Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
221/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa. 

No sitten maksat hänen palveluistaan, kuten Murto sanoo. 

Entä jos vanhemmat ovat vaikka kurittaneet lasta fyysisesti, oletko sitä mieltä että lapsen tulisi edelleen maksaa tämän pahoinpitelijän hoitomaksut? Lapsi ei ole valinnut vanhempiaan.

Ei ole valinnut, mutta hyvin harva vanhempi on harjoittanut väkivaltaa lastaan kohtaan. Joku syystä annettu pieni tukistus ei ole varsinaista pahuutta, vaan aikansa kasvatuskäytäntöä.

Haha sun kannattaa joskus tehdä ekskursio sosiaalityöntekijän arkipäivään. Loukkaat ja vähättelet fyysistä (ja henkistä) väkivaltaa kokeneita lapsia kommentillasi. 

Vierailija
222/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa. 

No sitten maksat hänen palveluistaan, kuten Murto sanoo. 

En ymmärrä, maksan lapsista, hoidan heitä nyt, ja nyt pitäisi vielä maksaa vanhemmista ja hoitaa heitä vapaa-ajallani. Samalla sinä ja Murto  kaljoittelette ja tuhlaatte omat rahat matkusteluun ja huvituksiin, ja vaaditte minua maksamaan teidän vanhuuden hoidon tulevaisuudessa.

Elämä ei ole oikeudenmukaista näiden itsekkäiden luuserien vuoksi.

Mistä sinä tiedät mihin Murto käyttää rahansa? Asia vaan on niin, että yhteiskunnalla ei ole varaa entisenkaltaisiin palveluihin joten kaikkien paitsi rikkaiden elint

Miksi vaaditaan muiden elintason laskua, voisit sinäkin ottas tånään vastuulle vanhuksia tasapuolisuuden nimissä. Käyt katsomassa päivittäin, ostat lääkkeet, siivoat. Ai, mutta tämähän ei koskenut sinua, vain muita 🤡

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea asia. Poliitikkojen laskutaito on surkea. Espoosta lakkautettiin vanhusten päivätoimintakeskus, joka oli useiden kotonaan pärjäävien viimeinen ilon pilkahdus. Monet sanoivat, että hakevat hoitolaitokseen..paitsi, että Espoossa yli 90-vuotiaat ovat kuulemma liian nuoria laìtoshoitoon. Vain TV-ohjelmassa valittaminen auttaa.

Vierailija
224/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset vain ostamaan yksityisiä palveluita eikä kaunistamaan perukirjaansa. Lapset perivät, mitä jää jäljelle, tai sitten hoitavat itse ja säästävät hoitomaksuissa. 

Vierailija
225/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite ollut sote-alan opettajana lähihoitajille ja uskallan väittää, että vaan noin 40% koko väestöstä olisi valmiudet hoitaa ikääntyneitä laadukkaasti. Se on oikeasti vaativaa työtä, etenkin kun ihmiset elävät pidempään ja sen myötä ehtivät sairastaa kaikennäköistä. Usealla saattaisi olla jopa vastenmielinen ajatus hoitaa toista ihmistä, koska emme ole enää vuosikausiin eläneet yhteiskunnassa, jossa ollaan toisen ihmisen lähellä. Ihmisen syöttäminenkin vaatii fyysistä kosketusta, kun pyyhitään suuta jne.

Eri asia olisi silloin joskus 50luvulla, kun mummot ja vaarit kuoli ensimmäiseen syöpään eikä hoitosuhteet olleet pitkiä.

Vierailija
226/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä 5,5h päästä tai veljeni toisesta maasta.

Rahalla maksatte koko summan hoitokuluja jollekin, joka hoitaa. 

Työttömyyskorvauksesta?

Vierailija
227/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, molempien vaipat vaihdan, syötän ja käytän suihkussa. Helppo homma kun on harjoitellut kolmen lapsen kanssa.

Sinulla on ollut jättiläislapset, jos vertaat aikuisen vaipanvaihtoa ja ulostemäärää vauvan vastaaviin.

0/5

No oletpa hienon vitsin keksinyt, ha haa. Sulle myös 0/5. Jos pystyt lapsen kakkavaipan vaihtamaan niin pystyt myös aikuisen. Ei ole aivokirurgiaa. Joo olen monta kertaa lattiat ym pessyt kun sitä kakkaa jokapuolella vanhuksen käsiä myöten, mutta se nyt on vaan sellasta. Just äsken letkujuotin äitini. Kesti 2 minuuttia.

Vierailija
228/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa työttömyysturvaa et saa terveydenhuoltoa eikä vanhuksiakaan hoideta. Miksi oikein maksoinkaan niitä kohta maailman suurimpia veroja.

Tämä on juuri oikeistopuolueiden tarkoitus: saada ihmiset kyseenalaistamaan yhteiskunnan mielekkyys. Oikeistopuolueiden tarkoitus on purkaa paitsi hyvinvointi, myös yhteiskunta - se korvattaisiin erilaisille bisnestoimijoilla. Yhteiskunnan tarkoitus ei siis jatkossa olisi tuottaa palveluita ihmisille, vaan tarjota toiminta-aölusta erilaisille kaupuallisille toimijoille, joilta sitten ihmiset ostavat haluamansa ja tarvitsemansa palvelut.

Yhdysvalloissa tosiaan on meininki tämä ja kaikki sitten maksaakin ihan tajuttomasti ja ihan tavanomaisista toimenpiteistä revitään ihan kaameita maksuja esim. terveyssektorilla. V

Usassa ne vakuutusmaksut ovat todella kalliita. Ei mitään tällaisia, mitä suomen terveysvakuutukset. 

Suomen terveysvakuutukset on ihan mitättömän hintaisia, kun niissä on pieni elinikäinen korvauskatto. Se ei riittäisi mihinkään, jos tulee kunnon vakavia sairauksia. 

Vierailija
229/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hyvätuloinen ja pystyisin tarvittaessa maksamaan vanhempieni hoidon. Tiedän kuitenkin, että keskimäärin ihmisillä EI ole varaa, ja minullakin se tekisi tiukkaa. 

Ihmiset elävät pidempään ja eläköityvät. On selvää, että sellainen yhtälö ei pidemmän päälle toimi, eikä yhteiskunnalla ole sitä varaa maksaa.

Nyt onkin harkittava, mitä palveluita voidaan ihmisille tuottaa. Esim. onko dementin muistisairaan ja toimintakyvyttömän vihanneksen, joka ei välttämättä tunnista edes omaisiaan, hoito sellaista, mihin meillä on varaa, kun PISA-tulokset sukeltavat eikä terveyskeskuksiin saa aikaa. 

Siksi onkin keskusteltava siitä, voisiko eutanasia olla osa jopa "normaalia" elämänkaarta niille, jotka siihen ovat valmiita. Monet saattavat perääntyä ajatuksesta sen tullessa ajankohtaiseksi, mutta jos eutanasiasta tulisi yhteiskunnallinen normi, jonka mahdollisuuteen valmistaudutaan jo keski-iästä lähtien, kuten omaan kuolevaisuuteenkin, sen ei tarvitsisi olla samanlainen tabu kuin nykyään vaan hyvän ja rikkaan elämän kaunis loppu. 

Vierailija
230/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ohiksena liittyen ihmisten kasvaviin kuluihin.

Eikö mikään taho valvo kuntien myöntämiä datakeskusten rakennuslupia, joita myönnetään kansainvälisille yhtiöille, jotka tyhjentävät Suomen sähköstä näillä keskuksillaan. Sähkön hinta nousee pilviin.

Jostain syystä kukaan ei tunnu katsovan tämän maan etua.

Vierailija
231/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silläkö se työvoimapula helpottaa ja talouskasvu alkaa kun ihmiset jäävät töistä pois ja hoitamaan vanhuksia? Työnantajathan eivät tule joustamaan pätkääkään työn tehokkuusvaatikuksissa. 

Niin siis naiset jäävät, heillehän tuo homma lankeaisi.

Naiset jäävät jälleen kotiin hoitamaan lapset ja vanhukset. 

Tällä selvitään, kun palkkatyötä ei riitä kaikille. 

Millä rahalla silloin pitäisi elää?

Vierailija
232/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset vain ostamaan yksityisiä palveluita eikä kaunistamaan perukirjaansa. Lapset perivät, mitä jää jäljelle, tai sitten hoitavat itse ja säästävät hoitomaksuissa. 

Totuus on se, että normaalien vanhusten kaikki varallisuus on käytetty hoitokotimaksuihin ehkä vuodessa. Kuitenkin hoivakodissa saattaa elää useammankin vuoden. 

Keskimäärin jää vain velkaa.

Vierailija
233/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin oli aiemmin. Se vaan tulee takaisin. 

1960-luvulla vastuu vanhempien hoitamisesta poistettiin. 

Vaikka hoitovastuu on poistettu, niin monet pitävät huolen vanhemmistaan yhä edelleen. Ei se niin monimutkaista ole, ja onnistuu myös työkyvyttömältä, kunhan sormet toimivat ja näkö, kuulo ja puhekyky ovat kunnossa.

Vierailija
234/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sote-alalla töissä. Omalla äidillä ikää 72v. Oon muuttamassa takaisin kotiseuduille juurikin siksi et pystyn olemaan äidille apuna enemmän. 

Me alalla työskentelevät nähdään miten kaikki vanhustyön laatu ja myös määrä vedetään vessasta alas. Muutos on ollut jo nyt verrattain nopeaa. 

Vierailija
235/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvätuloinen ja pystyisin tarvittaessa maksamaan vanhempieni hoidon. Tiedän kuitenkin, että keskimäärin ihmisillä EI ole varaa, ja minullakin se tekisi tiukkaa. 

Ihmiset elävät pidempään ja eläköityvät. On selvää, että sellainen yhtälö ei pidemmän päälle toimi, eikä yhteiskunnalla ole sitä varaa maksaa.

Nyt onkin harkittava, mitä palveluita voidaan ihmisille tuottaa. Esim. onko dementin muistisairaan ja toimintakyvyttömän vihanneksen, joka ei välttämättä tunnista edes omaisiaan, hoito sellaista, mihin meillä on varaa, kun PISA-tulokset sukeltavat eikä terveyskeskuksiin saa aikaa. 

Siksi onkin keskusteltava siitä, voisiko eutanasia olla osa jopa "normaalia" elämänkaarta niille, jotka siihen ovat valmiita. Monet saattavat perääntyä ajatuksesta sen tullessa ajankohtaiseksi, mutta jos eutanasiasta tulisi yhteiskunnallinen normi, jonka mahdollisuuteen valmistaudutaan jo keski-iästä lähtien, kuten o

Ja lopulta eutanasiaa aletaan tarjota ainoana hoitona kaikille yli kuusikymppisille. 

Vierailija
236/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murtohan tarkoitti taloudellista vastuuta- ei sitä, että lapset omin käsin hoitaisivat. Tarkoituksena on siis velvoittaa lapset osallistumaan vanhempiensa hoitokuluihin, jotta yksityiset hoivapalvelut tekisivät kunnon tilin. Murron työryhmän ehdotuksesta hallitus ryssi valtiontuloja 2 miljardin edestä- se kaikki on pois vanhusten hoivapalveluista. Kansalaiset joutuvat siis paikkaamaan vajeen.

Ei tule tapahtumaan. Jättäydyn silloin tulottomaksi.

Vierailija
237/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, molempien vaipat vaihdan, syötän ja käytän suihkussa. Helppo homma kun on harjoitellut kolmen lapsen kanssa.

Sinulla on ollut jättiläislapset, jos vertaat aikuisen vaipanvaihtoa ja ulostemäärää vauvan vastaaviin.

0/5

No oletpa hienon vitsin keksinyt, ha haa. Sulle myös 0/5. Jos pystyt lapsen kakkavaipan vaihtamaan niin pystyt myös aikuisen. Ei ole aivokirurgiaa. Joo olen monta kertaa lattiat ym pessyt kun sitä kakkaa jokapuolella vanhuksen käsiä myöten, mutta se nyt on vaan sellasta. Just äsken letkujuotin äitini. Kesti 2 minuuttia.

Eikö letkujuotettu vanhus kuuluisi jo sairaalaan/hoitokotiin.

Vierailija
238/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin. 

Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla. 

Entä kun on vain se yksi lapsi, jonka eronneet vanhemmat asuvat eri osoitteissa ja eri paikkakunnilla kuin itse? 

Tai kaksi tällaista ainoaa lasta ja molempien vanhemmat eronneet. (Todellisuudessa ei hirveän harvinainen tilanne.) Pahimmillaan neljällä eri paikkakunnalla vanhuksia hoidet

Tämä on kiinalaista todellisuutta. Ainoat lapset hoitavat neljää vanhempaansa, kiitos yhden lapsen politiikan.

Vierailija
239/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin oli aiemmin. Se vaan tulee takaisin. 

1960-luvulla vastuu vanhempien hoitamisesta poistettiin. 

Vaikka hoitovastuu on poistettu, niin monet pitävät huolen vanhemmistaan yhä edelleen. Ei se niin monimutkaista ole, ja onnistuu myös työkyvyttömältä, kunhan sormet toimivat ja näkö, kuulo ja puhekyky ovat kunnossa.

Miten voi käydä samaan aikaan töissä ja tarjota ympärivuorokautista hoitoa vanhemmalleen? 

Vierailija
240/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite ollut sote-alan opettajana lähihoitajille ja uskallan väittää, että vaan noin 40% koko väestöstä olisi valmiudet hoitaa ikääntyneitä laadukkaasti. Se on oikeasti vaativaa työtä, etenkin kun ihmiset elävät pidempään ja sen myötä ehtivät sairastaa kaikennäköistä. Usealla saattaisi olla jopa vastenmielinen ajatus hoitaa toista ihmistä, koska emme ole enää vuosikausiin eläneet yhteiskunnassa, jossa ollaan toisen ihmisen lähellä. Ihmisen syöttäminenkin vaatii fyysistä kosketusta, kun pyyhitään suuta jne.

Eri asia olisi silloin joskus 50luvulla, kun mummot ja vaarit kuoli ensimmäiseen syöpään eikä hoitosuhteet olleet pitkiä.

Hyvin kirjoitettu. Lisäksi pitää huomioida, että niistä joiden pitäisi hoivata, moni ei enää itsekään ole terve. Yli viisikymppisillä alkaa monella olemaan jotain terveysvaivaa, yritä nyt siinä sitten hoivata laadukkaasti huonokuntoisia aikuista.