Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
2/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin:

Työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto toivoo, että Suomessa keskusteltaisiin nykyistä enemmän perheen vastuusta hoivassa.

Erityisesti Murto viittaa siihen, että aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Murto kommentoi asiaa ensin viestipalvelu X:ssä.

Vanhustenhoito tulee olemaan keskeisimpiä haasteita seuraavien kymmenen vuoden aikana, sillä suuret ikäluokat tulevat siihen ikään, jossa tarvitaan entistä enemmän ympärivuorokautista hoivaa, Murto täsmentää HS:lle.

Jos siinä epäonnistutaan, että valtio hoitaa, kysymys olisi suuresta ongelmasta. Tyypillisen eläkeläisen tulot eivät riitä hoidon maksamiseen itse.

Keskustelu tulee Murron mielestä akuutiksi kymmenen vuoden sisällä, mikäli valtion rahoituspohja murenee ja hyvinvointia koskevista lupauksista joudutaan sen johdosta vetäytymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevää! Just luin jonkun mamman valitusta facessa, kun äitinsä asunnossa on kuuma ja jonkun pitäisi viedä roskat. Mitään hoidollista apua äiti ei tarvinnut.

Mut Suomessahan kaikki hoitohan on ulkoistettu valtiolle vauvasta vaariin. Omaa vastuuta ei ole. 

Vierailija
4/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Se vain on aika raskasta alkaa hoitaa ihmistä, jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä vuosikymmeniin. Tai omalla kohdallani henkisesti epävakaata ja henkisesti väkivaltaista äitiäni, joka asuu 200 km:n päässä. Isäni joi itsensä hengiltä, joten ei tarvitse hänestä enää kantaa huolta.

Vierailija
5/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ihan voi kasvaa? terv. vanhempiensa asioiden hoitaja, paljon kokemusta palveluviidakosta

Vierailija
6/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa. 

Vierailija
7/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
8/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että hoitaisinko isääni joka käytti minua seksuaalisesti hyväksi kun olin lapsi? Hah. 

Vierailija
9/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet.  Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.

Vierailija
10/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan voi kasvaa? terv. vanhempiensa asioiden hoitaja, paljon kokemusta palveluviidakosta

Juu, mutta alatko myös vaippoja vaihtamaan ja pesemään heitä? 

Vierailija
11/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mutta alatko myös vaippoja vaihtamaan ja pesemään heitä? 

Eipä se ole paljosta kiinni nytkään. Kotipalvelu muka käy ja pesettää, mutta äiti aina ihan likainen kun tulen käymään. 

Vierailija
12/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet.  Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.

Aika paljon saa olla rahaa kun pitää maksaa rakennuksen kulut, työntekijöiden palkat jne 

Vierailija
13/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Vierailija
14/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuu jos töissä käytävä ja samaan aikaan pitäisi olla muistisairaan vanhuksen kanssa 24/7.

Vierailija
15/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka työssäkäyvä ihminen pystyy nykyisessä ääritehostetussa työelämässä ollessaan korvaamaan vanhemman ympärivuorokautisen hoivan tarpeen? Vastaus on, ettei kukaan. Se vaatisi työelämästä poistumisen ja mahdollisesti muuttamisen eri paikkakunnalle. Koska lapset tehdään nykyään melko myöhään, samoilla aikuisilla voi myös olla kouluikäisiä lapsia huollettavana. Sitä paitsi aikuiset lapset korvaavat jo nyt mahdollisuuksien mukaan paljon palveluita kohtuukuntoisille vanhemmilleen kuten kuskaavat asioille ja hoitavat laskuja ym. nettiasiointeja.

Vierailija
16/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Eikös työkyvyttömällän nimenomaan ole aikaa? Mulla on ainakin äitini asioissa niin paljon organisoimista, että hermo menee. 

Vierailija
17/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että Voi? Sehän on vissi ja varma tällä meiningillä. Tuskin maltan odottaa että pääsen hoitamaan dementtisiä vanhempiani kun kaikki vanhuspalvelut lopetettu ja leikattu pois.

Vierailija
18/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että hoitaisinko isääni joka käytti minua seksuaalisesti hyväksi kun olin lapsi? Hah. 

Niinpä. Minun vanhempani ovat jo kuolleet, mutta aika lailla samat tuntemukset. Miksi minun pitäisi hoitaa sellaisia ihmisiä, jotka ovat jättäneet elinikäisen traumatisoitumisen ja henkisen tuskan?

Vierailija
19/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka työssäkäyvä ihminen pystyy nykyisessä ääritehostetussa työelämässä ollessaan korvaamaan vanhemman ympärivuorokautisen hoivan tarpeen? Vastaus on, ettei kukaan. Se vaatisi työelämästä poistumisen ja mahdollisesti muuttamisen eri paikkakunnalle. Koska lapset tehdään nykyään melko myöhään, samoilla aikuisilla voi myös olla kouluikäisiä lapsia huollettavana. Sitä paitsi aikuiset lapset korvaavat jo nyt mahdollisuuksien mukaan paljon palveluita kohtuukuntoisille vanhemmilleen kuten kuskaavat asioille ja hoitavat laskuja ym. nettiasiointeja.

Naiset jäävät kotiin, konservatiivien unelma. 

Vierailija
20/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset lapset ovat töissä. He asuvat satojen kilometrien päässä lapsuuden paikkakunnillaan, koska ovat muuttaneet pois opiskeluiden ja töiden perässä. Hoitavat omia kanssaan ilman tukiverkkoja. 

Jo tällä hetkellä on kodeissa vanhuksia, joiden pitäisi olla 24h hoitokodissa. Se on kyllä mielenkiintoista miten verotuksella elävä valtio heikenetää kansalaistensa asemaa yhä uudelleen ja uudelleen. 

Irtisanomisuojaa heikennetään, eläkeputki on poistettu, ansiosidonnainen rajoitettu. Eläkkeen superkertymä poistettu.

Monet kunnat ovat lopettaneet omat vanhainkotinsa. Säästetään muiden selkänahasta, kiitos kuntapäättäjät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan