Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?

Vierailija
31.07.2025 |

Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera? 

Kommentit (348)

Vierailija
301/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tässäkin ketjussa kehuilee laihtuneensa, vaikka on huijannut laihdutuslääkkeillä. 

Älä nyt jaksa. Hormonipohjaiset laihdutuslääkkeet ovat tulleet jäädäkseen. Lihavuus on nykyisin kansansairaus, ja hyvin nopeasti tuo lääke on muodossa tai toisessa lähes jokaisen keski-ikäisen lääkelistalla. Siinä on myös puolensa; kaikki rahastavat ns hyvinvointivalmentajat ja laihdutusmaakarit voivat taas paeta hyväksikäyttämästä ihmisiä varjoihin.

Tekoäly on tullut ja vienyt noiden valmentajien työt. Valmentajat voivat myydä huomiotaan ja yhteisöllisyyttä. 

Henkilökohtaista valmennusta haluava voi pyytää lääkäriltä lähetettä Painonhallintatalon terveyslaihdutusvalmennukseen https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/terveyslaihdutusvalmennus . Ehtoina on halu sitoutua projektiin, mahdollisuus käydä online-ympäristössä kerran viikossa ja BMI 30 tai enemmän / BMI 27 mikäli on jokin liitännäissairaus, jota ylipaino mahdollisesti pahentaa. 

Vierailija
302/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tässäkin ketjussa kehuilee laihtuneensa, vaikka on huijannut laihdutuslääkkeillä. 

Laihduttaja on tehnyt työn ihan samalla tavalla kuin ilman lääkettä laihduttanut. Lääke on mahdollistanut laihdutuksen normalisoimalla suolistohormonit. Laihdutuslääke on kuin kuulolaite huonokuuloiselle tai silmälasit huononäköiselle. Laihdutuslääke ei polta mystisesti rasvaa tai energiaa. 

Jos lääke vähentää nälän tunnetta tarpeeksi, se tekee kaiken työn laihduttajan puolesta. Laihduttajanhan ei silloin tarvitse tehdä muuta kuin olla syömättä itseään ähkyyn.

Useimmilla on ongelmana liika energiansaanti, ei itsensä ähkyyn syöminen. Ihminen voi laihtua vaikka söisi itsensä ähkyyn pari, kolme kertaa vuorokaudessa kun syö paljon kevyitä kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Ajattele, kuinka pienellä määrällä rypsiöljyä saat kasaan vuorokaudessa tarvimasi energian. Juot sen ja olet siitä huolimatta nälissäsi, etkä laihdu.

Onnistunut laihduttaja oppii valitsemaan viisaasti ruokansa ja huolehtii siitä, että saa ennen muuta riittävästi proteiinia, kuituja ja niitä rehuja 500-800 grammaa. On puhuttu jopa kilosta sellaisena määränä, joka ei välttämättä syrjäytä tilaa proteiinilta, jota pitää saada 1,2 grammaa/painokilo.

Laihdutuslääkkeen paras teho on siinä, että se normalisoi tilanteen vähentämällä ruokahälyä samalle tasolle kuin terveillä ihmisillä on. Silloin onnistuu syödä terveellisemmin ja suunnitella syömisiään paremmin. Ruokahäly on samanlaista kuin puhelimen jatkuva piippailu. Harva siinä onnistuu keskittymään täysipainoisesti työhönsä ja olemaan noteeraamatta häiriötekijää puhelimen jatkuvasti vonkuessa. Puhelimen saa äänettömälle. Ruokahälyä saa vaimennettua normaalin ihmisen tasolle laihdutuslääkkeellä.

Miksi osa sitten kokee enemmän ruokahälyä? Voi olla kyse genetiikasta. Kun ihminen oli metsästäjä-keräilijä, olivat nimenomaan ruokahalua kokevat yksilöt arvokkaita yhteisölleen, koska he olivat aina valppaina havaitsemaan ruoan ja toiseksi pitivät huolen siitä, että ruokaa hankittiin tasaisen aktiivisesti jatkuvasti eikä jääty tilanteiden armoille virumaan liian nälissään kyvyttöminä hankkimaan syötävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

246

mitä ehdottomuuteen tulee, on helppoa jättää ne karkit sinne ja hyväksyä esim. jäätelö. Itse jätin karkin ja suklaan, koska lähti helposti kaupasta mukaan. Korvasin karkkia jäätelöllä, mutta lopetin karkin syönnin tammikuussa, niin en ostanut jäätelöä, kun kävellen kaupassa kävin. Autolla kävimme kaupassa kaksi kertaa viikossa. Pullan ja piirakat ym. leivonnaisista en luopunut, kunhan leivoin ne itse. Joka herkun nälkään en viitsinyt leipoa. Tätä soutamista kesti vuoden ja laihduin 10kg. Vasta tuon vuoden jälkeen, aloin muokata ruokavaliota laskien joka ikisen suupalan. Ja näin pääsin tavoitteeseen ja sallin välillä lipsumisen eli kilo tai kaks, ri maata kaada, kunhan ei jää tavaksi. Karkitta neljättä vuotta.

Pitää syödä paljon karkkia lähtötilanteessa, mikäli saa painon laskemaan jättämällä karkinsyönnin pois ohjelmistosta. Monesti neuvotaan jättämään karkki ikäänkuin jokainen söisi sitä kuin pikkulapsi jouluna. Minä syön joulusesongin aikana 10-15 konvehtia ja pääsiäisenä yhden Mignon-munan. Niillä ei ole minkäänlaista merkitystä painoon vuositasolla. Yhdessä konvehdissa on noin 50 kcal. Minä syön mieluummin sitten vähemmän rasvaa niinä kuukausina, jolloin olen syönyt ne konvehdit ja Mignon-munan. 

Vierailija
304/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on n. 40 kiloa pudotettavana ja olen päässyt vasta alkuun. En tiedä kuinka monta kiloa olen jo laihtunut, koska olen päättänyt etten punnitse itseäni ennen kuin 8 viikon Allevo VLCD-kuuri on ohi. Päätin aloittaa Allevoilla, koska se on helppo ja tutkitusti suhteellisen turvallinen tapa saada nopea aloitus painonpudotukseen. On niin vaivatonta kun ei tarvitse käyttää aikaa ruuanlaittoon tai miettiä mitä syö vaan 5 pussia päivässä riittää: aamulla puuroa, päivällä 3 pirtelöä ja illalla keittoa. Koko päivän pussit maksaa 3,75 €, joten halpaakin on.

Jotkut väittää ettei VLCD:llä opi mitään, mutta se ei pidä paikkaansa. Olen oppinut säännöllisen ateriarytmin ja sen, että ruoka on ensisijaisesti polttoainetta josta ei tarvitse saada makunautintoja. Herkuista yms. kieltäytyminen sujuu jo luonnostaan. Uskon että pystyn jatkamaan tämän ansiosta laihdutusta paljon paremmin kuin jos olisin yrittänyt aloittaa laihdutuksen syömällä

Minä laihdutin Nutrilett-tuotteilla 40 kiloa siten, että laihdutin aina 3 kuukautta yhteen menoon ja pidin painon saavutetuissa lukemissa seuraavan 6 kuukauden ajan. Sitten aloitin taas uuden 3 kuukauden Nutrilett-kuurin ja toistin 6 kuukauden tauon. Noin toistaen laihduin ja olen pitänyt saavutetun painoni vuodesta 2019 saakka. Seuraan painoani vaaasta ja se voi vaihdella 0-3 kiloa riippuen hormonaalisesta tilanteesta ja nestetasapainon vaihtelusta. Suolaisen syöminen nostaa painoa 1-1,5 kiloa ja se poistuu kun lisään veden ja vesipitoisten kasvisten ja hedelmien käyttöä. Sillin vastapainoksi sopii meloni erinomaisesti kesällä.

Vierailija
305/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka on 160 cm ja 90 kg. Olimme juuri lomalla yhdessä. Minä olen 180 cm ja normaalipainon ylärajoilla. Paikalla oli myös mieheni, joka on 190 cm ja 100+ kg.

Mieheni ei yleensä koskaan kommentoi muiden ihmisten ylipainoa eikä mitään muutakaan, mutta viikon jälkeen hän totesi, että kylläpä hän söi paljon. Jos leivällä mitatataan syömistä, niin ystäväni söi 5-6 leipää päivässä enemmän kuin minä ja mieheni. Emme siis leivällä eläneet, mutta joka aterialla kaveri santsasi. 

Eli hän laihtuisi hurjasti, jos söisi puolet vähemmän.

Vierailija
306/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

246

mitä ehdottomuuteen tulee, on helppoa jättää ne karkit sinne ja hyväksyä esim. jäätelö. Itse jätin karkin ja suklaan, koska lähti helposti kaupasta mukaan. Korvasin karkkia jäätelöllä, mutta lopetin karkin syönnin tammikuussa, niin en ostanut jäätelöä, kun kävellen kaupassa kävin. Autolla kävimme kaupassa kaksi kertaa viikossa. Pullan ja piirakat ym. leivonnaisista en luopunut, kunhan leivoin ne itse. Joka herkun nälkään en viitsinyt leipoa. Tätä soutamista kesti vuoden ja laihduin 10kg. Vasta tuon vuoden jälkeen, aloin muokata ruokavaliota laskien joka ikisen suupalan. Ja näin pääsin tavoitteeseen ja sallin välillä lipsumisen eli kilo tai kaks, ri maata kaada, kunhan ei jää tavaksi. Karkitta neljättä vuotta.

Pitää syödä paljon karkkia lähtötilanteessa, mikäli saa painon laskemaan jättämällä karkinsyönnin pois ohjelmistosta. Monesti neu

Nythän ei ollutkaan kyse siitä miten sinä syöt. Suomalaisilla on aina tapana siirtää huomio itseensä!

Vierailija
307/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 6 kuukaudessa laihduttanut 36 kg. Vielä meinasin 10 kg laihduttaa. Olen syönyt n. 800-1400 kcal päivässä. Joskus toki enemmänkin, ehkä pari kertaa kuukaudessa parin tuhannen kalorin päivä ollut. Liikuntaa olen lisännyt niin, että päivittäin kerään 10000-17000 askelta. Muu urheilu ei innosta. Kalorivaje on ainoa mikä toimii, syö vähemmän kuin kulutat. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
308/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana painonvartijoiden pisteillä 4kk 30 kiloa. Jämähtäneitä raskauskiloja. Eikä tarvinnut nähdä edes nälkää kun mietti mitä kannattaa syödä.

Vierailija
309/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorottelin karppausta, pätkäpaastoa, kaalikeittodieettiä ja pidin välillä yksittäisiä mässypäiviä. Melkein kaikki kilot on tullut vuodessa takaisin.

Miksi tullut takaisin??

Koska jos palaa samoihin ruokailutottumuksiin, joilla kilot tuli alunperinkin, niin lopputulos on aina sama. 

Vierailija
310/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorottelin karppausta, pätkäpaastoa, kaalikeittodieettiä ja pidin välillä yksittäisiä mässypäiviä. Melkein kaikki kilot on tullut vuodessa takaisin.

Miksi tullut takaisin??

Koska jos palaa samoihin ruokailutottumuksiin, joilla kilot tuli alunperinkin, niin lopputulos on aina sama. 

Ei se nyt noin mene. Jos palaa aina samoihin laihdutusta edeltäneisiin ruokilutottumuksiin, lopputuloksena on joka kerta entistä enemmän liikakiloja, koska laihduttaessa menettää aina rasvan lisäksi enemmän kaloreita polttavaa lihasmassaa. 

Vierailija
311/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ne sipsipussit ja suklaalevyt IHAN KOKONAAN POIS.

Vierailija
312/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihanneksia hirveästi hyvin maustettuna. Opettele syömään/tekemään vaikka itämaisia ruokia kuka jaksaa porkkanaa syödä koko ajan. Hedelmiä yms terveellistä ruokaa paljon.

Sipsiä ja herkkuja kohtuudella jos on koukku niihin niin vähentää 1-2 krt viikkoon ja siitä alaspäin. Toki pizzapalanen aina joskus..no liiku se pois. Cheattipäiviä toki. Ja jos syöt sanotaan vaikka enemmän pizzan illalla niin seuraavana päivänä salia jne että rasva lentää.

Vettä saa juoda litratolkulla päivittäin.

Jos pystyy niin leipä pois tai minimiin.

Pätkäpaasto/osapaasto.

Vähennä rasvaa mutta älä jätä pois.

Heivaa kevyttuotteet mäkeen.

Hommaa kuntopyörä kotia ja vahtaa samalla kännykkää kun poljet.

Älä lannistu. Kävele ensin vaikka 50metriä, seuraavalla enemmän jne.

Puntari komeron perälle, katso mieluummin peiliin mutta älä joka päivä.

Toista; mausta vihannekset hyvin ne on herkkua siten.

Siunausta!

Vierailija
313/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä ne sipsipussit ja suklaalevyt IHAN KOKONAAN POIS.

Joillain tuo toimii, mutta monilla täyskiellot johtaa repsahtamiseen ja muihin ongelmiin. Sipseistä ja suklaasta ei välttämättä tarvitse eikä usein kannatakaan yrittää luopua kokonaan, vaan niiden syömistä voi rajoittaa selkeillä säännöillä: Itselleen voi antaa luvan syödä vaikka kourallisen sipsejä pitkän juoksulenkin jälkeen tai palan suklaata kerran viikossa. 

Vierailija
314/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olen onnistunut tässä vuosikymmenien aikana laihduttamaan yhteensä satoja kiloja.

