Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
241/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon sote-alalla töissä. Omalla äidillä ikää 72v. Oon muuttamassa takaisin kotiseuduille juurikin siksi et pystyn olemaan äidille apuna enemmän. 

Me alalla työskentelevät nähdään miten kaikki vanhustyön laatu ja myös määrä vedetään vessasta alas. Muutos on ollut jo nyt verrattain nopeaa. 

Miten sinun puoliso ja lapset? Muuttavatko he mukana vai jäävätkö nykyiselle paikkakunnalle?

Vierailija
242/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma, jos sitä siksi saa kutsua on se, että jo sairastuneita vanhuksia hoidetaan yhteiskunnalle kalliilla hoitomuodoilla. Pitäisi ehkä enemmän miettiä hoitojen vaikuttavuutta, eli hoidetaanko 90-vuotiaan syöpää vai kohdistetaanko ne varat nuoren leukemiapotilaan hoitoon ja elämänlaadun parantamiseen. Hankalia kysymyksiä, etenkin jos ikääntynyt on omaisille tosi rakas eikä ikääntynyt pysty ilmaisemaan omaa hoitotahtoaan.

Tää. Tosin musta tässä ei ole mitään hankalaa: yli 80-vuotiailta ei pidä hoitaa syöpiä eikä leikata lonkkia. Me tarvitaan ne rahat lapsille, nuorille sekä työikäisille. 

Mun naapurissa asuu kasikymppinen mummo. Meillä on siis sama terveyskeskustiimi, joka päättää hoitoonpääsystä ym. Tää mummo sai hiljattain kolonoskopian ja poistivat myös jotain polyyppeja. Mun alakouluikänen lapsi ei saanut apua edes akuutissa, kun oksenteli viikkotolkulla vain aamuyöstä ja valitti päänsärkyä. Ruoka ei sulanut, se vähä mitä söi. Lääkäreiden suhtautuminen oli kylmää, yksi ei ymmärtänyt lapsen väsymystä- siinä vaiheessa kun itse heräät oksentamaan joka aamuyö ja päässä jyskyttää, koulussakin pitää käydä, et varmaan itsekään olisi kovin skarpissa kunnossa! 

Kun vikan kerran lähdettiin päivystyksestä ulos, hoitaja sanoi minulle suoraan että jos vaan on varaa, viekää yksityiselle HETI. (Tämä hoitaja oli itsenäisesti pyytänyt lupaa olla yhteydessä lastenlääkäriin, muttei ollut sitä saanut.)Näin tehtiin, sieltä mentiinkin vauhdilla aluesairaalaan. Lapsi toipui mutta koko perheeltämme meni luotto julkiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä viimein saisi kansan tekemään enemmän lapsia ja pysymään yhdessä sen valitsemansa puolison kanssa. 

Millä logiikalla enemmän? Tarkoitat varmaan vähemmän koska ne vähänkin rahat ja "ylimääräinen" aika on tarkoitus pistää omien iäkkäiden vanhempien hoivaan. Ei siinä mitään lapsia ole varaa tai aikaa kasvattaa. Ei kukaan järkevä järjestä itseään mihinkään hoito- ja köyhyysloukkuun, joka tässä on viritteillä. Jo nyt moni miettii näitä (rahan, ajan ja jaksamisen riittävyys) ja sopeuttaa valintojaan. Mitä luulet olevan jatkossa?

Vierailija
244/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei ole lapsia? Itse olen 91 vuotias ja ainoa tyttäreni asuu Ulkomailla, joten hoitaako minua kukaan?Herää kysymys, en ole ainoa joka on tässä tilanteessa. kuka hoitaa ja miten?

Vierailija
245/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite ollut sote-alan opettajana lähihoitajille ja uskallan väittää, että vaan noin 40% koko väestöstä olisi valmiudet hoitaa ikääntyneitä laadukkaasti. Se on oikeasti vaativaa työtä, etenkin kun ihmiset elävät pidempään ja sen myötä ehtivät sairastaa kaikennäköistä. Usealla saattaisi olla jopa vastenmielinen ajatus hoitaa toista ihmistä, koska emme ole enää vuosikausiin eläneet yhteiskunnassa, jossa ollaan toisen ihmisen lähellä. Ihmisen syöttäminenkin vaatii fyysistä kosketusta, kun pyyhitään suuta jne.

Eri asia olisi silloin joskus 50luvulla, kun mummot ja vaarit kuoli ensimmäiseen syöpään eikä hoitosuhteet olleet pitkiä.

Sisko on hoiva-avustajana töissä muistisairaiden vanhusten hoivayksikössä. Omasta työstään tykkää, petaa mm. vuoteita ja järjestää asukkaille toimintatuokioita, ulkoiluttaa hyväkuntoisimpia, jakaa ruokaa. Osalla asukkaista on muistisairauden vuoksi käyttäytyminen mennyt niin hurjaksi, että avustajat eivät saa edes mennä heidän huoneeseensa. Hoitajan työstä on sanonut, että sellaiseen ei ikinä pystyisi tai rupeaisi. Hänellä on koulutus muulle alalle.

Vierailija
246/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvätuloinen ja pystyisin tarvittaessa maksamaan vanhempieni hoidon. Tiedän kuitenkin, että keskimäärin ihmisillä EI ole varaa, ja minullakin se tekisi tiukkaa. 

Ihmiset elävät pidempään ja eläköityvät. On selvää, että sellainen yhtälö ei pidemmän päälle toimi, eikä yhteiskunnalla ole sitä varaa maksaa.

Nyt onkin harkittava, mitä palveluita voidaan ihmisille tuottaa. Esim. onko dementin muistisairaan ja toimintakyvyttömän vihanneksen, joka ei välttämättä tunnista edes omaisiaan, hoito sellaista, mihin meillä on varaa, kun PISA-tulokset sukeltavat eikä terveyskeskuksiin saa aikaa. 

Siksi onkin keskusteltava siitä, voisiko eutanasia olla osa jopa "normaalia" elämänkaarta niille, jotka siihen ovat valmiita. Monet saattavat perääntyä ajatuksesta sen tullessa ajankohtaiseksi, mutta jos eutanasiasta tulisi yhteiskunnallinen normi, jonka mahdollisuutee

Miksi eutanasiaa alettaisiin rutiinisti tarjota yli 60-vuotiaille? Eihän DNR-päätöstenkään tekeminen ole ollut nousussa vuodesta toiseen, vaan se on ollut melko vakiintunutta. En ymmärrä, miksi eutanasia muodostaisi tästä poikkeuksen. 

Vierailija
247/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on myös totutettu aika hyvään hoitoon maailman mittakaavassa. Esim. Suomessa ihminen joka tupakoi ja sairastuu keuhkosyöpään, saa lääkkeet ja leikkaukset yhteiskunnan piikkiin.

Vierailija
248/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty auttamaan kummallakaan tavalla.

Vierailija
249/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän sitä väkivaltaista nilkkiä tekohengittää hoitamalla, sitä nopeammin se potkaisee tyhjää yhteiskunnan elättinä pyörimästä. 😘

Vierailija
250/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin oli aiemmin. Se vaan tulee takaisin. 

1960-luvulla vastuu vanhempien hoitamisesta poistettiin. 

Vaikka hoitovastuu on poistettu, niin monet pitävät huolen vanhemmistaan yhä edelleen. Ei se niin monimutkaista ole, ja onnistuu myös työkyvyttömältä, kunhan sormet toimivat ja näkö, kuulo ja puhekyky ovat kunnossa.

Kerrotko miten pelkästään noilla hoivataan vanhusta? Itse olin työkyvyn rajoilla puoli vuotta: en pystynyt siivoamaan, ruokaa pystyin nopeasti laittamaan ehkä pari kertaa viikossa, pyykin pesu samoin. Kaupassa pystyin käymään muutaman kerran koko aikana. Ruokakin välillä piti tuoda miehen sänkyyn, kun en kyennyt itse kävelemään pöytään. Mies siis teki melkein kaiken. Suihkussa ja vessassa sentään kykenin itse käymään.

Ja usko tai älä, olin silti työkykyinen, koska pääosin pystyin tekemään työt kotoa istuen tai sängystä. Miten tuossa kunnossa oleva hoitaisi vanhusta, kun ei kunnolla pysty edes itsestään pitämään huolta? 

Vierailija
251/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole lapsia? Itse olen 91 vuotias ja ainoa tyttäreni asuu Ulkomailla, joten hoitaako minua kukaan?Herää kysymys, en ole ainoa joka on tässä tilanteessa. kuka hoitaa ja miten?

Ei välttämättä kukaan. Tosin ei välttämättä silloinkaan jos vaikka lapsi asuu naapurissa. Ei meillä ole vanhukset samaan tapaan huollettavia kuin pikkulapset että heidät olisi pakko ottaa "huostaa"/hoidettaviksi.

Vierailija
252/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat kusetti meiltä itselleen hyvän aikaisin alkaneen eläkkeen ilman , että itse joutuivat maksamaan juurikaan. Ei siis riitä, että itsellä eläkeikä on 70v pitää maksaa tolkuttomia elälemaksuja, nyt pitäisi sitten vielä hoitaa näitä jo kaiken itselleen haalineita mulkkuja.

Vierailija
253/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut idea että kukaan oikeasti itse hoitaisi vanhempansa. Ehdotuksen ydin on että lapset MAKSAVAT sen yksityisesti tuotetun hoidon.

Millä rahalla minä, työkyvyttömyyseläkeläinen maksan mitään? 

Näytä aiemmat lainaukset

Murto on kyllä pihalla kuin lumiukko. Ensinnäkään ei tajua, miten pienet nettopalkat keskivertosuomalaisella on. Eikä myöskään tajua, että ympärivuorokautinen hoito ei ole sitä, että joku maksaa pari kertaa kuukaudessa vanhuksen laskut, tilaa vanhukselle sapuskaa kotiin ja käyttää kerran pari kuukaudessa lekurissa. Pistän pääni pantiksi, että tää Murto ei jaksaisi itse hoitaa edes puolta vuotta yhtäkään karkailevaa, öisin haahuilevaa, sohville pissaavaa ja kaikessa vastaan pistävää vanhusta. Ei edes siinä tapauksessa, että ei tarvitsisi käydä edes töissäkään. Nyt hän jotenkin olettaa, että kaikki hoituu työn ohessa. Tai sitten ton ukon työ on sellaista, että voi kaiket päivät syljeskellä vaan kattoon ja mitään ei oikeasti tarvitse ikinä tehdä. 

Tosiasia kuitenkin on, että tässä yhteiskunnassa rahat loppuu. Jos silloin, kun "asiat oli vielä hyvin" ja vanhukset kiltisti makoili hetekalla tai patjalla lastensa keittiön nurkassa, on se, mitä nyt taas tavoitellaan, niin tämä vaatisi yhteiskunnassa suuria muutoksia. Ensinnäkin sen, että vanhuksen itsemääräämisoikeus päättyy tasan sillä sekunnilla, kun alkaa tarvita lastensa tai jonkun muun omaisensa apua. Toinen on, että siinä vaiheessa näiltä vanhuksilta pitäisi lopettaa ihan kaikki sairaanhoito. Kaikki lääkkeet, kaikki lääkärissäkäynnit, ihan kaikki. Eli ihmisten elinikää ei saisi lääketieteen keinoin enää pidentää. Korkeintaan kipulääkkeitä, mutta ei enää mitään muuta. Eutanasia olisi sitten se kolmas vaihtoehto.

Vierailija
255/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa on kuitenkin sote ja hyve puolen yli 20 000 euron kuukausipalkkouhin, kun johtajat osaa niin hienosti johtaa siellä. Vastuuta näemmä onkin sitten vain nollan euron edestä. Muistetaanpa kaikki hyvinvointi ja sosiaalilautakuntien ja valiokuntien päättäjien kokouspalkkiot. Ei ole ihan pikkusumma nekään kun kokouksia oikein venytetään jotta saadaan maksimipalkkiot, vaikka ei olisi edes mitään kokoustettavaakaan.

Mutta nämähän eivät ole mitenkään tulosvastuussa toiminnastaan. Eipä tietenkään. Paljonko niihin pikkujouluviinoihinkin saatiin menemään... olikos sekin viisinumeroinen summa alan ministeriön juhlissa...

Vierailija
256/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mun äiti ainakin muutti itse kotikonnuilleen takaisin kun jäi eläkkeelle. Mulla taas elämä täällä 600 km, en ole ikinä äidin kotiseuduilla asunut niin miten minä sinne sitten muuttaisin äitiä hoivaamaan kun täällä on työ ja elämä?"

Suurimman osan asioista voi hoitaa netin kautta tai puhelimitse. Läsnäoloa vaativat vain sopimuksentekotilanteet.

Sovit äitisi ja pankin kanssa, että saat pankkikortin ja pankkitunnukset äitisi tilille, jolloin voit tehdä suoraveloitussopimukset ja maksaa laskut.

Teet sopimuksen apteekin kanssa siitä, että lääkkeet toimitetaan kotiin ja teet myös palvelusopimuksen siivoojan, saunottajan ja ruokapalvelun kanssa.

Lisäksi teet hänen puolestaan verkkokauppaostot, hankit turvarannekkeen, ja olisi myös mukavaa, jos soittelisit hänelle välillä.

Vierailija
257/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voitko laittaa linkin tähän artikkeliin

Vierailija
258/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Murto on kyllä pihalla kuin lumiukko. Ensinnäkään ei tajua, miten pienet nettopalkat keskivertosuomalaisella on. Eikä myöskään tajua, että ympärivuorokautinen hoito ei ole sitä, että joku maksaa pari kertaa kuukaudessa vanhuksen laskut, tilaa vanhukselle sapuskaa kotiin ja käyttää kerran pari kuukaudessa lekurissa. Pistän pääni pantiksi, että tää Murto ei jaksaisi itse hoitaa edes puolta vuotta yhtäkään karkailevaa, öisin haahuilevaa, sohville pissaavaa ja kaikessa vastaan pistävää vanhusta. Ei edes siinä tapauksessa, että ei tarvitsisi käydä edes töissäkään. Nyt hän jotenkin olettaa, että kaikki hoituu työn ohessa. Tai sitten ton ukon työ on sellaista, että voi kaiket päivät syljeskellä vaan kattoon ja mitään ei oikeasti tarvitse ikinä tehdä. 

Tosiasia kuitenkin on, että tässä yhteiskunnassa rahat loppuu. Jos silloin, kun "asiat oli vielä hyvin" ja vanhukset kiltisti makoili hetekalla tai patjalla lastensa keittiön nu

Kyllä ihmiset edelleen haluaisi, että heidän vanhempansa saa lääketieteellistä apua. Harva on sellainen psykopaatti kuin sinä, joka haluaa tapattaa vanhempansa rahan takia. 

Vierailija
259/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin oli aiemmin. Se vaan tulee takaisin. 

1960-luvulla vastuu vanhempien hoitamisesta poistettiin. 

Vaikka hoitovastuu on poistettu, niin monet pitävät huolen vanhemmistaan yhä edelleen. Ei se niin monimutkaista ole, ja onnistuu myös työkyvyttömältä, kunhan sormet toimivat ja näkö, kuulo ja puhekyky ovat kunnossa.

Miten voi käydä samaan aikaan töissä ja tarjota ympärivuorokautista hoitoa vanhemmalleen? 

Jos palkka ei riitä hoitokuluihin, onkin idea, että jälkeläiset hoivaavat itse. Kuten Suomessa oli ennen. 

Vierailija
260/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No mun äiti ainakin muutti itse kotikonnuilleen takaisin kun jäi eläkkeelle. Mulla taas elämä täällä 600 km, en ole ikinä äidin kotiseuduilla asunut niin miten minä sinne sitten muuttaisin äitiä hoivaamaan kun täällä on työ ja elämä?"

Suurimman osan asioista voi hoitaa netin kautta tai puhelimitse. Läsnäoloa vaativat vain sopimuksentekotilanteet.

Sovit äitisi ja pankin kanssa, että saat pankkikortin ja pankkitunnukset äitisi tilille, jolloin voit tehdä suoraveloitussopimukset ja maksaa laskut.

Teet sopimuksen apteekin kanssa siitä, että lääkkeet toimitetaan kotiin ja teet myös palvelusopimuksen siivoojan, saunottajan ja ruokapalvelun kanssa.

Lisäksi teet hänen puolestaan verkkokauppaostot, hankit turvarannekkeen, ja olisi myös mukavaa, jos soittelisit hänelle välillä.

Ei tuossa ole vielä mitään varsinaista hoivaa. Saati ympärivuorokautista hoivaa, josta tässä ketjussa puhutaan. Ja jos olisi työkyvytön, kenenköhän rahoilla noi maksetaan? Ei ole aivan ilmaista, kokemusta todellakin on.