Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten yksinäisyys tappaa. Miksi vanhuksia ei oteta enemmän mukaan perheiden elämään. Linkki

Vierailija
20.07.2025 |

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8694755

Tuossa kerrotaan lääkäristä, joka päivysti juhannuksena 2000-luvun alussa ja 3 iäkästä naista oli kokenut itsensä niin yksinäiseksi, eträ olivat yrittäneet tap paa itsensä. Konkretisoitui, että ovat juhlapäivänä yksin eikä kenenkään tärkeän kanssa. 

Suomalaisten itsekeskeisyys on aivan kauheaa mielestäni. 

Eikö tänne saa perhekeskeisyyttä muuta kuin pakolla? (Saisihan sen, jos lakiin palautettaisiin 60-luvulla poistettu vaatimus, että lapset hoitavat vanhempansa.)

Onko muiden kulttuurien yhteisöllisyys pakosta vai halusta. 

Väitän, että eroamiset ja yksilökeskeisyys ovat myös nuorten pahoinvoinnin juurisyy. 

Kommentit (1145)

Vierailija
441/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheen vierestä mutta kuitenkin. Täällä jotenkin kuvitellaan että etätyön tekeminen mahdollistaisi vanhusten hoidon samalla. Miten pihalla voi jengi olla?

Oma etätyöni on TYÖTÄ joka vaatii 100% läsnäolon ja panoksen. En siis voi siinä sivussa kätevästi korjailla naapureiden autoja, leikata sukulaisten hiuksia tai puuhastella muuta yleishyödyllistä. Jopa olisi pian mononkuva takapuolessa. Tätä ei taida esim. eläkkeelle jääneet sukupolvet ihan ymmärtää.

No mulle kyllä etätyö mahdollistaa sen, että voin matkustaa toiselle puolelle Suomea viikoksi silloin tällöin pitämään huolta vanhemmistani.Työpäivä vaatii toki täyden keskittymisen,mutta työpäivän jälkeen voin olla heidän kanssaan.

Vierailija
442/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset eivät ole yhtenäinen massa. Sellaiset, jotka ovat mukavaa seuraa saavat ystäviä ja perhekin on mukana elämässä. Kusipäät erikseen. Jos on ollut ilkeä ja kohdellut muita kuin pska, niin kuolkoot yksin. Karma.

Ei mene välttämättä noin. On myös vanhuksia jotka ovat ihan hyviä ihmisiä, tarpeeksi mukavaa seuraa ja hyvin perheensä hoitaneet, mutta jälkeläiset keskittyvät silti enimmäkseen omaan elämäänsä ja pistävät itsensä aina etusijalle.

Itsekkyys on tämän päivän suuri vitsaus. Se, että joku -vaikkapa vanhus- kärsii yksinäisyydestä, ei kerro sen luonteesta oikeastaan mitään. Voi olla hyvä tyyppi, voi olla ettei ole tai voi olla jotain siitä väliltä. Ja on myös ikäviä, kontrolloivia ja narsistisia ihmisiä joilla kyllä riittää porukkaa ympärillä.

Mun mielestä kuitenkin on jokaisen ihan omalla vastuulla - iästä riippumatta - haluaako joku toinen viettää aikaa kanssasi. Ja totta helkutissa jälkeläiset keskittyy luomaan omaa elämäänsä. Niinhän minä ja varmasti sinäkin ollaan aikoinaan tehty. 

Olen eri mieltä ja paheksun perhekulttuurin rikkonutta X-sukupolvea ja kasarin milleniaaleja. Itsekkyys, perheiden rikkominen, ääri-individualismi ja vanhusten hylkääminen. Sen jälkeen syntyneet sitten oireilee eivätkä edes tee perheitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä monissakin suvuissa näin tapahtui. Ja ovat hyvin unohtaneet.

Mun boomer- isän ja boomer-äidin vanhemmat hoitivat lapsenlapsiaan, kokonaisia hiihto- ja joululomia. Yksi mummo hoiti kokonaisia kesälomia, sillä päiväkoti ei ollut vaihtoehto kaikille (se oli 60-lukua).

Ja sama myös mieheni puolella, hänen äiti hoiti boomer-ikäisen poikansa lapsia, kokonaisia kesälomia. Olisi hoitanut meidänkin, mutta silloin oli jo liian vanha, ei raaskittu vaivata. 

Eli tämä ei ole mitään poikkeuksen poikkeusta, vaan näin on ollut tietyllä sukupolvella, ns hiljainen sukupolvi joka kävi sodatkin, hoiti hyvin usein lapsenlapsiaan ja tosi pitkiä jaksoja.  Näistä kukaan ei ollut maatalon emäntä, vaan olivat töissä kodin ulkopuolella. Silti onnistui lastenhoito, en tiedä miten. Ehkä olivat jääneet aikaisin eläkkeelle? Vai käyttivätkö omat vuosilomansa siihen että lapsenlapsi tulee asumaan viikoksi? En tiedä, olin itse se "hoidettava lapsenlapsi", en tiedä miten mummon onnistui olla kotona mun ja serkkujeni kanssa.

Nyt nämä boomerit ovat itse liki kasikymppisiä. Jotkut toki aktiviisia isovanhempia, tunnen sellaisia. Mutta ei enää ole sellainen tapana, että "laitetaan lapsi mummolaan koko kesäksi". Ei, vaan lapsi laitetaan päiväkotiin koko kesäksi, jos vanhemmilla on töitä. 

Harmihan se on. Ymmärrän ja en ymmärrä. "

Tätä olen itsekin miettinyt paljon. Mitä oikein tapahtui ja miksi? Boomereiden vanhemmat tosiaan hoitivat lapsenlapsiaan pitkiä pätkiä, jopa koko 2.5 kk kestävän kesäloman. Omat isovanhempani olivat vielä työelämässä ja silti tulivat hoitamaan minua yli 200 km päähän, jos sairastuin. Kesällä olin ensin isän vanhempien luona viikon tai kaksi ja sitten äidin vanhemmilla saman verran. Kukaan ei toki kyydinnyt, vaan itse menin junalla tai bussilla ja kyllä pelotti.  Vanhemmat yleensä matkustivat sillä aikaa kaksin. Osa kavereista oli koko kesän jonkun mummonsa luona. Sitten tulee boomerit, joille jo viikonloppu on liikaa. Kyläily kyllä käy, kunhan vaan vanhemmat hoitaa lapsensa ja isovanhemmat saavat kivat kuvat faceen. Omat lapset ovat aikuisia ja jos minulle onni suodaan ja saan lapsenlapsia, aion todellakin olla niiden elämässä mukana -varmaan liikaakin.

Vierailija
444/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhusten lapset hoitavat vanhuksia, niin kuka hoitaa lastenlapset? 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheen vierestä mutta kuitenkin. Täällä jotenkin kuvitellaan että etätyön tekeminen mahdollistaisi vanhusten hoidon samalla. Miten pihalla voi jengi olla?

Oma etätyöni on TYÖTÄ joka vaatii 100% läsnäolon ja panoksen. En siis voi siinä sivussa kätevästi korjailla naapureiden autoja, leikata sukulaisten hiuksia tai puuhastella muuta yleishyödyllistä. Jopa olisi pian mononkuva takapuolessa. Tätä ei taida esim. eläkkeelle jääneet sukupolvet ihan ymmärtää.

No mulle kyllä etätyö mahdollistaa sen, että voin matkustaa toiselle puolelle Suomea viikoksi silloin tällöin pitämään huolta vanhemmistani.Työpäivä vaatii toki täyden keskittymisen,mutta työpäivän jälkeen voin olla heidän kanssaan.

Mylle etätyö mahdollisti sen, että nousin öisin ja lähdin etsimään muistisairasta äitiä tuolta maastosta. Tai menin kolmen aikaan aamuyöllä rauhoittelemaan tilannetta vanhemmilleni.  Mutta voin sanoa, että oli ihan helvetin raskasta aamulla aloittaa Teams-palaveri klo 8:00, kun ei ollut nukkunut kuin muutaman tunnin ja koko ajan piti olla varuillaan, että koska puhelin taas soi. Joskus piti lähteä kesken työpäivän. Ja palkatonta tietenkin. Kaikista pahimpana ajanjaksona nukuin vain 14 tuntia. Siis koko viikon aikana. Olin ihan zombie. Ja joskus ne hälytykset tuli kesken työpäivänkin. 

Tilanteet on erilaisia. Niin työtehtävät kuin ne vanhuksetkin ja niiden avuntarve. Myös työnantajat. Jotkut joustaa enemmän kuin toiset. 

Vierailija
446/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun boomer- isän ja boomer-äidin vanhemmat hoitivat lapsenlapsiaan, kokonaisia hiihto- ja joululomia. Yksi mummo hoiti kokonaisia kesälomia, sillä päiväkoti ei ollut vaihtoehto kaikille (se oli 60-lukua).

Ja sama myös mieheni puolella, hänen äiti hoiti boomer-ikäisen poikansa lapsia, kokonaisia kesälomia. Olisi hoitanut meidänkin, mutta silloin oli jo liian vanha, ei raaskittu vaivata. 

Eli tämä ei ole mitään poikkeuksen poikkeusta, vaan näin on ollut tietyllä sukupolvella, ns hiljainen sukupolvi joka kävi sodatkin, hoiti hyvin usein lapsenlapsiaan ja tosi pitkiä jaksoja.  Näistä kukaan ei ollut maatalon emäntä, vaan olivat töissä kodin ulkopuolella. Silti onnistui lastenhoito, en tiedä miten. Ehkä olivat jääneet aikaisin eläkkeelle? Vai käyttivätkö omat vuosilomansa siihen että lapsenlapsi tulee asumaan viikoksi? En tiedä, olin itse se "h

Taas tuo yleistys.  Sinun vanhempasi ei ome kaikki 600 000 ihmistä.   

Vierailija
447/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoiko työpaikkasi sinulle palkkaa työnteosta vai siitä, että käytät työaikaasi vanhempien hoitamiseen?

Vierailija
448/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tämä ei ole mitään poikkeuksen poikkeusta, vaan näin on ollut tietyllä sukupolvella, ns hiljainen sukupolvi joka kävi sodatkin, hoiti hyvin usein lapsenlapsiaan ja tosi pitkiä jaksoja.  Näistä kukaan ei ollut maatalon emäntä, vaan olivat töissä kodin ulkopuolella. Silti onnistui lastenhoito, en tiedä miten. Ehkä olivat jääneet aikaisin eläkkeelle? Vai käyttivätkö omat vuosilomansa siihen että lapsenlapsi tulee asumaan viikoksi? En tiedä, olin itse se "h

Lasten vanhemmat on hankalampia ja vaativampia. Ennen mummot päätti, miten hoitivat lapsenlapset. Ei tulltu pitkien vaatimuslistojen kanssa hoitoon.

Vierailija
449/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoiko työpaikkasi sinulle palkkaa työnteosta vai siitä, että käytät työaikaasi vanhem

Opettele lukemaan.

Vierailija
450/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoiko työpaikkasi sinulle palkkaa työnteosta vai siitä, että käytät työaikaasi vanhem

Opettele lukemaan.

Työpäivä vaatii toki täyden keskittymisen. Miten on? Keskityitkö vai teitkö muuta?

Vierailija
451/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhemmat kykeni molempiin.

Vierailija
452/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä muiden vanhemmat?

Vierailija
453/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lasten vanhemmat on hankalampia ja vaativampia. Ennen mummot päätti, miten hoitivat lapsenlapset. Ei tulltu pitkien vaatimuslistojen kanssa hoitoon."

Vaatimuslistat eivät kuuluneet boomereiden lapsien tuliaisiin. Eivät boomerit tällaisia listoja halunneet, koska he ovat jo lapsensa onnistuneesti kasvattaneet. 

Vierailija
454/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein töitä tietenkin..Varasin etätyötilan käyttööni työpäivän ajaksi, en työskennellyt vanhempieni kotona, vain samalla paikkakunnalla. Lisää tyhmiä kysymyksiä?

Vierailija
455/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulle kyllä etätyö mahdollistaa sen, että voin matkustaa toiselle puolelle Suomea viikoksi silloin tällöin pitämään huolta vanhemmistani.Työpäivä vaatii toki täyden keskittymisen,mutta työpäivän j

Tein töitä tietenkin..Varasin etätyötilan käyttööni työpäivän ajaksi, en työskennellyt vanhempieni kotona, vain samalla paikkakunnalla. Lisää tyhmiä kysymyksiä?

Et maininnut etätyötilan vuokrausta. Kävit siis töissä etkä ollut vanhempiesi luona työaikaan?

Vierailija
456/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä tehdään 300 km etäisyydellä? Lisänä normi työpäivä. 

Vierailija
457/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset eivät ole yhtenäinen massa. Sellaiset, jotka ovat mukavaa seuraa saavat ystäviä ja perhekin on mukana elämässä. Kusipäät erikseen. Jos on ollut ilkeä ja kohdellut muita kuin pska, niin kuolkoot yksin. Karma.

Ei mene välttämättä noin. On myös vanhuksia jotka ovat ihan hyviä ihmisiä, tarpeeksi mukavaa seuraa ja hyvin perheensä hoitaneet, mutta jälkeläiset keskittyvät silti enimmäkseen omaan elämäänsä ja pistävät itsensä aina etusijalle.

Itsekkyys on tämän päivän suuri vitsaus. Se, että joku -vaikkapa vanhus- kärsii yksinäisyydestä, ei kerro sen luonteesta oikeastaan mitään. Voi olla hyvä tyyppi, voi olla ettei ole tai voi olla jotain siitä väliltä. Ja on myös ikäviä, kontrolloivia ja narsistisia ihmisiä joilla kyllä riittää porukkaa ympärillä.

Aika kummallista olisi jos jälkikasvu ei ajattelisi itseään.

Vierailija
458/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat hoitavat lapsensa aikuisiksi ja tämän jälkeen aikuiset lapset hoitavat omat lapsensa. Luonnon kiertokulku.

Vierailija
459/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hoitavat lapsensa aikuisiksi ja tämän jälkeen aikuiset lapset hoitavat omat lapsensa. Luonnon kiertokulku.

Näin se menee.

Vierailija
460/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on jo isoja silloin. 

Paitsi ai niin, siihenhän tuo nykyään monilla kusee, kun on samaan aikaan pienet lapset ja vanhat vanhemmat. Ei ollut ennen niin. Eikä ole nykyäänkään kaikilla, mutta yhä useammalla kyllä. 

Omat isovanhempani ovat 40-luvulla syntyneet ja olen ollut heidän kanssaan lapsena paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän