Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määritellään puolison elättäminen? Elättääkö mieheni minua kuten kertoo asian olevan.

Vierailija
12.07.2025 |

Mieheni käy töissä, minä olen työttömänä. Hoidan kodin ja lapset lähestulkoon yksin. Mies tekee pitkiä työpäiviä, joskus jopa 10-16 tuntia/vrk. Jos minä en olisi kotona, ei noin pitkien työpäivien teko onnistuisi. Joskus menee päiväkausia ettei hän näe lapsia hereillä. Yövalvomiset ja heräilyt olen hoitanut aina yksin. Minä käytän kaikki 595.36 e/kk työttömyyskorvaukseni perheeseen sekä käyn lähes viikoittain ruoka-avusta hakemassa perheelle ruokaa. Joskus parikin kertaa viikossa. Mies maksaa omat ja perheen laskut. Minä maksan kuitenkin omat terveyteen liittyvät maksut, hän ei niitä maksa. Esim. hammaslääkäri, terveyskeskusmaksu, omat lääkkeeni. Mies ei arvosta kotona tekemääni työtä yhtään. Elättääkö mies teidän mielestä minua? Maksaa tietenkin enemmän koska minun rahavarani ovat rajalliset, mutta minun kaikki rahat menevät perheeseen plus omat terveysmenoni maksan itse. 

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tutulta kuulostaa. Meillä DI mies teki väitöskirjaa ja oli koko ajan töissä ja työmatkoilla. Lähti ekalle 7 vrk työmatkalle kun lapsi oli 1,5 kk. Minulla oli ongelmia hätäsektioarven kanssa mutta lähti silti. Lapsella oli koliikki ja refluksi, ei herännyt yöllä koskaan sillä minähän vain loisin kotona joten se oli minun hommaani. 

Kävin usein  hakemassa diakoniasta ruokaa kun olin työtön äitiysloman päätyttyä silloin sain vain n 480 e kk rahaa. Mies ei jättänyt meille ruokarahaa tms koskaan. Olin kuulemma turha elätti maailmassa. Meillä oli n 2 vuotta täysin eri talous, mies säästi itselleen ja me elimme diakonian ja ruoka avun varassa lapsen kanssa. Olimme naimisissa. 

Itsetuntoni murskautui noina vuosina, oli myös väkivsltaa. Sain voimaa erota. Olen työtön edelleen ja itsetunto 0. Saamme tt tukea lapsen kanssa, miehellä 5000 e bruttotulot mutta maksaa elaria Kelan minimin joten lapsensa elää toimeentulotu

Kuulostaa ihan omalta DI-isältäni. Hän tosin pisti äidin töihin. Ja onnistui luistamaan koko elarit.

Vierailija
182/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tutulta kuulostaa. Meillä DI mies teki väitöskirjaa ja oli koko ajan töissä ja työmatkoilla. Lähti ekalle 7 vrk työmatkalle kun lapsi oli 1,5 kk. Minulla oli ongelmia hätäsektioarven kanssa mutta lähti silti. Lapsella oli koliikki ja refluksi, ei herännyt yöllä koskaan sillä minähän vain loisin kotona joten se oli minun hommaani. 

Kävin usein  hakemassa diakoniasta ruokaa kun olin työtön äitiysloman päätyttyä silloin sain vain n 480 e kk rahaa. Mies ei jättänyt meille ruokarahaa tms koskaan. Olin kuulemma turha elätti maailmassa. Meillä oli n 2 vuotta täysin eri talous, mies säästi itselleen ja me elimme diakonian ja ruoka avun varassa lapsen kanssa. Olimme naimisissa. 

Itsetuntoni murskautui noina vuosina, oli myös väkivsltaa. Sain voimaa erota. Olen työtön edelleen ja itsetunto 0. Saamme tt tukea lapsen kanssa, miehellä 5000 e bruttotulot mutta maksaa elaria Kelan minimin joten lapsensa elää toimeentulotu

Mies ei voi itse valita kuinka paljon elareita maksaa, mutta jos antaa miehen laistaa velvollisuuksistaan, osa niistä tarttuu tilaisuuteen kyllä. Älä ole kynnysmatto, myös lapsi tarvitsee ne rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on amk-tasoinen koulutus, kuten miehellänikin. Omalla alallani ei yksinkertaisesti ole täällä lähimainkaan töitä eikä ole järkeä että minä työn perässä muuttaisin muualle maksamaan toista asuntoa. Lapset joutuisin tietenkin ottamaan mukaani, mies ei suostuisi että muuttaisin ja hän joutuisikin hoitamaan lapset ja kodin. Ei sen puoleen ole muutakaan työtä tarjolla, etsin kaikenlaista työtä, mutta hakijoita paljon ja töitä vähän. Minulla ei ole mitään suhteita joiden avulla saisin töitä. Ap"

Millä perusteella kahdesta asunnosta pitäisi maksaa, jos muutat yhdestä toiseen? Vai onko teillä yhteinen asuntolaina ja kuka sen maksaa? 

Miksi asut paikassa jossa alallasi ei ole töitä, jos niitä jossain muualla kuitenkin on? Mikä estää kouluttautumisen toiselle alalle? 

Puolison suostumusta ei vaadita. 

Vierailija
184/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kohta 4vuotta työmarkkinatuella 595€/kk kotona ja hoitanut lapsia ja kaikki kotityöt. Vaimo on hyvällä palkalla julkisella ylemmässä asemassa. Vaimon mukana hän käy työssä ja hänellä on oikeus saada siksi vähintään 1500€/kk omaan käyttöön. Hän sanoo että minun pitää laittaa koko työmarkkinatuki perheen yhteiselle tilille kun hän laittaa 1600€ sinne/kk. 

Aluksi ostin säästöilläni omia juttuja hiukan, mutta nyt ne on loppuneet enkä osta koskaan mitään, kirppareilta ja super alennusmyynneistä jotain rääsyjä jotain itselle. Elän rutiköyhänä, mutta kun avaan jonkun kaapin sieltä tippuu lattialla 30 paria käyttämättömiä naisten kenkiä, koruja kaapit täynnä ja hienoja vaatteita, minun vaatteet on kaikki vuosia vanhoja joita ei tahdo kehdata enää pitää. Omat tulot oli aikoinaan hyvät mutta terveyssyistä en ole kyennyt takaisin työelämään ja saraseläke hakemus on tehty mutta eläkeyhtiö hylkäsi sen, luulen että vaimo kostaa minulle tuon asemani alenemisen.

Vierailija
185/187 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsetuntoni murskautui noina vuosina, oli myös väkivsltaa. Sain voimaa erota. Olen työtön edelleen ja itsetunto 0. Saamme tt tukea lapsen kanssa, miehellä 5000 e bruttotulot mutta maksaa elar

Mies ei voi itse valita kuinka paljon elareita maksaa, mutta jos antaa miehen laistaa velvollisuuksistaan, osa niistä tarttuu tilaisuuteen kyllä. Älä ole kynnysmatto, myös lapsi tarvitsee ne rahat.

Psykopaatin kanssa valitaan pienempi paha. Ei oikeutta, ei kohtuutta. 

Vierailija
186/187 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen. 

Riittääkö sinun tulosi sinun osuuteesi perheenne menoista? Mikäli ei, miehesi elättää sinua. Jos hakisit puuttuviin tuloihin toimeentulotukea, se evättäisiin, mikäli puolisosi kykenee maksamaan myös sinun osuuteesi. Näin ollen miehesi elättää sinua.

Vierailija
187/187 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät paremmin yksin. Älä tuhlaa ainoata elämääs tommoseen. Tuossahan masentuu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi