Illallinen ravintolassa Helsingissä meni niin pahasti pieleen, että tarjoilija alkoi käskyttää minua
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011349792.html
Kun tarjoilija saapui keräämään lautasia, hän kysyi, miltä ruoka maistui.
Vastasin rehellisesti ja kerroin pettymyksestäni: cacio e pepe on ollut edellisillä kerroilla parempaa. Nyt kokki oli säästellyt juustossa, ja pasta oli kuivaa.
Olin aiemmin viikolla kehunut ravintolan juusto-mustapippuripastaa työkaverilleni kaupungin parhaaksi.
Ragù oli keskinkertaista. Anteeksi, mutta teen itse herkullisempaa. Kastikkeesta puuttui siihen kuuluva täyteläisyys ja suola. Mieleen jäi päällimmäisenä vetinen tagliatelle.
Kommentit (183)
Ehkä ravintoloiden kannattaisi lopettaa kysely ruokailun lopussa, että maistuiko ruoka, jos siitä ei oikeasti kaivata palautetta 🤔 Vaikka söisin jonkin annoksen pääosin, ei se välttämättä olisi ollut erinomaista. En silti kaipaisi uutta annosta, tai hyvityksiä, vaan kanssakäymisen, missä tarjoilija kuuntelisi minua, ja välittäisi palautteen keittiöön? Esim aikanaan eräällä ravintolalla oli Mainio valkosipulinen annos. Toisella kertaa se oli mitäänsanomaton. En nähnyt tarjoilijamme ruokailun aikana, joten ihmettelin asiaa (minusta ei ole asiakkaan asia lähteä etsimään henkilökuntaa) vasta tämän kerätessä lautasia. Tarjoilija lupasi kysellä keittiöstä, ja sieltä saimme kuulla että reseptiä oli vaihdettu koska annos oli palautteen mukaan LIIAN valkosipulinen! Seuraavalla kerralla pyysin annoksen "vanhaan malliin", ja taas oli hyvää :)
Kyllä mä oletan saavani kohtuullisen hyvää ruokaa, jos olen saanut sitä aiemmin samassa ravintolassa. Onhan se pettymys, ottaa mua päähän jos itsekin epäonnistun kokkailussa. Ja jos tarjoilijoita ei ole tarpeeksi, ja joutuu odotyomazn kohtuuttoman ajan ( eri asia jos odotusajalta on sanottu ennen ateriaa). Mutta monet tarjoilijat ei osaa ottaa vastaan palautetta. Vaikka ruoka olisi syömäkelbotonta, esim palanutta yms. Enkä oleta saavani ruokaa ilmoisrkdi, vaan mielummin kunnollisen tilalle, tai sen verran hyvitystä laskuun. Kaikille sattuu epäonnistumisia, ja meen uudestaankin, jos minun kohdellaan asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin aikoinaan m/s Rosellan alacartessa tarjoilemassa. Vanha, pieni ja mukava laiva, joka ajoi ikiaikaista linjaansa Naantali-Maarianhamina-Kappelskär. Siellähän sitten matkustikin hyvin paljon vakkareita matkalla saarelleen ja takaisin.
Sattuikin meille ravintolapääliköksi semmoinen hermoileva ja hätäilevä ukkeli. Aina silloin tällöin asiakas valitti tarjoillusta ruuasta, ja tämä hätähousu pahoitteli vuolaasti ja kuittasi koko laskun koko pöydältä. Joka jumalan kerta!
Eipä siinä mennyt kuulkaa kovinkaan pitkää aikaa, kun juttu oli kiirinyt kauimmaisenkin saaren/luodon asukkaan korviin ja yllättäen alacartessa alkoi istua asiakkaita pilvin pimein ja jokaisen annoksessa oli jotain vikaa! Ja tämä kuittasi viinit, alkudrinkit ja ne iänkaikkiset irishcoffeet siihen päälle.
Tosi tarina.
Jos sillä olisi ollut järkeä päässä, niin olisi nostanut ruoka annosten hinnat kompensoidakseen. Sitten nämä iänkaikkiset mukamas "viekkaat" diilintekijät olisivat tyytyväisiä kun saivat jotain "ilmaiseksi" ja ravintola tekisi ison tilin.
Samaa psykologiaa siis kuin black friday kusetuksilla. Normi hinta 1500€, kuukausi ennen black fridayta 2000€, tarjouksessa 1600€, ja jengi suorastaan tappelee tuotteesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen epäillyt, että jos arvostelen annosta, niin seuraavaan annokseeni syljetään. Joten olen sitten vaan jättänyt syömättä, jos jokin osa ei ole maistunut. Väärin tietysti sekin. Palautetta pitäisi pystyä antamaan ja saamaan.
No syystäkin.
Tosin sylki ja myös virtsa ovat usein melko vaarattomia mutta esim. uloste ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoin kerran, kun sain ravintolassa niin raakaa lihaa, ettei hampaat pystyneet siihen.
Tarjoilija näytti myrtyneeltä.
Ehkä ei sua kohtaan vaan kokkeja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En epäile etteikö tarjoilija olisi käyttäytynyt epäammattimaisesti, mutta hieman epäilen myös asiakkaan tapaa kommunikoida. Mutta ainahan voi kostaa hesarin sivuilla jos itsetunto on kokenut kolauksen.
Kostaa, niin no ja mitkähän on sun motivaatiot kun arvostelet asiakkaan kommunikointia ja millä perusteella arvostelet? Sekö tässä nyt oli se pointti? Ohitat vielä täysin tarjoilijan käytöksen tuossa tilanteessa! Minusta täysin epäonnistunut tapa ravintolan puolelta!
Jos ravintolan ruoka on huonoa, niin kokki paikalle ja heti!
Minä olen kerran palauttanut annokseni ravintolassa, ihan kaamea mauton kasa eikä niin mitään samanlaista kuin kauniissa kuvassa oli. Tarjoilija oli fiksu ja hokas kun näytin kuvaa. Söin sitten kokonaan uuden annoksen!
Kuvassa? Puhutaan ilmeisesti nyt ihan erilaisista ravintoloista. 😂
Vain hölmö syö ravintolassa. Siis ylihintaista moskaa, jota saa odottaa kymneniä minuutteja, ja joka on tehty halvoista ulkomaalaisista, usein jo pilaantuneista raaka-aineista. Ruoka on valmistettu pesemättömissä astioissa torakoita ja kärpäsiä kuhisevassa keittiössä jota ei ole siivottu tällä vuosikymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niinhän se on mutta jos sen palautteen antaa kesken ruokailun ja tarjoilija suhtautuu nyrpeästi negatiiviseen palautteeseen, et vain yksinkertaisesti enää mene samaan ravintolaan ja kerrot kokemuksestasi monille.
Tuossa tapauksessa tarjoilijaa ei näkynyt pitkiin aikoihin että olisiko sille pitänyt soittaa?"Jos tarjoilijaa kaipaa niin paljon, voi nousta pöydästä seisomaan ja kävellä baaritiskille. Se on totta että tarjoilija voisi käydä tiedustelemassa maistuuko ruoka, mutta että vaihtoehdot on sinulle että joko istut tärisemässä pelosta kunnes henkilökunta löytää sinut tai sitten soitat niille, kielii kyllä sen tason aloitekyvyttömyydestä että on pakko ihmetellä onnistuuko syöminen ilman ulkopuolista apua yleensäkään.
Mille baaritiskille? Ihan joka ravintolassa ei moista ole ja jos on, se on useinmiten tyhjä. Just eilen kävin ravintolassa s
Nosta perseesi penkistä ja etsi tarjoilija.
Kerran sain ulkomailla niin suolaisia simpukoita, etten edes minä kyennyt syömään niitä, vaikka käytän runsaasti suolaa. Tarjoilija vastasi palautteeseen, että tottakai ne on suolaisia, koska meri on suolainen kysyin missä oli ollut biologian tuntien aikaa
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ravintoloiden kannattaisi lopettaa kysely ruokailun lopussa, että maistuiko ruoka, jos siitä ei oikeasti kaivata palautetta 🤔 Vaikka söisin jonkin annoksen pääosin, ei se välttämättä olisi ollut erinomaista. En silti kaipaisi uutta annosta, tai hyvityksiä, vaan kanssakäymisen, missä tarjoilija kuuntelisi minua, ja välittäisi palautteen keittiöön? Esim aikanaan eräällä ravintolalla oli Mainio valkosipulinen annos. Toisella kertaa se oli mitäänsanomaton. En nähnyt tarjoilijamme ruokailun aikana, joten ihmettelin asiaa (minusta ei ole asiakkaan asia lähteä etsimään henkilökuntaa) vasta tämän kerätessä lautasia. Tarjoilija lupasi kysellä keittiöstä, ja sieltä saimme kuulla että reseptiä oli vaihdettu koska annos oli palautteen mukaan LIIAN valkosipulinen! Seuraavalla kerralla pyysin annoksen "vanhaan malliin", ja taas oli hyvää :)
Henkilökunnan näkökulma on se, että huomautuksen voi antaa silloin kun henkilökunta voi asialle vielä tehdä jotain. Jos valitat kun olet syönyt koko ruoan, mitä hyötyä siitä valituksesta on?
Vierailija kirjoitti:
Vain hölmö syö ravintolassa. Siis ylihintaista moskaa, jota saa odottaa kymneniä minuutteja, ja joka on tehty halvoista ulkomaalaisista, usein jo pilaantuneista raaka-aineista. Ruoka on valmistettu pesemättömissä astioissa torakoita ja kärpäsiä kuhisevassa keittiössä jota ei ole siivottu tällä vuosikymmenellä.
Vain hölmö syö niissä räkälöissä, joita sinä nimität ravintoloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilija oli tökerö. Mutta miksi tästä pitää tehdä artikkeli Hesariin, muusta kuin siitä syystä että mielensäpahoittaja haluaa kostaa ravintolalle (ja samalla kaikille HKI:n italialaisille ravintoloille kun ei ole varmaa mikä rafla kyseessä).
Toimittaja ei selvästikään työskentele johtavassa asemassa jos palautteenantotaidot ei ole tuon paremmat. Esim teen ite parempaa on provosoiva ja lapsellinen kommentti, ei rakentavaa palautetta.
Arvelisin, että toimittaja sai palkkion kirjoittamastaan jutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niinhän se on mutta jos sen palautteen antaa kesken ruokailun ja tarjoilija suhtautuu nyrpeästi negatiiviseen palautteeseen, et vain yksinkertaisesti enää mene samaan ravintolaan ja kerrot kokemuksestasi monille.
Tuossa tapauksessa tarjoilijaa ei näkynyt pitkiin aikoihin että olisiko sille pitänyt soittaa?"Jos tarjoilijaa kaipaa niin paljon, voi nousta pöydästä seisomaan ja kävellä baaritiskille. Se on totta että tarjoilija voisi käydä tiedustelemassa maistuuko ruoka, mutta että vaihtoehdot on sinulle että joko istut tärisemässä pelosta kunnes henkilökunta löytää sinut tai sitten soitat niille, kielii kyllä sen tason aloitekyvyttömyydestä että on pakko ihmetellä onnistuuko syöminen ilman ulkopuolista apua yleensäkään.
Mille baaritiskille? Ihan joka ravintolassa ei moista ole ja jos on, se on
Ravintolaan mennään palveltavaksi ei leikkimään kisaa löytyykö tarjoilija paskalta vai röökiltä kun ei ole tuntiin näkynyt salissa. Siitä palvelusta ja hyvästä ruoasta maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En epäile etteikö tarjoilija olisi käyttäytynyt epäammattimaisesti, mutta hieman epäilen myös asiakkaan tapaa kommunikoida. Mutta ainahan voi kostaa hesarin sivuilla jos itsetunto on kokenut kolauksen.
Kostaa, niin no ja mitkähän on sun motivaatiot kun arvostelet asiakkaan kommunikointia ja millä perusteella arvostelet? Sekö tässä nyt oli se pointti? Ohitat vielä täysin tarjoilijan käytöksen tuossa tilanteessa! Minusta täysin epäonnistunut tapa ravintolan puolelta!
Minä olen kerran palauttanut annokseni ravintolassa, ihan kaamea mauton kasa eikä niin mitään samanlaista kuin kauniissa kuvassa oli. Tarjoilija oli fiksu ja hokas kun näytin kuvaa. Söin sitten kokonaan uuden annoksen!
Kuvassa? Puhutaan
Tuossa sulle kuvina Helsingin hienoimman ravintolan annoksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiömestarina Elmon poika,julkisuutta on saanut kyllä.
Kuka Elmo?
Keskitalo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kerran palauttanut annokseni ravintolassa, ihan kaamea mauton kasa eikä niin mitään samanlaista kuin kauniissa kuvassa oli. Tarjoilija oli fiksu ja hokas kun näytin kuvaa. Söin sitten kokonaan uuden
sori, linkki jäi: https://www.google.com/search?q=ravintola+savoy+menu&sca_esv=b0f9387028…
Aika monessa ravintolassa saa nykyään töykeää ja niskojaan nakkelevaa käytöstä. Tarjoilijat kuvittelevat olevansa asiakkaiden yläpuolella. Unohdetaan, että maksavaa asiakasta kuuluu palvella ja palvelun kuuluu olla sujuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilija oli tökerö. Mutta miksi tästä pitää tehdä artikkeli Hesariin, muusta kuin siitä syystä että mielensäpahoittaja haluaa kostaa ravintolalle (ja samalla kaikille HKI:n italialaisille ravintoloille kun ei ole varmaa mikä rafla kyseessä).
Toimittaja ei selvästikään työskentele johtavassa asemassa jos palautteenantotaidot ei ole tuon paremmat. Esim teen ite parempaa on provosoiva ja lapsellinen kommentti, ei rakentavaa palautetta.Arvelisin, että toimittaja sai palkkion kirjoittamastaan jutusta?
Ja siitä tulee mieleen että antoiko palautteen tarkoituksella vähän provosoivasti jotta saisi myyvän artikkelin? Jutun sävy oli dramaattinen ja yliampuva. Kestäisikö toimittelijaheppu vastaavaa palautetta omasta työstään. Esim että olipas keskinkertainen teksti, olisin itse kirjoittanut paremman. Tai että olipas lapsellinen uhriutuminen, oikea osoite on trustpilot-sivu eikä HS.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt paremmassa ravintolassa, joissa olisi kuva annoksista 😀
Noo, jos kiertelee ympäri tätä palloa ja syö vaikka Pariisissa, niin onnistuu hyvin, Espanjassa samoin, jopa Jenkkilässä ja Venäjällä. Mielestäni Kiinassa oli parhaat ateriakuvat, ne oli oikein ravintolan seinillä ja hyvin kauniisti tehty. Tässä nyt muutama.
No jaa. Myönnän, että piti olla hetki hiljaa kun tuotettamme moitittiin. Asiakas huomasi ilmeisesti että pinnistelen, ja tuntui arvostavan sitä, että otin palautteen silti vastaan. Palasin hyväntuuliseksi ja tilanne päättyi ystävällisesti molemmin puolin. Oletan hänen tulevan toistekin.
Mutta tosin minulla on ollut vuosikymmeniä aikaa oppia olemaan. Eikä kritiikkiä tule usein.