HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Ihmettelen, miksi Risto Murto on alkanut Orpon äänitorveksi. Se on tullut selväksi, että kokoomuksen tavoitteena on ajaa hyvinvointivaltio alas.
Kai olette huomanneet, että kokoomus, Orpo ja kumppanit puhuvat hyvinvointiyhteiskunnasta. Hyvinvointiyhteiskunnassa ne saavat sosiaali- ja terveyspalveluita, joilla on varaa maksaa. Muut saavat tyytyä sukulaisten armollisuuteen tai sitten heitteillejättöön. Julkiset palvelut ajetaan alas ja yksityisiä palveluita saa, jos on varaa maksaa. Se on kokoomuksen hyvinvointiyhteiskunta.
Täti otti äitinsä, minun mummoni, viimeisiksi vuosiksi kotiinsa asumaan. Mikäpä siinä oli lapsista tyhjentyneessä omakotitalossa kolmen eläkeläisen kesken asuessa, siinä se meni samalla ruuanlaitolla ja pyykinpesulla yksi mummokin. Mitään hoidollista apua kun ei tarvinnut. Ei ollut muistisairautta tai muutakaan varsinaista sairautta, vain ikääntymisen tuomia muutoksia.
Täti tietää itsekin, että helpolla pääsi. Oikeasti hoitoisaa vanhusta ei olisi voinut ottaa. Ei millään olisi pystynyt. Muut sisarukset olivat vielä työelämässä, ilman etätyömahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Enkä minä 5,5h päästä tai veljeni toisesta maasta.
Rahalla maksatte koko summan hoitokuluja jollekin, joka hoitaa.
6000 €/kk hoitokotiin? Kenen rahat riittää, ei juuri kenenkään.
Sitten pitää hoitaa itse. Aivan kuten ennen. Joko täysin hoivamaksu tai hoitaa itse. Ei uutta.
Katsos kun nykyään käydään töissä, toisin kuin silloin "ennen". Silloin ennen vanhukset myös kuolivat reilusti nuorempina.
Miksi? Itse en ole vaikuttanut vanhempieni uravalintoihin ja millä he ovat itsensä joutuneet elämässään ruokaa saadakseen pilaamaan. Niin miksi siivoaisin jäljet? Armomurha vanhuksille, jotka ovat päätyneet kapitalismin omistukseen ja heitä ei enää sen käytön jälkeen kukaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitanut yksinhuoltajana lapseni ja vuosien ajan yhä enemmän jo sairaat vanhempanikin. Muistan, että aikoinaan oli tosi vaikeaa kun oli juoppo mies ja sitten oli suuri helpotus, kun mies lähti ja oli VAIN lapset. Samoin nyt kun lapset ovat melkein aikuisia, on helpompaa, kun on VAIN vanhukset. Vanhemmat asuu samassa kaupungissa kuin itse, menen usein aamulla sinne ja teen etäpäivän. Töiden tauolla teen ruokaa heille, pidän vähän seuraa, sitten töiden jälkeen tai töiden välissä hoidan kauppa-asiat, apteekin ja autan tietokoneet yms. Välillä käydään sairaalassa ja terveysasemalla, siellä on minulla läppäri mukana niin teen töitä aina kun vanhus on hoidossaan. Tämä on normaalia elämääni ja olen huomannut, että kaiken maailman valittelijat, jotka valittavat että EIVÄT PYSTY ovat usein niitä, jotka eivät vaan jaksaisi ja ovat tottuneet vain hemmottelemaan itseään työpäivänsä jälkeen. Mitä helpommalla elämässä pääsee, sitä pehmeämpi
Hienoa, vanhemmillasi vaikuttaa pää vielä pelittävän, koska pystyt rauhassa työskentelemään heillä.
Siskoni ja minä oltiin onnellisia kun isä sai hoivakotipaikan. Ei ketään pysty vahtia 24/7 ja samalla tehdä vuorotöitä tehtaassa.
Helvetissäkin on eri asteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ketjuun vastanneista ei taida tietää, miten huonossa kunnossa vanhuksen pitää olla päästäkseen ympärivuorokautiseen hoivalaitokseen. Sinne pääsee vasta sitten, kun edes 4-5 kotihoidon käyntiä vuorokaudessa ei enää riitä. Noihin käynteihin ei lasketa ateriapalvelua eikä siivouspalvelua. Yleensä hoitopaikan saa muistisairaat, jotka ovat vaaraksi itselleen ja ympäristölleen ja siten tarvitsevat paikan, jossa joku on hereillä koko ajan.
