Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määritellään puolison elättäminen? Elättääkö mieheni minua kuten kertoo asian olevan.

Vierailija
12.07.2025 |

Mieheni käy töissä, minä olen työttömänä. Hoidan kodin ja lapset lähestulkoon yksin. Mies tekee pitkiä työpäiviä, joskus jopa 10-16 tuntia/vrk. Jos minä en olisi kotona, ei noin pitkien työpäivien teko onnistuisi. Joskus menee päiväkausia ettei hän näe lapsia hereillä. Yövalvomiset ja heräilyt olen hoitanut aina yksin. Minä käytän kaikki 595.36 e/kk työttömyyskorvaukseni perheeseen sekä käyn lähes viikoittain ruoka-avusta hakemassa perheelle ruokaa. Joskus parikin kertaa viikossa. Mies maksaa omat ja perheen laskut. Minä maksan kuitenkin omat terveyteen liittyvät maksut, hän ei niitä maksa. Esim. hammaslääkäri, terveyskeskusmaksu, omat lääkkeeni. Mies ei arvosta kotona tekemääni työtä yhtään. Elättääkö mies teidän mielestä minua? Maksaa tietenkin enemmän koska minun rahavarani ovat rajalliset, mutta minun kaikki rahat menevät perheeseen plus omat terveysmenoni maksan itse. 

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitä hänelle mitä tulisi maksamaan kokopäivää + ylitöitä tekevä kotiapulainen/lastenhoitaja ja siivooja eli sinä tuot talouteen kuukaudessa sen verran. 

Vierailija
162/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

159 on miehen kirjoittama vastaus. Ei nyt ihan taaskaan mennyt nappiin tuo naisen esittäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei selvästikään elätä, jos olette leipäjonoissa. 

Siinä ei sinänsä ole mitään väärää, että toinen elättää, ja toinen hoitaa kodin ja lapset, jos molemmat arvostavat omaa ja toisen roolia. Mutta ilkeily mihinkään suuntaan ei siihen kuulu. Eikä kyllä leipäjonotkaan. Kyllä sitten pitää muuta miettiä, jos raha ei teidän systeemissä riitä ruokaan. 

Vierailija
164/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä painan 40kg ja mies melkein 70kg, mutta maksamme tietenkin ruuat puoliksi kuten asumisenkin. En mene vararikkoon, kuten ei mieskään siitä että minulla on pidemmät hiukset, joiden pesemiseen kuluu enemmän vettä.

Kuinka monessa perheessä mies maksaa enemmän asumiskuluista, vaikka todennäköisemmin asuu siinä kämpässä vähemmän kuin muijansa?

Ensinnäkin, kuinka pitkä olet? Sinun pitäisi olla lähellä 140-senttistä, jotta olisit normaalipainoinen? Ja joo, on olemassa lyhytkasvuisia aikuisia, mutta ette edusta kyllä millään tavalla normaalia pariskuntaa, jos et ole aikuisen ihmisen kokoluokkaa. Tai sitten joku, joka ei tiedä naisista mitään, on keksinyt tuon painon ajatellen, että naiset varmaan sen verran painavat. 

Millä tavalla mies asuu kotona vähemmän kuin vaimo? Hämmentävä väite. Ja hiustenpesuun ei kulu kovin paljoa vettä. Ihan vaan huonot suihkutavat kuluttaa enemmän. 

Vierailija
165/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ole käsittänyt, mikä on perhe. Teillä on periaatteessa ydinperhe, mutta ei kuitenkaan. Oikeasti teillä pitäisi laittaa rahat yhteen ja katsoa mikä riittää perheenä elämiseen ja mikä säästöön. Nyt mies säästää itselleen ja käy lomamatkoilla ja sinä itse ruokajonossa. Kysymys ei ole elättämisestä vaan yhdessä perheenä elämisestä ja se ei teillä toimi. Olisi hyvä, jos pystyisit hakemaan apua itsellesi perheneuvonnasta yms. Tuntuu pahalta, että isä kerää säästöjä tililleen ja lapset syövät, mitä äiti sattuu saamaan ruokajonosta.

Täällä oli ketju jossa naisten mielestä perhe ei ole yksi yksikkö eikä naisen kuulu maksaa puolta ruuista kun syö vähemmän! Ihanaa kaksinaismoralismia.

Ei kai tuolla ole mitään väliä paljonko kuki

No minä painan 40kg ja mies melkein 70kg, mutta maksamme tietenkin ruuat puoliksi kuten asumisenkin. En mene vararikkoon, kuten ei mieskään siitä että minulla on pidemmät hiukset, joiden pesemiseen kuluu enemmän vettä.

Kuinka monessa perheessä mies maksaa enemmän asumiskuluista, vaikka todennäköisemmin asuu siinä kämpässä vähemmän kuin muijansa?

No jos sinulla on rahaa ja halua maksaa ruuasta enemmän kuin mies, niin sehän on tietenkin sallittua ja ihan kauniisti tehty. Toivottavasti miehesikin tulee vastaan jossain isommassakin kuin vesilaskussa. 

Itseni tuo järjestely pienipalkkaisena vei lähes vararikkoon. Kun muutin eksän kanssa yhteen, ruokamenoni kolminkertaistuivat kun päätettiin laittaa ruokakulut puoliksi. Kyse ei ollut vain siitä, miten paljon enemmän mies söi, vaan myös siitä mitä kaupasta piti ostaa. Kun minä join vettä, hän ei juonut sitä koskaan vaan aina mehuja, limsoja, maitoa, kahvia, olutta. Sipsejä ja herkkuja iltaisin. Valmisruokaa. Kaikkea sellaista mitä minä en syönyt juuri koskaan. Mies ei ymmärtänyt tilannetta edes silloin kun hän alkoi minulle riemuita, miten paljon enemmän hän pystyy pistämään säästöön kuin ennen. Sanomattakin selvää, että nuo säästöt olivat vain häntä itseään varten vaikka oli kerryttänyt niitä minun rahoillani.

Tämä on kestämätön tilanne silloin, kun se häviäjä on pienituloisempi ja myös silloin, jos toinen ei tule mitenkään vastaan jossain muussa, paitsi jossain nimellisessä vesilaskussa. Tämä on miehiltä aika yleistä, kuten sinunkin kommenttisi osoittaa. Itse olen onneksi oman kokemukseni jälkeen onnistunut löytämään myös raha-asioissa reilua peliä noudattavan miehen.

Vierailija
166/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin huomion tuohon 10-16/h työpäiviin. Ukkohan valehtelee! Pyydä nähdä palkkakuitti.

Vuorotyössä näin voinee käydä, mutta siitähän saa korvaukset ja vapaat.

Oletan, että mies touhuilee omiaan ja välttelee perhettään. Ja pikkuisen valehtelee.

Vierailija
167/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin huomion tuohon 10-16/h työpäiviin. Ukkohan valehtelee! Pyydä nähdä palkkakuitti.

Oletan, että mies touhuilee omiaan ja välttelee perhettään. Ja pikkuisen valehtelee.

Epäilen samaa että välttelee perhettä, jonka nimenomaan hän halusi. Hän se halusi lapsia enemmän kuin minä. Nuo työpäivän pituudet. Olen pyytänyt näyttämään palkkalaskelmiaan, ne tulevat sähköisesti joten ei ole mitään kirjallista todistetta. Ei suostu näyttämään. Tämä kertoo jo hyvin paljon. Ainakin siitä miten paljon viettää todellisuudessa aikaa töissä ja mikä palkka todellisuudessa on. Nämä hän haluaa salata. Jossain vaiheessa ero tulee, viimeistään silloin kun olen saanut itseni parempaan kuntoon. Nyt ei ole voimia riittävästi eroamiseen. Tällä tarkoitan henkisiä voimia. Olen ollut aina liian kiltti ja tätä mies on aina osannut hyödyntää. Hän on sanellut elämämme ehtoja ja olen ollut liian lapanen asian suhteen aiemmin. Tapasimme nuorina ja hänen mielestään minun piti suorittaa amk-tasoinen ammatti, kuten hänellä itselläänkin oli, täten olisimme kuulemma tasa-arvoisia. Olin niin tyhmä että uskoin. Miehelle ei käynyt ammattikoulun tasoinen ammatti minulle, hän mesosi miten olen käynyt turhaan lukion jos "tyydyn" vain amistasoon. Nyt kun ajattelee, amisammatilla olisin varmaan työllistynyt paremmin kuin tällä mikä nyt on. Ap

Vierailija
168/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aikoinaan isomummuni opetti, että naisella pitää olla oma työ ja omat rahat. Ei miehiin ole ollut sulloinkaan luottamista. Suurin osa täysin itsekkäitä oman edun tavoittelijoita. Toki vastuuntuntoisia hyviäkin miehiä on, mutta heitä raitaa olla vain vähän.

Todennäköisesti nainen iskee miesvalinnassaan kätensä paskaan kuten Ap. 

Vierailija
169/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hätäsektion jne maksoin itse mies sa ou että sinulle se leikkaus tehtiin joten jouduin sen yksin maksamaan."

My body my choice mutta miehen pitäisi ottaa vastuu ja maksaa?

Mies halusi lapsen alunperin. Olimme naimisissa jo ennen lapsen synytmää. Hätäsektio ei ollut minun syyni sain bakteerin sairaalassa joka levisi kohtuun

Sairaalan ihana mieshoitaja Mdabe ruiskautti bakteerin kohtuun siis

Vierailija
170/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen samaa että välttelee perhettä, jonka nimenomaan hän halusi. Hän se halusi lapsia enemmän kuin minä. Nuo työpäivän pituudet. Olen pyytänyt näyttämään palkkalaskelmiaan, ne tulevat sähköisesti joten ei ole mitään kirjallista todistetta. Ei suostu näyttämään. Tämä kertoo jo hyvin paljon. Ainakin siitä miten paljon viettää todellisuudessa aikaa töissä ja mikä palkka todellisuudessa on. Nämä hän haluaa salata. Jossain vaiheessa ero tulee, viimeistään silloin kun olen saanut itseni parempaan kuntoon. Nyt ei ole voimia riittävästi eroamiseen. Tällä tarkoitan henkisiä voimia. Olen ollut

Et välttämättä pysty tilanteessasi keräämään voimia vaan ajan kuluessa uuvut vain enemmän ja itsetuntosi laskee kuin lehmän häntä. Suosittelisin sinulle nopeampaa toimintaa.

Vierailija
171/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ole käsittänyt, mikä on perhe. Teillä on periaatteessa ydinperhe, mutta ei kuitenkaan. Oikeasti teillä pitäisi laittaa rahat yhteen ja katsoa mikä riittää perheenä elämiseen ja mikä säästöön. Nyt mies säästää itselleen ja käy lomamatkoilla ja sinä itse ruokajonossa. Kysymys ei ole elättämisestä vaan yhdessä perheenä elämisestä ja se ei teillä toimi. Olisi hyvä, jos pystyisit hakemaan apua itsellesi perheneuvonnasta yms. Tuntuu pahalta, että isä kerää säästöjä tililleen ja lapset syövät, mitä äiti sattuu saamaan ruokajonosta.

Täällä oli ketju jossa naisten mielestä perhe ei ole yksi yksikkö eikä naisen kuulu maksaa puolta ruuista kun syö vähemmän! Ihanaa kaksinaismoralismia.

Ei kai tuolla ole mitään väliä paljonko kukin syö jos on yhteiset rahat. Mutta jos maksetaan ka

Siinä on iso ero syökö toinen naudanfilettä 100g ja toinen hernekeittoa litran. 99% tapauksista se on nainen jolla ei halvin moska käy ruuaksi ja miehelle taas ihan sama kuha on riittävästi.

Vierailija
172/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ap tapainen tilanne oli vuosia ja mies lopulta halusi eron kun sai pienen perinnön ja sen ja säästöjen turvin osti itselleen omistusasunnon. Me asumme kaupungin vuokra- asunnossa lasten kanssa. Mies säästi itselleen vuosia rahaa samantapaisessa tilanteessa. Kun Olimme jossain reissussa mies meni lasten kanssa ravintolaan ja minä jäin autoon odottamaan kun ei ollut rahaa maksaa omaa osuutta.

Kumpi halusi osallistua liikakansoittamiseen?

Nainen

Vierailija
173/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elätä vaan päinvastoin sinä mahdollistat hänelle tienaamisen ja rahan keräämisen itselleen. Jos hän hoitaisi itse lapsensa ja kotinsa hän ei pystyisi tekemään tuolla tavalla töitä. Jos joku muu kuin sinä hoitaisi ne hänelle, hän joutuisi maksamaan siitä huomattavasti enemmän kuin nyt. 

Olen täysin samaa mieltä. Mies ei vaan tätä suostu myöntämään. Tein aloituksen koska olen väsynyt tilanteeseen ja mies ei tule missään vastaan. Olen ehdottanut miehelle eron mahdollisuutta kun hän aina valittaa miten kalliiksi elättämiseni tulee. Mutta yllätys, yllätys, eroaminen ei miehelle käy.

Ihan sama käykö vai ei. Jos haet eroa, saat sen ja mies ottaa hoitovastuun omalta osaltaan ja kattoo sitten m

Mitä lapsille tapahtuu jos kumpikaan ei ota hoitovastuuta eron jälkeen?

Ne myydään vähiten tarjoavalle, ns. huutolaismalli.

Mistä tietää että mies hävisi erojutun oikeudessa? Siitä että joutuu viettämään aikaa lasten kanssa

Vierailija
174/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ja naiset,  älkää menkö saman katon alle asumaan, jos se on noin vaikeaa. Eihän tuollainen ole kivaakaan, jos koko ajan arvotetaan toisen työtä ja elämistä ja olemista . Pysykää visusti erillänne. Tässä kokee olevansa erikoisia kun on sulassa sovussa oltu ja eletty ja perhe kasvatettu.   

Vierailija
175/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen samaa että välttelee perhettä, jonka nimenomaan hän halusi. Hän se halusi lapsia enemmän kuin minä. Nuo työpäivän pituudet. Olen pyytänyt näyttämään palkkalaskelmiaan, ne tulevat sähköisesti joten ei ole mitään kirjallista todistetta. Ei suostu näyttämään. Tämä kertoo jo hyvin paljon. Ainakin siitä miten paljon viettää todellisuudessa aikaa töissä ja mikä palkka todellisuudessa on. Nämä hän haluaa salata. Jossain vaiheessa ero tulee, viimeistään silloin kun olen saanut itseni parempaan kuntoon. Nyt ei ole voimia riittävästi eroamis

Samaa mieltä! Ala laatia suunnitelmaa jonka voit toteuttaa. Älä jää siihen loukkuun.

Vierailija
176/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän nykyperheitä. Sekä mies ja nainen hoitavat työnsä. Lapsi päiväkodissa. Iltaisin vuorotellen hoidetaan lasta, kun toinen harrastuksissa. Viikonloppu yhdessä. Asunto molempien nimissä ostettu.  Muusta rahanjaosta ei tietoa. Hyvin pyyhkii.

Vierailija
177/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla julkisilla aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
178/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla julkisilla aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Lastenhoitajan kannattaakin tehdä pitkän aikavälin suunnitelma niin että pokaa lapsen rikkaan isän tai vaihtoehtoisesti sen lapsen kun tämä kasvaa aikuiseksi.

Vierailija
179/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän neljän lapsen isä, jonka vaimo on jättänyt ja ottanut lapset mukaansa, ole sen luokan jätettä, ettei siihen kukaan täyspäinen nainen sormellaan koske.

Vierailija
180/187 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat ne miehen maksamat "perheen laskut", jos sinä maksat ruuat?

Yllättävän harva tietää,että avioliitossa yhdessä asuvatkin voivat vaatia elatusmaksua. Sinähän et voi saada toimeentulotukea itsellesi ja lapsillesi, jos mies ei mitenkään osallistu.

Jos tämä aloitus ei ole provo, ei mitään merkitystä ole sillä, elättääkö mies sinua vai ei. Kyse on siitä, että sinä olet yksinkertaisen tyhmä, jos suostut tuohon (anteeksi). Mutta tässäkin tapauksessa valinta on sinun. Saathan sinä olla ylpeä miehestäsi, asua hienossa kodissa ilmaiseksi ja muutenkin pitää hyvän elintason kulissia yllä. Sinulla olisi paljon enemmän rahaa käytettävissä, jos miehesi maksaisi elatusmaksua edes lapsistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan