HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se vain on aika raskasta alkaa hoitaa ihmistä, jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä vuosikymmeniin. Tai omalla kohdallani henkisesti epävakaata ja henkisesti väkivaltaista äitiäni, joka asuu 200 km:n päässä. Isäni joi itsensä hengiltä, joten ei tarvitse hänestä enää kantaa huolta.
Harmillinen tilanne, mutta pakko heitäkin on jonkun hoitaa sitten, kun eivät enää itse pysty huolehtimaan itsestään. Jos valtio ei siihen pysty, niin jäljelle jää läheiset. Entisaikoina oli pakko huolehtia myös niistä ikävistä vanhemmista, kun ei ollut mitään vanhainkoteja.
Pakko? Viedäänkö minut vankilaan jos en hoida?
Heitteillejättö on rikos Suomessa.
Tällä hetkellä Suomen laki on sellainen, jossa vanhempi voi heittellejättää lapsen, mutta lapsi ei voi heittellejättää vanhempaansa. Kunta/kaupunki voi myös heitteillejättää.
Vierailija kirjoitti:
Saattavat epämääräisissä olosuhteissa tapahtuneet kuolemat lisääntyä jos tuota edellytetään.
Just mietin että veisin alkoholisti faijalleni niin paljon viinaa kuin jaksaa juoda ettei tarvis kauaa katsella. Siinä olis mun hoitamiset.
Hän ei hoitanut mua kun olin lapsi ja käytti palkkansa itseensä, ei perheeseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.
Jep. Muutenkin aika erikoista, että asutaan satojen kilometrien päässä läheisistä. Entisaikoina eri sukupolvet asui kaikki samalla paikkakunnalla lähekkäin. Silloin oli paljon enemmän yhteisöllisyyttä. Lähi-idässä ja Etelä-Euroopassa on vielä tällaista meininkiä, että v
ja samaan aikaan etätyö taas vähennetään, vaikka etätyö olisi ollut yksi mahdollistava tekijä, jonka avulla lapset voisivat vanhemmistaan huolehtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toinen vanhempi kuollut.
Miksi minun pitäisi anoppia hoitaa?
En hoida.
Mikset voi puolison kanssa yhdessä hoitaa? On se anoppi sinunkin sukulaisesi, kun kerran halusit hänen lapsensa kanssa mennä yhteen.
En mennyt naimisiin anoppini kanssa. Jos anoppi kaipaa hoivaamme, hän olisi varmasti jo aiemmin muuttanut lähellemme, osallistunut kustannuksiin ja lasten hoitamiseen. Se on kumma, että näissä sinulla on velvollisuus huolehtia anopistasi -puheissa unohdetaan aina se toinen puoli. Ennen perheet pitivät huolta toisistaan, ei se mennyt vain yhteen suuntaan.
Anopin hoidosta pääsee ottamalla avioeron.
Kun asuu yksin vuokralla tulee omalle tilille myös asumistuki ja toimeentulotuki, kun nyt parisuhteessa pelkkä 595 työmarkkinatuki. Eikä tarvitse sitten tulevaisuudessa olla myöskään omaishoitajana miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on vaikka pedofiili-isä, joka rais kasi ja hakkasi harva se päivä eikä ole ollut sitten pikkulapsiajan jälkeen lapsen kanssa tekemisissä? Valtio laittaa laskun hoidosta lapselle? Ihan vaan esimerkkinä.
Aika vähän taitaa olla tuollaisia tapauksia. Jonkun pitää tosin siitäkin isästä huolehtia, jos tuollainen tapaus on. Jos valtio ei sitä tee, niin läheisten on sitten pakko hoitaa se.
Ne on ilman hoitoa.
Dementoituteena kuolee nälkään omassa kodissaan? Kuulostaa aika karulta.
Pedofiileille sopiva loppu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on tässä pikkuhiljaa selvinnyt, että ei tässä nuorille sukupolville ole tarjolla mitään muuta kuin maksajan rooli. Hyötyjä et saa, mutta kaikki pitää rahoittaa.
Maksan vanhempien sukupolvien eläkkeet kallistuvilla eläkemaksuilla, itse en kuitenkaan tule saamaan eläkettä. Maksan hyvinvointiyhteiskunnan palveluista suurta veroprosenttia, joita minulle ei kuitenkaan riitä. Maksan tuplahinnan elämisestä ja asumisesta. Tähän päälle joudun säästämään omat eläkerahani, nykyisen eläkebontzihuijausjärjestelmän takia ja sitten tulen nähtävästi vielä tulevaisuudessa hoitamaan ja maksamaan iäkkäiden vanhempien juttuja ja vastuu heidän hoidostaan kuuluu minulle, kun kaikista maksuista ja veroista huolimatta palvelut ajetaan alas. Tähän vielä säästän lapsille tulevaa eläkerahaa, koska kukaan sitä heistä ei tule saamaan. Maksuja maksuja ja maksuja. T. Y-sukupolvi.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää! Just luin jonkun mamman valitusta facessa, kun äitinsä asunnossa on kuuma ja jonkun pitäisi viedä roskat. Mitään hoidollista apua äiti ei tarvinnut.
Mut Suomessahan kaikki hoitohan on ulkoistettu valtiolle vauvasta vaariin. Omaa vastuuta ei ole.
Tottakai se on ulkoistettu taholle joka imuroi ensin kansalta rahat pois. Nyt sitten valittaa että hoitakaa vanhuksenne itse? Jaa millä rahalla? Rahathan on teillä?
Vierailija kirjoitti:
Anopin hoidosta pääsee ottamalla avioeron.
Kun asuu yksin vuokralla tulee omalle tilille myös asumistuki ja toimeentulotuki, kun nyt parisuhteessa pelkkä 595 työmarkkinatuki. Eikä tarvitse sitten tulevaisuudessa olla myöskään omaishoitajana miehelle.
Nuoremmilla sukupolvilla leskeneläke rajattiin 10 vuoteen, kun nyt eläkkeellä olevat saa sitä loppuelämänsä.
240000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias.
Ehkäpä tässä olisi valtion syytä sitten alkaa ajattelemaan asiaa pidemmälle, että mihin me veroja maksetaan ja miten niitä käytetään. Vähemmän maailmalle ja enemmän kotimaahan. Jotkut itseaiheutetut elintasosairaudet saisi jossain määrin kustantaa itse, jos ei edes yritä parantaa tilannettaan (esim. lihavuus jonka kustannukset järkyttävät). Tukikikkailijat kuriin ja syyniin sekä pimeän työn tekijät.
Tällä tavallako sitten valtiontalous paranisi? Voi pyhä yksinkertaisuus. Tuollaiset on pikku rippusia ja rikkaat vaan nauraa, vie rahansa veroparatiiseihin, nauttii yritystuista, osinkojen pienistä verotuksista, ja pienet ihmiset kyttäävät toistensa pieniä tuloja ja etuuksia ja vieläpä luulevat, että jotain sossupummia kurmoottamalla tilanne paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä utopiassa nämä ihmiset elävät jotka näitä viisauksia päästelevät suustaan. Lisäksi ihmettelen aina vain enemmän, että minkä takia minä maksan täällä ihan järjettömästi veroja jos niille ei mitään vastinetta saa?!
Veroja käytetään aika paljon muuhunkin kuin soteen. Esimerkiksi tieverkkoon, jota sinäkin todennäköisesti käytät päivittäin. Tai sähköverkkoon, jonka avulla tännekin kirjoittelet.
Tieverkkokin on todella surkeassa kunnossa. Mihin se raha siis menee?
Ja ennen kuin meidän sähkönhinta on taivaissa, niin kuka puuttuu kuntien touhuihin näiden ulkomaisten datakeskusten kanssa?
Rahat riittäisi nykyiseen tieverkkoon jos teiden kehittäminen lopetettaisiin. Siihen kun menee 1/3 osa tiemäärärahoista. Teiden kehittämistä on mm. se että kun joku ajaa autolla päänsä halki niin tietä kehitetään paremmaksi tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän höpinää ja kuvittelua tämäkin on jostain kelatuistani ja helposta elämästäni? En elä kelatuilla, vaan teen töitä, hoidan lapset ja vanhukset. Koko tämä keskustelu on malliesimerkki siitä, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Minulla on puhdas omatunto, eivätkä tällaiset Murton ehdottelut minua hetkauta, koska teen jo nyt joka päivä parhaani ja kaikkeni, enkä mieti asioita vain sen kannalta, että mikä on itselleni mukavinta, vaan otan läheiseni huomioon.
Onko sinulla pieniä lapsia, ja neljä vanhusta jotka eivät pärjää ilman hoitoasi? Tuskin, mutta silti vedät jonkin sellaisen tilanteen hihastasi ja luulet, etten ymmärtäisi
Jotain jätit kertomatta tai valehtelit. Minulla 3 lasta, herätys 6.15, takaisin kotona töiden ja lasten haun jälkeen klo 17.30 jos ei ole lapsilla harrastuksia. Pari kertaa viikossa kotona klo 20 tienoilla. Autan 2 vanhempaa pienissä asioissa, en ehdi joka päivä, mutta että aamuisin ja kesken työpäivän pitäisi vielä ehtiä käydä katsomassa.
Erikoinen työ sinulla, jos neljää ehdit hoitaa ja huolehtia lapsista samalla. tai et ole töissä, vaan suurentelet urakkaasi uhriutumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.
Jep. Muutenkin aika erikoista, että asutaan satojen kilometrien päässä läheisistä. Entisaikoina eri sukupolvet asui kaikki samalla paikkakunnalla lähekkäin. Silloin oli paljon enemmän yhteisöllisyyttä. Lähi-idässä ja Etelä-Euroopassa on vielä tällaista meininkiä, että vanhuksille on varattu oma huone perheen kodista.
Eli vanhukset pakotetaan muuttamaan lähemmäs lapsiaan ja jos vanhus muuttaa lapsensa luo, maksetaan lapsen tilille vanhuksen eläke. Pitäähän vanhuksen maksaa huoneesta ja huolenpidosta eikä hän tarvitse rahaa.
"Miksette asu vanhempienne lähellä?"
Voisiko joku nyt kertoa miksi työssäkäyvän ihmisen pitäisi jättää työnsä, sosiaaliset piirinsä ja pakottaa vielä lapsetkin vaihtamaan piirejään YHDEN vanhuksen vuoksi? Niissä muuttotappiopaikkakunnilla ei ole töitä eikä yhtään mitään muutakaan enää tarjolla. Paljon järkevämpää olisi pakottaa se vanhus muuttamaan palveluiden ääreen jossa olisi terveydenhuoltokin lähempänä.
Minä saan nyt pelkän 595 työmarkkinatuen.
Mutta jos otan eron saan myös asumistukea ja toimeentulotukea ja Kela maksaa lääkärit ja lääkkeet.
Ja vähemmän kotihommaa, nyt teen kaikki kotityöt yksin.
Ei tarvitse myöskään olla tulevaisuudessa omaishoitajana.
Hallitus saattaa tehdä kalliita ratkaisuja.
Just luin toisesta keskustelusta, että vielä 79v. nainen sai julkisella puolella rintojen pienennysleikkauksen.
Tähän meidän sotebudjetti kuluu :)
Vierailija kirjoitti:
"Miksette asu vanhempienne lähellä?"
Voisiko joku nyt kertoa miksi työssäkäyvän ihmisen pitäisi jättää työnsä, sosiaaliset piirinsä ja pakottaa vielä lapsetkin vaihtamaan piirejään YHDEN vanhuksen vuoksi? Niissä muuttotappiopaikkakunnilla ei ole töitä eikä yhtään mitään muutakaan enää tarjolla. Paljon järkevämpää olisi pakottaa se vanhus muuttamaan palveluiden ääreen jossa olisi terveydenhuoltokin lähempänä.
Vanhuksen valinnanvapaus ja oikeus tuttuihin ympyröihin sekä omaisten hoivaan on suurempi kuin jälkeläisten oikeus omaan elämään. Siihenhän tämä kaikki tiivistyy.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sulla ei ole varmaan autoa, kun sun puoliso ei käy pienipalkkaisessa töissä.
Minun tulille ei tule asumistukea eikä toimeentulotukea ja maksan 595 työmarkkinatuella vuokrasta osan.
Ei ole autoa, kun ei oikein työttömänä tarvii. Bussilla ja pyörällä pääsee. Asumistukea saan, kun ei asu muita samassa taloudessa. Mutta sekin on vain pari sataa.
Vierailija kirjoitti:
Just luin toisesta keskustelusta, että vielä 79v. nainen sai julkisella puolella rintojen pienennysleikkauksen.
Tähän meidän sotebudjetti kuluu :)
Tähän yhteen leikkaukseen?
Tieverkkokin on todella surkeassa kunnossa. Mihin se raha siis menee?
Ja ennen kuin meidän sähkönhinta on taivaissa, niin kuka puuttuu kuntien touhuihin näiden ulkomaisten datakeskusten kanssa?