Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?
Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera?
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jankataan joka päivä, että pitää syödä pienempiä ruoka-annoksia. Se on väärin siinä mielessä, että kylläisyys syntyy aivoissa kun mahalaukun seinämät venyvät tarpeeksi.
Tuon on pakko olla rankka yksinkertaistus.
Olen köyhä opiskelija ja syön joka arkipäivä opiskelijaravintolassa jättimäisen annoksen ruokaa. Mahalaukkuni on siis taatusti venynyt paljon. Tulen silti viikonloppuisin kylläiseksi puolet pienemmästä lounaasta, vaikka syön ihan samanlaisen aamiaisen joka päivä.
Ja viikonlopun lounaallasiko eivät sitten mahalaukkusi seinämät eivät sitten muka veny? Tai ettei tule minkäänlaisia muutoksia greliinin, leptiinin ja verensokerin suhteen? Useimmat tuntevat lasillisen vettä juodessaan, että mahalaukun seinämät venyvät hieman enne kuin vesi ehtii ohutsuoleen. Ei mahalaukku ole kuin jokin ämpäri, joka pysyy koko ajan saman kokoisena. Kudokset venyvät välillä ja palautuvat sen jälkeen entiseen mittaansa. Pitää syödä säännöllisesti ja paljon sekä pitkään ennen kuin mahalaukun saa venytettyä pysyvästi suuremmaksi.
Kuulostaa tosi järkevältä tuo, että alkaakin vaan syömään tavoitepainon kalorien verran päivässä. Väkisinhän se paino laskee sitten tavoitteeseen.
M67, Ozempicin avulla (2-tyypin diabetes) laihtunut noin 18 kg. Sokerilimut pois, etupäässä juon vissyä ja zeroa. Tiukan viinan käyttö vähäistä, tarkoittaa perinteiset juhla-ajat. Aiemmin meni usein puoli pulloa vinkkua sunnuntairuoan yhteydessä mutta nyt ei vinkku + ruoka pysy sisällä, johtuu todnäk. Ozempikista. Kun aloitin Ozempikin oli lääkityksenä lisäksi Metformiini ja piikki-insuliini, jälkimmäisen sain jättää pois kun aamusokerin viikkomittausarvo oli hyvä, tänään oli 5,7. Näiltä osin on elämä hyvällä mallilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jankataan joka päivä, että pitää syödä pienempiä ruoka-annoksia. Se on väärin siinä mielessä, että kylläisyys syntyy aivoissa kun mahalaukun seinämät venyvät tarpeeksi.
Olen köyhä opiskelija ja syön joka arkipäivä opiskelijaravintolassa jättimäisen annoksen ruokaa. Mahalaukkuni on siis taatusti venynyt paljon. Tulen silti viikonloppuisin kylläiseksi puolet pienemmästä lounaasta, vaikka syön ihan samanlaisen aamiaisen joka päivä.
Ja viikonlopun lounaallasiko eivät sitten mahalaukkusi seinämät eivät sitten muka veny? Tai ettei tule minkäänlaisia muutoksia greliinin, leptiinin ja verensokerin suhteen? Useimmat tuntevat lasillisen vettä juodessaan, että mahalaukun seinämät venyvät hieman enne kuin vesi ehtii ohutsuoleen
Mistä sitten johtuu, että myös VLCD-dieetin jälkeen nälkä kurnii suonissa ja kilot tulee helposti takaisin? Mahalaukku kutistuu kyllä mukavasti, jos elää muutaman kuukauden syömättä mitään muuta kuin n. 3 desin pirtelön tai keiton 5 kertaa päivässä. Jos mahalaukun venymisteoria pitäisi paikkaansa, VLCD-kuurin ensimmäisinä viikkoina pitäisi olla jatkuvasti hirveä nälkä ja kuurin jälkeen nälän pitäisi lähteä suhteellisen pienillä annoksilla pois. Niin ei kuitenkaan käy, vaan parin ensimmäisen VLCD-päivän jälkeen nälän tunne häviää usein jopa kokonaan, ja kuurin jälkeen nälkä vaivaa monia senkin edestä vaikka söisi kuinka hyvin.
Vierailija kirjoitti:
M67, Ozempicin avulla (2-tyypin diabetes) laihtunut noin 18 kg. Sokerilimut pois, etupäässä juon vissyä ja zeroa. Tiukan viinan käyttö vähäistä, tarkoittaa perinteiset juhla-ajat. Aiemmin meni usein puoli pulloa vinkkua sunnuntairuoan yhteydessä mutta nyt ei vinkku + ruoka pysy sisällä, johtuu todnäk. Ozempikista. Kun aloitin Ozempikin oli lääkityksenä lisäksi Metformiini ja piikki-insuliini, jälkimmäisen sain jättää pois kun aamusokerin viikkomittausarvo oli hyvä, tänään oli 5,7. Näiltä osin on elämä hyvällä mallilla.
Noi sokerittomat limut kannattaa jättää pois, sotkevat sokeriaineenvaihduntaa ja suoliston mikrobiomia nekin ja tekevät painonhallinnasta vaikeampaa. Mieluummin vaikka sitä sokerilimua mutta hyvin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorottelin karppausta, pätkäpaastoa, kaalikeittodieettiä ja pidin välillä yksittäisiä mässypäiviä. Melkein kaikki kilot on tullut vuodessa takaisin.
Niin ja kiloja karisi 25 ja aikaa kului vajaa vuosi.
Miten vuodessa voi saada 25kg takaisin? Pitää mättää ihan järkyttävästi, ihan tarkoituksella ahmia. En usko.
Se tarkoittaa noin 175 000 lisäkaloria vuodessa kulutukseen nähden. Kun sen jakaa vuoden päivien lukumäärällä, jää päivää varten 479,452 kilokaloria. Se tarkoittaa kahta palaa Reissumiestä, jonka päälle on laitettu 10 grammaa voita tai margariinia ja 2 viipaletta Oltermanni-juustoa. Onko se mättämistä? Litrasta rasvatonta maitoa saa jo noin 400 kcal vuorokaudessa. Voi siis jakaa sitenkin, että syö yhden j
Mä luulen, että moni ei oikeasti tajua, miten paljon energiaa missäkin ruuassa on. Mä olen elänyt ajan, jolloin virallisissa ravintosuosituksissa oli 5 viipaletta ruisleipää päivässä. Okei, 5 viipaletta vaikka Oululaisen jälkiuunieipää on 414 kcal. Siis vaikka sen päällä ei olisi mitään muuta kuin ylähuuli. Helposti myös kuvittelee, että joku salaattiateria olisi vähäkalorinen. Havahduin just viime viikolla siihen, että Pirkan Cheddar-tacosalaatissa (235 g) onkin 484,1 kcal. Sen sijaan esimerkiksi Hetki Suosikkisalaatti Savukirjolohi (220 g) on vain 261,8 kcal. Moni voi sieltä kaupan hyllyltä kiireessään evääksi napata valmiin salaatin katsomatta lainkaan, mikä salaatti - jos siis haluaa laihtua - kannattaa valita.
Ja edelleen...mitä lyhyempi ja iäkkäämpi olet, sitä vähemmän voit - lihomatta - napaasi ahtaa. Jos haluat syödä kuten söit parikymppisenä, sitten vuosi vuodelta juokset yhä pidempiä matkoja.
