Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illallinen ravintolassa Helsingissä meni niin pahasti pieleen, että tarjoilija alkoi käskyttää minua

Vierailija
08.07.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011349792.html

Kun tarjoilija saapui keräämään lautasia, hän kysyi, miltä ruoka maistui.

Vastasin rehellisesti ja kerroin pettymyksestäni: cacio e pepe on ollut edellisillä kerroilla parempaa. Nyt kokki oli säästellyt juustossa, ja pasta oli kuivaa.

Olin aiemmin viikolla kehunut ravintolan juusto-mustapippuripastaa työkaverilleni kaupungin parhaaksi.

Ragù oli keskinkertaista. Anteeksi, mutta teen itse herkullisempaa. Kastikkeesta puuttui siihen kuuluva täyteläisyys ja suola. Mieleen jäi päällimmäisenä vetinen tagliatelle.

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150cm naistoimittaja tuli kysymään minulta, mitä mieltä olen kylmästä heinäkuusta. Aloin täristä pelosta, koska hän oli alle metrin päässä minusta ja hymyili niin että näin persiljanpalasen hampaankolossa. Olen 120kg pihvimies ja tiesin, että tässä on jotain mätää. Alon täristä entistä enemmän. Kohta hän varmaankin käskyttäisi minua. Ryömin pensaiden sekaan piiloon ja aloin hampaat kalisten miettiä seuraavaa tiktok-videotani. Pipokin tarttui ohdakkeisiin. Kylmä rinki pepussa.

;)

Vierailija
122/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta varmaan hinta oli kuitenkin kaupungin kovin joten onhan se silloin pakko olla hieno paikka, eikös suomalainen ajattele yleensä niin?

No ei lähimainkaan kaupungin kovinta.

Kahdella sadalla saat yhden viinipullon. Sitten pitäisi vielä syödäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläisravintoloiden tarjoilijat eivät vain osaa ottaa palautetta vastaan. Oikea reagointitapa olisi ollut viedä terveiset kokille ja tarjota ilmainen kahvi tai jälkiruoka.

Ainoastaan siinä tapauksessa että ruoka jätettiin syömättä. Ei sentään voi tehdä niin että syö kaiken hyvällä ruokahalulla ja sennjälkeen vinkuu ilmaiset jälkiruuat päälle😂

Vierailija
124/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei osata ottaa palautetta vastaan missään.

Ai Suomessa? Minusta taas täällä suhtaudutaan pääasiallisesti ihan mukavasti. Oltiin Turkin Alanyassa lomamatkalla ja syömässä illallista ruuhkaisessa ravintolassa. Siellä meni kaikki ihan pieleen. Minä sain jotain ihmeen äyriäispastaa tai muuta mössöä, jossa oli äyriäisiä. Olen allerginen. Olin tilannut lihapataa. Tarjoilija huusi, että se on se tilaus, minkä tilasit. Sanoin, että en voi syödä äyriäisiä, olen allerginen. Hän tempaisi mieheni edestä pihvilautasen ja vaihtoi ruuat ja kysyi englanniksi, onko parempi nyt. Minä menin tarjoilijoiden tiskille ja sanoin jollekin pomolle, mikä lienee hovimestari ollut, että sain väärän ruuan, en voi syödä äyriäisiä, olen allerginen. Hän sanoi, että mene odottamaan pöytään. Meni ehkä vartti ja pöytään tuotiin uusi annos sitä samaa äyriäisruokaa. Mieheni yritti jo siinä vaiheessa puuttua, että nyt oikeasti, ei mitään meren eläviä, tämä nainen on allerginen. Meidät häädettiin pois! Siellä oli useampi tarjoilija paikalla huutamassa ja huutamassa. Lähtekää, älkääkä tulko takaisin. Nimitteli sioiksi. Puolet ravintolan asiakkaista kääntyi katsomaan, että mitähän nuo on tehneet, kun ne häädetään pois, huudetaan ja solvataan. 

Vierailija
125/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että tuo kysymys, miten ruoka maistui, on Suomessa niin päälleliimattu osa palvelua, kuin olla ja voi. Henkilökuntaa ei ole koulutettu ottamaan asiallistakaan palautetta vastaan, oletetaan vain että suomalaiset lampaat vastaavat aina että hyvältä maistui kiitos, vaikka olisi kuinka huonoa ruokaa tahansa. Olen muutaman kerran todistanut tarjoilijan hämmästynyttä tai melkein säikähtänyttä jäätymistä, kun olen kysyttäessä kertonut esim. että ruoka mielestäni oli liian suolaista tai vihannekset ylikypsiä tms.  Useimmiten ei ole aihetta palauttaa annosta takaisin keittiöön, mutta mielipide pitää kestää, etenkin kun itse kysyvät. Keittiöön olen kerran Pariisissa palauttanut, kun jälkiruoka oli aivan palanutta, siellä toivat uuden mukisematta ja taisin saada lisäarvoa hyvänä asiakkaana.  

Vierailija
126/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin ihmisillä on kaikki oikein hyvin,  kun yksi vähemmän suunmukainen ravintola-annos saa pakan sekaisin. Joku mainitsi täällä positiivisessa mielessä Mamma Rosan. Erittäin hyvä palvelu, hyvä ruoka ja on hatunnoston arvoista että toimii vielä eikä kivaa nimeäkään ole muutettu. Kävimme siellä silloin tällöin syömässä kun työskentelin Kesäkadulla. 

Hyvä ruoka ja tulee maailman hitaimmin pöytään. Myyvät aina täyteen ravintolan ja se on vähintään tunti että on pöydässä murkinaa. 

Vierailija
127/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon kuullu tälläsestä että jos palauttaa ruuvan takasin keittiöön niin voi saada paremmin tehdyn uuden annoksen mutta siinä on riskinä se että siinä muutakin vain pelkkää ruokaa... Niinpä kiltisti pistelen sen pahan ruuvan naamariin mutta en todellakaan mene samaan paikkaan uudestaan. Onhan noita ravintoloita.

Vierailija
128/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta, että tuo kysymys, miten ruoka maistui, on Suomessa niin päälleliimattu osa palvelua, kuin olla ja voi. Henkilökuntaa ei ole koulutettu ottamaan asiallistakaan palautetta vastaan, oletetaan vain että suomalaiset lampaat vastaavat aina että hyvältä maistui kiitos, vaikka olisi kuinka huonoa ruokaa tahansa. Olen muutaman kerran todistanut tarjoilijan hämmästynyttä tai melkein säikähtänyttä jäätymistä, kun olen kysyttäessä kertonut esim. että ruoka mielestäni oli liian suolaista tai vihannekset ylikypsiä tms.  Useimmiten ei ole aihetta palauttaa annosta takaisin keittiöön, mutta mielipide pitää kestää, etenkin kun itse kysyvät. Keittiöön olen kerran Pariisissa palauttanut, kun jälkiruoka oli aivan palanutta, siellä toivat uuden mukisematta ja taisin saada lisäarvoa hyvänä asiakkaana.  

Ai Pariisissa? Minä taas en Pariisissa paremmassa ravintolassa saanut mitään hyvitystä, kun jälkiruoka oli epäonnistunut. Piti olla kylmää, oli vielä haalean lämmintä, ei ollut joko kokki malttanut jäähdyttää kunnolla tai sitten jotain vikaa keittiön kylmälaitteessa. Tarjoilija pahoittelu asiaa, ei tuonut uutta, ei antanut alennusta ja katsoi halveksuen kun tippi oli niin pieni. Pariisissa se kyllä osataan, että jos mielestäsi et ole saanut hyvää palvelua tau ruokaa ja jätät tippaamatta, ovat niin dramaattisen happamia. Se tuntuu olevan vähän kuin automaatio, että tippiä tulee, olipa asiakas tyytyväinen tai ei. Suomessa ei onneksi ole mikään pakko jättää tippiä, jos sillä kertaa ei halua.

Vierailija
129/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo "illallinen ravintolassa Helsingissä" ole jotenkin outoa suomen kieltä ja " illallinen helsinkiläisessä ravintolassa" olisi oikeampi sanamuoto?

Vierailija
130/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta varmaan hinta oli kuitenkin kaupungin kovin joten onhan se silloin pakko olla hieno paikka, eikös suomalainen ajattele yleensä niin?

Höpö höpö. Puheena olevassa ravintolassa viinien hinnat lähtevät vähän yli kympistä 12cl ja pullohinnat alle 60 eurosta. Kolmen ruokalajin menu alle 50€.

Vierailija
131/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokki ryntää vihasena lihaveitsen kanssa keittiöstä

K-käsinen ja -naamainen, pitkähiuksinen rasvalettikokki, rööki suupielessä, vaatteissa joita ei ole pesty kuukauteen. Hoono soomi.

Vierailija
132/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Puheena olevassa ravintolassa viinien hinnat lähtevät vähän yli kympistä 12cl ja pullohinnat alle 60 eurosta. Kolmen ruokalajin menu alle 50€.

Jos idiootit voivat ymmärtää väärin, he tekevät niin.

Vierailija
133/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain hölmö syö ravintolassa. Siis ylihintaista moskaa, jota saa odottaa kymneniä minuutteja, ja joka on tehty halvoista ulkomaalaisista, usein jo pilaantuneista raaka-aineista. Ruoka on valmistettu pesemättömissä astioissa torakoita ja kärpäsiä kuhisevassa keittiössä jota ei ole siivottu tällä vuosikymmenellä.

Vain hölmö syö niissä räkälöissä, joita sinä nimität ravintoloiksi.

No mm. se Bulevardin torakkasirkushan oli niin kovin kehuttu rafla. 

Tietäisitpä. Minä tiedän.

Vierailija
134/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne ainakin ihmiset menevät yhä uudestaan ja uudestaan, joten ei se voi tasoltaan kovin kaukana hyvistä ravintoloista olla.

Joo, ei miljoonat kärpäsetkään voi olla väärässä. 

Vierailija
135/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kaikkien ihmisten syytä muistaa, että kun olet asiakkaana jossain, oli se sitten ravintola, yökerho, taksi, ihan missä vaan, niin sinä et ole mikään kuningas/kuningatar, eikä asiakaspalvelijoiden tehtävä ole nuolla pyllyäsi ja nöyristellä edessäsi tahtomallasi tavalla kuin orja. He ovat ihmisiä aivan samalla lailla kuin sinäkin. Kukaan ei ole koskaan täydellinen, et edes sinä, et vaikka kuinka kovasti haluat niin kuvitella. Palautetta saa antaa, ASIALLISTA sellaista ja OIKEAAN OSOITTESEEN, esim. jos et ollut tyytyväinen ruokaan, niin ei se tarjoilijan vika ole. Tai jos bussi on myöhässä, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se ei ole bussikuskin vika. Ja näin edelleen. Et sinä mikään maailman napa ole. Muistakaa ihmiset se. 

Vierailija
136/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niinhän se on mutta jos sen palautteen antaa kesken ruokailun ja tarjoilija suhtautuu nyrpeästi negatiiviseen palautteeseen, et vain yksinkertaisesti enää mene samaan ravintolaan ja kerrot kokemuksestasi monille. 

Tuossa tapauksessa tarjoilijaa ei näkynyt pitkiin aikoihin että olisiko sille pitänyt soittaa?"

Jos tarjoilijaa kaipaa niin paljon, voi nousta pöydästä seisomaan ja kävellä baaritiskille. Se on totta että tarjoilija voisi käydä tiedustelemassa maistuuko ruoka, mutta että vaihtoehdot on sinulle että joko istut tärisemässä pelosta kunnes henkilökunta löytää sinut tai sitten soitat niille, kielii kyllä sen tason aloitekyvyttömyydestä että on pakko ihmetellä onnistuuko syöminen ilman ulkopuolista apua yleensäkään.

Mille baaritiskille? Ihan joka ravintolassa ei moista ole ja jos on, se on

Se on tarjoilijan työtä hilata se perseensä paikasta toiseen ja palvella asiakkaita, jos ja kun on pöytiintarjoilu. Asiakkaan tehtävä ei ole etsiä tarjoilijaa, siitähän siitä pöytiintarjoilussa maksetaan. Olen itsekin ollut tarjoilijana ja meille opetettiin, että kun ruoat on viety pöytään, mahdollisesti tehdään yksi juttu siinä välissä, ja sitten käydään kysymässä, kuinka ruoka maistuu. Jos jotain on vialla, se ehditään korjata. Mutta jotkut asiakkaat valittavat siitäkin, että "häiritään" kesken kaiken.

Vierailija
137/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläisravintoloiden tarjoilijat eivät vain osaa ottaa palautetta vastaan. Oikea reagointitapa olisi ollut viedä terveiset kokille ja tarjota ilmainen kahvi tai jälkiruoka.

Miksi ne sitten kysyvät palautetta, jos se saa olla vain kehuvaa?

Jep. Jos mulle tarjoilija olisi vastannut palautteeseen  kuten tuossa tapauksessa, olisin kyllä itse vastannut kysymällä että mitäs kyselet, jos et halua kuulla vastausta?

Vierailija
138/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kumma, kun ruuan tekemisestä tehdään jotain ydinfysiikkaa. En ole ikinä syönyt niin hyvässä ravintolassa, ettenkö pystyisi itse kotona samaan.

Vierailija
139/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain hölmö syö ravintolassa. Siis ylihintaista moskaa, jota saa odottaa kymneniä minuutteja, ja joka on tehty halvoista ulkomaalaisista, usein jo pilaantuneista raaka-aineista. Ruoka on valmistettu pesemättömissä astioissa torakoita ja kärpäsiä kuhisevassa keittiössä jota ei ole siivottu tällä vuosikymmenellä.

Vain hölmö syö niissä räkälöissä, joita sinä nimität ravintoloiksi.

No mm. se Bulevardin torakkasirkushan oli niin kovin kehuttu rafla. 

Tietäisitpä. Minä tiedän.

Ok, nyt ymmärrän. Kun puhut kehutuista ravintoloista, puhut jostain parin kympin sushirafloista.

Vierailija
140/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kaikkien ihmisten syytä muistaa, että kun olet asiakkaana jossain, oli se sitten ravintola, yökerho, taksi, ihan missä vaan, niin sinä et ole mikään kuningas/kuningatar, eikä asiakaspalvelijoiden tehtävä ole nuolla pyllyäsi ja nöyristellä edessäsi tahtomallasi tavalla kuin orja. He ovat ihmisiä aivan samalla lailla kuin sinäkin. Kukaan ei ole koskaan täydellinen, et edes sinä, et vaikka kuinka kovasti haluat niin kuvitella. Palautetta saa antaa, ASIALLISTA sellaista ja OIKEAAN OSOITTESEEN, esim. jos et ollut tyytyväinen ruokaan, niin ei se tarjoilijan vika ole. Tai jos bussi on myöhässä, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se ei ole bussikuskin vika. Ja näin edelleen. Et sinä mikään maailman napa ole. Muistakaa ihmiset se. 

Asuin 10 vuotta Hakaniemessä ja menin bussilla töihin. Eräs tietty kuski oli aina myöhässä, muut kuskit ajoissa.