Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
281/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää teitä itsekkäitä kirjoittajia. 

Mitään ikäsyrjintää ei todellakaan kaivata terveydenhoitoon. 

Kaikki, jotka hyötyvät hoidosta, pitää hoitaa samanarvoisesti. 

(Puhumattakaan siitä, että ketjussa jotkut puhuvat jo eutanasiasta vanhusten hoitoratkaisuna.)

Vierailija
282/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa nyt ymmärtää, että ei tässä ole tarkoitus saada naisia kotiin tai lapsia omaishoitajiksi, vaan tämä on osa hyvinvointivaltion ja sosiaaliturvan rapauttamisen sekä keskiluokan köyhdyttämisen projektia, joka Kokomuksella on meneillään. Tässä halutaan siis nostaa hoivamaksut pilviin ja sitä kautta saada siirrätettyä vanhusten kiinteä omaisuus terveysjäteille voitoksi, ja mahdollisesti ulottaa maksuvelvollisuus vanhuksen lapsiin, jolloin näille tulee joku velvoite maksaa joko kiinteä summa tai tietty osa palkastaan. Mahdollisesti voi olla, että jopa lapsen ja hänen puolisonsa omaisuus huomioidaan hoivamaksuissa, eli saattaa käydä niin, että aikuinen lapsi joutuu myymään mökkinsä, käyttämään lastensa säästöt ja madaltamaan omaa elintasoaan, jotta hoivajättien voitot saadaan maksimoitua. Mikään hoivahan tuossa ei kokoomuslaisessa Suomessa ole enää keskiössä, vaan hoivajätille tuleva voitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin paljon työttömiä, että tämän on ratkaistava sitä kautta. Jos teen valtavan määrän töitä, maksan valtavan määrän veroja ja hoidan lapseni hyvin, en todellakaan ala vanhusten vaippoja vaihtamaan. 

Ei sun tarvitse itse vaihtaa vanhuksesi vaippoja, kunhan maksat palkkaa siitä että joku muu vaihtaa. 

Vierailija
284/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sosiopaattiäitini hoitoon en osallistu millään tavalla, hän oli kauhea ja julma minulle lapsena, aikuisena laittoi välit poikki. Kauniisti sanottuna minulle on aivan samantekevää mihin sen mummon säilövät, ei tarvitse olla minuun yhteydessä. 

Vierailija
285/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii. Silloinhan verot pienenevät ja tietysti hoidosta vastuussa oleva päättää hoidon toteutuksesta. Laittaisinkohan eronneet vanhempani asumaan samaan 9 neliön huoneeseen. Tai laittaisinko heille jonkun vuoroviikkojärjestelyn. Joka tapauksessa pidän huolta, että lakisääteinen minimielatus riittää. Voisin myös ottaa vähintään vuoden välein uuden miehen kierrokseen ja aina siinä kohtaa unohtaa, että mulla oli jotain huoltajan velvollisuuksia. Katsos, kun huoltaja on onnellinen, niin huollettavillakin on kaikki silloin hyvin!

Saksassa, jossa on jonkinlainen lasten velvollisuuteen perustuva systeemi käytössä laitetaan iäkkäät vanhemmat naapurimaahan Puolaan tai muualle Itä-Eurooppaan halpaan hoitokotiin. Suomessa ehkä Baltian maat ja Venäjä (jos ikinä ymmärtävät lopettaa sotimista) tulisivat kyseeseen. Tosin Baltian hintataso on noususuunnassa. Mitä maksaisi esimerkiksi hoiva Siperian peräkorvessa? Luulen, että moni vanhempiensa laatuun pettynyt olisi valmis harkitsemaan tuota vaihtoehtoa kunhan irtoaa halvalla. Maksaja tietenkin yksin päättää miten ja missä tämä hoiva tuotetaan. Monella ei ole edes varaa muuhun kuin enintään halvimpaan mahdolliseen (kehitysmaat?). Saksassa on paremmat palkat ja halvemmat hinnat Suomeen verrattuna. Siitä voinee päätellä mitä tulee olemaan tarjolla.

Tässä esimerkiksi artikkeli aiheesta vuodelta 2013, eli pitkät perinteet jo:

https://www.hs.fi/maailma/art-2000002645238.html

Vierailija
286/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"palkka ei riitä hoitokuluihin, onkin idea, että jälkeläiset hoivaavat itse. Kuten Suomessa oli ennen."

Tätä ei toki nyt mainosteta. Noin tulee käymään. Omaisuutta ei haluta myydä, vaan sitten huonopalkkaiset jäää hoitamaan. 

Suurin osa jälkeläisistä ei kyllä hoitanut yhtään mitään. Ja silloin oli vanhainkodit käytössä, kun siirryttiin vaivoihin ja oltiin sekavia.

Vierailija
287/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan tämä yksilön vastuuta korostava oikeistohallitus nyt päättää mitä se multa haluaa? Että muutanko mä niiden töiden perässä nyt pk seudulle (kuten oon tehnyt) vai takaisin perähikiälle ( jossa ei ole yhtään työpaikkaa) huolehtimaan niistä mun vanhemmista? Vai onko tarkoitus että otan ne mun vanhemmat asumaan tähän samaan yksiöön kahden lapseni kanssa? Mulla ei ole varaa maksaa korkeampaa vuokraa, ja se tönö missä mun vanhemmat asuu ei kyllä mene kaupaksi edes polttopuuna

Vierailija
288/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin paljon työttömiä, että tämän on ratkaistava sitä kautta. Jos teen valtavan määrän töitä, maksan valtavan määrän veroja ja hoidan lapseni hyvin, en todellakaan ala vanhusten vaippoja vaihtamaan. 

Ei sun tarvitse itse vaihtaa vanhuksesi vaippoja, kunhan maksat palkkaa siitä että joku muu vaihtaa. 

Työssäkäyvät maksavat veroja ihan riittämiin. Poistetaanko siis verot kokonaan. 

Vierailija
289/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, miten varmistettaisiin, että tästä ei tule seuraava asia, joka kaatuu naisten niskaan, kuten kaikki muukin. Miten miehet vastuutetaan? Vai onko oman äidin vaipat vieläkin ällöttävämmät, kuin omien lasten? Ja onko perheessä miehellä edelleen se tärkein palaveri ja kovin työkiire, kun jonkun on vietävä vanhus päivystykseen? 

Vierailija
290/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä itsekkäitä ku.ipäitä tulee,muiden pitäisi maksaa enemmän, kunhan minun verot ja edut eivät muutu.

Vierailija
291/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Puhumattakaan siitä, että ketjussa jotkut puhuvat jo eutanasiasta vanhusten hoitoratkaisuna.)

Kyllä niitä toimenpiteitä on syytä arvioida myös potilaan iän ja kunnon perusteella. 

Vierailija
292/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan varma, että suurin osa niistä, jotka ulisevat että isä syö paskaa kun itse on zoomissa, eivät ole koskaan mitään sellaista kokeneet. Se on vain kauhukuva, jota he pelkäävät, ja oikeasti he eivät edes hoida omia vanhempiaan. Joskus tilanteet voivat mennä tosi äärimmäisiksi, mutta yleensä ei. Tietenkin on mahdotonta olla kahdessa paikassa samaan aikaan, mutta näissä kauhureaktioissa on myös paljon sairauden, kuoleman ja läheisyyden pelkoa. Olette vähän keskenkasvuisia kun haluaisitte, että äidit ja isät olisivat aina vain vahvoja ja terveitä ja te saisitte pikemminkin olla niitä vauvoja. Ottakaa itseänne niskasta kiinni.

Vierailija
293/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan tasan tarkkaan yhtä paljon kuin vanhempani omia vanhempiaan (=2 krt/v visiitti vanhustentaloon). Enempää ette selkänahastani revi enkä hoida vaikka olen NAINEN ja lapseton sinkku sekä olisi aikaakin. Elämäni on minun, piste. Voin myös muuttaa helposti ulkomaille valtion ulottumattomiin. Hoitaakohan ko.kommentin esittäjä sitten omia vanhempiaan? Vai onko niin kiire, että asia jää vaimon/siskon tmv. naisen vastuulle? Pelkkiä miesten voimafantasioita nämä hoitohorinat. 

Kuvittelenko vai onko tällaisten skenaarioiden esittäjät melkein aina miehiä? Ja vielä sen ikäisiä miehiä, että tuskin ovat itse tai edes vaimonsa enää ketään hoitamassa 10 v päästä.

Juuri näin, nyt on menossa yritys jallittaa naiset kotiin, sillä siinä ratkeaisi kaksi ongelmaa: vanhustenhoito ja työttömyys (naisilta vapautuvat työpaikat miehille). Kaikki voittavat - paitsi naiset: ei kerry eläkettä, ei omia tuloja (olet puolison armoilla), ei vuosilomia/työterveyttä, ei koulutusta (sillä ethän sitä tarvitse, kun et tee palkkatöitä). Kaikki naiset, tarkkana ettei näin käy! Samalla tumitsisimme kaikki tytöt epätasa-arvoiseen elämään tulevaisuudessa. Ei kiitos, en suostu moiseen orjuuteen ikimaailmassa!

Itse kirjaimellisesti mieluummin kuolen kuin eläisin tuollaisessa yhteiskunnassa.

Vierailija
294/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut idea että kukaan oikeasti itse hoitaisi vanhempansa. Ehdotuksen ydin on että lapset MAKSAVAT sen yksityisesti tuotetun hoidon.

Ai minä ikäni pätkätöissä ollut lapseton ikisinkku, jonka tulot ovat toimeentulotuki, maksaisin sekä isäni että äitini hoidon? Lottovoitolla vai pikavipillä?

En tosin varmaan saisi sitten sitä toimeentulotukeakaan, koska en voi olla työmarkkinoiden käytettävissä, jos hoidan vanhempiani. Samoin, jos opiskelee 1h/viikko, on valtion mielestä opiskelija, joka ei ole työmarkkinoien käytettävissä, kun kaikki aika menee opiskeluun.

Vierailija
295/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan varma, että suurin osa niistä, jotka ulisevat että isä syö paskaa kun itse on zoomissa, eivät ole koskaan mitään sellaista kokeneet. Se on vain kauhukuva, jota he pelkäävät, ja oikeasti he eivät edes hoida omia vanhempiaan. Joskus tilanteet voivat mennä tosi äärimmäisiksi, mutta yleensä ei. Tietenkin on mahdotonta olla kahdessa paikassa samaan aikaan, mutta näissä kauhureaktioissa on myös paljon sairauden, kuoleman ja läheisyyden pelkoa. Olette vähän keskenkasvuisia kun haluaisitte, että äidit ja isät olisivat aina vain vahvoja ja terveitä ja te saisitte pikemminkin olla niitä vauvoja. Ottakaa itseänne niskasta kiinni.

No siis minä en saanut olla vauva edes vauvana, vaan piti olla aikuinen ja käyttäytyä kuin 40-vuotias, samalla kun omat  vanhemmat saivat hillua ja riehua selvinpäin kuin 5-vuotiaat.

Joten joo, tosiaan haluan jättää vanhemmat hoitamatta ihan sen takia, että saisin olla vielä vaavi :(

Vierailija
296/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne 1900-luvun alussa syntyneet vanhukset siirtyivät kunnan hoitokoteihin siinä vaiheessa, kun joutuivat vaippaa käyttämään ja olivat sekavia. Vaikka olisivatkin asuneet siihen asti syytinkisopimuksella maatilalla.

Jo nyt on Suomessa ongelma ettei hoitokotiin pääse.

Mun suvussa ei siirrytty kunnan hoitokoteihin. Kotona loppuun saakka. (Paitsi yksi, joka maksettiin yksityiseen.)

Vierailija
297/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat pahoinpitelevät ja hyväksikäyttävät lapsiaan. Ei tällaisia vanhuksia tule hoidella, ainakaan sen uhriksi joutuneen lapsen. Turha pyhitellä sairasta kansaa. Sellainen vanhempi, joka on elänyt vanhemman roolissaan oikein, eikä esim. syönyt lastensa lautaselta, saa kyllä ansaitsemansa lähdön. Kuten sekin, joka on ollut paha.

Vierailija
298/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa nyt ymmärtää, että ei tässä ole tarkoitus saada naisia kotiin tai lapsia omaishoitajiksi, vaan tämä on osa hyvinvointivaltion ja sosiaaliturvan rapauttamisen sekä keskiluokan köyhdyttämisen projektia, joka Kokomuksella on meneillään. Tässä halutaan siis nostaa hoivamaksut pilviin ja sitä kautta saada siirrätettyä vanhusten kiinteä omaisuus terveysjäteille voitoksi, ja mahdollisesti ulottaa maksuvelvollisuus vanhuksen lapsiin, jolloin näille tulee joku velvoite maksaa joko kiinteä summa tai tietty osa palkastaan. Mahdollisesti voi olla, että jopa lapsen ja hänen puolisonsa omaisuus huomioidaan hoivamaksuissa, eli saattaa käydä niin, että aikuinen lapsi joutuu myymään mökkinsä, käyttämään lastensa säästöt ja madaltamaan omaa elintasoaan, jotta hoivajättien voitot saadaan maksimoitua. Mikään hoivahan tuossa ei kokoomuslaisessa Suomessa ole enää keskiössä, vaan hoivajätille tuleva voitto.

Käytännössä moni katsoo järkevämmäksi jäädä itse hoitamaan, kun maksaa hoitokodille 5000 euroa kuussa. 

Vierailija
299/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos meinataan laittaa meidät maksamaan vanhempiemme hoidon, niin olis paree järjestää sitten niitä palkallisia työpaikkoja puolelle miljoonalle työttömälle ensin.

Vierailija
300/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on työtä ihan kutn lähityökin. Ei etätyöläinen ole käytettävissä hoivaajaksi.

Riippuu työstä ja hoidon laadusta. Kesken zoomipalaveria ei voi vaihtaa vaippoja, mutta monet asiantuntijatyöt on sellaisia, että 2-3 tuntia hyvää keskittymistä riittää päivässä. Jos on hoitajalla hyvät hermot ja hyvä terveys niin voi aivan hyvin hoitaa työt ja läheiset. Sitä ei tietenkään kannata työnantajalle huudella, mutta fakta on se, että koko maailma romahtaisi jos naiset eivät olisi kautta aikojen osanneet multitaskingin jaloa taitoa. Miehet ne vaan ovat niitä jotka vinkuvat, että lasten melu häiritsee, eivätkä he useimmiten mitään vanhuksiakaan hoida. 

Vuorotyöläsenä tehtaassa niin olenkin aina miettinyt firmani lusmuja. Etätöitä, palaveriä teamsillä. Ei kysytä tai vaadita mitään tulosta.

Miksi firmat maksaa 8 tunnista, jos työlänen vaan tekee 2-3 tuntia I R L?

No eiköhän AI kohta vie kaikki konttorityöt.