Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariutumisen arkitodellisuus vs. palstatodellisuus?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen seurannut suht lyhyen aikaa tätä palstaa, mutta silmääni on pistänyt kuinka täällä saa välillä ihan kajahtaneen kuvan parisuhteiden muodostumisesta tai muodostumisen puutteesta. Näissä ketjuissa on toki paljon selvästi mt-ongelmista kärsiviä yksilöitä, mutta myös paljon ihan fiksusti vastailevia ihmisiä. Silti mietin, että olenko jotenkin niin omassa kuplassani, kun täällä olevat kirjoitukset eivät vastaa yhtään arkitodellisuuttani?

Ihmiset tuttavapiirissäni pariutuvat vaikka ovat yksinhuoltajia, lyhyitä, kaljuja, vegaaneja, tatuoituja jne. ja parisuhteiden motiivi on yhdessä viihtyminen ja rakkaus, ei mikään kotityöt hoitava seksipalvelu tai elättäjä. Toki myös eroja, pakkeja ja epäonnistuneita yrityksiä mahtuu joukkoon, mutta se nyt on vaan normaalia elämää, ei mitään täällä pahimmillaan sukupuolten sotaa vastaavaa sekoilua.

Kiinnostaisi tietää näiltä noissa ketjuissa pyöriviltä fiksuilta kirjoittajilta, onko heidän tuttavapiirissään pariutuminen sellaista mitä noissa keskusteluissa vatkataan, vai onko noihin keskusteluihin osallistuminen vain jotain viihdettä?

Kommentit (451)

Vierailija
61/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.

Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.

Tavallinen nainen ei halua mennä Tinderiin ollenkaan. Se kuulostaa lähinnä pano match foorumilta. 

Tinderissä 85% miehistä etsii seksiseuraa. Ei siellä naiset yksinkertaisesti pysy kauaa

Naiset siellä ovat paljon tavallista nirsompia. Esimerkiksi jo pariutuneisiin naisiin verrattuna.

Vierailija
62/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.

Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.

Tavallinen nainen ei halua mennä Tinderiin ollenkaan. Se kuulostaa lähinnä pano match foorumilta. 

Toisaalta se sama nainen ei myöskään halua, että miehet tekevät hänelle aloitteita työpaikalla, harrastuksissa, kaupassa, kuntosalilla tai muissa paikoissa missä nainen liikkuu.

Tämäkään ei vastaa sitä omaa arkitodellisuuttani,

Noi sovellukset ovat ottaneet kaulansa oikeasti tosi lyhyessä ajassa. Vielä kymmenenkin vuotta sitten oli ihan normaalia tavata töiden kautta. Itse olen tavannut mieheni yhteisteisten töiden kautta ja myös omassa lähipiirissäni suurin osa on tavannut töiden kautta. Ennen sovellusten valtakautta tavattiin irl ja kun baari-ikä on ohi, opiskelut opiskeltu ja elämä vakiintunut, niin töissähän sitä iso osa sosiaalisista suhteista syntyy.

Varmaan jos tästä joutuu joskus lähtemään toiselle kierrokselle, tulee joku sovellus ladattua. Silti en nyt nostaisi noita sovelluksia tuon tilaston perusteella mihinkään järjettömään arvoon. Noissa vastanneissa kun on myös he jotka ovat seurustelleen vasta lyhyen aikaa. Oma havaintoni kun on, että kyllä niiden sovellusten kautta suhteita syntyy, mutta kovin lyhyiksi jää. Tilastollisesti olet kuitenkin parisuhteessa, vaikka se suhde kestäisikin vain vuoden, jos joku sitä sinulta kysyy tämän vuoden aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinderissä 85% miehistä etsii seksiseuraa. Ei siellä naiset yksinkertaisesti pysy kauaa

Naiset siellä ovat paljon tavallista nirsompia. Esimerkiksi jo pariutuneisiin naisiin verrattuna.

Enpä sanoisi. En koskaan ehtinyt käyttää sovelluksia, mutta kyllä minä olin paljon valikoivampi kuin valtaosa tuntemistani naisista. Ja mua se ainakin auttoi olla niin nirso. Pystyi paremmin keskittymään oikean miehen löytämiseen, kun ei edes yrittänyt antaa mahdollisuuttaa sille ihan jees -miehelle. 

64/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli toki nuo ovat ihan arkitodellisuutta, että jos katson kaveripiirin kauniita ja komeita niin kyllähän heillä on myös kauniit ja komeat puolisot, hyvät työpaikat, lapsia, omakotitalot ja arki näyttää rullaavan.

Niiden ei niin hyvännäköisten pariutuminen onkin paljon haastavampaa. 

On se hyvännäköisilläkin ihmisillä usein haastavaa. Esim.  jos kaunis nainen haluaa komean, korkeakouluttautuneen miehen niin se voi olla hankalaa, koska miehiä on siinä ryhmässä vähemmän kuin naisia. Eikä siitä kauaa ole, kun Ylelläkin oli juttua siitä mitä kukin painottaa parinvalinnassa. Naisille arvot olivat paljon tärkeämpiä kuin miehille, ja minun arkikokemukseni kyllä vahvistaa, että se hankaloittaa suhteiden syntymistä. Monella ystävällä on kestänyt löytää kumppani, koska arvot ovat monella miehellä niin erilaiset.

Enemmistö miehistä on kansalliskonservatiiveja ja enemmistö naisista on punavihreitä. Yhteiselämä on vaikeaa, kun maailmankuva on täysin erilainen koski se sitten vähemmistöjen ihmisoikeuksia, ilmastokysymyksiä tai vaikkapa ruokavaliota ja liikkumistavan valintaa.

Seurustelukumppanini (N) ei ole punavihreä eikä meillä ole ongelmia muidenkaan mainitsemiesi asioiden suhteen. Kannattaa tutustua ihmiseen seurustelun alussa eli keskustelkaa niiden potentiaalisten kanssa itsellenne tärkeistä asioista ja arvoista jo ennen kuin päätätte yhdessä olla yhdessä.

M59+

Vierailija
65/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti en nyt nostaisi noita sovelluksia tuon tilaston perusteella mihinkään järjettömään arvoon

eli tilastot eivät käy lähteeksi, mutta sinun arkikokemuksesi kyllä käy? Mun arkikokemus sanoo että aika harva tapaa työpaikalla. Kaveripiirit, opiskelu ja harrastuksetkin paljon tyypillisempiä. Sekään ei tosin minusta ole hyvä lähde. 

Kannattaa katsoa asioita vähän laajemmin kuin vain omasta tuttavapiiristä. Jos tuo mediassakin ollut keskustelu siitä että monella on vaikeuksia löytää parisuhde, ei sinusta ole vakuuttavaa koska kaveripiirissäsi on toisin, niin mikään fakta ei varmaankaan vakuuta sinua. 

Vierailija
66/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli toki nuo ovat ihan arkitodellisuutta, että jos katson kaveripiirin kauniita ja komeita niin kyllähän heillä on myös kauniit ja komeat puolisot, hyvät työpaikat, lapsia, omakotitalot ja arki näyttää rullaavan.

Niiden ei niin hyvännäköisten pariutuminen onkin paljon haastavampaa. 

On se hyvännäköisilläkin ihmisillä usein haastavaa. Esim.  jos kaunis nainen haluaa komean, korkeakouluttautuneen miehen niin se voi olla hankalaa, koska miehiä on siinä ryhmässä vähemmän kuin naisia. Eikä siitä kauaa ole, kun Ylelläkin oli juttua siitä mitä kukin painottaa parinvalinnassa. Naisille arvot olivat paljon tärkeämpiä kuin miehille, ja minun arkikokemukseni kyllä vahvistaa, että se hankaloittaa suhteiden syntymistä. Monella ystävällä on kestänyt löytä

Mitä sinä oikein oletat ihmisten tekevän, jos ei keskustelevan? Sitenhän ne erot nimenomaan ilmenevät ja siksi moni suhde ei alakaan. Voi hyvää päivää. 

Kukaan ei tainnut puhua juuri sinun suhteestasi, vaan yleisestä ilmiöstä. Se (miesten ja naisten arvomaailmojen ero) näkyy ihan eduskuntavaalitutkimuksissakin, ja erot ovat suuremmat nuorempien sukupolvien kohdalla. Suuremmat kuin mitä ne olivat esim. nykyisten eläkeläisten nuoruudessa. 

Vierailija
67/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti en nyt nostaisi noita sovelluksia tuon tilaston perusteella mihinkään järjettömään arvoon

eli tilastot eivät käy lähteeksi, mutta sinun arkikokemuksesi kyllä käy? Mun arkikokemus sanoo että aika harva tapaa työpaikalla. Kaveripiirit, opiskelu ja harrastuksetkin paljon tyypillisempiä. Sekään ei tosin minusta ole hyvä lähde. 

Kannattaa katsoa asioita vähän laajemmin kuin vain omasta tuttavapiiristä. Jos tuo mediassakin ollut keskustelu siitä että monella on vaikeuksia löytää parisuhde, ei sinusta ole vakuuttavaa koska kaveripiirissäsi on toisin, niin mikään fakta ei varmaankaan vakuuta sinua. 

Otatkohan sä tämän asian nyt vähän liian vakavasti?

Jos sinä ensin sanot, että aloittajan kaveripiiri on poikkeus, koska muutama tyyppi on siellä on löytänyt parisuhteen töiden kautta ja minä siihen kommentoin, ettei tuo oman kokemukseni perusteella mitenkään poikkeuksellista ole, niin ei se nyt ole mikään syy lähteä noin pahasti jengoiltasi :D

Vatkaa sinä niiden sovellustesi kanssa ihan rauhassa. Ei se ole mitenkään sinulta ja tilastoiltasi pois, jos meistä jotku (esim. me reilut 20 vuotta suhteessa olleet) olemme löytäneet suhteemme töiden kautta. Koko keskustelun pointti kun tuntui olevan jakaa niitä omia kokemuksia, niin on jotenkin todella outoa, että otat noin henkilökohtaisesti jonkun toisen henkilökohtaiset kokemukset. Ei tämä niin vakavaa oikeasti ole.

68/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän "nirsot" pariutuvat nopeammin joten tietenkin niitä vaatimuksiltaan tarkempia kertyy vielä vapaana oleviin kaikkien ihmisten keskiarvoa enemmän. Tämä korostunee netin kautta seuraa hakevissa, joskaan minulla ei itselläni ole tästä omakohtaista kokemusta. Minä suosin ihan todellisia kohtaamisia nettikeskusteluiden sijaan.

Jos on pakko netin kautta kohdata niin ottakaa edes puheyhteys niin että kuulette toistenne äänet ja äänenpainot. Silloin ei voisi harkita vastauksiaan pitkään vaan joutuisi olemaan aidompi.

M59+

Vierailija
69/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimivan parisuhteen löytää helpoiten kun tutustuu ihmisiin ensisijaisesti ihmisinä, ei minään parisuhdemateriaalina.

Vierailija
70/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas virkistävä tuulahdus todellisuudesta tähän palstatodellisuuteen ja "palstasuhteiden" maailmaan.

Kiitoksia ap ja kommentoijat.

Vierailija
71/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä sanoisi. En koskaan ehtinyt käyttää sovelluksia, mutta kyllä minä olin paljon valikoivampi kuin valtaosa tuntemistani naisista. Ja mua se ainakin auttoi olla niin nirso. Pystyi paremmin keskittymään oikean miehen löytämiseen, kun ei edes yrittänyt antaa mahdollisuuttaa sille ihan jees -miehelle. 

Nirsous kannattaa. Kannattaa tuntea itsensä ja miettiä millainen mies omaan maailmaan sopii ja sitten tavoitella sitä. Niiden kelvollisten miesten kanssa menee aika vaan hukkaan ja se oikea voi mennä ohi. 

Vierailija
72/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suoraa sanottuna ihmettelen noita naisia jotka menevät noihin inkkelien "naisille ei kelpaa tavallinen duunarimies, koska kaikki haluavat sen lentäjäkirurgin" ihan tosissaan vastaamaan kuinka ainakin heille kelpasi ihan tavallinen mies.

No jep, niinhän suurin osa meistä parisuhteessa olevista on ihan tavallisia ihmisiä, joten oikeasti tosi noloa selittää jollekin inkkelille, että minä en ole kuin muut naiset ja minulle kelpasi tavallinen mies. Sitähän tuo nimittäin pohjimmiltaan on, yritetään väittää inkkeleille, kuinka juuri itse ei ole sellainen nainen mitä nämä katkerot ovat mielikuvituksessaan keksineet selitykseksi omalle epäonnistumiselleen.

Et ole tavallinen, koska käytät erilaisia termejä häpäistäksesi miehiä, joilla on vaikeuksia parisuhteen muodostamisessa. Ei tavallinen ihminen ole noin ilkeä.

Vierailija
73/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: "Ne miehet pariutuvat jotka ymmärtävät olla välittämättä naisten tunteista." Huvittavaa, koska todellisuudessahan tuo on vastakohta. Jokaisen miehen, joka ei välitä tunteistani tai minusta olen dumpannut

Mutta pääsivät dumpattavaksi saakka.

Vierailija
74/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suoraa sanottuna ihmettelen noita naisia jotka menevät noihin inkkelien "naisille ei kelpaa tavallinen duunarimies, koska kaikki haluavat sen lentäjäkirurgin" ihan tosissaan vastaamaan kuinka ainakin heille kelpasi ihan tavallinen mies.

No jep, niinhän suurin osa meistä parisuhteessa olevista on ihan tavallisia ihmisiä, joten oikeasti tosi noloa selittää jollekin inkkelille, että minä en ole kuin muut naiset ja minulle kelpasi tavallinen mies. Sitähän tuo nimittäin pohjimmiltaan on, yritetään väittää inkkeleille, kuinka juuri itse ei ole sellainen nainen mitä nämä katkerot ovat mielikuvituksessaan keksineet selitykseksi omalle epäonnistumiselleen.

Et ole tavallinen, koska käytät erilaisia termejä häpäistäksesi miehiä, joilla on vaikeuksia parisuhteen muodostamisessa. Ei tavallinen ihminen ole noin ilkeä.

Inselit on ihan oma alaryhmänsä ja heillä on melko paljon muitakin vaikeuksia kuin parisuhteen muodostus. 

Vierailija
75/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä oltaisi ollenkaan ilkeitä, jos asiat menisivät perille. Me ollaan vuosi toisensa jälkeen täällä yritetty auttaa. Mutta kun ei kuunnella. Seuraava ketju on taas sitä samaa. Hermot siinä menee.

Vierailija
76/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän "nirsot" pariutuvat nopeammin joten tietenkin niitä vaatimuksiltaan tarkempia kertyy vielä vapaana oleviin kai

kien ihmisten keskiarvoa enemmän. Tämä korostunee netin kautta seuraa hakevissa, joskaan minulla ei itselläni ole tästä omakohtaista kokemusta. Minä suosin ihan todellisia kohtaamisia nettikeskusteluiden sijaan.

Jos on pakko netin kautta kohdata niin ottakaa edes puheyhteys niin että kuulette toistenne äänet ja äänenpainot. Silloin ei voisi harkita vastauksiaan pitkään vaan joutuisi olemaan aidompi.

Oikeassa elämässä on vaikea tietää onko potentiaalinen kumppani sinkku vai varattu. Aika usein potentiaalinen kumppaniehdokas tosielämässä paljastuu varatuksi.

Vierailija
77/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen feminismiin uskova voimaantunut nainen on juuri noin ilkeä.

78/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kukaan ei tainnut puhua juuri sinun suhteestasi, vaan yleisestä ilmiöstä. Se (miesten ja naisten arvomaailmojen ero) näkyy ihan eduskuntavaalitutkimuksissakin, ja erot ovat suuremmat nuorempien sukupolvien kohdalla. Suuremmat kuin mitä ne olivat esim. nykyisten eläkeläisten nuoruudessa. 

Palstan keskusteluissa on korostunut se näkökulma että torjunta tapahtuisi jo ennen kuin mitään keskustelua on käyty.

Arvomaailman erot eivät miehen ulkoisesta olemuksesta kohtaamistilanteessa vielä välity niin voimakkaasti, että se selittäisi torjumista. Ei näillä ongelmistaan kertovilla roiku iso leijonariipus paidan päällä, ole kaulatatuointeja tai tukka leikattu millin siiliksi.

M59+

Vierailija
79/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otatkohan sä tämän asian nyt vähän liian vakavasti?

Jos sinä ensin sanot, että aloittajan kaveripiiri on poikkeus, koska muutama tyyppi on siellä on löytänyt parisuhteen töiden kautta ja minä si

Eli minä otan asiat liian vakavasti kun asiallisesti korjaan väärät käsityksesi, mutta sinä olet tuossakin kommentissa ihan rauhallinen ja pysyt jengoillasi? 

Kun puhutaan pariutumisvaikeuksista, ei yleensä puhuta 20 vuotta suhteissa olleiden todellisuudesta. Olen ollut suhteessa 15 vuotta enkä koe että tässä nykyisessä ilmapiirissä on kyse siitäkään. 

Vierailija
80/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän "nirsot" pariutuvat nopeammin joten tietenkin niitä vaatimuksiltaan tarkempia kertyy vielä vapaana oleviin kai

Huomaa ettei sinulla tosiaan ole kokemusta asiasta. Siellä sovelluksissa on todella paljon ääliöitä, joita ei ole mieltä tavata livenä. Naisilla menee aikaa nimenomaan niiden karsimiseen. Ja moni nainen ajattelee, etteivät halua miestä joka ei osaa olla netissä hyvätapainen, vaikka kuinka olisi lupsakka livenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä