HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Vierailija kirjoitti:
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Millä eläkkeet maksetaan, jos omaiset hoitaa eläkeläisiä.
Toimeentulotukitöistä ei mene eläkemaksua, kun ei niistä saa palkkaakaan.
Kummallista politiikkaa.
Alhainen syntyvyys ja pitäisi käydä töissä, jotta saadaan maksettua eläkkeet ja kumminkin hoitaa eläkeläisiä ilmaiseksi.
Ei tämä toimi näin.
Miehet voi toki hoitaa eläkeläisiä vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.
Jep. Muutenkin aika erikoista, että asutaan satojen kilometrien päässä läheisistä. Entisaikoina eri sukupolvet asui kaikki samalla paikkakunnalla lähekkäin. Silloin oli paljon enemmän yhteisöllisyyttä. Lähi-idässä ja Etelä
Jokainen hoitaa omat vanhempansa, ei muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Millä eläkkeet maksetaan, jos omaiset hoitaa eläkeläisiä.
Toimeentulotukitöistä ei mene eläkemaksua, kun ei niistä saa palkkaakaan.
Kummallista politiikkaa.
Alhainen syntyvyys ja pitäisi käydä töissä, jotta saadaan maksettua eläkkeet ja kumminkin hoitaa eläkeläisiä ilmaiseksi.
Ei tämä toimi näin.
Miehet voi toki hoitaa eläkeläisiä vapaa-ajalla.
Syntyvyys on ollut alle väestön uusitumistason jo 1960-luvun lopulta, tähän on siis ollut aikaa varautua. Ei ole meidän nuorempien ikäpolvien velvollisuus paikata vanhempiemme ja isovanhempiemme huoletonta elämää. Aion ottaa mallia siitä, miten hyvin suuret ikäluokat suhtautuivat sotaveteraaneihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu?
Eikös työkyvyttömällän nimenomaan ole aikaa? Mulla on ainakin äitini asioissa niin paljon organisoimista, että hermo menee.
Ootko ihan terve päästäsi? Jos olisi kykyä hoitaa asioita, olisi töissä.
En tajua tätä mentaliteettia, että minullahan on aikaa hoitaa kaikenlaista, kun samalla lääkäri ja muut hoitotahot vahvistavat, että olen vakavasti sairas ja tarvitsisin itse apua toisilta selvitäkseni asioistani. Ei työkyvyttömyyskorvauksia ihan huvikseen myönnetä ihmisille, joilla on tehokasta aikaa 24/7.
Tolle yhdelle kommentoijalle. Eli kun sun vanhempia ei enää ole niin hoidat sitten muiden vai?
Itsellä toinen vanhempi kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksette asu vanhempienne lähellä?"
Voisiko joku nyt kertoa miksi työssäkäyvän ihmisen pitäisi jättää työnsä, sosiaaliset piirinsä ja pakottaa vielä lapsetkin vaihtamaan piirejään YHDEN vanhuksen vuoksi? Niissä muuttotappiopaikkakunnilla ei ole töitä eikä yhtään mitään muutakaan enää tarjolla. Paljon järkevämpää olisi pakottaa se vanhus muuttamaan palveluiden ääreen jossa olisi terveydenhuoltokin lähempänä.
Onko työssäkäyvillä ihmisillä jotain sosiaalisia piirejä? Ei itsellä ole ainakaan mitään muita piirejä näin kolmikymppisenä kuin oma perhe. Lapsuudenkaverit ja opiskelukaverit on jääneet taakse jo aikoja sitten.
Vaikkei sulla ole niin mites työt? Puolison ja lasten piirit?
Jotain jätit kertomatta tai valehtelit. Minulla 3 lasta, herätys 6.15, takaisin kotona töiden ja lasten haun jälkeen klo 17.30 jos ei ole lapsilla harrastuksia. Pari kertaa viikossa kotona klo 20 tienoilla. Autan 2 vanhempaa pienissä asioissa, en ehdi joka päivä, mutta että aamuisin ja kesken työpäivän pitäisi vielä ehtiä käydä katsomassa.
Erikoinen työ sinulla, jos neljää ehdit hoitaa ja huolehtia lapsista samalla. tai et ole töissä, vaan suurentelet urakkaasi uhriutumalla.
En ole kertonut omasta elämästäni mitään yksityiskohtia, sanoinpa vain, että minulla on puhdas omatunto ja elän arvojeni mukaan, urakkani on sellainen, jonka olen itse valinnut ja jonka jaksan tehdä vaikka se on usein raskas. Suosittelen samaa kaikille, niin ei tarvitse muita syytellä tai järkyttyä, jos joku elämälle vieras Murto jossain horisee jotain. Ehdin todellakin hoitaa omat vanhempani ja nyt jo melkein aikuiset lapseni ja tehdä kokopäivätyötä, vaikka se on vaatinut joustamista ja järjestelyjä. En uhriudu siitä, koska valinta on omani, mutta näistä keskusteluista huomaa että ihmisillä on kova pelko siitä että itseltä vietäisiin jotain eikä saisi vain elää itseään ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu?
Eikös työkyvyttömällän nimenomaan ole aikaa? Mulla on ainakin äitini asioissa niin paljon organisoimista, että hermo menee.
Ootko ihan terve päästäsi? Jos olisi kykyä hoitaa asioita, olisi töissä.
En tajua tätä mentaliteettia, että minullahan on aikaa hoitaa kaikenlaista, kun samalla lääkäri ja muut hoitotahot vahvistavat, että olen vakavasti sairas ja tarvitsisin itse apua toisilta selvitäkseni asioistani. Ei työkyvyttömyyskorvauksia ihan huvikseen myönnetä ihmisille, joilla on tehokasta aikaa 24/7.
Jälleen tämä sama. Jos ei ole tehokas 24/7, on täysin työkyvytön ja hyödytön? Mitään välimaastoa ei ole?
Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa. Eläkeläiset voi myydä omaisuuttaan ja ostaa palveluita. Moni työssäkäyvä asuu vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa miksi työssäkäyvän ihmisen pitäisi jättää työnsä, sosiaaliset piirinsä ja pakottaa vielä lapsetkin vaihtamaan piirejään YHDEN vanhuksen vuoksi? Niissä muuttotappiopaikkakunnilla ei ole töitä eikä yhtään mitään muutakaan enää tarjolla. Paljon järkevämpää olisi pakottaa se vanhus muuttamaan palveluiden ääreen jossa olisi terveydenhuoltokin lähempänä.
Onko työssäkäyvillä ihmisillä jotain sosiaalisia piirejä? Ei itsellä ole ainakaan mitään muita piirejä näin kolmikymppisenä kuin oma perhe. Lapsuudenkaverit ja opiskelukaverit on jääneet taakse jo aikoja sitten.
Oletan että vitsailet mutta vastaan silti. Mulla on lapsuudenystäviä, harrastukset, uudet tuttavat, vapaaehtoistyöt, jne. Joillain on varmasti lapset, joill
En vitsaile.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa. Eläkeläiset voi myydä omaisuuttaan ja ostaa palveluita. Moni työssäkäyvä asuu vuokralla.
Muuten hyvä mutta kuka sitä omaisuutta ostaa? Toiset eläkeläiset? Suomalaiset ovat hömelöinä laittaneet kaiken rahansa kiinteistöihin.
Mitenhän nämä kaikki tavoitteet on tarkoitus sovittaa yhteen?
- etätöitä ei sallita, pakko olla paikan päällä vaikka työ olisi teamsin kautta keskustelua toiselle puolelle maapalloa
- työaikaa pitäisi pidentää koska talous
- töiden perässä pitäisi muuttaa aina jos omalta paikkakunnalta ei töitä löydy
- lapsia pitäisi tehdä ja näitä pitäisi vahtia 24/7, lasu pamahtaa jos 8v joutuu olemaan kesälomalla yksin
- vanhukset pitäisi hoitaa, mutta vanhusta ei saa pakottaa muuttamaan pois omasta kodistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta kuka sitä omaisuutta ostaa? Toiset eläkeläiset? Suomalaiset ovat hömelöinä laittaneet kaiken rahansa kiinteistöihin.
Myykööt pilkkahintaan.
En minä 595 työmarkkinatuella ketään hoida. On eläkeläisetkin saaneet palkkaa.
Ja takuueläke on 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei sulla ole niin mites työt? Puolison ja lasten piirit?
Ei ole puolisoa, eikä lapsia. Olen työtön. Harrastuksiakaan ei oikein ole, kun ne maksaa. Käyn ilmaisilla ulkosaleilla, mutta se on aika yksinäistä puuhaa. Lähinnä näen vanhempiani ja sisaruksiani. Joskus kavereita, mutta heitäkin aika harvoin.
Jos asunnosta tai talosta saa jotakin 30- 300 000 myydessä ja kahden vanhuksen hoitokuluihin menee 10 000 - 12 000 euroa kuukaudessa, niin ei ne rahat kovin pitkälle riitä. Esim muistisairas tai vaikka MS-tautia sairastava vuodepotilas voi elää vuosia hoitokodissa.
Ja vanhusten talot on usein vanhoja, monesti arvo on vain vähän yli tontin arvon. Ei ne asuntojen arvot aina vaan nouse nousemistaan, vaikka sijainti olisi ihan hyvä.
Kenellä on tilaa ottaa äiti ja isä luokseen asumaan? Pk-seudulla on pienet asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.
Jep. Muutenkin aika erikoista, että asutaan satojen kilometrien päässä läheisistä. Entisaikoina eri sukupolvet asui kaikki samalla paikkakunnalla lähekkäin. Silloin oli paljon e
Jokainen hoitaa omat vanhempansa, ei muiden.
Eli loput vanhukset jätetään kuolemaan?täytyy sanoa, että palsta on täynnä sekopäitä, itsekkäitä, vain itseään ajattelevia, jotka haluavat pitää oman elintason muiden kustannuksella.
Tulevaisuuden voittaja näyttäisi olevan lapseton, jonka vanhemmat kuolivat nuorina. Rahaa on matkustaa kun suuri osa meistä muista huolehtii näiden tarpeista 🤦
On siinä poliiseilla hommaa, jos alkavat kuskaamaan meitä naisia hoitamaan eläkeläisiä. Ei me muuten mennä.
Vierailija kirjoitti:
On siinä poliiseilla hommaa, jos alkavat kuskaamaan meitä naisia hoitamaan eläkeläisiä. Ei me muuten mennä.
Onko sulla sydäntä sanoa sairaalle äidillesi tai isällesi, että en muuten tule auttamaan?
Kuule, me joilla on lapsia ollaan hoidettu niitä illat ja viikonloput, kun te lapsettomat olette lusmunneet ja harrastaneet omia juttuja.
Ostakaa itse palvelunne. Ette vaikka matkusta, rahat säästöön.
Ei ne huonokuntoisemmat pysty mihinkään toimintaan osallistumaan. Omalla mummillani oli niin paha reuma, että ei päässyt asunnostaan välillä ollenkaan ulos. Asui keskellä kaupunkia kuitenkin. Sosiaaliset kontaktit oli sen varassa, että joku tuli käymään hänen luonaan.