Jos laihtua haluaa, kannattaa oikeasti kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Koska me ihmiset ollaan erilaisia. Joku tulee kylläiseksi vaikka kaurapuurosta aamiaisella eikä tartte sen jälkeen muuta kuin päivällisen. Jollain toisella taas hiilarit - edes ne hyvät kuten kaura - ei pidä nälkää kovinkaan montaa tuntia. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään, jolla rasva ja proteiinit pitää paremmin nälkää kuin hiilihydraatit, Yhden kananmunan mikromunakas pitää mun nälkäni poissa paljon pidempään kuin vastaava kalorimäärä kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi sokerittomat limut kannattaa jättää pois, sotkevat sokeriaineenvaihduntaa ja suoliston mikrobiomia nekin ja tekevät painonhallinnasta vaikeampaa. Mieluummin vaikka sitä sokerilimua mutta hyvin harvoin.
Ja ne makeutusaineetkin on muutenkin vähän niin ja näin. Juuri oli taas jostain makeutusaineesta että nostaa veritulppariskiä.
-20kg / 8kk. 1000kcla/pv. Eka ruoka lounas klo 11-12 ja klo 18 jälkeen ei ruokaa. 1500kcla/pv ei pudottanut mulla hirveemmin painoa.
Kilot pysyi vuosia poissa. Nyt taas hoikka, mutta välillä vuoden täysihoito lihotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja viikonlopun lounaallasiko eivät sitten mahalaukkusi seinämät eivät sitten muka veny? Tai ettei tule minkäänlaisia muutoksia greliinin, leptiinin ja verensokerin suhteen? Useimmat tuntevat lasillisen vettä juodessaan, että mahalaukun seinämät venyvät hieman enne kuin vesi ehtii ohutsuoleen
Monestihan laihdutusleikkaukset, joissa pienennetään mahalaukun kokoa, epäonnistuvat just sen takia, että leikkauksen jälkeen potilas venyttää mahalaukkunsa taas entiseen kokoonsa. Mutta sillä, mitä syö, on oikeasti merkitystä kylläisyyden kannalta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorottelin karppausta, pätkäpaastoa, kaalikeittodieettiä ja pidin välillä yksittäisiä mässypäiviä. Melkein kaikki kilot on tullut vuodessa takaisin.
Miten vuodessa voi saada 25kg takaisin? Pitää mättää ihan järkyttävästi, ihan tarkoituksella ahmia. En usko.
Se tarkoittaa noin 175 000 lisäkaloria vuodessa kulutukseen nähden. Kun sen jakaa vuoden päivien lukumäärällä, jää päivää varten 479,452 kilokaloria. Se tarkoittaa kahta palaa Reissumiestä, jonka päälle on laitettu 10 grammaa voita tai margariinia ja 2 viipaletta Oltermanni-juustoa. Onko se mättämistä? Litrasta rasvatonta maitoa saa jo noin 400 kcal vuorok5 ruisleipäviipaletta on aika paljon ja verrattuna todella vähän siihen mitä kulutat päivässä. Sinun salaatti on kaupan valmismössöjä, ruokaisia salaatteja, minun se on esim 300g kurkkua, yksi tomaatti ja siihen sekaan kymmenen salaattijuustokuutuota. Minä fyysistä työtä tekevä mies jaksan sillä salaatilla, ja ruisleipäviipaleella jossa päällä yksi juustonviipale kurkkua koko työpäivän. Mies 40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne makeutusaineetkin on muutenkin vähän niin ja näin. Juuri oli
Suomessa ei edes myydä millään 35 grammalla ksylitolia tai karppisokerilla makeutettua limupullollista. Suomessa suositellaan kahta ksylitolipurukumipalaa viidesti vuorokaudessa aterian jälkeen. Siitä on pitkä matka 35 gramman annokseen, joka saa suurimmalla osalla suolen laulamaan railakkaasti. Erytrolilla makeutettu limu on jenkkien juoma. Ei kannata niputtaa kaikkia makeutusaineita yhteen nippuun muutenkaan.
Ja edelleen...mitä lyhyempi ja iäkkäämpi olet, sitä vähemmän voit - lihomatta - napaasi ahtaa. Jos haluat syödä kuten söit parikymppisenä, sitten vuosi vuodelta juokset yhä pidempiä matkoja.
Ja tähänkin on paljon parempi vaihtoehto olemassa - treenaa voimaa. Omalla tasollasi, mutta hiljalleen nostaen. Ei tarvitse juosta (saa juosta jos haluaa, tarkoitan vain sellaista pakonomaista aerobisen liikunnan harrastamista että hinkutetaan pururataa tuntikausia jotta pysyisi laihana). Eikä tarvitse koko ajan vähentää kaloreita!
Mä en tajua miksi ihmiset mieluummin vähättelevät voimatreenin ja lihasmassan rakentamisen ja ylläpitämisen tärkeyttä ja kituuttavat aina vain pienemmillä kaloreilla kun voisivat treenata maltillisen fiksusti ja syödä napansa täyteen joka ikinen päivä. Laihduttaessa kalorivajeen tulisi olla vain 10% kulutuksesta jotta lihasmassaa säästyisi mahdollisimman paljon ja rasvaa taas lähtisi.
Lisäksi lihaskunto vanhentuessa on aivan ensisijaisen tärkeä toimintakunnon ja eliniän ennustaja.
Mä ainakin haluan syödä enemmän ja saada enemmän ravintoa ja pysyä vahvempana kuin aina vaan pienentyä ja heikentyä ja vähentää kulutusta ja vähentää kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Ja tähänkin on paljon parempi vaihtoehto olemassa - treenaa voimaa. Omalla tasollasi, mutta hiljalleen nostaen. Ei tarvitse juosta (saa juosta jos haluaa, tarkoitan vain sellaista pakonomaista aerobisen liikunnan harrastamista että hinkutetaan pururataa tuntikausia jotta pysyisi laihana). Eikä tarvitse koko ajan vähentää kaloreita!
Mä en tajua miksi ihmiset mieluummin vähättelevät voimatreenin ja lihasmassan rakentamisen ja ylläpitämisen tärkeyttä ja kituuttavat aina vain pienemmillä kaloreilla kun voisivat treenata maltillisen fiksusti ja syödä napansa täyteen joka ikinen päivä. Laihduttaessa kalorivajeen tulisi olla vain 10% kulutuksesta jotta lihasmassaa säästyisi mahdollisimman paljon ja rasvaa taas lähtisi.
Jep mä laihdutan 1800-2000 kcal/pv, treeni 3-4 krt/vk. En pystyisi ikimaailmassa noudattamaan jotain 1000-1200 kcal dieettiä. Olen lyhyt 40+ nainen ja tällä läski sulaa ja vaatekoko pienenee - ja ihan sama mitä vaaka näyttää kun kehonkoostumus paranee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Me 50-luvun lapset olimme laihoja, ruokaa sai vain ruoka-aikaan ja se oli keittoa tai puuroa. Nälkää kestimme ja myös vanhemmat kestivät. Nälänsieto on selviytymistaito, joka taitaa puuttua nykyihmisiltä. Olen muuten laiha vieläkin, 70-vuotiaana.
Ja usein liikuttiinkin enemmän. Omassa lapsuudessani 1960-luvulla yksi 400 gramman Saarioisten maksalaatikko riitti hyvin kahdelle aikuiselle ja kahdelle kouluikäiselle lapselle ateriaksi. Lisukkkeeksi muutama viipale maustekurkkua sekä etikkapunajuuri. Lasi maitoa tai piimää ja se oli siinä. Annoskoot ovat muuttuneet ihan kuten on muuttuneet pakkauskootkin. Lisäksi kauppojen tarjouksert eivät suosi terveellisiä elämäntappoja. Kiinnitin tähän asiaan huomioni jo kasarin lopulla, kun esikoinen oli taapero. Isossa tarjousvihkosessa, joita siihen aikaan postilaatikoihin jaettiin, 90% oli sokerilimsoja, oluita ja siidereitä, aamiaismuroja, p
Juuri näin. Ja jäätelöpaketti oli 2,5 dl paketti ja se jaettiin koko perheen kesken, niin että jokainen sai puoli desiä jäätelöä. Nyt yksi tuutti tai pikari yhdelle on noin iso. Valtavia määriä enemmän syödään ja toisaalta liikutaan vähemmän. Ei ihme, että on lihavuusongelma ja jo lapsena.
