Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
101/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehitysmaameininkiä. Ei voida ajatella, että isovanhemmat hoitavat lapsia ja lapset hoitavat vanhempia, kun työn vuoksi joudutaan muuttamaan eri puolelle suomea. Ei tässä enää missään kyläyhteisöissä elellä. Lisäksi ihmiset käyvät sekä miehet, että naiset 38-40 tuntia viikossa palkkatöissä. Milla ajalla niitä vanhuksia on tarkoitus hoitaa? Jo lapsiperheiden elämä on ihan kaameaa. Ensin olet koko päivän varsinkin naisena palkkatöissä ja sen jälkeen sitten palvelet lapsia. Omaa aikaa jää ehkä tunti tai pari?! Siihen sitten vielä vanhukset päälle. Suomessa on tehty vain ja ainoastaan paskoja ratkaisuja viime vuosina. Kaikkeen turhaan mikä ei ole Suomen vastuulla tuhlataan rahaa ja nyt kehdataan tälläistä muutosta edes ajatuksen tasolla esittää. 

Vierailija
102/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään en tarkoittanut, että lapsi hoitaa vanhempansa sairauksia kuin lääkäri. Mutta totuus on se että yhä useammat vanhukset eivät pärjää yksin kotona eivätkä saa tulevaisuudessa ympärivuorokautista hoitoa. Tämän roolin täyttävät lapset ja muuta sukulaiset. Käytännössä se tarkoittaa kaupassa käyntiä, kuljettamista, pesemistä, pyykkäämistä, ruokkimista, lääkkeiden anatamista, laskujen maksua ja asioiden hoitoa vanhemman puolesta.

Muuten hyvä, mutta ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa olevan hoitaminen tarkoittaa myös valmiutta 24/7 valvontaan ja usein myös liikuntakyvyttömän tai huonosti liikkuvan vanhuksen kääntelyä, pyörätuoliin siirtämistä, vaippojen vaihtamista tai jatkuvaa vessassa auttamista ja todennäköisesti myös syöttämistä. Jos kyseessä on esimerkiksi dementia, todellakin olet 24/7 valvomassa ettei vanhus tapa itseään jotenkin, ja saatat olla myös säännöllisen henkisen ja väkivallan kohteena. Tämä tietysti samalla kun käyt täysiaikaisesti töissä lähes 70-vuotiaaksi, jotta yhteiskunta saa verorahoja ja eläkkeelle jo päässeet eläkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristolla on neljä lasta kahdelle eri naiselle. Odotettavissa tuskin on isänpäiväkortteja tämän ulostulon jälkeen.

Vierailija
104/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin. 

Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla. 

Näinkö teit äitisi ja miehesi äidin kanssa? Näinkö aioit itsekin tehdä aikuisten lastesi kanssa? Heidän yksiöissään? 

Vierailija
105/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut idea että kukaan oikeasti itse hoitaisi vanhempansa. Ehdotuksen ydin on että lapset MAKSAVAT sen yksityisesti tuotetun hoidon.

Onko palkat myös nousemassa niin paljon, että palkallaan voi maksaa sekä oman elämänsä että vanhuksen hoivakotipaikan? Jokaisen NETTOpalkka vähintään 7000 €/kk?

Eli ensin maksetaan hillittömästi eläkemaksuja ja veroja, jotta ikääntymisen kustannukset saadaan katettua. Sitten pitää vielä organisoida ja maksaa samalle porukalle yksityinen hoito. Miksi kukaan haluaisi tällaista diiliä?

Vierailija
106/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti tässä pedataan jotain sellaista lakimuutosta, että jatkossa vanhuksen hoivamaksuihin vaikuttaisivat omien tulojen lisäksi lastenkin tulot, eli sekä vanhusten että heidän lastensa tulot ja omaisuus menisivät hoivajäteille. Kannattaa nyt muistaa, että oikeistolaisessa Suomessa ihmisten tarkoitus on tuottaa voittoa suuryrityksille

Näin siinä juuri käy.

Vierailija
107/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sentään hienoa, että kokoomus on toistuvasti valtapuolue. Voidaan ylpeinä ripustaa ruiskukka yhden jos toisenkin onnekkaan äänestäjän napinläpeen. Vielä ei mene tarpeeksi huonosti, että kannattaisi puoluetta vaihtaa

Kyllä, onhan kokoomus sentään talousosaajapuolue, kaikkihan sen tietävät!

Vierailija
108/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti tässä pedataan jotain sellaista lakimuutosta, että jatkossa vanhuksen hoivamaksuihin vaikuttaisivat omien tulojen lisäksi lastenkin tulot, eli sekä vanhusten että heidän lastensa tulot ja omaisuus menisivät hoivajäteille. Kannattaa nyt muistaa, että oikeistolaisessa Suomessa ihmisten tarkoitus on tuottaa voittoa suuryrityksille

Näin siinä juuri käy.

Tästä maasta ei tarvitse tehdä mitään amerikkalaistyyppistä kusetusta, jossa ihmiselämällä ei ole mitään arvoa. Me ei olla täällä olemassa osakkeenomistajia varten. 

Vierailija
109/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea on se, että tulee laki, jossa lapset velvoitetaan maksamaan vanhempiensa hoivamaksuja. 

Päättäjät kyllä tietävät, että moni laskee tuolloin järkevämmäksi hoivata sisarusten kera vuorotellen itse. 

Se vaan on helpompi säätää, että maksakaa, kuin että hoivatkaa vanhempanne. 

Vierailija
110/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa työttömyysturvaa et saa terveydenhuoltoa eikä vanhuksiakaan hoideta. Miksi oikein maksoinkaan niitä kohta maailman suurimpia veroja.

Tämä on juuri oikeistopuolueiden tarkoitus: saada ihmiset kyseenalaistamaan yhteiskunnan mielekkyys. Oikeistopuolueiden tarkoitus on purkaa paitsi hyvinvointi, myös yhteiskunta - se korvattaisiin erilaisille bisnestoimijoilla. Yhteiskunnan tarkoitus ei siis jatkossa olisi tuottaa palveluita ihmisille, vaan tarjota toiminta-aölusta erilaisille kaupuallisille toimijoille, joilta sitten ihmiset ostavat haluamansa ja tarvitsemansa palvelut.

Vierailija
111/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset lapset ovat töissä. He asuvat satojen kilometrien päässä lapsuuden paikkakunnillaan, koska ovat muuttaneet pois opiskeluiden ja töiden perässä. Hoitavat omia kanssaan ilman tukiverkkoja. 

Jo tällä hetkellä on kodeissa vanhuksia, joiden pitäisi olla 24h hoitokodissa. Se on kyllä mielenkiintoista miten verotuksella elävä valtio heikenetää kansalaistensa asemaa yhä uudelleen ja uudelleen. 

Irtisanomisuojaa heikennetään, eläkeputki on poistettu, ansiosidonnainen rajoitettu. Eläkkeen superkertymä poistettu.

Monet kunnat ovat lopettaneet omat vanhainkotinsa. Säästetään muiden selkänahasta, kiitos kuntapäättäjät.

Miksi olettaa että kaikkien vanhemmat asuvat kaukana syrjäkylillä? Ei mun vanhempien sukupolvi enää pääsääntöisesti sellaisilla paikkakunnilla ole asunut, ja suurissakin ikäluokissa on paljon kaupungeissa eläviä.

Sivusta. Eivät esimerkiksi minun vanhempani syrjäkylillä asu mutta minä asun heistä useamman tuhannen kilometrin päässä. Enkä ole muuttamassa takaisin Suomeen.

Vierailija
112/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa. 

Tuossa uutisessahan juuri todettiin että myös rahallisesti voi auttaa. Se voi olla vaikka kaupan kotiinkuljetuksen tai hoitoavun järjestämistä. Mutta harva varmaan haluaa pennosiaan vanhempiinsa laittaa, niin se vaan ikävä kyllä Suomessa menee.

Ehkäpä on ihan se oma perhe elätettävänä? Aika moneh vanhemmat ovat mahdollisemman vähä avustanu omia lapsiaan siintä kun täyttivät 18 vee.

Som man bäddar får man ligga./ Niin makaa kun petaa.

Vierailija
113/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistolaisessa tulevaisuudessa voi hyvin toteutua se, että vanhuksella on "vapaus valita", ottaako hän eutanasian vai velvoitetaanko hänen lapsensa maksamaan täysi hinta hoidosta.

Vierailija
114/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni yksin asuville köyhille lapsille olisi kohtuutonta, että jos vaikea pitää itsestäkään huolta tarpeeksi kun ei ole rahaa ja hermosto romahtaa, niin alettaisi hoitaa vanhempaa joka siitä kiusaantuisi nolostuisi ahdistuisi. Ei voi jättää sen varaan mitään, moni on osaamaton. Kannattaisi miettiä halutaanko tällainen rahastava hullusuomi, että osalle kallista hoitoa ja muut ilman määräiltävänä. Entä iäkkään tunteet ja yksityisyys? Toiveet? Kuinka paljon ihmisillä on varaa maksaa, kun kaikki raha katoaa firmoihin.

Vierailija
115/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kärttystä akkaa hoida 16v lähteä omaa leipää tienaa ei kyselly perään .hommatkoon hoitajan tuntuu olevan kaikki muut niin ihania paitsi omat pennut. Niin se joudun minäkin jossain vaiheessa. 

Vierailija
116/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa työttömyysturvaa et saa terveydenhuoltoa eikä vanhuksiakaan hoideta. Miksi oikein maksoinkaan niitä kohta maailman suurimpia veroja.

Tämä on juuri oikeistopuolueiden tarkoitus: saada ihmiset kyseenalaistamaan yhteiskunnan mielekkyys. Oikeistopuolueiden tarkoitus on purkaa paitsi hyvinvointi, myös yhteiskunta - se korvattaisiin erilaisille bisnestoimijoilla. Yhteiskunnan tarkoitus ei siis jatkossa olisi tuottaa palveluita ihmisille, vaan tarjota toiminta-aölusta erilaisille kaupuallisille toimijoille, joilta sitten ihmiset ostavat haluamansa ja tarvitsemansa palvelut.

Yhdysvalloissa tosiaan on meininki tämä ja kaikki sitten maksaakin ihan tajuttomasti ja ihan tavanomaisista toimenpiteistä revitään ihan kaameita maksuja esim. terveyssektorilla. Vaikka olisi miten hyvä vakuutus, niin aina saa rukoilla korvaako se vai ei. 

Vierailija
117/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan voi kasvaa? terv. vanhempiensa asioiden hoitaja, paljon kokemusta palveluviidakosta

Juu, mutta alatko myös vaippoja vaihtamaan ja pesemään heitä? 

Eipä se ole paljosta kiinni nytkään. Kotipalvelu muka käy ja pesettää, mutta äiti aina ihan likainen kun tulen käymään. 

Köyhien vanhusten sopiikin olla likaisia.

Terveisin Kokoomuspersu

Vierailija
118/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin. 

Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla. 

Näinkö teit äitisi ja miehesi äidin kanssa? Näinkö aioit itsekin tehdä aikuisten lastesi kanssa? Heidän yksiöissään? 

Kyllä. Minä omaishoidan äitiäni. Mieheni äiti kuoli mieheni vauvavuonna. 

Joo, ei tunnu kivalta joutua lasten omaishoidettsvaksi, mutta olen kuullut, että omissa sukuhaaroissani se onnistui hyvin. 

Vierailija
119/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen hoivapaikan hinta on noin tonnin kuussa. Yksityisellä huomattavasti suolaisempi.

Vierailija
120/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan voi kasvaa? terv. vanhempiensa asioiden hoitaja, paljon kokemusta palveluviidakosta

Juu, mutta alatko myös vaippoja vaihtamaan ja pesemään heitä? 

Eipä se ole paljosta kiinni nytkään. Kotipalvelu muka käy ja pesettää, mutta äiti aina ihan likainen kun tulen käymään. 

Minun isäni ei suostu pesulle. Kotihoito tekee siis turhan käynnin, sillä ketään ei voi pakottaa pesulle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi