HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Vierailija kirjoitti:
Näin:
Työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto toivoo, että Suomessa keskusteltaisiin nykyistä enemmän perheen vastuusta hoivassa.
Erityisesti Murto viittaa siihen, että aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Murto kommentoi asiaa ensin viestipalvelu X:ssä.
Vanhustenhoito tulee olemaan keskeisimpiä haasteita seuraavien kymmenen vuoden aikana, sillä suuret ikäluokat tulevat siihen ikään, jossa tarvitaan entistä enemmän ympärivuorokautista hoivaa, Murto täsmentää HS:lle.
Jos siinä epäonnistutaan, että valtio hoitaa, kysymys olisi suuresta ongelmasta. Tyypillisen eläkeläisen tulot eivät riitä hoidon maksamiseen itse.
Keskustelu tulee Murron mielestä akuutiksi kymmenen vuoden sisällä, mikäli valtion rahoituspohja m
En halua maksaa veroja näiden "talousasiantuntijoiden" yritystukiin ja osinkoihin vaan terveydenhoitoon ja vanhushoivaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään en tarkoittanut, että lapsi hoitaa vanhempansa sairauksia kuin lääkäri. Mutta totuus on se että yhä useammat vanhukset eivät pärjää yksin kotona eivätkä saa tulevaisuudessa ympärivuorokautista hoitoa. Tämän roolin täyttävät lapset ja muuta sukulaiset. Käytännössä se tarkoittaa kaupassa käyntiä, kuljettamista, pesemistä, pyykkäämistä, ruokkimista, lääkkeiden anatamista, laskujen maksua ja asioiden hoitoa vanhemman puolesta.
Sittenpä eivät pärjää. Hellekesänä saattaa moni vanhus kuivua rusinaksi.
Tämä, ja kaikkiin nuhiin yllättäen kuollaan myös jatkossa. Ei nimittäin tule toimimaan tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Tuossa uutisessahan juuri todettiin että myös rahallisesti voi auttaa. Se voi olla vaikka kaupan kotiinkuljetuksen tai hoitoavun järjestämistä. Mutta harva varmaan haluaa pennosiaan vanhempiinsa laittaa, niin se vaan ikävä kyllä Suomessa menee.
Yli viisikymppisten on tosi vaikea työllistyä Suomessa. Vanhemmilla on isommat eläkkeet kuin sillä työttömällä lapsella. Ei voi myöskään omaishoitajana olla, kun silloinhan ei ole olemattomien työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Enkä minä 5,5h päästä tai veljeni toisesta maasta.
Rahalla maksatte koko summan hoitokuluja jollekin, joka hoitaa.
6000 €/kk hoitokotiin? Kenen rahat riittää, ei juuri kenenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään en tarkoittanut, että lapsi hoitaa vanhempansa sairauksia kuin lääkäri. Mutta totuus on se että yhä useammat vanhukset eivät pärjää yksin kotona eivätkä saa tulevaisuudessa ympärivuorokautista hoitoa. Tämän roolin täyttävät lapset ja muuta sukulaiset. Käytännössä se tarkoittaa kaupassa käyntiä, kuljettamista, pesemistä, pyykkäämistä, ruokkimista, lääkkeiden anatamista, laskujen maksua ja asioiden hoitoa vanhemman puolesta.
Tuo ei ole ympärivuorokautista hoivaa vaan onnistuu erilaisilla kotiin hankittavalla palveluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa uutisessahan juuri todettiin että myös rahallisesti voi auttaa. Se voi olla vaikka kaupan kotiinkuljetuksen tai hoitoavun järjestämistä. Mutta harva varmaan haluaa pennosiaan vanhempiinsa laittaa, niin se vaan ikävä kyllä Suomessa menee.
Jokainen tällä hetkellä palkkaa saava laittaa aivan helvetin ison osan palkastaan vanhempiensa ikäluokan eläkkeisiin!
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää! Just luin jonkun mamman valitusta facessa, kun äitinsä asunnossa on kuuma ja jonkun pitäisi viedä roskat. Mitään hoidollista apua äiti ei tarvinnut.
Mut Suomessahan kaikki hoitohan on ulkoistettu valtiolle vauvasta vaariin. Omaa vastuuta ei ole.
Suomessa maksetaan paljon veroja valtiolle. Jos valtio ei hoida hommiaan, verojen maksulle ei ole perustetta kuten ei asevelvollisuudellekaan. Pitäkää tämä mielessä, perskokkareet.
Et saa työttömyysturvaa et saa terveydenhuoltoa eikä vanhuksiakaan hoideta. Miksi oikein maksoinkaan niitä kohta maailman suurimpia veroja.
Mä oon nyt seurannu vuoden verran mutsin elämää hoitokodissa. Sitä ennen käytin sen kaupassa ja laitoin lääkkeet dosettiin. Ja pankkiasioita olen hoitanu jo ties kuinkakauan. Kun alko jäädä lääkkeet ottamatta ja oli pahat harhat, niin sai paikan aika nopeesti. Sillä on siis alzhemerin tauti. Kerran viikossa käydään kävelyllä, kaupassa ja joskus syömässäkin. Joka toinenpäivä soitellaan. Itse toivon kuolevani enenkun lanttu alkaa rallataa ja joudun muiden hoidettavaksi. Vaikka sitten ajamalla päin kaliota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli viisikymppisten on tosi vaikea työllistyä Suomessa. Vanhemmilla on isommat eläkkeet kuin sillä työttömällä lapsella. Ei voi myöskään omaishoitajana olla, kun silloinhan ei ole olemattomien työmarkkinoiden käytettävissä.
Irtaannuin työkkäristä ja olen omaishoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet. Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.
Se on realistinen siihen asti kun kaikki ovat hengissä. Kun suurin osa ei ole, muilla ei ole enää varaa ylläpitää sitä hoitokotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet. Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.
Aika paljon saa olla rahaa kun pitää maksaa rakennuksen kulut, työntekijöiden palkat jne
Niin no. Noin 3000 euroa yksityisen hoitokodin kulut on ja niissä et voi kavereita valita
Missä on noin halpa hoitokoti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää hoitaa itse. Aivan kuten ennen. Joko täysin hoivamaksu tai hoitaa itse. Ei uutta.
On sentään hienoa, että kokoomus on toistuvasti valtapuolue. Voidaan ylpeinä ripustaa ruiskukka yhden jos toisenkin onnekkaan äänestäjän napinläpeen. Vielä ei mene tarpeeksi huonosti, että kannattaisi puoluetta vaihtaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut idea että kukaan oikeasti itse hoitaisi vanhempansa. Ehdotuksen ydin on että lapset MAKSAVAT sen yksityisesti tuotetun hoidon.
Onko palkat myös nousemassa niin paljon, että palkallaan voi maksaa sekä oman elämänsä että vanhuksen hoivakotipaikan? Jokaisen NETTOpalkka vähintään 7000 €/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tätä se yksityinen terveydenhuolto oikeasti on. Eikä sitä, että terve ihminen käy silmälääkärillä ja gynellä ja maksaa niistä 600 euroa vuodessa. Muutaman satasen kuluun on lähes kaikilla varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulun käynyt, mutta ilman johtoportaan hommia, Suomessa maksetaan vaan niin onnetonta pakkaa, että ei siitä ole varaa maksella. Hädin tuskin on rahaa omaa kaksiota maksella, kun vanhemmat asui omakotitalossa. Saksaan jos lähtisi niin palkka puolitoistakertaistuisi ja eläminen olisi halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu?
Eikös työkyvyttömällän nimenomaan ole aikaa? Mulla on ainakin äitini asioissa niin paljon organisoimista, että hermo menee.
joo, mutta kun puuttuu sitä työkykyä, niin puuttuu myös toimintakykyä.
Kyllä mulla aikaa on, mutta ei toimintakykyä
-eri, mutta muuten samassa tilanteessa oleva
Luultavasti tässä pedataan jotain sellaista lakimuutosta, että jatkossa vanhuksen hoivamaksuihin vaikuttaisivat omien tulojen lisäksi lastenkin tulot, eli sekä vanhusten että heidän lastensa tulot ja omaisuus menisivät hoivajäteille. Kannattaa nyt muistaa, että oikeistolaisessa Suomessa ihmisten tarkoitus on tuottaa voittoa suuryrityksille
Ehkä tämä viimein saisi kansan tekemään enemmän lapsia ja pysymään yhdessä sen valitsemansa puolison kanssa.