Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määritellään puolison elättäminen? Elättääkö mieheni minua kuten kertoo asian olevan.

Vierailija
12.07.2025 |

Mieheni käy töissä, minä olen työttömänä. Hoidan kodin ja lapset lähestulkoon yksin. Mies tekee pitkiä työpäiviä, joskus jopa 10-16 tuntia/vrk. Jos minä en olisi kotona, ei noin pitkien työpäivien teko onnistuisi. Joskus menee päiväkausia ettei hän näe lapsia hereillä. Yövalvomiset ja heräilyt olen hoitanut aina yksin. Minä käytän kaikki 595.36 e/kk työttömyyskorvaukseni perheeseen sekä käyn lähes viikoittain ruoka-avusta hakemassa perheelle ruokaa. Joskus parikin kertaa viikossa. Mies maksaa omat ja perheen laskut. Minä maksan kuitenkin omat terveyteen liittyvät maksut, hän ei niitä maksa. Esim. hammaslääkäri, terveyskeskusmaksu, omat lääkkeeni. Mies ei arvosta kotona tekemääni työtä yhtään. Elättääkö mies teidän mielestä minua? Maksaa tietenkin enemmän koska minun rahavarani ovat rajalliset, mutta minun kaikki rahat menevät perheeseen plus omat terveysmenoni maksan itse. 

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jssap

Vierailija
2/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elätä vaan päinvastoin sinä mahdollistat hänelle tienaamisen ja rahan keräämisen itselleen. Jos hän hoitaisi itse lapsensa ja kotinsa hän ei pystyisi tekemään tuolla tavalla töitä. Jos joku muu kuin sinä hoitaisi ne hänelle, hän joutuisi maksamaan siitä huomattavasti enemmän kuin nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin miksi on tärkeää määritellä elättääkö vai ei. Tärkeintä olisi että teillä kaikilla olisi hyvä olla ja pärjäätte ja puhallatte yhteen hiileen. Olette samaa perhettä.

Ja vastaus tuohon kysymykseen, riippuu mielestäni miltä kantilta asiaa katsoo, mielestäni asian voi katsoa kummin vain. Elättää ja toisaalta ei. Ei kai sillä ole väliä, kunhan rakastatte ja tulette kumpikin  kuulluksi. Ymmärtäkää että tilanteenne on sellainen, että toisen silmin asia näyttää eriltä kuin omin silmin. Ei tarvitse olla oikeaa ja väärää. 

Vierailija
4/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riittääkö sulle se 600 asumiseen, ruokaan, terveysmenoihin, puhelimeen, vaatteisiin, muuhun henkilökohtaiseen.... varsinkin kun olet itsekin elatusvelvollinen niitä lapsia kohtaan.

Vierailija
5/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen itsekäs ja ilkeä mies. Ei mikään ihme, ettei perheitä enää perusteta.

Vierailija
6/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elätä vaan päinvastoin sinä mahdollistat hänelle tienaamisen ja rahan keräämisen itselleen. Jos hän hoitaisi itse lapsensa ja kotinsa hän ei pystyisi tekemään tuolla tavalla töitä. Jos joku muu kuin sinä hoitaisi ne hänelle, hän joutuisi maksamaan siitä huomattavasti enemmän kuin nyt. 

Olen täysin samaa mieltä. Mies ei vaan tätä suostu myöntämään. Tein aloituksen koska olen väsynyt tilanteeseen ja mies ei tule missään vastaan. Olen ehdottanut miehelle eron mahdollisuutta kun hän aina valittaa miten kalliiksi elättämiseni tulee. Mutta yllätys, yllätys, eroaminen ei miehelle käy.

Vierailija
7/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättää, koska jos hän ei laittaisi yhtään rahaa, et pystyisi pitämään vallitsevaa elintasoa.

Sillä, että sinä hoidat lapset ja kodin, ei ole merkitystä siihen miten eurot puhuvat.

Mielestäni sinun tilanteessa pitäisi puhua ihan muista asioista, kuin siitä onko tämä tilanne elättämistä vai ei.

Vierailija
8/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen pärjäisit varmasti, mies tietää, että hän ei pärjäisi. Varmaan eroaisin, ei ole hyvä elää halveksittuna ja lapsesi oppivat halveksumaan sinua / vaimoa / äitejä myös.

Vierailija
9/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen itsekäs ja ilkeä mies. Ei mikään ihme, ettei perheitä enää perusteta.

Tyypillinen siivellä elävä nainen. Ei mikään ihme, etteivät miehet halua moisia lokkeja elättää. Ei se, että synnytät lapsia ja hoidat kotia oikeuta olemaan jatkuvasti persauki.

Vierailija
10/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyt leipäjonossa? Eikö miehen palkasta riitä rahaa ruokaan? Tottakai jos sinä vastaat ruuan ostamisesta, ja sulla on sitten jotain muita henkilökohtaisia laskuja maksettavana, rahaa ruokaan jää vähemmän, silloin miehen pitäisi joka tapauksessa antaa rahaa ruokaan. Ei kai hänkään, noin paljon töitä tekevänä halua syödä mitään päiväysvanhaa hävikkiruokaa jonka sinä haet ruokajaosta? 

Kyse ei ole siitä elättääkö hän sinut vai ei, vaan siitä miten teidän taloudessa  on kokonaisuudessa tuloja ja menoja, siihen talouteen kun kuuluu teidän kahden lisäksi myös teidän yhteiset lapsenne. Jos sulla ei olisi lapsia ja miestä, pärjäisit etuuksilla. Mutta koska teillä on lapsia ja mies on töissä, sun etuudet ei mitenkään riitä näillä hinnoilla edes ruokaan.

Ja tuossa pahinta on se, ettei mies arvosta sinua. Se on syy miksi lähtisin menemään. Mitä sinä tuollaisesta parisuhteesta saat, ei se ainakaan rakkaussuhde ole.

Vierailija
11/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elättää. Yksin asuessasi työttömänä elämäsi olisi helvetin paljon kurjempaa. Et pystyisi edes nykyisessä asunnossa asumaan.

Vierailija
12/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riittääkö sulle se 600 asumiseen, ruokaan, terveysmenoihin, puhelimeen, vaatteisiin, muuhun henkilökohtaiseen.... varsinkin kun olet itsekin elatusvelvollinen niitä lapsia kohtaan.

Ei tietenkään riitä. Mutta ei mieskään saisi kodin- ja lastenhoitajaa sillä rahalla mitä hän perheeseen nyt käyttää jos joutuisi ihan rahalla ne hankkimaan. Eikö miehen mielestäsi tarvitse osallistua omien lastensa hoitoon? Eihän hän niitä ehdi tai halua hoitaa jos on lähes aina töissä. Kaikkea ei lasketa vain ja ainoastaan rahan kautta, vaan yhteiseen perheeseen käytetyn ajan ja tekemisen kautta.

Vierailija
13/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne. Mies osoitti jatkuvasti kiitollisuutta, että pidän hänen  ( meidän) lapsistaan huolta ja  hän saa rauhassa tehdä uraansa. Ei siihen millään muuten olisi pystynyt.  Koskaan ei tarvinnut rahasta, autosta yms kinata. Yhteistä aikaakin saimme kun hommasimme tarvittaessa lastenhoitajan. Suhde pysyi hyvänä. Lapset jo. aikuisia Ja edelleen molemmille läheisiä perheineen.

Vierailija
14/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä käytös kuitenkin näyttää tehoavan, kun on perheenkin saanut perustettua. 

Vierailija
15/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä hän osittainsinua elättää ja lapsianne, kun et puolia kuluista maksa. Tosin hoidat myös hänen lapsiaan ja kotiaan, että ihan reilua. Muttaraha-asiat ovat jokaisen perheen omia päätöksiä, että miten ne hoidetaan ja jaetaan ja niistä kannattaisi keskustella ennen lasten hankintaa tai mahdollista tulojen putoamista, ettei sitten jälkeenpäin tule sanomista.

Vierailija
16/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte puhuneet ensin asiat selviksi!

Vierailija
17/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama tilanne. Mies osoitti jatkuvasti kiitollisuutta, että pidän hänen  ( meidän) lapsistaan huolta ja  hän saa rauhassa tehdä uraansa. Ei siihen millään muuten olisi pystynyt.  Koskaan ei tarvinnut rahasta, autosta yms kinata. Yhteistä aikaakin saimme kun hommasimme tarvittaessa lastenhoitajan. Suhde pysyi hyvänä. Lapset jo. aikuisia Ja edelleen molemmille läheisiä perheineen.

Ehkä sinäkin osoitit kiitollisuutta miehelle siitä että hän jaksaa käydä siellä töissä ja maksaa kaikki laskut. 

Aloittajan tapauksessa oikein kumpikaan ei taida olla kiitollinen siitä toisen panostuksesta. 

Vierailija
18/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ja Sinä hoidat liikaakin. Lain mukaan puolisolla jos avioliitto, on Elatusvelvollisuus toiseen nähden! Eli Sinulla pitää olla myös ns omaakin rahaa. Kotityölle on myös hintalappu. Asiaan kuulumaton -vierestä: Jos ajatellaan, että et saisi mitään korvauksia mm. ja olisit hyvin varakkaan mihen puoliso ja avioliittoa kestänyt jopa 20v ja tulisi ero. Teillä olisi avioehto, silti sinulla olisi mahdolisuus tasinkoon. 

Kotityösi katsottaisiin edistävksi työksi miehesi uralla. Hyvä nainen nyt jöötiä. Moiset lausahdukset ovat alentavia. Kotityöllekin on hintansa. Pakko ajatella-olisiko sinun kuitenkin helpompaa elää yksin. Tekisit salamuuton pikkuhiljaa. Avaimet eteisen alttialla. Lasten takia pakko hoitaa teityt asiat. Lappu, lähdin elättämään itse itseni. Ukko olisi puulla päähän lyöty.  Kaikki mitä kerroit tuntuu niin pahalle. Ei noin. Saat etuisuuksia ja saat työtä ja kyllä sä pärjäät. Kerro miten aiot toimia,kunnioita itseäsi nyt hyvä nainen. Tsemmpiä !

Vierailija
19/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin, että keskustelisit miehesi kanssa.

Mielestäni kauhean kamalia nämä neuvot joissa heti lähdetään lätkimään, erotaan, jätetään... Parisuhteessa eläminen on aika hankalaa jos jokaisen vastoinkäymisen ratkaisuna on ero.

M42

Vierailija
20/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso red flag että mies tekee pitkää päivää töissä mutta sinä joudut kuitenkin hankkimaan ruokaa ruokajaosta.

Mihin miehen rahat menevät?

Vai onko hän esim. wolt-kuljettaja ja pitkistä päivistä huolimatta ei tienaa juuri mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi