Miten määritellään puolison elättäminen? Elättääkö mieheni minua kuten kertoo asian olevan.
Mieheni käy töissä, minä olen työttömänä. Hoidan kodin ja lapset lähestulkoon yksin. Mies tekee pitkiä työpäiviä, joskus jopa 10-16 tuntia/vrk. Jos minä en olisi kotona, ei noin pitkien työpäivien teko onnistuisi. Joskus menee päiväkausia ettei hän näe lapsia hereillä. Yövalvomiset ja heräilyt olen hoitanut aina yksin. Minä käytän kaikki 595.36 e/kk työttömyyskorvaukseni perheeseen sekä käyn lähes viikoittain ruoka-avusta hakemassa perheelle ruokaa. Joskus parikin kertaa viikossa. Mies maksaa omat ja perheen laskut. Minä maksan kuitenkin omat terveyteen liittyvät maksut, hän ei niitä maksa. Esim. hammaslääkäri, terveyskeskusmaksu, omat lääkkeeni. Mies ei arvosta kotona tekemääni työtä yhtään. Elättääkö mies teidän mielestä minua? Maksaa tietenkin enemmän koska minun rahavarani ovat rajalliset, mutta minun kaikki rahat menevät perheeseen plus omat terveysmenoni maksan itse.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole käsittänyt, mikä on perhe. Teillä on periaatteessa ydinperhe, mutta ei kuitenkaan. Oikeasti teillä pitäisi laittaa rahat yhteen ja katsoa mikä riittää perheenä elämiseen ja mikä säästöön. Nyt mies säästää itselleen ja käy lomamatkoilla ja sinä itse ruokajonossa. Kysymys ei ole elättämisestä vaan yhdessä perheenä elämisestä ja se ei teillä toimi. Olisi hyvä, jos pystyisit hakemaan apua itsellesi perheneuvonnasta yms. Tuntuu pahalta, että isä kerää säästöjä tililleen ja lapset syövät, mitä äiti sattuu saamaan ruokajonosta.
Täällä oli ketju jossa naisten mielestä perhe ei ole yksi yksikkö eikä naisen kuulu maksaa puolta ruuista kun syö vähemmän! Ihanaa kaksinaismoralismia.
Ei kai tuolla ole mitään väliä paljonko kukin syö jos on yhteiset rahat. Mutta jos maksetaan kaikki puoliksi, kuten moni mies haluaa, tilanne on epäreilu jos toinen syö puolet enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ap tapainen tilanne oli vuosia ja mies lopulta halusi eron kun sai pienen perinnön ja sen ja säästöjen turvin osti itselleen omistusasunnon. Me asumme kaupungin vuokra- asunnossa lasten kanssa. Mies säästi itselleen vuosia rahaa samantapaisessa tilanteessa. Kun Olimme jossain reissussa mies meni lasten kanssa ravintolaan ja minä jäin autoon odottamaan kun ei ollut rahaa maksaa omaa osuutta.
Kumpi halusi osallistua liikakansoittamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut loiset sais kokeilla elämistä omilla rahoilla niin osaisivat arvostaa sitä joka elättää
Hyvä juttu ja tuosta tekstistäsi voi ottaa kaikki naiset opin eli älä koskaan hanki lapsia!! Joudut ne itse hoitamaan ja äitiyslomasi aikanakin joudut niillä vähillä äitiysrahoilla hankkimaan kaiken sen ruuankin itsellesi. Lisäksi se eläkekertymäsi pienenee radikaalisti äitiyslomasi ajalta. Mutta joka tapauksessa oletkin sitten sellainen loinen joka elelee miehen tuloilla!! Voiko mitään tyhmempää keksiä. Siis tämän kirjoittajan mielipide on että naisten ei kannata hankkia lapsia koska heistä tulee sen äitiysloman ja hoitovapaan ajaksi täysloisia.
Toivottavasti suomen hyvin alhaisista syntyvyysluvuista huolestuneet eduskuntapäättäjämme lukisivat nämä miesten kommenttiviestit niin tajuaisivat miksi naiset eivät enää halua synnyttää uusia veronmaksajia tänne. Ja sitten tänne joutuu haalimaan niitä ulkomaan eläviä työntekijöiksi ja veroja maksamaan jotta meidän hyvinvointiyhteis-kuntamme edes jotenkin pysyisi pystyssä.
Sinä olet kotona ja harrastat omia juttujasi: elättää.
Olet kotona, teet kotitöitä, maksat itse omia kulujasi: ei elätä.
Tämä on hyvin yksinkertainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elätä vaan päinvastoin sinä mahdollistat hänelle tienaamisen ja rahan keräämisen itselleen. Jos hän hoitaisi itse lapsensa ja kotinsa hän ei pystyisi tekemään tuolla tavalla töitä. Jos joku muu kuin sinä hoitaisi ne hänelle, hän joutuisi maksamaan siitä huomattavasti enemmän kuin nyt.
Olen täysin samaa mieltä. Mies ei vaan tätä suostu myöntämään. Tein aloituksen koska olen väsynyt tilanteeseen ja mies ei tule missään vastaan. Olen ehdottanut miehelle eron mahdollisuutta kun hän aina valittaa miten kalliiksi elättämiseni tulee. Mutta yllätys, yllätys, eroaminen ei miehelle käy.
Ihan sama käykö vai ei. Jos haet eroa, saat sen ja mies ottaa hoitovastuun omalta osaltaan ja kattoo sitten millaiseen työhön vaihtaa. En kuuntelisi noita elä
Erossa ei tarvitse ottaa minkäänlaista hoitovastuuta. Mistä tämän keksit?
Mitä lapsille tapahtuu jos kumpikaan ei ota hoitovastuuta eron jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole käsittänyt, mikä on perhe. Teillä on periaatteessa ydinperhe, mutta ei kuitenkaan. Oikeasti teillä pitäisi laittaa rahat yhteen ja katsoa mikä riittää perheenä elämiseen ja mikä säästöön. Nyt mies säästää itselleen ja käy lomamatkoilla ja sinä itse ruokajonossa. Kysymys ei ole elättämisestä vaan yhdessä perheenä elämisestä ja se ei teillä toimi. Olisi hyvä, jos pystyisit hakemaan apua itsellesi perheneuvonnasta yms. Tuntuu pahalta, että isä kerää säästöjä tililleen ja lapset syövät, mitä äiti sattuu saamaan ruokajonosta.
Täällä oli ketju jossa naisten mielestä perhe ei ole yksi yksikkö eikä naisen kuulu maksaa puolta ruuista kun syö vähemmän! Ihanaa kaksinaismoralismia.
Ei kai tuolla ole mitään väliä paljonko kukin syö jos on yhteiset rahat. Mutta jos maksetaan ka
Naisten ruuat maksavat johdonmukaisesti enemmän. Aniharva nainen suostuu syömään samoja ruokia, syömään vain ns. Pääruokia. Aina pitää olla aamu- ja iltapala sekä välipalakuviot erikseen ja tietenkin kasvikset päälle.
Ukko hakee lihapalan, juureksia ja pottuja sekä jauhaa niitä viikkotolkulla.
Meillä on käytännössä sama tilanne, vaimo ollut välillä työttömänä ja pitkään kotona lasten kanssa. Varsinkin kun lapsia on 4 niin hän on ollut pois tienaamasta pitkään.
Raha-asiat hoidetaan niin että maksan kaikki laskut ja lainat ja sitten jäljelle jäävistä 800 euroa siirretään s-tilille, jolla ostetaan lidlistä ja prismasta ruuat ja tarpeen tullen maksetaan muutakin
Tällöin molemmille jää suunnilleen saman verran rahaa käyttöön.
Lisäksi laitetaan indeksirahastoihin lapsille ja molemmille vanhemmille satanen/henkilö. Vaimo on pienipalkkaisella alalla niin eläke tulee olemaan surkea.
Mutta niin se vaan äkkiä 3600 netto häviää että mitään luksusta saataisiin
Apn tilanne kuulostaa epäreilulla minusta..m40
Vierailija kirjoitti:
Kirjaa ylös mitä lapsiin ja kotiin liittyviä töitä teet ja kauan niihin menee aikaa arjessa, ei kesällä. Kysy sitten onko miehellesi ok että hän hoitaa puolet ja sinä menet töihin, jolloin sinua ei tarvitse "elättää". Vaikka miehesi elättää sinua taloudellisesti niin sinä elätät perhettäsi huolehtimalla. Katsokaa, mitä sana elättää todella tarkoittaa. Turhaa valitusta siis mieheltäsi, mutta voisit kyllä hakea töihin jos miehesi haluaa jatkossa jakaa kaiken puoliksi, eikä arvosta tekemääsi. Muutenkin työ tekee hyvää ihmiselle.
Hyvä ehdotus! Ap:n tilanteessa menisin töihin joka tapauksessa, koska tämä nykyinen tilanne on täysin kestämätön.
Joko mies romahtaa tai sitten ilmapiiri kotona menee niin huonoksi, että ero tulee joka tapauksessa. Se voi olla myös mies, joka haluaa sen eron.
On aika iso riski jättäytyä työttömäksi ja se on myös lasten hyvinvoinnin kannalta iso riski. Mitä jos lasten isä esim. sairastuu ja joutuu sairaseläkkeelle? Kyllä ap:llä pitäisi olla omia tuloja.
Työelämästä ei kannata syrjäytyä, sillä mitä pidempään työttömyys jatkuu, sitä vaikeampaa työpaikan löytäminen on.
Millsinen koulutus sinulla ap on, entä työhistoria?
🇺🇦🇮🇱
Pointti on siinä, että mikään elättäminen ei pitäisi edes tulla puheeksi, jos pariskunnalla on yhteinen elämä eli koti ja lapsia. Miehellesi ei ole ainakaan selvää, että kaikkia yhteisiä vastuita ovat aina molemmat hoitamassa. Vaikka toinen olisi 16 tuntia viikossa töissä, kaikki kotona tapahtuva on myös hänen hommansa. Kannattaako tuollaisen miehen kanssa olla? Kuulostaa rahan sokaisemalta työnarkkikselta. Vanhemmiten voi muuttua vielä hullummaksi.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaa ylös mitä lapsiin ja kotiin liittyviä töitä teet ja kauan niihin menee aikaa arjessa, ei kesällä. Kysy sitten onko miehellesi ok että hän hoitaa puolet ja sinä menet töihin, jolloin sinua ei tarvitse "elättää". Vaikka miehesi elättää sinua taloudellisesti niin sinä elätät perhettäsi huolehtimalla. Katsokaa, mitä sana elättää todella tarkoittaa. Turhaa valitusta siis mieheltäsi, mutta voisit kyllä hakea töihin jos miehesi haluaa jatkossa jakaa kaiken puoliksi, eikä arvosta tekemääsi. Muutenkin työ tekee hyvää ihmiselle.
Hyvä ehdotus! Ap:n tilanteessa menisin töihin joka tapauksessa, koska tämä nykyinen tilanne on täysin kestämätön.
Joko mies romahtaa tai sitten ilmapiiri kotona menee niin huonoksi, että ero tulee joka tapauksessa. Se voi olla myös mies, joka haluaa sen eron.
