että varsinainen taisto alkaakin sitten kun paino on saatu pudotettua.
Pätkäpaastolla 17 kiloa neljä vuotta sitten puolessa vuodessa. Yhtään ei ole tullu takaisin. Mutta jatkan pätköpaastoa lopun elämääni. Syön vain klo 8-16 välillä ja silloinkin terveellisesti, vettä juon paljon.
Vierailija kirjoitti:
"- -- Mahdotonta, sillä silloin et olisi syönyt mitään kolmeen kuukauteen. Olisit kuollut."
Miten niin? Esim. nuoren 100-kiloisen naisen ei tarvitse tehdä fyysisesti raskasta työtä tai olla mikään mieletön himoliikkuja, jotta hän kuluttaisi 2 800 kcal/vrk. Jos VLCD-dieetillä syö maksimimäärän kaloreita eli 800 kcal/vrk, energiavaje on 2 000 kcal/vrk.
80-kiloiselle vastaavan energiavajeen saavuttaminen on jo selvästi vaikeampaa, mutta siihen riittää hyvin maltillinen määrä hyötyliikuntaa jos tekee fyysisesti keskiraskasta työtä.
Järkyttävää! Kuka tällaista ihannoi? Kilot tulee pikkuhiljaa, joten niiden poislähtöön sama sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut varmaan yli 100 kiloa, mutten koskaan edes kymmentä kerralla. Painan nyt enemmän kuin koskaan mutten aio enää laihduttaa, koska painon jojoilu ei ole terveellistä.
Jojoilu ei ole terveellistä?
Läskeillä löytyy aina hyvä selitys :D
Onko se jumalaton ylipaino sitten terveellistä?
Tollo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tehokas vinkki:
jätä sipisipussit ja suklaalevyt KOKONAAN pois : )
Mutta jos ei ole syönyt niitä ennenkään niin mitä se auttaa?
Jos et ole syönyt sipsejä ja suklaata, jätä karkit ja sokerilimut pois niin laihdut.
Kaikki eivät juo limuja tai syö karkkiakaan. Kaikki eivät pidä makeasta. Minä syön pitkin hampain kohteliaisuudesta makeaa, jos toinen tyrkyttää. Ei tulisi mieleenkään itse maksaa kovaa ylihintaa sokerista tai fruktoosi- tai glukoosisiirapista.
Kuka syö oikeasti, kun joku tyrkyttää?! 😂
Nro 75: "Lisää nyt hyvä ihminen jotain liikuntaa elämääsi. Jos oikein tulkitsin, niin olet eläkeikäinen, joten nykyisillä elämäntavoilla olet muutaman vuoden päästä petipotilas. Vanhuus syö lihaksia ja jos ei ole mitään mistä ottaa, niin lopputulos on aika karu. "
Vuoden päästä vasta olen eläkeläinen, mutta jään tosiaan oloneuvokseksi jo tämän kuun lopussa. Mulla on se hyvä puoli ihan kotonakin, että asun 2-kerroksisessa asunnossa ja rappusia tulee kuljettua kymmeniä kertoja päivässä. Mulla on seuraavan vuoden projektina saada asunnossani remontit loppuun (jäi kesken, kun muistisairaan äidin takia piti olla pari vuotta hälytysvalmiudessa 24/7) ja sen jälkeen sitten mietin, mitä teen loppuelämäni. Asun paikassa, jossa on upeat ulkoilumaastot ja mun suunnitelmissa kyllä on, että hommaan sukset ja monot. Ja sitten toivon, että talvisin olisi kans lunta. Muina vuodenaikoina voin käydä kävelemässä, jos vaan ei ole liian liukasta. Pitää sitten katsoa, mitä alkaisi tekemään ja toki asiaan vaikuttaa sekin, missä vaiheessa mun nivelreuman eteneminen silloin on. Yhden nivelen osalta olen jo harkinnut suoristusleikkausta, niin käveleminen olisi vähemmän kivuliasta. En ole kuitenkaan vielä selvittänyt, mitä sellainen leikkaus maksaa. Useita tuhansia tietenkin, mutta onko lähempänä viittätonnia vai kymppitonnia.
Söin vähemmän. Liikuin enemmän. Laihduin.
Onko tää läskille liian vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei sulle läskille ollut liian vaikea ymmärtää niin miksi se olisi muille läskeille. Kuinka monta kymmentä kiloa pudotit?
Laihdutin aikoinani paljon ja siksi käyn joka aamu puntarilla, että se pysyy samana. Ilman punnitsemista söisin taas liikaa. Pätkäpaastolla aloitin viisi vuotta sitten, vieläkin jätän iltapalan ja päivällisen pois. Liki 20 kiloa pudotin, nyt olen normaalipaininen.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut varmaan yli 100 kiloa, mutten koskaan edes kymmentä kerralla. Painan nyt enemmän kuin koskaan mutten aio enää laihduttaa, koska painon jojoilu ei ole terveellistä.
Mä oon laihduttanut kolmesti elämäni aikana 12-15 kg/ kerta ja aina ne kilot tulivat takaisin suurten korkojen kanssa.
Päätin etten enää laihduta. Kun ylipainoa oli n 25 kg, menin ravitsemusterapeutin valmennukseen vuodeksi. Opettelin täysin uudet rutiinit, joka ei ole kuuri, vaan loppuelämän uusi normaali. Paino putoaa vain puoli kiloa kuussa, mutta jos tämä on pysyvää, niin on myös kannattavaa. Ystäväni teki näin vuosia sitten ja häneltä lähti 30 kg ja ovat pysyneet poissa liikakilot.
Koko loppuelämän kestävä vhh ruokavalio. Käytän nimitystä vhh, sillä se määritelmänä kattaa kaikki kaltaisensa tyylisuunnat. Olen itse kokeillut ne kaikki. Nykyinen tyylini on lähinnä Kwasniewskin optimal dietiä. Heitin vaa'an pois, sillä sen kyttääminen jumitti painoa. En tiedä paljonko painan, mutta vaatekoko on vakiintunut kokoon M. Vhh:lla olen ollut kohta 15 vuotta.
Tää ei ollut mulle pelkästään laihdutusprojekti vaan tarkoituksena oli kokonaisvaltainen tervehtyminen. Tarkoitus a toteutus onnistui yli odotusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ruokamäärän vähentäminen jokaisella aterialla, hiukan pienempi lautanen ja kaikki pilkottuna: näyttää isommalta annokselta. lisäksi säännölliset syömiset. Kaiken turhan syömisen vähentäminen. eli jos on tottunut syömään karkkipussin viikossa, niin alkaakin syödä karkkipussin joka 8. päivä. Sitten väliä vain pidentää pikkuhiljaa.
Olen samaa ja eri mieltä. Pienempi lautanen, joo, mutta pilkkomistyö kannattaa jättää omille hampaille. Ja joo, parempi on syödä karkkipussi 8 päivän välein kuin kerran viikossa, mutta vielä parempi on tarkastella tapojaan, jättää hyvät tottumukset ja luopua huonoista. Syökö niitä karkkeja vain tavan vuoksi? Ja jos oikeasti karkit ovat ihaninta maailmassa, niin miksi pussillinen kerran viikossa? Miksei vaikka yksi ihana laatukonvehti kahvin kanssa joka päivä? Itselleni on auttanut kalorien laskeminen ja niiden tiedostaminen. Loppu
Ensin lopetin tupakoinnin, korvasin käden työn syömällä. Kun lopetin karkin ja suklaan syönnin, otin sukkapuikot käsiin. Lihoin tupakoinnin lopettamisen jäljeen 17kg! En tuolloin tajunnut ottaa niitä sukkapuikkoja käteen. Tuosta aikaa 24 vuotta. Nyt eri meininki. Sukkapuikot pysyy ja säännöllinen ruokailu 4-5xpv. Protskupainotteisesti syön, kasvikset, marjat, hedelmät, täysjyvä myös kuuluu ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolme tai neljä kertaa laihduttanut n. 20 kg ja aina ovat tulleet korkoineen takaisin. En syö mitenkään erikoisesti, ihan samoin kuin muutkin. Painan nyt todella paljon, mutten uskalla laihduttaa enää.
"Olen virtahevon kokoinen, mutta syön samoin kuin muutkin". Ei, et syö.
Kilo rasvaa on sen 9000kcal. Syömällä 150kcal / päivä yli tarpeen kertyy painoa vyötärölle 6kg vuodessa tai 30kg viidessä. Tuon 150kcal päivässä saa vaikka siitä että syö muuten täysin samoin kuin joku toinen, mutta juo lounaalla ja päivällisellä lasillisen rasvatonta maitoa veden sijaan. Tai jos jaat sen useammalle aterialle ja mietit kuinka paljon pitää ahmia että saa vaikka 50kcal ylimääräistä? Yksi siivu kinkkua, puolikas siivu juustoa, puolikas banaani, desi marjoja, muutama lusikallinen jugurttia, teelusikallinen oliiviöljyä, sipaus oivariinia....
Painoa on todella helppo kerryttää pikkuhiljaa lisää ilman että ruokavaliosta pystyy suoraan sormella osoittamaan sen "virtahevon".
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo ei toiminut niin kauan kun hormonit olivat epäbalanssissa.
Ei kymmeniä, mutta 12kg. Olen se kaikkien dieettien kokeilija, kunnes yhtenä päivänä ajattelin että minulla on loppuelämä aikaa eikä mihinkään kiire. Romukoppaan kaikki ensi kesään mennessä-ajatukset ja mietin että miten syön, jotta voin tehdä sitä loppuelämäni.
Otin kalorilaskurin käyttöön (se oli iso apu!) ja mitä tein oli pienensin annoksia, roskaruoka minimiin, kasviksien ja hyvien rasvojen lisäys, alkoholia vähensin ja pitkiä aikoja ihan ilman ja siinäpä se. Mutta! Se 12kg tippui puolessatoista vuodessa eli pitkä aika. Mutta siitä on kaksi vuotta ja paino on pysynyt koska opettelin elämäntavan. 300g irtokarkkipussin sijaan syön 100g, vain kourallinen tai kaksi sipsiä, vain se lasi viiniä. Kohtuus! Mutta en kiellä mitään, tosin tämä on tehnyt sen että ei tee mielikään. Liikkunut olen aina paljon, joten sitä ei tarvinnut lisätä.
Ja olen lisäksi vaihdevuosi ikäinen nainen, joten kaikki on mahdollista ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ruokamäärän vähentäminen jokaisella aterialla, hiukan pienempi lautanen ja kaikki pilkottuna: näyttää isommalta annokselta. lisäksi säännölliset syömiset. Kaiken turhan syömisen vähentäminen. eli jos on tottunut syömään karkkipussin viikossa, niin alkaakin syödä karkkipussin joka 8. päivä. Sitten väliä vain pidentää pikkuhiljaa.
Mitä säännöllinen syöminen tarkoitti kohdallasi? Kuinka monta kertaa päivässä?
Aamupala, lounas, iltapäivällä purkki rahkaa ja hedelmä kahvin kanssa, päivällinen ja iltapala.Siis koko ajan syömässä jotain. Miten siis laihduit? Juoksemalla ja paljon?
Olen eri, mutta kyllä! 4-5xpv, itse kävin sykettä nostavan puolentunnin kävelylenkin 2xpv+liikkuminen töissä. Tasainen syönti pitää nälän pois ja verensokerin tasaisena. Minä juon myös 1,5 litraa vettä, muun nesteen lisäksi, joka tulee ravinnosta. Limukkaa ja mehua en juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo ei toiminut niin kauan kun hormonit olivat epäbalanssissa.
Läskeillä lötyy aina hyvä selitys :D
Katso vaikka Selviytyjät? Kuinka moni kilpailija lihoo siellä? Entä laihtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei sulle läskille ollut liian vaikea ymmärtää niin miksi se olisi muille läskeille. Kuinka monta kymmentä kiloa pudotit?
Moi läski!
Itse en koskaan ole ollut läski
Tarkkailen painoani ja pudotan sitä aina kun vaaka näyttää liikaa
Simple as that!
Yllättävää (not) että et ollut edes lukutaitoinen tähänkään ketjuun vastatessasi. No, kun on lusikalla annettu...
Ps. 170 senttiä ja 57 kiloa.
Vaihda light juomat veteen, yllätyt.