HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.
Jep. Muutenkin aika erikoista, että asutaan satojen kilometrien päässä läheisistä. Entisaikoina eri sukupolvet asui kaikki samalla paikkakunnalla lähekkäin. Silloin oli paljon enemmän yhteisöllisyyttä. Lähi-idässä ja Etelä-Euroopassa on vielä tällaista meininkiä, että vanhuksille on varattu oma huone perheen kodista.
Tai sitten ei. Usein naiset on lähteneet pois, vaikka kulkeminen oli hitaampaa ja eri mittakaavassa kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsekaan, mutta sitten kun he eivät enää kykene itse huolehtimaan itsestään. Vuosittain matkusteleva tuskin apua tarvitsee. Miksi sinun pitäisi? Koska he ovat sinun lähisukulaisiasi. Varmaan siksi. Kaiken ulkoistaminen valtiolle on mennyttä aikaa, mikä on todella valitettavaa. Maailma on muuttunut pysyvästi, ja jatkossa jokainen on omillaan. Sota Euroopassa ja tekoälyn vaikutukset työmarkkinoihin 10 vuoden kuluessa ovat viimeinen niitti hyvinvointiyhteiskunnalle ja sosiaaliturvalle.
olen eri, mutta sitä mieltä että jos on hyvinä vuosina ollut aikaa ja rahaa käyttää itseensä ja matkusteluun, saa käyttää aikaa ja rahaa itseensä myös niinä huonompina vuosina. Ei se, että valtio ei enää auta, tarkoita sitä että omaisten pitää jättää kaikki omassa elämässään ja alkaa hoivata.
Vanhusten oma v
No en oikein keksi miten se minunkaan vikani olisi.
Ehkäpä tässä olisi valtion syytä sitten alkaa ajattelemaan asiaa pidemmälle, että mihin me veroja maksetaan ja miten niitä käytetään. Vähemmän maailmalle ja enemmän kotimaahan. Jotkut itseaiheutetut elintasosairaudet saisi jossain määrin kustantaa itse, jos ei edes yritä parantaa tilannettaan (esim. lihavuus jonka kustannukset järkyttävät). Tukikikkailijat kuriin ja syyniin sekä pimeän työn tekijät.
Jos on rahaa maksaa Sotejohtajille 20000 kuukaudessa palkkaa niin ei ole rahat loppu.
Valtion palkat vaan uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se vain on aika raskasta alkaa hoitaa ihmistä, jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä vuosikymmeniin. Tai omalla kohdallani henkisesti epävakaata ja henkisesti väkivaltaista äitiäni, joka asuu 200 km:n päässä. Isäni joi itsensä hengiltä, joten ei tarvitse hänestä enää kantaa huolta.
Harmillinen tilanne, mutta pakko heitäkin on jonkun hoitaa sitten, kun eivät enää itse pysty huolehtimaan itsestään. Jos valtio ei siihen pysty, niin jäljelle jää läheiset. Entisaikoina oli pakko huolehtia myös niistä ikävistä vanhemmista, kun ei ollut mitään vanhainkoteja.
Pakko? Viedäänkö minut vankilaan jos en hoida?
Kaikilla iäkkäillä ei ole lapsia, kaikilla lapsilla ei ole enää elossa olevia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on vaikka pedofiili-isä, joka rais kasi ja hakkasi harva se päivä eikä ole ollut sitten pikkulapsiajan jälkeen lapsen kanssa tekemisissä? Valtio laittaa laskun hoidosta lapselle? Ihan vaan esimerkkinä.
Aika vähän taitaa olla tuollaisia tapauksia. Jonkun pitää tosin siitäkin isästä huolehtia, jos tuollainen tapaus on. Jos valtio ei sitä tee, niin läheisten on sitten pakko hoitaa se.
Ne on ilman hoitoa.
Dementoituteena kuolee nälkään omassa kodissaan? Kuulostaa aika karulta.
Kärsii moni työtönkin nälkää.
No itse olen ollut työtön vuosikausia, enkä ole koskaan kärsinyt nälkää. Olen jopa lihonut hieman työttömänä, kun kulutus on ollut pienempää. Työtön osaa myös mennä leipäjonoon tarvittaessa, dementoitunut vanhus ei siihen kykene. Oma pappa sairasti dementiaa ja hän tarvitsi ympärivuorokautista apua.
Vierailija kirjoitti:
Missä utopiassa nämä ihmiset elävät jotka näitä viisauksia päästelevät suustaan. Lisäksi ihmettelen aina vain enemmän, että minkä takia minä maksan täällä ihan järjettömästi veroja jos niille ei mitään vastinetta saa?!
Siis mua on alkanut niin vi*****amaan nää kaikki Murrot ja Lehtoset jotka on saanut maksuttoman koulutuksen, päässeet varmaankin suoraan työelämään kiinni, saaneet elää turvallisessa Suomessa vapaasti, matkustelleet jne. Nyt nää on lähellä eläkeikää ja keksii meille nuorille tälläsiä helvetin taakkoja. Lehtonen sanoo että hankkikaa lapsia ja Murto sanoo että hoitakaa vanhempanne. Helppo se on huudella kun heillä vaimot hoitaneet lapset että ite saa tehdä töitä ja kerryttää eläkettä ja heidän vanhempansa on hoitanut joku muu. Helvetti kun me nuoret ei päästä edes töihin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se vain on aika raskasta alkaa hoitaa ihmistä, jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä vuosikymmeniin. Tai omalla kohdallani henkisesti epävakaata ja henkisesti väkivaltaista äitiäni, joka asuu 200 km:n päässä. Isäni joi itsensä hengiltä, joten ei tarvitse hänestä enää kantaa huolta.
Harmillinen tilanne, mutta pakko heitäkin on jonkun hoitaa sitten, kun eivät enää itse pysty huolehtimaan itsestään. Jos valtio ei siihen pysty, niin jäljelle jää läheiset. Entisaikoina oli pakko huolehtia myös niistä ikävistä vanhemmista, kun ei ollut mitään vanhainkoteja.
Heitteillejättö on rikos Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tässä olisi valtion syytä sitten alkaa ajattelemaan asiaa pidemmälle, että mihin me veroja maksetaan ja miten niitä käytetään. Vähemmän maailmalle ja enemmän kotimaahan. Jotkut itseaiheutetut elintasosairaudet saisi jossain määrin kustantaa itse, jos ei edes yritä parantaa tilannettaan (esim. lihavuus jonka kustannukset järkyttävät). Tukikikkailijat kuriin ja syyniin sekä pimeän työn tekijät.
"Yhteensä Kela maksaa noin 16 miljardia etuuksia. Viime vuonna Kela maksoi euromääräisesti eniten eli 5 miljardia euroa sairausvakuutusetuuksia, joihin kuuluvat muun muassa lääkekorvaukset, sairaspäivärahat ja vanhempainpäivärahat."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kela-maksaa-noin-16-miljardia-e…
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä enää mikään toimi kun huoltosuhde on aivan vinksallaan. Kun nyky sukupolvi ajatteli lopettaa lisääntymisen, niin sillä toimella he vain pahentavat omaa elämäänsä. Tottakai näin syntyy kestämätön tilanne.
Jos nykysukupolvella tarkoitat kaikkia noin vuodesta 1968, olet oikeassa. Vauvabuumi ei varmaan tähän nyt auttaisi, eli nykypäivän nuoria on turha syyttää. Ellet meinannut lapsia vauvoja laittaa vanhuksia hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on vaikka pedofiili-isä, joka rais kasi ja hakkasi harva se päivä eikä ole ollut sitten pikkulapsiajan jälkeen lapsen kanssa tekemisissä? Valtio laittaa laskun hoidosta lapselle? Ihan vaan esimerkkinä.
Aika vähän taitaa olla tuollaisia tapauksia. Jonkun pitää tosin siitäkin isästä huolehtia, jos tuollainen tapaus on. Jos valtio ei sitä tee, niin läheisten on sitten pakko hoitaa se.
Ne on ilman hoitoa.
Dementoituteena kuolee nälkään omassa kodissaan? Kuulostaa aika karulta.
Kärsii moni työtönkin nälkää.
No itse olen ollu
Niin, sulla ei ole varmaan autoa, kun sun puoliso ei käy pienipalkkaisessa töissä.
Minun tulille ei tule asumistukea eikä toimeentulotukea ja maksan 595 työmarkkinatuella vuokrasta osan.
Jos kaikki valtion aiemmin hoitamat asiat sysätään yksilön vastuulle, niin silloin verojenkin pitää olla merkittävästi pienemmät. Eihän tämä niin toimi, että meillä on Brasilian infra ja terveydenhuolto, mutta nykyinen verotustaso. Ja jos vanhus haluaa omaisten hoitoa, niin sitten se vanhus saa muuttaa itse lastensa lähelle. Kukaan ei tule vanhusta sinne Itä-Suomen metsiin omaan kotiinsa hoitamaan.
Työttömillä ei ole työterveyshuoltoa. Eikä kela maksa lääkäreitä eikä lääkkeitä, koska en saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.
Jep. Muutenkin aika erikoista, että asutaan satojen kilometrien päässä läheisistä. Entisaikoina eri sukupolvet asui kaikki samalla paikkakunnalla lähekkäin. Silloin oli paljon enemmän yhteisöllisyyttä. Lähi-idässä ja Etelä-Euroopassa on vielä tällaista meininkiä, että vanhuksille on varattu oma huone perheen kodista.
Kun ei siellä samalla paikkakunnalla ole työ- tai opiskelupaikkoja! Miten tätä on niin vaikeaa ymmärtää???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitteillejättö on rikos Suomessa.
Et selkeästikään tiedä mitä se tarkoittaa. Heitteillejätöstä syytetään todennäköisemmin naapuria kuin kauempana asuvaa läheistä.
Ei todellakaan tulla hoitamaan.
Kyllä hoitajatkin saa palkkaa vanhusten hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä utopiassa nämä ihmiset elävät jotka näitä viisauksia päästelevät suustaan. Lisäksi ihmettelen aina vain enemmän, että minkä takia minä maksan täällä ihan järjettömästi veroja jos niille ei mitään vastinetta saa?!
Veroja käytetään aika paljon muuhunkin kuin soteen. Esimerkiksi tieverkkoon, jota sinäkin todennäköisesti käytät päivittäin. Tai sähköverkkoon, jonka avulla tännekin kirjoittelet.
Infrasta ja puolustuksesta huolehditaan myös yövartijavaltiossa, siihen ei hyvinvointivaltiota verotuksineen tarvita. Ja sähköverkonhan me maksemme pitkälti korkeina siirtomaksuina.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toinen vanhempi kuollut.
Miksi minun pitäisi anoppia hoitaa?
En hoida.
Mikset voi puolison kanssa yhdessä hoitaa? On se anoppi sinunkin sukulaisesi, kun kerran halusit hänen lapsensa kanssa mennä yhteen.
Voi kun ihmiset jotenkin tajuaisivat vähän enemmän yhteiskunnasta ja historiasta, tuntuu aina yhtä kummalliselta, kun ihmiset suu auki kiljuvat, että yhteiskunnan rahahanat ovat loppu. Ei se raha ole mikään automaatti, nämä ovat poliittisia päätöksiä joita tehdään globaalissa taloudessa. Suomessa noin sata vuotta sitten rikkaat laittoivat köyhät vankileireille kuolemaan nälkään rangaistukseksi siitä, kun he olivat vaatineet ase kädessä osaansa hyvinvoinnista ja sitä vielä noin 50 vuotta taaksepäin niin noin 20 prosenttia ihmisistä kuoli nälkään, kun senaatti ei halunnut ostaa viljaa ulkomailta ja jakaa sitä köyhille vastikkeetta. Sen jälkeen onkin mennyt ihan uudenlaisille ylikierroksille, ja tässä Murron suunnitelmassa nyt lähinnä kai on se idea, että tavallisten ihmisten rahat menisivät vielä entistä enemmänkin hoivapalveluyritysten osaakkeenomistajien taskuihin. Meillä on vielä jotakin rippeitä hyvinvoinnista ja demokratiasta, pidetään siitä nyt huolta, muuten kurjuus voi mennä vielä paljon syvemmäksi. Joku oman äidin peseminen ei ole mikään iso ongelma maailman mittakaavassa.