Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariutumisen arkitodellisuus vs. palstatodellisuus?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen seurannut suht lyhyen aikaa tätä palstaa, mutta silmääni on pistänyt kuinka täällä saa välillä ihan kajahtaneen kuvan parisuhteiden muodostumisesta tai muodostumisen puutteesta. Näissä ketjuissa on toki paljon selvästi mt-ongelmista kärsiviä yksilöitä, mutta myös paljon ihan fiksusti vastailevia ihmisiä. Silti mietin, että olenko jotenkin niin omassa kuplassani, kun täällä olevat kirjoitukset eivät vastaa yhtään arkitodellisuuttani?

Ihmiset tuttavapiirissäni pariutuvat vaikka ovat yksinhuoltajia, lyhyitä, kaljuja, vegaaneja, tatuoituja jne. ja parisuhteiden motiivi on yhdessä viihtyminen ja rakkaus, ei mikään kotityöt hoitava seksipalvelu tai elättäjä. Toki myös eroja, pakkeja ja epäonnistuneita yrityksiä mahtuu joukkoon, mutta se nyt on vaan normaalia elämää, ei mitään täällä pahimmillaan sukupuolten sotaa vastaavaa sekoilua.

Kiinnostaisi tietää näiltä noissa ketjuissa pyöriviltä fiksuilta kirjoittajilta, onko heidän tuttavapiirissään pariutuminen sellaista mitä noissa keskusteluissa vatkataan, vai onko noihin keskusteluihin osallistuminen vain jotain viihdettä?

Kommentit (451)

Vierailija
81/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä sanoisi. En koskaan ehtinyt käyttää sovelluksia, mutta kyllä minä olin paljon valikoivampi kuin valtaosa tuntemistani naisista. Ja mua se ainakin auttoi olla niin nirso. Pystyi paremmin keskittymään oikean miehen löytämiseen, kun ei edes yrittänyt antaa mahdollisuuttaa sille ihan jees -miehelle. 

Nirsous kannattaa. Kannattaa tuntea itsensä ja miettiä millainen mies omaan maailmaan sopii ja sitten tavoitella sitä. Niiden kelvollisten miesten kanssa menee aika vaan hukkaan ja se oikea voi mennä ohi. 

Tästä olen täysin samaa mieltä, että nirsous kannattaa. Parisuhde on niin merkittävä ihmissuhde, että todellakin kannattaa olla nirso, olit sitten nainen tai mies.

Omassa lähipiirissäni eroon ovat päätyneet ne suhteet joissa yhdistävänä tekijänä on ollut enemmänkin jokin toiminta kuin välttämättä henkinen kohtaaminen. 

Ap

Vierailija
82/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella menee ohi, että noissa keskusteluissa ei ole kyse 50+-vuotiaiden deittailusta. En ole samaa mieltä niistä harhaisimmista tasoajattelujankutuksista, mutta vaikeudet ovat kyllä ihan todellisia. Samoin ne muutokset, joita deittailussa on tapahtunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Tinderissä ja löytänyt sieltä nykyisen mieheni. Tapailin toki ennen mieheni löytymistä monia miehiä. Kaikki tapaamani olivat ihan mukavia ja selväjärkisiä, mutta kemiaa ei vain syttynyt. Kyllä sen jo kirjoittelusta huomasi, että kaikilla ei ole ihan muumit laaksossa, eikä niitä tietenkään lähdetty treffailemaan.

Vierailija
84/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa selvästi, ettei aloittajalla ole kokemusta deittailun arkitodellisuudesta miehenä.

Ei meillä tarvitse ollakaan. Katsos kun meillä on naiskavereita, ja arvaa mitä: niillä on kaikilla mies kotona! Samoin meidän miehillä on mieskavereita, ja arvaa mitä: niillä on kaikilla naiset! Ja osalla meistä on jopa lapsia, ja niillä on tyttö/tai poikaystävät, kuten myös niiden kavereilla. 

Jos joka helvetin ikinen tuntemani ihminen on parisuhteessa ja yhden päätyttyä löytää heti halutessaan uuden, ei minulla tarvitse olla siitä omakohtaista kokemusta. Riittää, että havainnoin ympäristöäni. 

Normaalit ihmiset pariutuu ihan kuten aina ennenkin, iästä, tulotasosta, ulkonäöstä riippumatta. 

Mutta ehkä tässä onkin kyse siitä, että ihmiset nimenomaan pariutuu. Jonkun kanssa, johon törmäsivät jossain. Ihan kuten koko tunnetun historian ajan. 

Jos deittailu on se ongelma, mitä jos unohtaisit sen ja alkaisit keskittyä siihen pariutumiseen

Vierailija
85/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suoraa sanottuna ihmettelen noita naisia jotka menevät noihin inkkelien "naisille ei kelpaa tavallinen duunarimies, koska kaikki haluavat sen lentäjäkirurgin" ihan tosissaan vastaamaan kuinka ainakin heille kelpasi ihan tavallinen mies.

No jep, niinhän suurin osa meistä parisuhteessa olevista on ihan tavallisia ihmisiä, joten oikeasti tosi noloa selittää jollekin inkkelille, että minä en ole kuin muut naiset ja minulle kelpasi tavallinen mies. Sitähän tuo nimittäin pohjimmiltaan on, yritetään väittää inkkeleille, kuinka juuri itse ei ole sellainen nainen mitä nämä katkerot ovat mielikuvituksessaan keksineet selitykseksi omalle epäonnistumiselleen.

Et ole tavallinen, koska käytät erilaisia termejä häpäistäksesi miehiä, joilla on vaikeuksia parisuhteen muodostamisessa. Ei tavallinen ihminen ole noin ilkeä.

Tavallinen feminismiin uskova voimaantunut nainen on juuri noin ilkeä.

Feministien pyrkimyksenä on tuhota miesten itsetunto jotta "patriarkaatin" valta yhteiskunnassa kumoutuisi. Mies joka ajattelee olevansa säälittävä inkkeli ei ole uhka naisten oikeuksille.

Vierailija
86/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.

Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.

Tavalliset miehet lähestyy naisia kuten ennenkin. Jos et uskalla lähestyä, et ole tavallinen. 

Minun ihan tavallinen hitsarituttuni löysi juuri Tinderistä uuden naisen alle viikossa. Ikää kyli 50 v, kalju ja kaljamahainen. Okei, ei ole ihan tavallinen mies minun keskiluokkaisessa kuplassani, vaan sitä vasemman puolitason sakkia. Jos sellainen saa naisen tinderissä ja sinä et, katsopa poju peiliin. Pitkään ja vähän saatanan hartaasti. 

Vierailija
87/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytetään sanaa pariutuminen ja parisuhdemarkkinat, niin mielelläni pysyn sinkkuna. Yök mitä sanoja! Yrjö lentää! 

Vierailija
88/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa selvästi, ettei aloittajalla ole kokemusta deittailun arkitodellisuudesta miehenä.

Ei meillä tarvitse ollakaan. Katsos kun meillä on naiskavereita, ja arvaa mitä: niillä on kaikilla mies kotona! Samoin meidän miehillä on mieskavereita, ja arvaa mitä: niillä on kaikilla naiset! Ja osalla meistä on jopa lapsia, ja niillä on tyttö/tai poikaystävät, kuten myös niiden kavereilla. 

Jos joka helvetin ikinen tuntemani ihminen on parisuhteessa ja yhden päätyttyä löytää heti halutessaan uuden, ei minulla tarvitse olla siitä omakohtaista kokemusta. Riittää, että havainnoin ympäristöäni. 

Normaalit ihmiset pariutuu ihan kuten aina ennenkin, iästä, tulotasosta, ulkonäöstä riippumatta. 

Mutta ehkä tässä onkin kyse siitä, että ihmiset nimenomaan pariutuu. Jonkun kanssa, johon törmäsivät jossain. Ihan kut

Okei, huomaan että olet aika hysteerinen. Sinusta siis kaikki joilla ei ole puolisoa tai jolla on vaikeuksia sellainen löytää, ovat epänormaaleja. Kuulostat ihmiseltä joka ei kestä tulla oikaistuksi ja joka haluaa kuitenkin puhua asioista joista ei mitään ymmärrä. 

Vierailija
89/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.

Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.

Tavallinen nainen ei halua mennä Tinderiin ollenkaan. Se kuulostaa lähinnä pano match foorumilta. 

Tämä. Itse en ikinä menisi Tinderiin tms. ihan vaan siksi, että en tee mitään miehellä, joka etsii seuraa tuolla tavalla. Tahdon miehen, joka elää hyvää ja täyttä elämää ja on vain avoin sille mahdollisuudelle, että jos joku sopiva tulee ilman aikojaan kohdalle, pariudutaan. Pidän perin juurin vastenmielisenä sitä, että oikein aktiivisesti etsitään sitä uutta suhdetta sen sijaan, että keskityttäisiin omaan elämään. 

Vierailija
90/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suoraa sanottuna ihmettelen noita naisia jotka menevät noihin inkkelien "naisille ei kelpaa tavallinen duunarimies, koska kaikki haluavat sen lentäjäkirurgin" ihan tosissaan vastaamaan kuinka ainakin heille kelpasi ihan tavallinen mies.

No jep, niinhän suurin osa meistä parisuhteessa olevista on ihan tavallisia ihmisiä, joten oikeasti tosi noloa selittää jollekin inkkelille, että minä en ole kuin muut naiset ja minulle kelpasi tavallinen mies. Sitähän tuo nimittäin pohjimmiltaan on, yritetään väittää inkkeleille, kuinka juuri itse ei ole sellainen nainen mitä nämä katkerot ovat mielikuvituksessaan keksineet selitykseksi omalle epäonnistumiselleen.

Et ole tavallinen, koska käytät erilaisia termejä häpäistäksesi miehiä, joilla on vaikeuksia parisuhteen muodos

Se, että jotkut eivät halua lähteä kanssasi treffeille, ei ole feminismiä. Mutta haluat väkisin ajatella niin, jotta sun ei tarvitse kohdata sitä todellisuutta itsesi kanssa.

Vierailija
91/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella menee ohi, että noissa keskusteluissa ei ole kyse 50+-vuotiaiden deittailusta. En ole samaa mieltä niistä harhaisimmista tasoajattelujankutuksista, mutta vaikeudet ovat kyllä ihan todellisia. Samoin ne muutokset, joita deittailussa on tapahtunut. 

Tässä omassa aloituksessani ei ollut tarkoitus rajata minään ikäisten suhteita pois, itsekin katson tätä asiaa omasta milleniaaliviitekehyksestäni.

Tiedostan toki, että deittailumaailma on muuttunut, mutta muutosta tapahtuu ihan joka asiassa. Tarkoitinkin aloituksellani juurikin tuota ihan harhaiseksi värittynyttä kissanhännänvetoa, jolla ei ei ole oikein mitään kosketuspintaa todellisuuden kanssa. Vallankin naisista annetaan niistä keskusteluissa ihan järjetön kuva, joka ei kohtaa millään tavalla omaa todellisuuttani naisista.

Ap

Vierailija
92/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen nainen ei halua mennä Tinderiin ollenkaan. Se kuulostaa lähinnä pano match foorumilta. 

Tämä. Itse en ikinä menisi Tinderiin tms. ihan vaan siksi, että en tee mitään miehellä, joka etsii seuraa tuolla tavalla. Tahdon miehen, joka elää hyvää ja täyttä elämää ja on vain avoin sille mahdollisuudelle, että jos joku sopiva tulee ilman aikojaan kohdalle, pariudutaan. Pidän perin juurin vastenmielisenä sitä, että oikein aktiivisesti etsitään sitä uutta suhdetta sen sijaan, että keskityttäisiin omaan elämään. 

Veikkaan, että yökerhoista ja lavatansseista on joskus puhuttu samalla tavalla. Että kunnon naiset tapaavat miehensä kirkossa tai perheen kautta. 

Vierailija
93/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, huomaan että olet aika hysteerinen. Sinusta siis kaikki joilla ei ole puolisoa tai jolla on vaikeuksia sellainen löytää, ovat epänormaaleja. Kuulostat ihmiseltä joka ei kestä tulla oikaistuksi ja joka haluaa kuitenkin puhua asioista joista ei mitään ymmärrä. 

Kyllähän se pariutuminen on yksi aikuisuuden kehitystehtäviä psykologisesti. Jos sellainen ei onnistu, niin eihän silloin ihan normaali ole. Yleensä syynä ovat heikot sosiaaliset taidot. 

Vierailija
94/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs ikäisten? Mulla on lapset 17v 22v kaksoset ja 26v, vanhin ja nuorin poikia. Kaikilla on puoliso, nuorinkin seurustelee vaikkei nyt puolisosta tuon ikäisellä vielä puhuta. Ei oikeastaan 22v ikäisilläkään vaikka ovat jo muutaman vuoden olleet vakisuhteessa. Vanhin 5v suhteessa. 

Kukaan ei ole mitään deittiappia tms käyttänyt.

Vierailija
95/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä sanoisi. En koskaan ehtinyt käyttää sovelluksia, mutta kyllä minä olin paljon valikoivampi kuin valtaosa tuntemistani naisista. Ja mua se ainakin auttoi olla niin nirso. Pystyi paremmin keskittymään oikean miehen löytämiseen, kun ei edes yrittänyt antaa mahdollisuuttaa sille ihan jees -miehelle. 

Nirsous kannattaa. Kannattaa tuntea itsensä ja miettiä millainen mies omaan maailmaan sopii ja sitten tavoitella sitä. Niiden kelvollisten miesten kanssa menee aika vaan hukkaan ja se oikea voi mennä ohi. 

Tästä olen täysin samaa mieltä, että nirsous kannattaa. Parisuhde on niin merkittävä ihmissuhde, että todellakin kannattaa olla nirso, olit sitten nainen tai mies.

Omassa lähipiirissäni eroon ovat päätyneet ne suhteet joissa yhdistävänä tekijänä on ollut enemmänkin jokin toiminta kuin välttämättä henkinen kohtaaminen. 

Oletko varma, että mies tuntee samoin kuin sinä? Mies yleensä lähtee suhteeseen tarpeeksi kauniin naisen kanssa vaikka ei olisi mitään yhteistä. Jopa varattu mies voi esittää sinkkua saadakseen sivuseksisuhteen kauniin naisen kanssa.

Vierailija
96/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta se sama nainen ei myöskään halua, että miehet tekevät hänelle aloitteita työpaikalla, harrastuksissa, kaupassa, kuntosalilla tai muissa paikoissa missä nainen liikkuu.

Tämäkään ei vastaa sitä omaa arkitodellisuuttani, että parisuhteet edes syntyisivät mistään tuntemattomien toisilleen tekemästä aloitteesta. Toki baari-iässä oli näitä missä lähdettiin tarkoitu

Tai tutustutaan kaverin miesystävän kaveriin, kuten minulle kävi. Ennen vanhaan -eli 20 vuotta sitten- pariskunnat järjesti jonkin verran näitä parisuhteita kavereilleen. Hyvin toimi. 

Kaikki sujuu hienosti kunhan tulee pois netistä ja alkaa elää reaalimaailmassa. 

Vierailija
97/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riidanhaastajille ei kannata vastailla tässäkään keskustelussa. Ne saavat tyydytyksensä siitä että näytät harmituksesi haukkumalla niitä vastausviestissäsi.

Vierailija
98/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä omassa aloituksessani ei ollut tarkoitus rajata minään ikäisten suhteita pois, itsekin katson tätä asiaa omasta milleniaaliviitekehyksestäni.

Tiedostan toki, että deittailumaailma on muuttunut, mutta muutosta tapahtuu ihan joka asiassa. Tarkoitinkin aloituksellani juurikin tuota ihan harhaiseksi värittynyttä kissanhännänvetoa, jolla ei ei ole oikein mitään kosketuspintaa todellisuuden kanssa. Vallankin naisista annetaan niistä keskusteluissa ihan järjetön kuva, joka ei kohtaa millään tavalla omaa todellisuuttani naisista.

Ap

Olen vahvasti samaa mieltä kanssasi vaikka itse olen syntynyt vuonna 1965 eli kohta kuuskymppinen.

Vierailija
99/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta se sama nainen ei myöskään halua, että miehet tekevät hänelle aloitteita työpaikalla, harrastuksissa, kaupassa, kuntosalilla tai muissa paikoissa missä nainen liikkuu.

Jutteletko koskaan naisten kanssa ihan vaan tavallisesti ilman mitään aloitteentekoa? Tutustut siis ihmisiin ihan vain ihmisinä? 

Olen ollut ikäni töissä miesvaltaisella alalla ja siellä o

Minä katselin muuten kerran yhtä dokumenttia näistä pick up artist -miehistä, jotka piti iskemiskouluja miehille. Nekin käskivät ensimmäiseksi ihan vaan mennä juttelemaan naisille, ilman yritystä saada puhelinnumeroa tms. Että sen jälkeen kun on noin 400 kertaa mennyt ihan vaan juttelemaan naiselle, alkaa olla itseluottamus sillä tasolla että voi ruveta miettimään sitä iskemistä. 

Sehän näillä inkuilla on ongelmana, että kun ne eivät näe naista ihmisenä vaan jonain ihmeolentona, joka on samaan aikaan tavoittamaton, haluttava ja kuitenkin kummasti itsen alapuolella. Naiset ei ole yksilöitä, vaan homogeenista massaa jonka tärkein yhteinen nimittäjä on reikä jalkojen välissä. Eikä millään mene jakeluun, että ne pelimiehetkin pääsevät siihen aarteeseen käsiksi vain teeskentelemällä että ovat kiinnostuneita naisesta yksilönä ja ihmisenä. 

Mietin aina että millainen äiti on ollut miehellä, joka ei näe naisia ihmisyksilöinä omine yksilöllisine tarpeineen, kiinnostuksenkohteineen ja haluineen? Millaiset mummot, tädit, siskot? 

Vierailija
100/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lähipiirissäni eroon ovat päätyneet ne suhteet joissa yhdistävänä tekijänä on ollut enemmänkin jokin toimint

Oletko varma, että mies tuntee samoin kuin sinä? Mies yleensä lähtee suhteeseen tarpeeksi kauniin naisen kanssa vaikka ei olisi mitään yhteistä. Jopa varattu mies voi esittää sinkkua saadakseen sivuseksisuhteen kauniin naisen kanssa.

Olen mies ja olen täysin varma tunteistani kumppaniani kohtaan. Oikeastaan, en ole ollut mistään asiasta elämässäni tämän varmempi. Omasta mielestäni kumppanini on se maailman kaunein nainen ja toisaalta sekin on vain yksi pieni nyanssi siinä kokonaisuudessa mikä tekee hänestä juuri niin ihmeellisen kuin hän minun silmissäni on. Seksiä ilman suurempia tunteita on tullut nuoruudessa kokeiltua sen verran, ettei ne kokemukset ole kyllä voittaneet kokemusta seksistä rakastamani ihmisen kanssa.

Ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi