Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?

Vierailija
31.07.2025 |

Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera? 

Kommentit (348)

Vierailija
221/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ensin lopetin tupakoinnin, korvasin käden työn syömällä. Kun lopetin karkin ja suklaan syönnin, otin sukkapuikot käsiin. Lihoin tupakoinnin lopettamisen jäljeen 17kg! En tuolloin tajunnut ottaa niitä sukkapuikkoja käteen. Tuosta aikaa 24 vuotta. Nyt eri meininki. Sukkapuikot pysyy ja säännöllinen ruokailu 4-5xpv. Protskupainotteisesti syön, kasvikset, marjat, hedelmät, täysjyvä myös kuuluu ruokavalioon. "

Kunnes neulot kätesi rikki. Itse en ole pariin vuoteen saanut mitään neulottua. Ensin molempiin käsiin tuli rannekanavaoireyhtymä, jotka leikattiin. Sitten oikeaan peukaloon nivelrikko, jolle ei nyt tehdä mitään. Olkapää on niin kipeä, ettei nurjan neulominen onnistu. Olkapäällekään ei tehdä mitään kun käsi vielä kuitenkin nousee.

Olen pahoillani puolestasi. Minun kädet ei ole rikki. Rannekanavaoireyhtymää en ole sairastanut. Tuohon nivelrikkoon on jumppa

Ei auta jumppa enää. Pitäisi luuduttaa kärkinivel, mutta seurauksena hyvin todennäköisesti on se, että seuraava nivel alkaa sitten oirehtia ja siihen tulee nivelrikko. Minulla on kyllä nivaska oireita, mutta osaa ei voi enää tehdä.

Vierailija
222/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten normaalipainoiset voi käydä esim pizzalla?

Puolitatteko sen vai miten jättipizza mahtuu vatsaan vai jääkö puolet lautaselle lähtiessänne?

Useimmiten en jaksa syödä sitä kokonaan. Siitä myös jää sellainen ähky etten loppupäivänä syö kuin ehkä hedelmiä ja viilin.

Lyön pizzahaarukkani tähän samaan ja sanon, etten osta mitään jättipizzoja. Jos jossain sellaisen kuitenkin saan niin syön sen mitä jaksan ja loput pakkaan kotipakettiin. Syön sitten vaikka seuraavana päivänä, mutta useimmiten se häviää lasten ja miehen suihin. Ei ole mikään velvollisuus tai urhoollisuuden näyte ahtaa kokonaista pizzaa. Yleensä otan pizzan kevyemmillä täytteillä enkä mitään neljän eri lihan mättöpizzaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nälän sietäminen on niin vaikeaa lihaville? Siedättekö mitään muutakaan epämukavuutta? Vessahätää, kuumaa, ihottumaa, synnytyskipuja, hammassärkyä, sydänsuruja? Kaikkea ihmiselle tulee, mutta niitä on opittava sietämään? Näläntunne on tunne, sen voi ohittaa ja tehdä muuta. Siirtää, sanoa itselle, että aamulla syön, en enää tänään. 

Nälkä ei ole pelkkä päänsisäinen tunne, jonka voi ohittaa ilman seurauksia. Kova nälkä heikentää keskittymiskykyä ja tekee kärttyisäksi, näin pari asiaa mainitakseni. 

Kyllä synnytyskipukin heikentää keskittymiskykyä ja tekee kärttyisäksi, samoin hammassärky tai kuumuus. Mutta niitä kestetään, kun on pakko.Samoin nälkää pitää opetella kestämään.

Opettakaa tämä lapsillenne! Joka nälkään ei syödä, teidän tulee kestää nälkää!!! Miksi aikuisen, työssäkäyvän, mahdollisen perheen äidin tulisi kestää nälkää ja nälkää huutavien lasten itkua ja vielä nälissään. Josko terve suhtautuminen ruokaan olisi hyvästä.

Vierailija
224/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzalla käymisestä. Ruoka ei ole enää tärkeää, otan jotain pientä, smoothien tai kahvin, mutta en enää koskaan mitään "jätti-", ei pizzaa, hampurilaisia, ranuja tms. Ei tee mieli enää. Olen normaalipainoinen ollut jo vuosia, kun laihdutin 20 kiloa pois. En halua sitä takaisin, siksi käyn puntarilla päivittäin ja kyllä, kärsin joskus nälkääkin, mutta minä olen syömättä illalla, se ei ole vaarallista kenellekään.

Vierailija
225/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

222

onpa tosi ikävää. Harrastukset ja mieluisat tekemiset joutuu lopettamaan. 

Vierailija
226/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nälän sietäminen on niin vaikeaa lihaville? Siedättekö mitään muutakaan epämukavuutta? Vessahätää, kuumaa, ihottumaa, synnytyskipuja, hammassärkyä, sydänsuruja? Kaikkea ihmiselle tulee, mutta niitä on opittava sietämään? Näläntunne on tunne, sen voi ohittaa ja tehdä muuta. Siirtää, sanoa itselle, että aamulla syön, en enää tänään. 

Nälkä ei ole pelkkä päänsisäinen tunne, jonka voi ohittaa ilman seurauksia. Kova nälkä heikentää keskittymiskykyä ja tekee kärttyisäksi, näin pari asiaa mainitakseni. 

Kyllä synnytyskipukin heikentää keskittymiskykyä ja tekee kärttyisäksi, samoin hammassärky tai kuumuus. Mutta niitä kestetään, kun on pakko.Samoin nälkää pitää opetella kestämään.

Totta! Nykylapset ovat lihavia. Tämä pitää opettaa, juodaan vettä ja odotellaan vielä ruoka-aikaa. Ei napsita mitään välipaloja. Kyllä lapsikin oppii pientä nälkää kestämään.

Vierailija
227/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi aamupalan jälkeen kuilottaa nälissään?! 😳

Kyllä, mikä siinä on kamalaa?

Vierailija
228/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä virheitä toisensa perään. Laihduttaminen ei tapahdu syömisen lopettamisella. Syödä pitää edelleen, mutta rasvat jättää pois. Minä esim olin todellinen juuston ystävä söin yli puoli kiloa viikossa leivän päällä leikkeleiden kanssa, aina 2-4 viipaletta per leipä ja leikkeleitä päälle. Jätin ne lähes kokonaan pois ja korvasin kurkulla, vain yksi siivu juustoa esim ei edes joka päivä. Kaksi lämmintä ruokaa ilman salaatti, jätin niistä puolet pois ja korvasin vähän isommalla määrällä salaattia, lisäksi aloin punnertamaan joka päivä 100 punnerrusta joka on yllättävän helppoa, mutta näkyy nopeasti, 2-3 kertaa viikossa vatsalihaksia 50kpl joskus lenkkeilyä. Ihan hyvässä kunnossa olen ja laihduin. Mies 40v

Hiilihydraatit lähes kokonaan pois ja energiaravintoaineeksi rasva. Näin laihtuu ilman nälkää ja verensokerin heittelyä. Parantaa myös insuliiniresistenssin joka mikä lähes aina vaivaa obeeseja.

Vierailija
229/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin laihdutuslääkkeellä 45kg ja paino on pysynyt nyt vuoden pois. Käytän edelleen lääkettä pienellä annoksella, joten en laihdu enää. Enkä aio lopettaa lääkettä ikinä tai ainakaan vuosiin ennen kuin kroppa on mukautunut uuteen painoon. Aikaa meni 13kk. Lääke tuki laihtaria TODELLA paljon, mutta itse sen työn silti tein. Tarkoittaa sitä, että söin vähemmän ja liikuin enemmän. Lisäksi lääke piti tavallaan fokuksen päämäärässä eli se henkinen puoli. Nyt koen, että se pitää vain hormonitasapainon sellaisena, ettei tule sitä pohjatonta nälkää ja kroppa käytä kaikkia keinoja saadakseen kilot takaisin.

Olen laihduttanut ennen tuota lääkettä lukuisia kertoja, mutta aina se on lopahtanut 10kg:n jälkeen ja ne kilot on palaneet plus 5kg päälle. Eli sillä tavoin hankin sen kamalan ylipainoni 20 vuoden aikana. 

Vierailija
230/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri pois myös piilosokeri, pienempi annoskoko, mutta syö useammin - 15 kg 

Vierailija
231/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamalla kilon kuukaudessa parissä vuodessa urokka oli ohi ja on pysyneet kilot poissa, koska kuureilla ei opi mitään.

Vierailija
232/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me 50-luvun lapset olimme laihoja, ruokaa sai vain ruoka-aikaan ja se oli keittoa tai puuroa. Nälkää kestimme ja myös vanhemmat kestivät.  Nälänsieto on selviytymistaito, joka taitaa puuttua nykyihmisiltä. Olen muuten laiha vieläkin, 70-vuotiaana.

Vierailija
233/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa käsitteeseen kehopanssari. Monella voi olla kyse siitä. 

Nälänsieto on siitä jännä, että se ei riipu ihmisen luonteesta vaan välittäjäaineista. Sama ihminen voi tuntea ja käyttäytyä hyvin eri tavoin, kun muutetaan välittäjäaineiden tasapainoa. 

Vierailija
234/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki täällä ei tunnu ymmärtävän normaalin nälän ja lihomiseen lähes väistämättä johtavan nälän välistä eroa. Jälkimmäinen on sellaista, jota normaali määrä ruokaa ei yksinkertaisesti riitä vaimentamaan kuin korkeintaan hetkeksi. 

Lasten ja aikuisten on tosiaan tärkeää oppia, että aina ei voi syödä heti kun tahtoo vaan joskus voi joutua olemaan nälkäinen. Mutta osaatteko te kuvitella miltä tuntuu, kun kiljuva nälkä vaivaa 24/7 ja vain yltyy yltymistään, vaikka söisi normaaleja annoksia ruokaa? Sellaisen nälän kanssa voi varmasti elää jos ruokaa ei ole mahdollista saada enempää, mutta kannattaako niin tehdä, jos on mahdollisuus saada nälkä kuriin syömällä enemmän? Syömisen lisääminen johtaa tietysti lihomiseen, mutta lihominen voi ihan oikeasti olla kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähemmän huono, vaikka kyse olisi "vain" nälästä. 

Vierailija
235/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kertomuksista ja omista kokemuksista piirtyy kuva, että varsinainen taisto alkaakin sitten kun paino on saatu pudotettua.

Sehän on totta, koska aivot tekevät kaikkensa nostaakseen ihmisen painon takaisin lähtötasolleen. Vaikuttaa kaikkiin mikroliikkeisiinkin, joita ihminen tekee. Sen lisäksi greliinin eli nälkähormonin määrä kasvaa ja leptiinin eli kylläisyyshormonin määrä pienenee. Ainoa tapa, jolla painon saa pidettyä kurissa laihdutuksen jälkeen, on huolehtia että syö riittävän kevyttä ruokaa jatkossa. Professori Mustajoen mukaan painoneutraalin ruoan kalorisisältö on 120-130 kcal/100g.

Se tarkoittaa sitä, että jos otat makaronilaatikkoa, kevennät ruoka-annoksen kokonaiskalorimäärää ottamalla vähemmän makaronilaatikkoa ja syömällä sen sijaan enemmän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Laimennetaan siis syödyn ruokamäärän kokonaiskalorimäärää.

Täällä jankataan joka päivä, että pitää syödä pienempiä ruoka-annoksia. Se on väärin siinä mielessä, että kylläisyys syntyy aivoissa kun mahalaukun seinämät venyvät tarpeeksi. Niitä seinämiä kannattaa venyttää ennemmin porkkanaraasteella kuin makaronilaatikolla. Ihminen häviää aina taistelun nälkää vastaan. Sen vuoksi ei kannata päästää itseään nälkäiseksi eli pitää täyttää itseään niillä kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä, kuiduilla ja kevyellä proteiinilla. 

Vierailija
236/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tehokas vinkki:

jätä sipisipussit ja suklaalevyt KOKONAAN pois  : )

Mutta jos ei ole syönyt niitä ennenkään niin mitä se auttaa? 

Jos et ole syönyt sipsejä ja suklaata, jätä karkit ja sokerilimut pois niin laihdut.

Kaikki eivät juo limuja tai syö karkkiakaan. Kaikki eivät pidä makeasta. Minä syön pitkin hampain kohteliaisuudesta makeaa, jos toinen tyrkyttää. Ei tulisi mieleenkään itse maksaa kovaa ylihintaa sokerista tai fruktoosi- tai glukoosisiirapista.

