Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määritellään puolison elättäminen? Elättääkö mieheni minua kuten kertoo asian olevan.

Vierailija
12.07.2025 |

Mieheni käy töissä, minä olen työttömänä. Hoidan kodin ja lapset lähestulkoon yksin. Mies tekee pitkiä työpäiviä, joskus jopa 10-16 tuntia/vrk. Jos minä en olisi kotona, ei noin pitkien työpäivien teko onnistuisi. Joskus menee päiväkausia ettei hän näe lapsia hereillä. Yövalvomiset ja heräilyt olen hoitanut aina yksin. Minä käytän kaikki 595.36 e/kk työttömyyskorvaukseni perheeseen sekä käyn lähes viikoittain ruoka-avusta hakemassa perheelle ruokaa. Joskus parikin kertaa viikossa. Mies maksaa omat ja perheen laskut. Minä maksan kuitenkin omat terveyteen liittyvät maksut, hän ei niitä maksa. Esim. hammaslääkäri, terveyskeskusmaksu, omat lääkkeeni. Mies ei arvosta kotona tekemääni työtä yhtään. Elättääkö mies teidän mielestä minua? Maksaa tietenkin enemmän koska minun rahavarani ovat rajalliset, mutta minun kaikki rahat menevät perheeseen plus omat terveysmenoni maksan itse. 

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hätäsektion jne maksoin itse mies sa ou että sinulle se leikkaus tehtiin joten jouduin sen yksin maksamaan."

My body my choice mutta miehen pitäisi ottaa vastuu ja maksaa?

Vierailija
122/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elätä vaan päinvastoin sinä mahdollistat hänelle tienaamisen ja rahan keräämisen itselleen. Jos hän hoitaisi itse lapsensa ja kotinsa hän ei pystyisi tekemään tuolla tavalla töitä. Jos joku muu kuin sinä hoitaisi ne hänelle, hän joutuisi maksamaan siitä huomattavasti enemmän kuin nyt. 

Olen täysin samaa mieltä. Mies ei vaan tätä suostu myöntämään. Tein aloituksen koska olen väsynyt tilanteeseen ja mies ei tule missään vastaan. Olen ehdottanut miehelle eron mahdollisuutta kun hän aina valittaa miten kalliiksi elättämiseni tulee. Mutta yllätys, yllätys, eroaminen ei miehelle käy.

Ei tietenkään halua erota, koska se se vasta kalliiksi tulisi. Mies joutuisin palkkaamaan siivoojan ja kodinhoitajan hoitamaan kotia ja maksamaan elarit ja lasten menot , silloin, kun olisivat hänellä.

Oletko nyt varma, että mies ei tee noin pitkää päivää siksi, että ei tarvitsisi tehdä kotitöitä ja lastenhoitoa? Ne on kiva olla, mutta itse ei halua tehdä mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut loiset sais kokeilla elämistä omilla rahoilla niin osaisivat arvostaa sitä joka elättää

Ap:n mies ja muut loiset saisivat kokeilla lastensa hoitamista ihan itse niin osaisivat arvostaa sitä että voi keskittyä tienaamaan omaa rahaa. 

Eli ap haluaa lapsia ja sitten miehen pitäus nekin hoitaa kaiken muun lisäksi. Oot kyllä iha seko, varmaa iteki hommasit lapsena lemmikin jota vanhempas sit joutu hoitaa.

Ja sinä olet tyhmä kuin saapas ihan turha edes toivoa ett älyäisit yhtään mitään siitä mistä täällä puhutaan. Naiset välttäkää tämän kaltaisia tolvanoita! Niistä tulee pelkkä riesa elämäänne.

Vierailija
124/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eron jälkeen pärjäisit varmasti, mies tietää, että hän ei pärjäisi. Varmaan eroaisin, ei ole hyvä elää halveksittuna ja lapsesi oppivat halveksumaan sinua / vaimoa / äitejä myös.

Miksi mies ei pärjäisi? Mies maksaa nyt asumisen, sähkön, vakuutukset, osan ruuasta jne. eli todennäköisesti noin 1500 e/kk vähintään ja nainen panostaa peräti 600 e/kk perheeseen. Millä perusteella ap:n mies ei elätä?

Vai oletatko, että perheen vuokra on noin 300 e/kk ja lisäksi mies maksaa 300 e/kk muita maksuja?

Eron jälkeen mies joutuisi pitämään lapset 2 viikkoa kuussa. Jos hän tekee töitä ap:n kertoman 10-16 h/vrk, niin mihin hän lapset laittaisi siksi aikaa? Veisi päiväkotiin? Paljonko luulet että noin pitkäaikainen hoito maksaisi? Hän myös joutuisi ostamaan lapsilleen ruokaa, nythän vaimo maksa

Ei mies joudu viikko-viikko -systeemiin eikä hän joudu maksamaan äidin isompaa asuntoa, elarit on lasten elatukseen.

Vierailija
125/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut loiset sais kokeilla elämistä omilla rahoilla niin osaisivat arvostaa sitä joka elättää

Ap:n mies ja muut loiset saisivat kokeilla lastensa hoitamista ihan itse niin osaisivat arvostaa sitä että voi keskittyä tienaamaan omaa rahaa. 

Eli ap haluaa lapsia ja sitten miehen pitäus nekin hoitaa kaiken muun lisäksi. Oot kyllä iha seko, varmaa iteki hommasit lapsena lemmikin jota vanhempas sit joutu hoitaa.

Missä ap on sanonut että vain hän on halunnut lapsia? Jos mies ei ole niitä halunnut niin miksi on harrastanut seksiä ilman ehkäisyä? 

Ei sitä tarvi erikseen sanoa koska aina vain nainen haluaa lapsia ja vinkuu niitä kunnes mies suostuu tai ho

Jos mies ei halua lapsia niin kukaan pysty häntä siihen pakottamaan. Mutta ymmärrän kyllä sen että sitten kun omista valinnoista seuraa vastuu, niitä voi alkaa helposti sysätä toisen niskoille koska se on helpompaa itselle. Se vain on keskenkasvuista. Sinäkin olet luultavasti vielä teini, ja kun aikuistut, alat toivottavasti nähdä sen että omien valintojen takana joutuu seisomaan. Ehkä myös ap:n mies jonain päivänä päätyy samaan. Toivotaan niin.

Vierailija
126/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ole käsittänyt, mikä on perhe. Teillä on periaatteessa ydinperhe, mutta ei kuitenkaan. Oikeasti teillä pitäisi laittaa rahat yhteen ja katsoa mikä riittää perheenä elämiseen ja mikä säästöön. Nyt mies säästää itselleen ja käy lomamatkoilla ja sinä itse ruokajonossa. Kysymys ei ole elättämisestä vaan yhdessä perheenä elämisestä ja se ei teillä toimi. Olisi hyvä, jos pystyisit hakemaan apua itsellesi perheneuvonnasta yms. Tuntuu pahalta, että isä kerää säästöjä tililleen ja lapset syövät, mitä äiti sattuu saamaan ruokajonosta.

Täällä oli ketju jossa naisten mielestä perhe ei ole yksi yksikkö eikä naisen kuulu maksaa puolta ruuista kun syö vähemmän! Ihanaa kaksinaismoralismia.

Vierailija
127/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on paras ratkaisu. Sen jälkeen mies maksaa kahdesta lapsesta sinulle vähän alle 300 e/kk ja sinä maksat itse vuokran, vakuutukset, sähkön, netin, ruuan, vaatteet, lääkkeet, harrastukset jne.

Elämäsi muuttuu paljon paremmaksi, kun sinä ja lapset elätte lähiössä yksiössä ja jos käy huonosti, niin joudut menemään töihinkin.

Kannattaa tehdä laskuri, pitää on todella pienituloisen mies että tuo summa riittäisi elatukseen

Mies ei elätä kuin lapset, naisen tulee itse elättää itsensä. Ap:n miehen on oltava todella pienituloinen, jos hän maksaa kuukaudessa perheen kuluja vain noin 600 eurolla kuten ap:kin, koska jos mies maksaisi enemmän, niin silloin hän elättäisi puolisoaan.

Vierailija
128/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elätä vaan päinvastoin sinä mahdollistat hänelle tienaamisen ja rahan keräämisen itselleen. Jos hän hoitaisi itse lapsensa ja kotinsa hän ei pystyisi tekemään tuolla tavalla töitä. Jos joku muu kuin sinä hoitaisi ne hänelle, hän joutuisi maksamaan siitä huomattavasti enemmän kuin nyt. 

Olen täysin samaa mieltä. Mies ei vaan tätä suostu myöntämään. Tein aloituksen koska olen väsynyt tilanteeseen ja mies ei tule missään vastaan. Olen ehdottanut miehelle eron mahdollisuutta kun hän aina valittaa miten kalliiksi elättämiseni tulee. Mutta yllätys, yllätys, eroaminen ei miehelle käy.

Ihan sama käykö vai ei. Jos haet eroa, saat sen ja mies ottaa hoitovastuun omalta osaltaan ja kattoo sitten millaiseen työhön vaihtaa. En kuuntelisi noita elättämisjuttuja kauaa.

Vierailija
129/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ap on sanonut että vain hän on halunnut lapsia? Jos mies ei ole niitä halunnut niin miksi on harrastanut seksiä ilman ehkäisyä? 

Ei sitä tarvi erikseen sanoa koska aina vain nainen halua

Vastuun kantamista on se, ettei pakota viatonta lasta kipuun, kärsimykseen ja kuolemaan synnyttämällä tai abortoimalla hänet. Mikään ehkäisy ei ole 100%, joten todellista vastuunkantamista on siis ainoastaan mällien heittämisestä/vastaanottamisesta pidättäytyminen.

Vierailija
130/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on paras ratkaisu. Sen jälkeen mies maksaa kahdesta lapsesta sinulle vähän alle 300 e/kk ja sinä maksat itse vuokran, vakuutukset, sähkön, netin, ruuan, vaatteet, lääkkeet, harrastukset jne.

Elämäsi muuttuu paljon paremmaksi, kun sinä ja lapset elätte lähiössä yksiössä ja jos käy huonosti, niin joudut menemään töihinkin.

Kannattaa tehdä laskuri, pitää on todella pienituloisen mies että tuo summa riittäisi elatukseen

Mies ei elätä kuin lapset, naisen tulee itse elättää itsensä. Ap:n miehen on oltava todella pienituloinen, jos hän maksaa kuukaudessa perheen kuluja vain noin 600 eurolla kuten ap:kin, koska jos mies maksaisi enemmän, niin silloin hän elättäisi puolisoaan.

Eihän elättäisi, vaan maksaisi puolisolleen siitä mistä muuten joutuisi maksamaan lastenhoitajalle tai siivoojalle.

Vierailija
131/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään halua erota, koska se se vasta kalliiksi tulisi. Mies joutuisin palkkaamaan siivoojan ja kodinhoitajan hoitamaan kotia ja maksamaan elarit ja lasten menot , silloin, kun olisivat hänellä.

Miksi miehen pitäisi palkata siivooja ja kodinhoitaja, jos hän näkee lapsia pari kertaa kuukaudessa? Ei meillä ole mitään pakkolakia sille, että huoltajan on oltava lastensa kanssa.

Epäilen, että ap on keksinyt sen, että ero ei käy miehelle ja nyt hän hekumoi sillä ajatuksella, että lähtee. Miksi lähtisi, ei hän ilman miestä saa nykyistä elintasoa millään.

Vierailija
132/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättämisellä tarkoitetaan nimenomaan rahallista puolta. Se on sitten toinen asia, miten kotityöt jaetaan, mutta tottakai kotona oleva tekee enemmän kuin työssä käyvä. 

Vierailija
133/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hätäsektion jne maksoin itse mies sa ou että sinulle se leikkaus tehtiin joten jouduin sen yksin maksamaan."

My body my choice mutta miehen pitäisi ottaa vastuu ja maksaa?

Mies halusi lapsen alunperin. Olimme naimisissa jo ennen lapsen synytmää. Hätäsektio ei ollut minun syyni sain bakteerin sairaalassa joka levisi kohtuun

Vierailija
134/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elättää. Vaikka muuten hieman omalaatuiset kuviot onkin.

Vierailija
135/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa ylös mitä lapsiin ja kotiin liittyviä töitä teet ja kauan niihin menee aikaa arjessa, ei kesällä. Kysy sitten onko miehellesi ok että hän hoitaa puolet ja sinä menet töihin, jolloin sinua ei tarvitse "elättää". Vaikka miehesi elättää sinua taloudellisesti niin sinä elätät perhettäsi huolehtimalla. Katsokaa, mitä sana elättää todella tarkoittaa. Turhaa valitusta siis mieheltäsi, mutta voisit kyllä hakea töihin jos miehesi haluaa jatkossa jakaa kaiken puoliksi, eikä arvosta tekemääsi. Muutenkin työ tekee hyvää ihmiselle. 

Vierailija
136/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän elättäisi, vaan maksaisi puol

Suomessa mies ei joudu maksamaan puolisolleen elareita kuin siinä tapauksessa, että on itse aiheuttanut sen, että puoliso ei voi tehdä töitä. On esim. tuonut kielitaidottoman vaimon ulkomailta tms. 

Ap voisi mennä töihin, ei hänen ole pakko kotona makoilla. Jostain syystä työt ei maistu, koska mies maksaa kaiken. On vain ap:n omaa kuvitelmaa, että perheen kulut olisi 1200 e/kk.

137/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se omien lasten kanssa oleminen on noin kamalaa, miksi hankkia lapsia ollenkaan? 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
138/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elättämisellä tarkoitetaan nimenomaan rahallista puolta. Se on sitten toinen asia, miten kotityöt jaetaan, mutta tottakai kotona oleva tekee enemmän kuin työssä käyvä. 

Niin, minunkin mielestäni kotona olevan tulee tehdä enemmän. Kyse on siitä että työssä käyvä saa työstään rahaa. Niillä rahoilla hänen tulee maksaa siitä, että kotona oleva hoitaa hänenkin osuuttaan lasten ja kodin hoidosta. Ilman sitä hän joutuisi itse jäämään kotiin ja menettäisi sen rahan joka tapauksessa. Tai sitten joutuisi palkkaamaan jonkun muun, ja lopputulos olisi jälleen sama. Ilmaista työvoimaa ei ole, tai ainakaan pitäisi olla.

Vierailija
139/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä haluat erota, niin sitten haet eroa, turhaa löpinää tuo "eroaminen ei miehelle käy"

Vierailija
140/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama käykö vai ei. Jos haet eroa, saat sen ja mies ottaa hoitovastuun omalta osaltaan ja kattoo sitten millaiseen työhön vaihtaa. En kuuntelisi noita elättämisjuttuja kauaa.

Erossa ei tarvitse ottaa minkäänlaista hoitovastuuta. Mistä tämän keksit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi