Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
121/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolaisessa tulevaisuudessa voi hyvin toteutua se, että vanhuksella on "vapaus valita", ottaako hän eutanasian vai velvoitetaanko hänen lapsensa maksamaan täysi hinta hoidosta.

Voihan vanhus aina valita eutanasian kohteeksi tilanteesta vastuullisen tahon.

Vierailija
122/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan tässä ei ole kyse vain omista vanhemmista vaan usein heidänkin vanhemmistaan. Yhdellä aikuisella voi siis olla hoidettavana yhteensä neljä vanhusta - arvaatte varmaan, että oikeasti Murtokaan ei ajattele, että tämä aikuinen oikeasti toimii yksin omaishoitajana neljälle. Mutta hän saattaa ajatella, että sekä vanhuksen että jälkeläisen omaisuus realisoidaan hoivamaksuja vastaan ja mahdollisesti saatetaan velvoittaa ottamaan jotain lainaakin. Tätä voi hyvinkin olla oikeistolainen Suomi. Kannattaa muistaa, että kokoomuslaisilla on hoivayhtiöiden osakkeita - he hyötyvät siitä, että tavallinen kansa rikastuttaa suuryrityksiä.

Tämä vanhusten hoivan rapauttaminen on vain yksi keino omaisuuden keskittämisessä suuromistajille. Se on yksi keskeisimpiä oikeistopuolueiden, erityisesti Kokoomuksen juonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin. 

Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla. 

Joo meilläkin isoisoäiti kiersi lasten luona 1930-40-luvulla mutta heillä kaikilla oli isot maatalot ja palkattua työvoimaa. 

Vierailija
124/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toì Murto voisi ottaa vaikka vain 2 ympärivuorokautisessa hoivakodissa olevaa hoidettavakseen.  Kahteen eri asuntoon. Tai edes yhden.  Hoitovelvoite 2 vuotta. Tai edes yksi.  

Vierailija
125/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa työttömyysturvaa et saa terveydenhuoltoa eikä vanhuksiakaan hoideta. Miksi oikein maksoinkaan niitä kohta maailman suurimpia veroja.

Tämä on juuri oikeistopuolueiden tarkoitus: saada ihmiset kyseenalaistamaan yhteiskunnan mielekkyys. Oikeistopuolueiden tarkoitus on purkaa paitsi hyvinvointi, myös yhteiskunta - se korvattaisiin erilaisille bisnestoimijoilla. Yhteiskunnan tarkoitus ei siis jatkossa olisi tuottaa palveluita ihmisille, vaan tarjota toiminta-aölusta erilaisille kaupuallisille toimijoille, joilta sitten ihmiset ostavat haluamansa ja tarvitsemansa palvelut.

Yhdysvalloissa tosiaan on meininki tämä ja kaikki sitten maksaakin ihan tajuttomasti ja ihan tavanomaisista toimenpiteistä revitään ihan kaameita maksuja esim. terveyssektorilla. Vaikka olisi miten hyvä vakuutus, niin aina saa ruko

Näin juuri. Tyhmimmät suomalaiset haluavat tätä Suomeenkin, kun eivät ymmärrä, mitä amerikkalainen järjestelmä oikeasti tarkoittaa. Oikeistopuolueet sitten yrittävät heidän tuellaan tehdä Suomestakin tuollaisen dystopian.

Vierailija
126/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää! Just luin jonkun mamman valitusta facessa, kun äitinsä asunnossa on kuuma ja jonkun pitäisi viedä roskat. Mitään hoidollista apua äiti ei tarvinnut.

Mut Suomessahan kaikki hoitohan on ulkoistettu valtiolle vauvasta vaariin. Omaa vastuuta ei ole. 

Miten niin ei ole omaa vaatuuta, eikö ne kaikki palvelut varovaroilla hoideta.

Vierailija
127/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin. 

Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla. 

Joo meilläkin isoisoäiti kiersi lasten luona 1930-40-luvulla mutta heillä kaikilla oli isot maatalot ja palkattua työvoimaa. 

Mun suvun kiertävä isoäiti kiersi lähinnä kaksioissa tai yksiöissä. 

Hän kun oli kaupunkilaisisoäiti. 

Vierailija
128/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkautinen on keskimäärin 12 vuotta. Sen aikana vanhus saa ilmaisen lämpimän majoituksen, ravinnon ja käyvän hoidon lääkkeineen, usein yksityisessä huoneessa. Tarjolla on lisäksi hyvät ja virikkeiset harrastusmahdollisuudet, liikuntaa, käsitöitä, lukemista, musiikkia jne. 

Vierailija
129/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut yksinhuoltajana lapseni ja vuosien ajan yhä enemmän jo sairaat vanhempanikin. Muistan, että aikoinaan oli tosi vaikeaa kun oli juoppo mies ja sitten oli suuri helpotus, kun mies lähti ja oli VAIN lapset. Samoin nyt kun lapset ovat melkein aikuisia, on helpompaa, kun on VAIN vanhukset. Vanhemmat asuu samassa kaupungissa kuin itse, menen usein aamulla sinne ja teen etäpäivän. Töiden tauolla teen ruokaa heille, pidän vähän seuraa, sitten töiden jälkeen tai töiden välissä hoidan kauppa-asiat, apteekin ja autan tietokoneet yms. Välillä käydään sairaalassa ja terveysasemalla, siellä on minulla läppäri mukana niin teen töitä aina kun vanhus on hoidossaan. Tämä on normaalia elämääni ja olen huomannut, että kaiken maailman valittelijat, jotka valittavat että EIVÄT PYSTY ovat usein niitä, jotka eivät vaan jaksaisi ja ovat tottuneet vain hemmottelemaan itseään työpäivänsä jälkeen. Mitä helpommalla elämässä pääsee, sitä pehmeämpi ihminen on, eikä osaa muuta kuin valittaa työmääräänsä. En minäkään haluaisi että elämäni on tällaista, ja olisi kiva jos yhteiskunta ottaisi enemmän koppia, enkä todellakaan äänestä mitään kurjistaja-kokoomuksia, mutta en myöskään valittele vaivojani. Mitä hyötyä siitä olisi? Tilanne on vain hyväksyttävä, Suomi on nyt sellaisessa tilanteessa, että vanhempia on pakko hoitaa (tai he jäävät enemmän tai vähemmän heitteille). Siitä voi jokainen valita mitä tekee. Minulla on terveyttä, katto pään päällä, turvallisuutta, ruokaa ja mielekäs elämä, harvalla ihmisellä on globaalisti ajatellen näin hyvä tilanne.

Vierailija
130/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ketjuun vastanneista ei taida tietää,  miten huonossa kunnossa vanhuksen pitää olla päästäkseen ympärivuorokautiseen hoivalaitokseen. Sinne pääsee vasta sitten,  kun edes 4-5 kotihoidon käyntiä vuorokaudessa ei enää riitä. Noihin käynteihin ei lasketa ateriapalvelua eikä siivouspalvelua. Yleensä hoitopaikan saa muistisairaat,  jotka ovat vaaraksi itselleen ja ympäristölleen ja siten tarvitsevat paikan, jossa joku on hereillä koko ajan.  

Vierailija
131/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sentään hienoa, että kokoomus on toistuvasti valtapuolue. Voidaan ylpeinä ripustaa ruiskukka yhden jos toisenkin onnekkaan äänestäjän napinläpeen. Vielä ei mene tarpeeksi huonosti, että kannattaisi puoluetta vaihtaa

Kyllä, onhan kokoomus sentään talousosaajapuolue, kaikkihan sen tietävät!

Kekkonen tiesi kaikkein parhaiten.

Vierailija
132/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinkautinen on keskimäärin 12 vuotta. Sen aikana vanhus saa ilmaisen lämpimän majoituksen, ravinnon ja käyvän hoidon lääkkeineen, usein yksityisessä huoneessa. Tarjolla on lisäksi hyvät ja virikkeiset harrastusmahdollisuudet, liikuntaa, käsitöitä, lukemista, musiikkia jne. 

Juurikin näin. Ja jos eli päiviä siunaantuu yli tuon 12 vuoden niin voi helposti hakea jatkoa uusimalla alkuperäisen huolenpitohakemuksen. Monessa tapauksessa aikaisempi tuomio pidentää seuraavaa.

Vierailija
133/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä säästö tulis yhteiskunnalle jos olis aktiivinen kuolemanapu. 

Ennenku joku tulee känisemään niin olen ollut hoivakodissa töissä. Siellä dementikot huutelevat äidin perää ja ihmettelevät miksi heitä ei haeta kotiin. Ja selväjärkisemmät kyselee mikseivät saa kuolla?

Vierailija
134/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten onnistuu jos töissä käytävä ja samaan aikaan pitäisi olla muistisairaan vanhuksen kanssa 24/7.

Olen tästä kirjoittanut ennenkin, että hoitamisesta puhuvat ne, ketkä eivät ole päivääkään hoitaneet muistisairasta.

Yhtenä jouluna oli muisitsairas anoppini meillä 4 vrk. 

En nukkunut yhtään koko aikana. Kukaan ei arvaa, mitä kaikkea hän puuhasi ja mitä rikkoi ja kadotti. Olin puolikuollut tuon jakson jälkeen, vaikka nuorena tein usein keikkaa vanhustyössä, mutta on eri juttu elää asiankanssa 24/7.

Vierailija
135/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toì Murto voisi ottaa vaikka vain 2 ympärivuorokautisessa hoivakodissa olevaa hoidettavakseen.  Kahteen eri asuntoon. Tai edes yhden.  Hoitovelvoite 2 vuotta. Tai edes yksi.  

Murto rajasi itsensä pois tuosta velvoitteesta 😆 Koskee muita paitsi ei häntä

Vierailija
136/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ketjuun vastanneista ei taida tietää,  miten huonossa kunnossa vanhuksen pitää olla päästäkseen ympärivuorokautiseen hoivalaitokseen. Sinne pääsee vasta sitten,  kun edes 4-5 kotihoidon käyntiä vuorokaudessa ei enää riitä. Noihin käynteihin ei lasketa ateriapalvelua eikä siivouspalvelua. Yleensä hoitopaikan saa muistisairaat,  jotka ovat vaaraksi itselleen ja ympäristölleen ja siten tarvitsevat paikan, jossa joku on hereillä koko ajan.  

Erittäin hyvä huomio. Siksi 12-vuotisen hoidon hakuprosessi kannattaa aloittaa ajoissa eli silloin kun toimintakykyä on riittävästi jäljellä hakemuksen pohjana tarvittavan teon toteuttamiseksi.

Vierailija
137/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat välttyi omiensa hoitamiselta, nyt kun alkavat olemaan vanhuksia ja pian poissa, vastuu ilmeisesti palautetaan. 

Hyvin pelattu, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
138/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut yksinhuoltajana lapseni ja vuosien ajan yhä enemmän jo sairaat vanhempanikin. Muistan, että aikoinaan oli tosi vaikeaa kun oli juoppo mies ja sitten oli suuri helpotus, kun mies lähti ja oli VAIN lapset. Samoin nyt kun lapset ovat melkein aikuisia, on helpompaa, kun on VAIN vanhukset. Vanhemmat asuu samassa kaupungissa kuin itse, menen usein aamulla sinne ja teen etäpäivän. Töiden tauolla teen ruokaa heille, pidän vähän seuraa, sitten töiden jälkeen tai töiden välissä hoidan kauppa-asiat, apteekin ja autan tietokoneet yms. Välillä käydään sairaalassa ja terveysasemalla, siellä on minulla läppäri mukana niin teen töitä aina kun vanhus on hoidossaan. Tämä on normaalia elämääni ja olen huomannut, että kaiken maailman valittelijat, jotka valittavat että EIVÄT PYSTY ovat usein niitä, jotka eivät vaan jaksaisi ja ovat tottuneet vain hemmottelemaan itseään työpäivänsä jälkeen. Mitä helpommalla elämässä pääsee, sitä pehmeämpi

Sinulla on kokemus omista vanhemmistasi, jotka eivät ole hoitokotikunnossa. Sekavat psykiatrista hoitoa vailla olevat ovatkin jo kovin eri asia. 

Vierailija
139/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoin juuri oman äitini hautaan. Kunnalliseen hoitopaikkaan ei päässyt, vaikka oli niin heikossa kunnossa ettei kyennyt oikeastaan mitään itse tekemään. Jättäydyin sitten itse häntä hoitamaan. Ei se ole inhimillistä jos kotihoito käy vain hätäisesti juoksujalkaa kääntymässä kotona. Hänen paikkansa olisi ollut kunnallisessa hoitolaitoksessa, mutta kun ei, niin ei. Tätä tämä nykyään on. 

Vierailija
140/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa työttömyysturvaa et saa terveydenhuoltoa eikä vanhuksiakaan hoideta. Miksi oikein maksoinkaan niitä kohta maailman suurimpia veroja.

Tämä on juuri oikeistopuolueiden tarkoitus: saada ihmiset kyseenalaistamaan yhteiskunnan mielekkyys. Oikeistopuolueiden tarkoitus on purkaa paitsi hyvinvointi, myös yhteiskunta - se korvattaisiin erilaisille bisnestoimijoilla. Yhteiskunnan tarkoitus ei siis jatkossa olisi tuottaa palveluita ihmisille, vaan tarjota toiminta-aölusta erilaisille kaupuallisille toimijoille, joilta sitten ihmiset ostavat haluamansa ja tarvitsemansa palvelut.

No eikö se sitten riitä että maksetaan niille toimijoille ja jätetään veronmaksut välistä kun ei niillä kerran mitään kansalaisille enää rahoiteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan