HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Mulla on Euroopassa noin 900 paikkaa missä haluan käydä. Kun oon noissa paikoissa käynyt ja ikää alkamaa olemaan yli 80 vuotta eikä toimintakyky enää riitä niin sitten eutanasia kiitos. Missään laitoksessa en ala makaamaan, ei ole ihmisarvoista elämää.
Voin hoitaa, mutta sitten en maksa veroja. Vain idiootti maksaa korkeat maksut saamatta mitään vastineeksi. Terveisin veronmaksaja
Ajatellaanpa vanhusta joka on yli 90v. Asuu vielä kotonaan puolisonsa kanssa, molemmilla vaivaa ja kremppaa pärjäävät juuri ja juuri. Lapset heillä n.70v, hekin jo vaivaisia. Lapsenlapset ovat kaukana, kiinni omissa perheissään.
Tässä kuviossa on tietenkin puolisoa ja appea ja anoppia, mummoa, vaaria ja uuttakin puolisoa . Kuka hoitaa ketäkin ja millä ajalla.
Eiköhän robotiikka kehity pian tässäkin hommassa, ongelma on maailmanlaajuinen.
Vanhemmillani on isommat eläkkeet kuin minulla ja kolme kertaa isompi asunto arvoalueella. Enpä taida alkaa elättää, voivat hyvin ostaa palveluita, kun rahaakin riittää.
N50+
Vierailija kirjoitti:
Voin hoitaa, mutta sitten en maksa veroja. Vain idiootti maksaa korkeat maksut saamatta mitään vastineeksi. Terveisin veronmaksaja
Minäkin vaadin veronmaksajana vastikkeellisuutta.
Kyllä se nyt vaan on niin että vanhempanne ovat teidätkin hoitaneet eli te saatte nyt maksaa sen hoidon takaisin!!
Hoidan tasan tarkkaan yhtä paljon kuin vanhempani omia vanhempiaan (=2 krt/v visiitti vanhustentaloon). Enempää ette selkänahastani revi enkä hoida vaikka olen NAINEN ja lapseton sinkku sekä olisi aikaakin. Elämäni on minun, piste. Voin myös muuttaa helposti ulkomaille valtion ulottumattomiin. Hoitaakohan ko.kommentin esittäjä sitten omia vanhempiaan? Vai onko niin kiire, että asia jää vaimon/siskon tmv. naisen vastuulle? Pelkkiä miesten voimafantasioita nämä hoitohorinat.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa vanhusta joka on yli 90v. Asuu vielä kotonaan puolisonsa kanssa, molemmilla vaivaa ja kremppaa pärjäävät juuri ja juuri. Lapset heillä n.70v, hekin jo vaivaisia. Lapsenlapset ovat kaukana, kiinni omissa perheissään.
Tässä kuviossa on tietenkin puolisoa ja appea ja anoppia, mummoa, vaaria ja uuttakin puolisoa . Kuka hoitaa ketäkin ja millä ajalla.
Sitten on lapsettomia vanhuksia, joilla ei ole lapsia eikä lapsenlapsia.
Taitaa olla lämpöaltistumisen tuottama aivopieru koko houreinen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu?
Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin.
Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla.
Entä kun on vain se yksi lapsi, jonka eronneet vanhemmat asuvat eri osoitteissa ja eri paikkakunnilla kuin itse?
Siksihän niitä lapsia tehdään että on sitten joku joka hoitaa kun vanhempi on vanhus. Daa?!
Sopii. Silloinhan verot pienenevät ja tietysti hoidosta vastuussa oleva päättää hoidon toteutuksesta. Laittaisinkohan eronneet vanhempani asumaan samaan 9 neliön huoneeseen. Tai laittaisinko heille jonkun vuoroviikkojärjestelyn. Joka tapauksessa pidän huolta, että lakisääteinen minimielatus riittää. Voisin myös ottaa vähintään vuoden välein uuden miehen kierrokseen ja aina siinä kohtaa unohtaa, että mulla oli jotain huoltajan velvollisuuksia. Katsos, kun huoltaja on onnellinen, niin huollettavillakin on kaikki silloin hyvin!
Ympärivuorokautinen hoiva on tosiaan mahdotonta monen aidosti järjestää vanhemmilleen. Vaikka olisi työtön.
Omakin isäni laitettiin hoitokotiin, kun lähti rollaattorin kanssa hortoilemaan rappukäytävään ja meinasi kaatua portaat alas. Henki siinä äkkiä menee.
Tietenkin "valvonta" onnistuu, jos sen vanhuksen laittaa käsiraudoilla kiinni patteriin, mutta taitaa olla kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan voi kasvaa? terv. vanhempiensa asioiden hoitaja, paljon kokemusta palveluviidakosta
Juu, mutta alatko myös vaippoja vaihtamaan ja pesemään heitä?
No entä jos valtio ei vain hoida heitä? Jätätkö heidät oman onnensa nojaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu?
Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin.
Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla.
Entä kun on vain se yksi lapsi, jonka eronneet vanhemmat asuvat eri osoitteissa ja eri paikkakunnilla kuin itse?
Tai kaksi tällaista ainoaa lasta ja molempien vanhemmat eronneet. (Todellisuudessa ei hirveän harvinainen tilanne.) Pahimmillaan neljällä eri paikkakunnalla vanhuksia hoidettavana omien töiden ohessa. Mahdollisesti vielä omatkin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on niin että vanhempanne ovat teidätkin hoitaneet eli te saatte nyt maksaa sen hoidon takaisin!!
Minä olen hoitanut omat lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan tasan tarkkaan yhtä paljon kuin vanhempani omia vanhempiaan (=2 krt/v visiitti vanhustentaloon). Enempää ette selkänahastani revi enkä hoida vaikka olen NAINEN ja lapseton sinkku sekä olisi aikaakin. Elämäni on minun, piste. Voin myös muuttaa helposti ulkomaille valtion ulottumattomiin. Hoitaakohan ko.kommentin esittäjä sitten omia vanhempiaan? Vai onko niin kiire, että asia jää vaimon/siskon tmv. naisen vastuulle? Pelkkiä miesten voimafantasioita nämä hoitohorinat.
Kuvittelenko vai onko tällaisten skenaarioiden esittäjät melkein aina miehiä? Ja vielä sen ikäisiä miehiä, että tuskin ovat itse tai edes vaimonsa enää ketään hoitamassa 10 v päästä.
Miksi ei oteta Sveitsin mallia, jossa maksetaan vähän veroja, mutta jokaisella on oma sairasvakuutus?
Toivottavasti eutanasia laillistetaan. Minä en halua ainakaan jäädä lasteni vaivaksi ja taakaksi.
Olen 35-vuotias ja mulla on kolme alle 7-vuotiasta lasta. Vanhemmat on 75-vuotiaita (kyllä, olen vanhojen vanhempien lapsi). Olen lisäksi kokopäivätöissä, jotta taloudellinen tilanteemme olisi OK. Ei mulla ole taloudellisia mahdollisuuksia eikä aikaa hoitaa vanhempiani.