On aika iso riski jättäytyä työttömäksi j
Minulla on amk-tasoinen koulutus, kuten miehellänikin. Omalla alallani ei yksinkertaisesti ole täällä lähimainkaan töitä eikä ole järkeä että minä työn perässä muuttaisin muualle maksamaan toista asuntoa. Lapset joutuisin tietenkin ottamaan mukaani, mies ei suostuisi että muuttaisin ja hän joutuisikin hoitamaan lapset ja kodin. Ei sen puoleen ole muutakaan työtä tarjolla, etsin kaikenlaista työtä, mutta hakijoita paljon ja töitä vähän. Minulla ei ole mitään suhteita joiden avulla saisin töitä. Ap
Mun ex esitti jo seurustellessamme, että hän tykkäisi samanlaisesta järjestelystä kuin apn perheessä on. Halusin itse olla kotiäiti, jos lapsia tulee, joten menimme naimisiin. Sitten yli 10 vuoden jälkeen - kun olin jo palannut osa-aikaisesti töihin - hän alkoi haukkua minua varkaaksi, koska olin vienyt kotiäitinä hänen rahansa. Hänestä tuli muutenkin väkivaltainen. Oli kai ollut raskasta esittää roolia, vaikkei kukaan edes pakottanut häntä siihen. Hän haki eroa ja vannoi vievänsä minulta kaiken. Yrittikin. Sitten jäi vainoamaan minua vuosiksi eron jälkeen.
Tollainen elämöinti "elättämisestä" voi olla vaaran merkki. Ei apn mies ole vältämättä yhtä psyko kuin mun ex, mutta mietipä joku pakosuunnitelma itsellesi varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on amk-tasoinen koulutus, kuten miehellänikin. Omalla alallani ei yksinkertaisesti ole täällä lähimainkaan töitä eikä ole järkeä että minä työn perässä muuttaisin muualle maksamaan toista asuntoa. Lapset joutuisin tietenkin ottamaan mukaani, mies ei suostuisi että muuttaisin ja hän joutuisikin hoitamaan lapset ja kodin. Ei sen puoleen ole muutakaan työtä tarjolla, etsin kaikenlaista työtä, mutta hakijoita paljon ja töitä vähän. Minulla ei ole mitään suhteita joiden avulla saisin töitä. Ap
Työttömiä on miljoona, ja olet itsekin tehnyt lisää veronkuluttajia, jollainen olet itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Pointti on siinä, että mikään elättäminen ei pitäisi edes tulla puheeksi, jos pariskunnalla on yhteinen elämä eli koti ja lapsia. Miehellesi ei ole ainakaan selvää, että kaikkia yhteisiä vastuita ovat aina molemmat hoitamassa. Vaikka toinen olisi 16 tuntia viikossa töissä, kaikki kotona tapahtuva on myös hänen hommansa. Kannattaako tuollaisen miehen kanssa olla? Kuulostaa rahan sokaisemalta työnarkkikselta. Vanhemmiten voi muuttua vielä hullummaksi.
Sekin on sitä vastuunjakoa, elättämistä ja yhteisten vastuiden kantamista, että käy töissä.
Miten te naiset suhtautuisitte, jos oma miehenne vain ilmoittaisi, että työnteko loppuu nyt, minä jään koti-isäksi ja sinä saat maksaa kaiken. Miettikää nyt vähän!
Trolli tämä on, ap ei ole puhunut mitään siitä miksi töitä ei ole. Muka leipäjonosta haetaan ruuat, just joo! Älkää uskoko kaikkea 🙃
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mun ex esitti jo seurustellessamme, että hän tykkäisi samanlaisesta järjestelystä kuin apn perheessä on. Halusin itse olla kotiäiti, jos lapsia tulee, joten menimme naimisiin. Sitten yli 10 vuoden jälkeen - kun olin jo palannut osa-aikaisesti töihin - hän alkoi haukkua minua varkaaksi, koska olin vienyt kotiäitinä hänen rahansa. Hänestä tuli muutenkin väkivaltainen. Oli kai ollut raskasta esittää roolia, vaikkei kukaan edes pakottanut häntä siihen. Hän haki eroa ja vannoi vievänsä minulta kaiken. Yrittikin. Sitten jäi vainoamaan minua vuosiksi eron jälkeen.
Tollainen elämöinti "elättämisestä" voi olla vaaran merkki. Ei apn mies ole vältämättä yhtä psyko kuin mun ex, mutta mietipä joku pakosuunnitelma itsellesi varmuuden vuoksi.
Juuri tällaisten tilanteiden vuoksi naisella pitää aina olla omat tulot ja omia säästöjä.
Tämä satuilija ap on se sama, joka näitä parisuhdesatuja aina kirjoittelee. Tietyistä jutuista tunnistaa.
Muka asuu paikkakunnalla jossa ei ole mitään töitä, mutta leipäjono löytyy. Niin varmaan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni työttömyyskorvaus kertoo siitä, että et ole paljoakaan ( jos ollenkaan) ollut työelämässä.
Heräsitkö just äitisi vierestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elätä vaan päinvastoin sinä mahdollistat hänelle tienaamisen ja rahan keräämisen itselleen. Jos hän hoitaisi itse lapsensa ja kotinsa hän ei pystyisi tekemään tuolla tavalla töitä. Jos joku muu kuin sinä hoitaisi ne hänelle, hän joutuisi maksamaan siitä huomattavasti enemmän kuin nyt.
Olen täysin samaa mieltä. Mies ei vaan tätä suostu myöntämään. Tein aloituksen koska olen väsynyt tilanteeseen ja mies ei tule missään vastaan. Olen ehdottanut miehelle eron mahdollisuutta kun hän aina valittaa miten kalliiksi elättämiseni tulee. Mutta yllätys, yllätys, eroaminen ei miehelle käy.
Jos haluat erota, ei mies voi sitä estää. Sen jälkeen tosin valittaisi elatusmaksuista ja olisi sitä mieltä, että edelleen elättää sinua.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä jos vain niinku eroat siitä idiootista? Ei tuo ilmapiiri lastenkaan etu ole ja teille jää enemmän rahaa. Sitten vain panostat siihen, että jossain vaiheessa saisit töitä, vaikka se juuri nyt on vaikeaa. Mutta lapset kasvaa, muuttaa omilleen ja sitten pitäisi olla se kuuluisa oma elämä.
Eli kerrankin: jätä se sika! Tosin ääliösi kuulostaa sille, että käy väkivaltaiseksi, kun hänen miehinen narratiivinsa kyseenalaistetaan. Siihenkin kannattaa varautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuolla ole mitään väliä paljonko kukin syö jos on yhteiset rahat. Mutta jos maksetaan ka
No minä painan 40kg ja mies melkein 70kg, mutta maksamme tietenkin ruuat puoliksi kuten asumisenkin. En mene vararikkoon, kuten ei mieskään siitä että minulla on pidemmät hiukset, joiden pesemiseen kuluu enemmän vettä.
Kuinka monessa perheessä mies maksaa enemmän asumiskuluista, vaikka todennäköisemmin asuu siinä kämpässä vähemmän kuin muijansa?
Pakkohan sen miehen on elättää koska kela laskee avopuolisoidenkien tulot yhteen. Ei se ole enää mikään kimppa/ kulut puoliksi talous ja onhan mies sen tiennyt kun on lähtenyt. Turhaa siitä alkaa jälkeenpäin mieltään osoittamaan.
Meillä ap tapainen tilanne oli vuosia ja mies lopulta halusi eron kun sai pienen perinnön ja sen ja säästöjen turvin osti itselleen omistusasunnon. Me asumme kaupungin vuokra- asunnossa lasten kanssa. Mies säästi itselleen vuosia rahaa samantapaisessa tilanteessa. Kun Olimme jossain reissussa mies meni lasten kanssa ravintolaan ja minä jäin autoon odottamaan kun ei ollut rahaa maksaa omaa osuutta.