Erittäin hyvä huomio. Siksi 12-vuotisen hoidon hakuprosessi kannattaa aloittaa ajoissa eli silloin kun toimintakykyä on riittävästi jäljellä hakemuksen pohjana tarvittavan teon toteuttamiseksi.
Vähemmän toimintakykyiset vanhukset voivat myös hakeutua kokopäiväisen hoidon piiriin osallistumalla hakemuksen pohjana käytettävän teon suunn
🤣
Vierailija kirjoitti:
Täti otti äitinsä, minun mummoni, viimeisiksi vuosiksi kotiinsa asumaan. Mikäpä siinä oli lapsista tyhjentyneessä omakotitalossa kolmen eläkeläisen kesken asuessa, siinä se meni samalla ruuanlaitolla ja pyykinpesulla yksi mummokin. Mitään hoidollista apua kun ei tarvinnut. Ei ollut muistisairautta tai muutakaan varsinaista sairautta, vain ikääntymisen tuomia muutoksia.
Täti tietää itsekin, että helpolla pääsi. Oikeasti hoitoisaa vanhusta ei olisi voinut ottaa. Ei millään olisi pystynyt. Muut sisarukset olivat vielä työelämässä, ilman etätyömahdollisuutta.
Ei muistisaitauksia tule jos huolehtii terveydestään eikä noudata teollisuuksien "oppeja".
Kyse on priorisoinnista. Mihin meidän rahat käytetään. Nyt ne menevät Ukrainaan ja Etelä-Eurooppaan. Karkeasti arvioiden noihin kohteisiin on Suomi laittanut viime vuosien aikana kahdeksan tuhatta miljoonaa euroa. Tuolla rahalla olisi hoitanut Suomen vanhukset kevyesti. Hoitajia on Suomessa riittävästi, mutta rahaa ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Sitten muutat lähemmäs tai otat vanhempasi asumaan teille!!
Jos alkaa hoitamaan niin paljoko siintä saa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa työttömyysturvaa et saa terveydenhuoltoa eikä vanhuksiakaan hoideta. Miksi oikein maksoinkaan niitä kohta maailman suurimpia veroja.
Tämä on juuri oikeistopuolueiden tarkoitus: saada ihmiset kyseenalaistamaan yhteiskunnan mielekkyys. Oikeistopuolueiden tarkoitus on purkaa paitsi hyvinvointi, myös yhteiskunta - se korvattaisiin erilaisille bisnestoimijoilla. Yhteiskunnan tarkoitus ei siis jatkossa olisi tuottaa palveluita ihmisille, vaan tarjota toiminta-aölusta erilaisille kaupuallisille toimijoille, joilta sitten ihmiset ostavat haluamansa ja tarvitsemansa palvelut.
Yhdysvalloissa tosiaan on meininki tämä ja kaikki sitten maksaakin ihan tajuttomasti ja ihan tavanomaisista toimenpiteistä revitään ihan kaameita maksuja esim. terveyssektorilla. Vaikka olisi miten hyvä vakuutus, niin aina saa ruko
Siellä on sitten tulotkin vähän toisessa mittaluokassa. Verotus mitätöntä. Keskiverto suomalaisten palkoilla tuolla ei eläisi kun muutaman kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu?
Eikös työkyvyttömällän nimenomaan ole aikaa? Mulla on ainakin äitini asioissa niin paljon organisoimista, että hermo menee.
joo, mutta kun puuttuu sitä työkykyä, niin puuttuu myös toimintakykyä.
Kyllä mulla aikaa on, mutta ei toimintakykyä
-eri, mutta muuten samassa tilanteessa oleva
Juuri näin. Minä olen tuo alkuperäinen työkyvytön ja hyvä kun jaksan itelleni ruokaa laittaa ja pitää asuntoa siistinä. Jatkuvasti otan torkkuja. Miten lähden parin sadan kilsan päähän ketään "hoitamaan", kun en jaksa edes sitä matkaa tehdä? Luuleeko Risto, että kaikki aikuiset lapset on terveitä? Mun toinen vanhempi on vielä toispuolisesti toimintakyvytön, häntä pitää nostaa.
Nostetaan omaishoidontukea ja laskenhoidontukia ja laitetaan nämä tuet kerryttämään eläkettä, niin pariskunnista toinen voi hoitaa lapset ja isovanhemmat kotona ja toinen olla töissä. Yksinhuoltajille tarpeeksi lisiä tukiin, niin voivat myös hoitaa lapset ja isovanhemmat kotona. Näillä eväillä selvitään vanhustenhoiva kriisistä, eikä laitospaikkoja tarvita lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu?
Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin.
Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla.
Haluaisin nähdä edes yhden nykypäivän vanhuksen, joka suostuisi muuttamaan lastensa olohuoneen nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut idea että kukaan oikeasti itse hoitaisi vanhempansa. Ehdotuksen ydin on että lapset MAKSAVAT sen yksityisesti tuotetun hoidon.
Mistä niillä lapsilla riittää siihen rahaa? Ikänsä pätkätöitä tehnyt kuusikymppinen ei kyllä kykene maksamaan euroakaan työttömyyskorvauksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitanut yksinhuoltajana lapseni ja vuosien ajan yhä enemmän jo sairaat vanhempanikin. Muistan, että aikoinaan oli tosi vaikeaa kun oli juoppo mies ja sitten oli suuri helpotus, kun mies lähti ja oli VAIN lapset. Samoin nyt kun lapset ovat melkein aikuisia, on helpompaa, kun on VAIN vanhukset. Vanhemmat asuu samassa kaupungissa kuin itse, menen usein aamulla sinne ja teen etäpäivän. Töiden tauolla teen ruokaa heille, pidän vähän seuraa, sitten töiden jälkeen tai töiden välissä hoidan kauppa-asiat, apteekin ja autan tietokoneet yms. Välillä käydään sairaalassa ja terveysasemalla, siellä on minulla läppäri mukana niin teen töitä aina kun vanhus on hoidossaan. Tämä on normaalia elämääni ja olen huomannut, että kaiken maailman valittelijat, jotka valittavat että EIVÄT PYSTY ovat usein niitä, jotka eivät vaan jaksaisi ja ovat tottuneet vain hemmottelemaan itseään työpäivänsä jälkeen. Mitä
Tottakai on tilanteita jotka ovat mahdottomia ja sietämättömiä, mutta aika usein lapsia ei vain huvittaisi hoitaa vanhempiaan. Ei meidänkään vanhemmat yleensä hoitaneet omia vanhempiaan. Tämä on uusi ja epäreilun tuntuinen tilanne, kun ihmiset ovat tottuneet siihen, että tehdään työt ja hoidetaan lapset ja monilla on vielä hyväpalkkainen puoliso jakamassa taakkaa ja siitä voi jo valittaa, että ruuhkavuodet on raskaita. Jos vanhus on vaaraksi itselleen tai muille ja lapsi on töissä vaikka siellä tehtaassa, niin kyllä tuollaisessa tilanteessa saa jo jonkin avun tai jos ei saa, niin ei se voi tietenkään olla lapsen vastuulla esimerkiksi juridisesti ajatellen. Halusin vain herätellä todellisuuteen ihmisiä, että ei tässä auta kuin pulinat pois ja vaippoja vaihtamaan, tai sitten vain kylmästi jätätte ne äidit ja isät oman onnensa nojaan. Melkein aina ihmisillä on kuitenkin jotain valintoja, joita voi itse tehdä.
Eihän siitä kovin moni lähtökohtaisesti tykkää, mutta jos väestöpyramidi on alaspäin oleva kolmio, siihen suuntaan systeemi väistämättä jatkaa.
Voi miettiä miten haluaa itseään vanhuksena autettavan - oletko yksi autettavista systeemissä, jossa yksi avustaja/hoitaja vastaa monen kymmenen ihmisen auttamisesta, puhutteko hoitajan kanssa ylipäänsä samaa kieltä, avustaako sinua lähinnä tekoäly/robotti vai omat läheiset.
Synkältä näyttää, eritoten myös siksi, että nuorissa ihmisissä on paljon ylipainoisia ja huonokuntoisia (ja lapsettomia) ihmisiä, jotka muuttuvat itse autettaviksi paljon nuorempina kun liikkumaan tottuneet ikäpolvet.
Onneksi ei tarvitse hoitaa ketään. Hyvät kuolevat liian aikaisin. Surua mahtuu elämään ihan syntymästä kuolemaan saakka. Vapaus on nyt onnellista kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä viimein saisi kansan tekemään enemmän lapsia ja pysymään yhdessä sen valitsemansa puolison kanssa.
Lopetetaan samoin tein koulutukset. Peruskoulu riittää kaikille, sitten vaan tienaamaan hanttihommilla.
Vähemmän toimintakykyiset vanhukset voivat myös hakeutua kokopäiväisen hoidon piiriin osallistumalla hakemuksen pohjana käytettävän teon suunnitteluun. Silloin hoitopaikkaa ei välttämättä saa täydeksi 12 vuoden jaksoksi mutta lyhyempikin hoiva kattaa samat edut kuin täysi 12 vuoden hoivajakso.