Olen ollut Atkinsilla. Olen ollut viikkoja pelkällä kaalikeitolla. Kananmuna/ananasdieetillä. Painonvarijoitten kanssa vuoden. Syömättäkin siis pelkällä vedellä viikkoja kerrallaan. Paastoamalla Ketodieetillä viime vuodet onnistuen ketoasidoosin saamaan. Laskemalla kaloreita. Laskemalla hiilareita. Jumpalla, hyppynarulla, juoksumatolla, suunnistamalla, pyöräilemällä, kävelemällä. Mittaamalla, punnitsemalla. Myös syöpään ja sydämen ja munuaisten vajaatoimintaan sairastumalla laihduin onnistuneesti.

Nyt olen vanha ja edelleen olen liian lihava enkä voi enää liikkua kuten ennen.

Kukaan ei minusta tykännyt yhtään entistä enempää silloin, jos olin laiha.

Kukaan ei arvostanut sen enempää.

Inhoan edelleen itseäni. 

Se mihin en ole syyllistynyt niin siihen ap.n alituiseen parjaamaan kehopositiivisuuteen.

Onneksi mieheni on minua silti rakastanut.

Vierailija
315/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heräsin laihduttamaan siinä vaiheessa, kun Lidlin isoimmatkin rintsikat alkoi puristaa ikävästi. En tahtonut joutua ostamaan uusia mistään kalliista erikoisliikkeestä, joten ostin Nutriletin pussikeittoja ja -pirtelöitä ja pian rintsikat jäikin jo vähän löysiksi.

Laihdutin 3 kertaa 8 viikon jaksoissa, joiden välissä söin 2 viikkoa tavallista ruokaa. Kaikki vaatteet piti uusia, mutta 38 kiloa kevyempänä oli helppo löytää halpoja vaatteita kirppikseltä ja uudet, pienempää kokoa olevat rintsikat Lidlistä. 

En ole punninnut itseäni moneen vuoteen, mutta uskoisin onnistuneeni painonhallinnassa hyvin, koska vaatteet ei ole jäänyt pieniksi. 

Vierailija
316/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin joskus aikoja sitten 22 kg Painonvartijoiden opeilla. Suurin osa kiloista tuli takaisin, mutta olen edelleen 5 kg kevyempi kuin ennen laihdutusta.

Vierailija
317/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyydellä ja pitkäjänniteisyydellä.

Mua auttoi kun tajusin ettei mitkään kuurit tai rajoittavat ruokavaliot toimi pidemmän päälle vaan on tehtävä ratkaisuja ja opeteltava tapoja jotka kantavat koko loppuelämän.

Mulle toimii: kolme ateriaa päivässä, ei välipaloja

Lisää kasviksia joka aterialle 

Tarpeeksi unta, ei ehdottomia kieltoja.

Hyötyliikuntaa (esim rappuset hissin sijaan) ja viiisi 15-50 minuutin treeniä viikossa (tanssia, voimaharjoittelua, joogaa, lenkkeilyä)

-35kg jotka pysyneet poissa jo kolme vuotta.

Vierailija
318/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut 19 kiloa sen jälkeen kun aloitin liikunnan. 

Vierailija
319/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin reilusti tupakoimalla. 

Vierailija
320/348 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän. Enkä tarkoita nyt mitään salaattidiettiä. Joillain ihmisillä toki vaikuttaa lääkitykset ym. painon nousuun mutta kyllä useimmat kymmeniä kiloja ylipainoiset vaan joutuvat syömään eri tavalla jo ihan pitääkseen sen painon yllä.   Silloin annokset on tosi isoja. Jos syödään leipää niin niitä syödään 5 siivua eikä 2, aterioilla lautaset on kukkuroillaan ruokaa, pikaruokararavintolassa tilataan aterian lisäksi muita lisukkeita, salaattiin laitetaan majoneesipohjaista kastiketta, juodaan veden sijaan limua, ei syödä yhtä suklaapatukkaa vaan kokonainen levy.

Ja niin edelleen. Kaikista näistä se kertyy pikkuhiljaa vuosien (joskus vuosikymmenten) aikana kunnes yhtenä päivänä voi havahtua siihen että on todella ylipainoinen. Siinä kohtaa voi yrittää miettiä mitkä ne ongelmakohdat on ja voisitko tilata ruokaa tai syödä roskaruokaa vaan kerran tai pari viikossa, kävellä hissin sijaan portaat tai jotenkin muuten hyötyliikkua... Jos vaikka haluat ostaa suklaata niin kävellä lähikauppaan (jos sellainen on) hakemaan se sen sijaan että tilaisi kotiin. Aloittaa pienistä asioista koska liian suuret tavoitteet kaatuu siihen kun et onnistu ja sitten luovutat, masennut, ja kynnys aloittaa kasvaa taas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän