Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
181/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sentään hienoa, että kokoomus on toistuvasti valtapuolue. Voidaan ylpeinä ripustaa ruiskukka yhden jos toisenkin onnekkaan äänestäjän napinläpeen. Vielä ei mene tarpeeksi huonosti, että kannattaisi puoluetta vaihtaa

Kyllä, onhan kokoomus sentään talousosaajapuolue, kaikkihan sen tietävät!

Kuitenkin se on aina demarit ja vassarit, jotka lisää vero- ja velkataakkaa ilman että edes yritettäis järkeistää ja säästää.

Vierailija
182/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole taloudellisia mahdollisuuksia, elämäni on sujunut paljon huonommin kuin vanhemmillani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti otti äitinsä, minun mummoni, viimeisiksi vuosiksi kotiinsa asumaan. Mikäpä siinä oli lapsista tyhjentyneessä omakotitalossa kolmen eläkeläisen kesken asuessa, siinä se meni samalla ruuanlaitolla ja pyykinpesulla yksi mummokin. Mitään hoidollista apua kun ei tarvinnut. Ei ollut muistisairautta tai muutakaan varsinaista sairautta, vain ikääntymisen tuomia muutoksia.

Täti tietää itsekin, että helpolla pääsi. Oikeasti hoitoisaa vanhusta ei olisi voinut ottaa. Ei millään olisi pystynyt. Muut sisarukset olivat vielä työelämässä, ilman etätyömahdollisuutta.

Etätyö on työtä ihan kutn lähityökin. Ei etätyöläinen ole käytettävissä hoivaajaksi.

Vierailija
184/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti otti äitinsä, minun mummoni, viimeisiksi vuosiksi kotiinsa asumaan. Mikäpä siinä oli lapsista tyhjentyneessä omakotitalossa kolmen eläkeläisen kesken asuessa, siinä se meni samalla ruuanlaitolla ja pyykinpesulla yksi mummokin. Mitään hoidollista apua kun ei tarvinnut. Ei ollut muistisairautta tai muutakaan varsinaista sairautta, vain ikääntymisen tuomia muutoksia.

Täti tietää itsekin, että helpolla pääsi. Oikeasti hoitoisaa vanhusta ei olisi voinut ottaa. Ei millään olisi pystynyt. Muut sisarukset olivat vielä työelämässä, ilman etätyömahdollisuutta.

Ei muistisaitauksia tule jos huolehtii terveydestään eikä noudata teollisuuksien "oppeja".

Ei tarvitse kuin kerran liukastua ja lyödä päänuppi kanveesiin ja kas! Muisti alkaa mennä. Puhun äidin kokemuksesta.

Vierailija
185/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toì Murto voisi ottaa vaikka vain 2 ympärivuorokautisessa hoivakodissa olevaa hoidettavakseen.  Kahteen eri asuntoon. Tai edes yhden.  Hoitovelvoite 2 vuotta. Tai edes yksi.  

Töiden ohella. Koska eihän tämä maa nyt sitä kestä, että ihmiset jäävät töistä pois. Sen Murto tietää hyvin jos kuka.

Vierailija
186/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muistisaitauksia tule jos huolehtii terveydestään eikä noudata teollisuuksien "oppeja".

Ei tarvitse kuin kerran liukastua ja lyödä päänuppi kanveesiin ja kas! Muisti alkaa mennä. Puhun äidin kokemuksesta.

Luonnossa tällaiset keissit katoavat luonnonmukaisesti.

Vierailija
187/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat jo kuolleet ja anoppi vain elossa. On hyvässä kunnossa kotona. 

Vierailija
188/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii. Silloinhan verot pienenevät ja tietysti hoidosta vastuussa oleva päättää hoidon toteutuksesta. Laittaisinkohan eronneet vanhempani asumaan samaan 9 neliön huoneeseen. Tai laittaisinko heille jonkun vuoroviikkojärjestelyn. Joka tapauksessa pidän huolta, että lakisääteinen minimielatus riittää. Voisin myös ottaa vähintään vuoden välein uuden miehen kierrokseen ja aina siinä kohtaa unohtaa, että mulla oli jotain huoltajan velvollisuuksia. Katsos, kun huoltaja on onnellinen, niin huollettavillakin on kaikki silloin hyvin!

Osa ihmisistä todellakin on nykyään niin vastuuttomia tai hölmöjä, että lähtisivät vaikka 2 viikon Thaimaan  reissulle ja vanhuksille jätettäisiin vaikka six-pack olutta juotavaksi ja ovi lukkoon sinne 9 neliön huoneeseen.

Siinä sitten reissusta palatessa ihmeteltäisiin yhdessä viranomaisten kanssa, että mitenkä nämä nyt noin pääsi kuolemaan. Ihme juttu. ;)

Vierailija
189/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei oteta Sveitsin mallia, jossa maksetaan vähän veroja, mutta jokaisella on oma sairasvakuutus? 

Sveitsissä ei ole lusmuja niin paljoa myöskään, ei tässä demari-landiassa toimisi tuo systeemi.

Vierailija
190/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt vaan on niin että vanhempanne ovat teidätkin hoitaneet eli te saatte nyt maksaa sen hoidon takaisin!!

Lapsi ei ole tänne syntyessään mitään velkaa kenellekään ja vanhemman tulisi uhrautua lapsen puolesta, ei toisin päin.

Vierailija
191/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia lailliseksi.

Ne, jotka haluavat kuolla, saavat kuolla. Kannustetaan näitä ihmisiä tekemään hoitotestamentteja.

Itse en halua jäädä kenenkään vaivaksi, varsinkaan muistisairaana tai jos olen aivoinfarktin jälkeen vihanneksena.

Se, että päästetään tästä maailmasta pois ne jotka haluavat, saa jo aikaan suuren määrän säästöjä, jotka voidaan sitten käyttää lasten terveydenhuoltoon ja toimintakykyisten vanhusten parempaan terveydenhuoltoon. 

Vierailija
192/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei oteta Sveitsin mallia, jossa maksetaan vähän veroja, mutta jokaisella on oma sairasvakuutus? 

Sveitsissä ei ole lusmuja niin paljoa myöskään, ei tässä demari-landiassa toimisi tuo systeemi.

Mutta jos ne lusmut laitetaan töihin kun on pakko? En tajua sitä että ketään ei saa vastuuttaa.

Vierailija
193/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62v ja sekä vanhempani, appivanhempani että puolisoni ovat kuolleet.Eli minä olen ehkä jonain päivänä hoivaa tarvitseva. Olen kirjoittanut omakantaan, ettei hoitoani saa sälyttää lapsilleni. Yhteiskunta patistaa lasten tekoon milloin kenenkin poliitikon suulla. Olen tehnyt kolme lasta eli velvollisuuteni yhteiskuntaa kohtaan. Näin ollen yhteiskunnan velvollisuus on hoitaa minut.

Vanhempien pitää hoitaa lapset, koska vanhemmat ovat syyllisiä niiden olemassa oloon. Mutta ovatko lapset pyytäneet saada syntyä? Pitääkö heidän olla ikuisesti kiitollisia siitä, että vanhemmat ovat vaivautuneet n*******n ilman ehkäisyä?

Myös terveysvalistus on ihan väärää. Meitä kehotetaan syömään terveellisesti, harrastamaan liikuntaa ja välttämään alkoholia ja tupakkaa. Monet tekevät näin ja elävät pitkään. Mutta kun ihmistä ei ole tarkoitettu elämään niin pitkään kuin nykyihminen elää. Kun mittarissa on 70v alkaa tulla kaikenlaista vaivaa vaikka eläisi kuinka säntillisesti. Ja sitten päästään valittamaan hoitajapulaa.

Meitä pitäisi käskeä syömään rasvaa, sokeria ja suolaa, vetämään viinaa kaksin käsin, polttamaan tupakkaa ja välttämään liikuntaa. Sitten kuoltaisiin nuorempana ja hoitajapula olisi ratkaistu. Koko hoito-ongelma on siis yhteiskunnan itsensä aiheuttama ongelma.

Vierailija
194/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: kuka teidät on synnyttänyt? Valtio vai äiti? Isä tietysti osallisena. Olen helvetissä kasvanut ja elänyt rankan elämän. Pari lasta on. Hyvin tyytyväisenä katson yhteiskunnan muuttumista normaaliksi.  Yhteiskunnan tehtävä on joku muu kuin ihmisten elättäminen ja vaki hoitaminen. Olette pullamössöä joka luulee että kaikki tippuu taivaasta ja on ilmaista! Nyt äkkiä alatte keksiä keinoja vanhempienne hoitoon. Perustakaa hoitorinki, 4- 5 vanhusta/ hoitaja. Tai vaikka 8 jos ei ole kovin huonokuntoisia. Vkl hoidatte itse. 

Vierailija
195/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat välttyi omiensa hoitamiselta, nyt kun alkavat olemaan vanhuksia ja pian poissa, vastuu ilmeisesti palautetaan. 

Hyvin pelattu, ei voi muuta sanoa.

Lisäksi jättivät myös lapsenlapsensa hoitamatta, kun piti hypätä Fuengirolassa Reijon kanssa.

Vierailija
196/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan voi kasvaa? terv. vanhempiensa asioiden hoitaja, paljon kokemusta palveluviidakosta

Juu, mutta alatko myös vaippoja vaihtamaan ja pesemään heitä? 

Juu, molempien vaipat vaihdan, syötän ja käytän suihkussa. Helppo homma kun on harjoitellut kolmen lapsen kanssa.

Vierailija
197/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan tasan tarkkaan yhtä paljon kuin vanhempani omia vanhempiaan (=2 krt/v visiitti vanhustentaloon). Enempää ette selkänahastani revi enkä hoida vaikka olen NAINEN ja lapseton sinkku sekä olisi aikaakin. Elämäni on minun, piste. Voin myös muuttaa helposti ulkomaille valtion ulottumattomiin. Hoitaakohan ko.kommentin esittäjä sitten omia vanhempiaan? Vai onko niin kiire, että asia jää vaimon/siskon tmv. naisen vastuulle? Pelkkiä miesten voimafantasioita nämä hoitohorinat. 

Kuvittelenko vai onko tällaisten skenaarioiden esittäjät melkein aina miehiä? Ja vielä sen ikäisiä miehiä, että tuskin ovat itse tai edes vaimonsa enää ketään hoitamassa 10 v päästä.

Juuri näin, nyt on menossa yritys jallittaa naiset kotiin, sillä siinä ratkeaisi kaksi ongelmaa: vanhustenhoito ja työttömyys (naisilta vapautuvat työpaikat miehille). Kaikki voittavat - paitsi naiset: ei kerry eläkettä, ei omia tuloja (olet puolison armoilla), ei vuosilomia/työterveyttä, ei koulutusta (sillä ethän sitä tarvitse, kun et tee palkkatöitä). Kaikki naiset, tarkkana ettei näin käy! Samalla tumitsisimme kaikki tytöt epätasa-arvoiseen elämään tulevaisuudessa. Ei kiitos, en suostu moiseen orjuuteen ikimaailmassa!

Vierailija
198/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on työtä ihan kutn lähityökin. Ei etätyöläinen ole käytettävissä hoivaajaksi.

Riippuu työstä ja hoidon laadusta. Kesken zoomipalaveria ei voi vaihtaa vaippoja, mutta monet asiantuntijatyöt on sellaisia, että 2-3 tuntia hyvää keskittymistä riittää päivässä. Jos on hoitajalla hyvät hermot ja hyvä terveys niin voi aivan hyvin hoitaa työt ja läheiset. Sitä ei tietenkään kannata työnantajalle huudella, mutta fakta on se, että koko maailma romahtaisi jos naiset eivät olisi kautta aikojen osanneet multitaskingin jaloa taitoa. Miehet ne vaan ovat niitä jotka vinkuvat, että lasten melu häiritsee, eivätkä he useimmiten mitään vanhuksiakaan hoida. 

Vierailija
199/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt vaan on niin että vanhempanne ovat teidätkin hoitaneet eli te saatte nyt maksaa sen hoidon takaisin!!

Vanhempani ladyenhoitoapuna oli äitini täti, joka muutti meille isoon omakotitaloon. Vanhempani eivät hoitaneet omia vanhempiaan.

Me emme saaneet juuri mitään hoitoapua kummankaan puolen isovanhemmilta. Lapsi hoidettiin itse ja työpäivien ajan oli päivähoito käytössä.

Vierailija
200/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoisssan olevat lapset voivat saada ison kotitalousvähennyksen, kun maksavat ikääntyneiden vanhempiensa yksityisiä kotihoitopalveluita. En tiedä, miten paljon käytetään. Toki itsekin vanhemmat saavat kotitalousvähennyksen. Saavat varmaan molemmatkin, jos maksavat suomalaiselle yritykselle palvelusta. 

Ymmärrän, että kaikki ovat ainakin moraalisessa vastuussa vanhemmistaan.