HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut idea että kukaan oikeasti itse hoitaisi vanhempansa. Ehdotuksen ydin on että lapset MAKSAVAT sen yksityisesti tuotetun hoidon.
Tämähän se varmaan on. Eläkkeitä emme itse saa, nykyisten eläkkeet ja hoidon saamme maksaa.
Voihan vee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa ihmisistä kuitenkin rakastaa omia vanhempiaan ja haluaa mahdollisuuksien mukaan auttaa näitä vanhuuden päivinä. Eri asia on se, onko siihen realistisia mahdollisuuksia. Työssäkäyvä ihminen ei voi olla kokopäiväinen omaishoitaja ja totuushan on se, että suurin vastuu kaatuu lähes aina tyttärien niskaan. Eli naiset halutaan saada tekemään ilmaiseksi hoivotyötä, jota naiset nyt tekevät (ali)palkattuina.
Rakkaudella hoitaisin äitini alkoholiongelman, sydämen vajaatoiminnan, flimmerin ja muut. Pelkästään ajankäytöllinen este. Joopa jol
Murto on Kokoomuksen käsikassara. Jättäisin hänen analyysinsä ihan omaan arvoonsa.
Seuraavaksi kannattaa alkaa jo edistämään sitä eutanasialakia. Vaikka vanhempani ovat rakkaita niin en minä aio heitä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silläkö se työvoimapula helpottaa ja talouskasvu alkaa kun ihmiset jäävät töistä pois ja hoitamaan vanhuksia? Työnantajathan eivät tule joustamaan pätkääkään työn tehokkuusvaatikuksissa.
Niin siis naiset jäävät, heillehän tuo homma lankeaisi.
Naiset jäävät jälleen kotiin hoitamaan lapset ja vanhukset.
Tällä selvitään, kun palkkatyötä ei riitä kaikille.
Mistä riittää perheen miehelle niin isopalkkainen duuni, että makselee siinä kotivaimon pitämisestä, joka hoitaa pahimmillaan kuutta huushollia yhtä aikaa (oma koti, oman äidin koti, oman isän koti, apen koti, anopin koti)?
Vierailija kirjoitti:
Absurdi ehdotus. Ympärivuorokautinen = 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa ja 365 päivää vuodessa on joku hereillä ja hoitamassa. Hoivakodeissa on aamuvuorot, iltavuorot ja yövuorot. 2 vapaapäivää viikossa. Joskus voi joutua tekemään 2 vuoroa peräkkäin, mutta ei kolmatta. Kukaan ei pärjää kovinkaan montaa vuorokautta nukkumatta.
Nuorempi sukupolvi pääsee eläkkeelle näillä näkymin 70-vuotiaana. Jos on tehnyt lapsensa 20-vuotiaana, on 90-vuotias, kun lapsi pääsee eläkkeelle. Jos olet tehnyt lapsen 30-vuotiaana, ollessasi 90-vuotias lapsellasi on vielä 10 vuotta työelämää jäljellä.
Kun hoidat tuollaista 24h vanhusta yksin, niin kuolet itsevpois ennen sitä vanhusta saati sitä eläkeikää. Näiden ideoijat voisi laittaa muutan kuukauden testiin miten onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Murto on Kokoomuksen käsikassara. Jättäisin hänen analyysinsä ihan omaan arvoonsa.
Kokoomus on ollut suurin puolue jo jonkin aikaa ja päässyt tekemään tuhojaan. Ja tuolla lehdellä on melkoinen levikki. En ihan omaan arvoonsa jättäisi
Eutanasia lailliseksi ja äkkiä. Minua ei ainakaan lapset hoida, jos tähän mennään niin kuolinapteekkiin turvaudun.
Tietenkään en tarkoittanut, että lapsi hoitaa vanhempansa sairauksia kuin lääkäri. Mutta totuus on se että yhä useammat vanhukset eivät pärjää yksin kotona eivätkä saa tulevaisuudessa ympärivuorokautista hoitoa. Tämän roolin täyttävät lapset ja muuta sukulaiset. Käytännössä se tarkoittaa kaupassa käyntiä, kuljettamista, pesemistä, pyykkäämistä, ruokkimista, lääkkeiden anatamista, laskujen maksua ja asioiden hoitoa vanhemman puolesta.
Näin vanhempien ja appivanhempien avustamishommissa vuosia mukana olleena on pakko todeta, että jos tähän jotain lisävelvoityeita tulee, niin sitten pitää joko verotuksen tasoa laskea tai korvauksia nostaa. Työelämässä pitää kumminkin jaksaa ja oma huusholli, lapset ja mahdollisesti myös lapsenlapset tarvitsevat kuitenkin osansa ajasta.
Minä en kerta kaikkiaan tajua, mihin nykyään kaikki soteen upotetut rahat katoaa. Äidille hoiva-avun ja hoivapaikan hakutaistelu kesti älyttömän pitkään, kukaan ei tuntunut tietävän mikä instanssi oikeasti asioista milloinkin vastaa, hoito toimi miten sattui ja oli muutenkin vähän mitä sattui. Byrokratia oli lisäksi to-del-la hankalaa kun piti saada tilinhoito-oikeudet sun muut kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silläkö se työvoimapula helpottaa ja talouskasvu alkaa kun ihmiset jäävät töistä pois ja hoitamaan vanhuksia? Työnantajathan eivät tule joustamaan pätkääkään työn tehokkuusvaatikuksissa.
Mistä riittää perheen miehelle niin isopalkkainen duuni, että makselee siinä kotivaimon pitämisestä, joka hoitaa pahimmillaan kuutta huushollia yhtä aikaa (oma koti, oman äidin koti, oman isän koti, apen koti, anopin koti)?
Mulla on sellainen mies, mutta kaipa mun elämänlaadullakin jotain väliä on? En halua elää korkean verotuksen maassa, jos niillä veroilla ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi kannattaa alkaa jo edistämään sitä eutanasialakia. Vaikka vanhempani ovat rakkaita niin en minä aio heitä hoitaa.
Sanoit syyn, miksi en kannata eutanasialakia.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on, jos ei yhteiskunta enää tue. Sanonpa sitten, että jos omat lapseni joutuvat minua hoitamaan, niin lapsettomat voi mun puolesta kuolla yksin kotiin tai palkata jostain ulkomailta itselleen hoitajan. Niin se ei voi mennä, että yhteiskunta maksaa lapsettomien hoidon ja järjestää, ja lapset sitten ensin maksaa toisten hoidon ja tekee sitä päivät työkseen, ja sen jälkeen hoitaa vielä omat vanhemmat.
Iso juttu tässä järjestelmässä on myös se, että vanhusten ylenpalttinen terveydenhuolto pitää sitten ajaa alas. Ei ne ennenkään kymmentä vuotta maannut vaipoissa. Kun menee alas, menee alas ja kuolee. Juuri seuraan vierestä yli 90-vuotiasta, joka on 8 vuotta maannut autettavana vaipoissa aivoinfarktin jäljiltä. Kyllä on hoidettu ja hyvin. Aina tutkitaan, kun hiukankin jossain kremppaa. Hienoa, että yhteiskunnalla on varaa, mutta ajatus, että kotona hoidetaan työn ohessa vuosia tuollaisessa kunnossa olevaa on sietämätön. Sitte
Eiköhän ne lapsettomat ole täysin veronsa maksaneet eikä hilluneet vuosikausia äitiyslomalla.
JOO EI KIITOS. Toivottavasti minun vanhuusaikana on hyväksytty eutanasia, niin saan lopetuspiikin, kun en enää pärjää yksin ja olen kirjaimellisesti toinen jalka haudassa.
Ennen kupsahdettiin jo 50v. siihen ekaan sydäriin tai syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Tuossa uutisessahan juuri todettiin että myös rahallisesti voi auttaa. Se voi olla vaikka kaupan kotiinkuljetuksen tai hoitoavun järjestämistä. Mutta harva varmaan haluaa pennosiaan vanhempiinsa laittaa, niin se vaan ikävä kyllä Suomessa menee.
Ei nytkään pääse ympärivuotiseen hoivakotiin pelkästään sen vuoksi, että jonkun pitää tuoda ruokaa. Tähän on jo olemassa palvelut. Lapset voivat auttaa monin tavoin, mutta ei enää sitten, kun vanhus on YMPÄRIVUOROKAUTISEN hoivan tarpeessa. Siinä vaiheessa vanhusta ei voi jättää enää edes muutamaksi tunniksi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet. Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.
Aika paljon saa olla rahaa kun pitää maksaa rakennuksen kulut, työntekijöiden palkat jne
Niin no. Noin 3000 euroa yksityisen hoitokodin kulut on ja niissä et voi kavereita valita
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään en tarkoittanut, että lapsi hoitaa vanhempansa sairauksia kuin lääkäri. Mutta totuus on se että yhä useammat vanhukset eivät pärjää yksin kotona eivätkä saa tulevaisuudessa ympärivuorokautista hoitoa. Tämän roolin täyttävät lapset ja muuta sukulaiset. Käytännössä se tarkoittaa kaupassa käyntiä, kuljettamista, pesemistä, pyykkäämistä, ruokkimista, lääkkeiden anatamista, laskujen maksua ja asioiden hoitoa vanhemman puolesta.
Sittenpä eivät pärjää. Hellekesänä saattaa moni vanhus kuivua rusinaksi.
Kaverillani on leikki-ikäiset lapset ja seniilit vanhemmat. Vaikka vanhemmat asuvat lähellä, hän on tosi ikävässä raossa. Ei tahdo aika riittää molempien sukupolvien hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen mies, mutta kaipa mun
No ei kokkarien mielestä ole väliä. Ei ollut ennenkään väliä, jaksaako nainen. Piti vaan painaa ja painaa ja painaa kehdosta hautaan muita auttaen,hoitaen ja palvellen. Miesväki sai sentään välillä vetää lonkkaa isännän elkein. Tietysti sen takia, että mies tekee pakosta raskasta työtä ja ansaitsee levon, mutta nainen on luontaisesti hoivaamiseen taipuva, niin nainenhan saa vaan energiaa 24/7 hoivatyöstä. Saa kutsumuksena toteuttaa sitä feminiinistä itseään... 🙄🙄🙄🙄
Tuossa uutisessahan juuri todettiin että myös rahallisesti voi auttaa. Se voi olla vaikka kaupan kotiinkuljetuksen tai hoitoavun järjestämistä. Mutta harva varmaan haluaa pennosiaan vanhempiinsa laittaa, niin se vaan ikävä kyllä Suomessa menee.