Nro 272: "5 ruisleipäviipaletta on aika paljon ja verrattuna todella vähän siihen mitä kulutat päivässä. Sinun salaatti on kaupan valmismössöjä, ruokaisia salaatteja, minun se on esim 300g kurkkua, yksi tomaatti ja siihen sekaan kymmenen salaattijuustokuutuota. Minä fyysistä työtä tekevä mies jaksan sillä salaatilla, ja ruisleipäviipaleella jossa päällä yksi juustonviipale kurkkua koko työpäivän. Mies 40v"
No just tämä. Mä kritisoinkin aiemmassa sitä, että sekä sulle että mulle aiemmissa ravintosuosituksissa suositeltiin 5 viipaletta ruisleipää joka ainoa päivä. Sinä olet fyysistä työtä tekevä nelikymppinen mies ja todennäköisesti sulla on pituuttakin enemmän kuin 156 cm :D Kuitenkin meille oli sama suositus ruisleivässä. Ja mitä tulee noihin kaupan valmissalaatteihin, niin aika harvoin ostan niitä. Vain silloin, kun on kiire enkä ehdi tai jaksa tehdä itse. Pointtini siinäkin kuitenkin oli, että jos menee ostamaan itselleen töihin lounassalaatin, niin lounassalaateissakin on tosi paljon eroja. Joku kuvittelee, että salaatti kuin salaatti, täähän on takuulla vähäkalorinen ja laihdun, koska se on "salaatti". On tietenkin selvää, että suositukset tehdään keskivertopituisille, keskivertopainoisille ja keskivertoikäisille , mutta näissä suosituyksissa ei silti muistuteta, että JOS et ole keskiverto, niin laskepas ihan itse kaikki uudestaan.
Uniapnean tukehtumisheräämiset säikäyttivät. Olen puolessatoista kuukaudessa saanut 10 kg massaa poies. Aamulla klo 7.00 kananmunaleipä + puuro marjoilla ja pähkinöillä päivällinen klo 13.00 puolet lautasesta "heinää". Klo 18.00 illallinen mysliä + luonnonjogurttia marjoilla/hedelmillä ja pähkinöillä + leipä. Pari vkoa oli kärvistelyä ja kiljuvaa nälkää, mutta nyt on hyvä ja keviä olo. Vielä kymppi pois niin hyvä tulloo.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tehokas vinkki:
jätä sipisipussit ja suklaalevyt KOKONAAN pois : )
Voi lapsiparka, joku on jekuttanut sinua pahasti. Jos laihtuminen olisi noin helppoa, ylipainoisia olisi paljon vähemmän. Minä esimerkiksi en syö koskaan herkkuja, mutta rakastan kokkaamista ja hyvää ruokaa, niin yksinkertaisella tavalla olen kiloni hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa noin 175 000 lisäkaloria vuodessa kulutukseen nähden. Kun sen jakaa vuoden päivien lukumäärällä, jää päivää varten 479,452 kilokaloria. Se tarkoittaa kahta palaa Reissumiestä, jonka päälle on laitettu 10 grammaa voita tai margariinia ja 2 viipaletta Oltermanni-juustoa. Onko se mättämistä? Litrasta rasvatonta maitoa saa jo noin 400 kcal vuorokTottakai pitävät nälkää poissa pidempään, koska rasva poistuu erittäin hitaasti elimistöstä. Laihtumaan sillä et kuitenkaan pääse. Voit syödä sen puuron ja kun tulee näläntunnetta, heität suuhusi tomaatin tai pätkän tuorekurkkua ja vesilasi päälle ja olet taas monta tuntia kylläinen.
No tuollainen käytös ei ainakaan ole tervettä!