Kuka syö oikeasti, kun joku tyrkyttää?! 😂

Monikin sen vuoksi, että se on kohteliasta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me 50-luvun lapset olimme laihoja, ruokaa sai vain ruoka-aikaan ja se oli keittoa tai puuroa. Nälkää kestimme ja myös vanhemmat kestivät.  Nälänsieto on selviytymistaito, joka taitaa puuttua nykyihmisiltä. Olen muuten laiha vieläkin, 70-vuotiaana.

Ja usein liikuttiinkin enemmän. Omassa lapsuudessani 1960-luvulla yksi 400 gramman Saarioisten maksalaatikko riitti hyvin kahdelle aikuiselle ja kahdelle kouluikäiselle lapselle ateriaksi. Lisukkkeeksi muutama viipale maustekurkkua sekä etikkapunajuuri. Lasi maitoa tai piimää ja se oli siinä. Annoskoot ovat muuttuneet ihan kuten on muuttuneet pakkauskootkin. Lisäksi kauppojen tarjouksert eivät suosi terveellisiä elämäntappoja. Kiinnitin tähän asiaan huomioni jo kasarin lopulla, kun esikoinen oli taapero. Isossa tarjousvihkosessa, joita siihen aikaan postilaatikoihin jaettiin, 90% oli sokerilimsoja, oluita ja siidereitä, aamiaismuroja, pullaa ja muita leivonnaisia, perunalastuja ja vastaavia, erilaisia karkkeja, jäätelöitä, sokeroituja jugurtteja jne. Kukkakaali, parsakaali, tomaatti, vähärasvainen liha tai kala...niiden tarjoukset oli aika vähäisiä verrattuna kaikkeen siihen, mitä ihminen ei elääkseen tarvitse ollenkaan. 

Vierailija
238/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi aamupalan jälkeen kuilottaa nälissään?! 😳

Kyllä, mikä siinä on kamalaa?

Siirtää, sanoa itselle, että aamulla syön, en enää tänään. Entä, kun sen aamusyömisen jälkeen pystyy kuilottamaan vaikka iltapäivään ja sitä siirtää ja siirtää, kunnes päätyy syömään aamulla.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tehokas vinkki:

jätä sipisipussit ja suklaalevyt KOKONAAN pois  : )

Mutta jos ei ole syönyt niitä ennenkään niin mitä se auttaa? 

Jos et ole syönyt sipsejä ja suklaata, jätä karkit ja sokerilimut pois niin laihdut.

Kaikki eivät juo limuja tai syö karkkiakaan. Kaikki eivät pidä makeasta. Minä syön pitkin hampain kohteliaisuudesta makeaa, jos toinen tyrkyttää. Ei tulisi mieleenkään itse maksaa kovaa ylihintaa sokerista tai fruktoosi- tai glukoosisiirapista.

Kuka syö oikeasti, kun joku tyrkyttää?! 😂

Monikin sen vuoksi, että se on kohteli

Onneksi se sukupolvi, joka tyrkyttää tarpeetonta kaloripitoista syötävää, alkaa kohta olla mullan alla.

Vierailija
240/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolme tai neljä kertaa laihduttanut n. 20 kg ja aina ovat tulleet korkoineen takaisin. En syö mitenkään erikoisesti, ihan samoin kuin muutkin. Painan nyt todella paljon, mutten uskalla laihduttaa enää.

"Olen virtahevon kokoinen, mutta syön samoin kuin muutkin". Ei, et syö.

Kilo rasvaa on sen 9000kcal. Syömällä 150kcal / päivä yli tarpeen kertyy painoa vyötärölle 6kg vuodessa tai 30kg viidessä. Tuon 150kcal päivässä saa vaikka siitä että syö muuten täysin samoin kuin joku toinen, mutta juo lounaalla ja päivällisellä lasillisen rasvatonta maitoa veden sijaan.  Tai jos jaat sen useammalle aterialle ja mietit kuinka paljon pitää ahmia että saa vaikka 50kcal ylimääräistä? Yksi siivu kinkkua, puolikas siivu juustoa, puolikas banaani, desi marjoja, muutama lusikallinen jugurttia,  teelusika

Ihmiset eivät tajua tuota, vaikka sitä on selitetty miljoona kertaa. Jankataan vain sipseistä ja suklaasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi