Voinko kutsua hääjuhlaani vaan isäni enkä äitipuoltani?
Ovat asuneet avoliitossa lähes 10 vuotta, mutta en koe häntä 'äidikseni' tai kovin läheiseksi. Kutsunko vaan isäni?
Kommentit (136)
Ei ole äitipuolikaan jos ei ole ollut kasvattamassa. On vaan seurustelukumppani. Asuitko isäs kanssa tai jos asuit asuitko samankaton alla tuon naisen kanssa. Jos et, ei ole mikään äitipuoli! Hyvänen aika. Ja ei ole pakko kutsua ketään, ketä ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Jos äidilläsi olisi vaikea olla samassa tilaisuudessa isäsi uuden puolison kanssa, niin ehkä sitten. Ja silloinkin kertoisin syyn isälle ja isän uudelle kumppanille. Itse olen samassa asemassa kuin isäsi uusi kumppani ja voisin olla pois hääjuhlasta tämän vuoksi ja antaa sinun juhlia häitäsi yhdessä omien vanhempiesi kanssa.
Tämä on järkevä näkökulma ja apn isän uusi kumppani varmaan ymmärtää asian. Itse ainakin ymmärtäisin.
Oletko kuitenkin ollut tekemisissä heidän kanssaan tämän 10 vuotta? Jos olet, niin aika outoa kutsua vain isäsi.
Jos kutsut vain isäsi, miten pidät jatkossa yhteyttä? Varsinkin jos lapsia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Voit jättää kutsumatta eikä se ole nykyisin edes erityisen kummasteltavaa.
Häihin tai muihinkaan juhliin ei tarvitse kutsua ihmisiä, joita ei juhliinsa halua. Ei joku isän parisuhde ole asia, joka velvoittaa pilaamaan omat häänsä.
Minusta tökeröä, että isä ei voi tulla rakkauden juhlaan oman rakkaansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu kutsua. Tuskin sinäkään olet erityisen läheinen puolisosi jokaisen sukulaisen tai ystävän tai ystäväsi puolison kanssa.
Kuuluuko, jos oma äiti samalla kärsii tilanteesta juhlassa? Miettikää nyt vähän asiayhteyttä!
Olin häissä, siellä oli morsiamen isä puolisonsa kanssa, oli myös biologinen äiti. Ei mitään ongelmaa.
Minäkin olin kerran häissä, joissa oli morsiamen äiti uuden miehensä kanssa ja morsiamen isä kävi tämän uuden miehen päälle. Oikein kunnon perinteiset nyrkkitappeluhäät.
Vierailija kirjoitti:
En kutsuisi, jos en pidä tyypistä. Tuskin isäni jättäisi tulematta hääjuhlaani. Isäni vaimoke saisi pettyä tai olla pettymättä. Ajakoon vaikka nurmikot sen ajan tai tehkööt ompelutöitään 🤣.
Toivottavasti isä jättäisi tulematta.
Et voi, puoliso kutsutaan avecina aina, vaikka toinen olisi tärkeämpi.
Ei tartte. Eihän sen naisenkaan mahdolliset omat lapset välttämättä ole tekemisissä ap:n kanssa. Erilliset suhteet molemmilla omiin lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äidilläsi olisi vaikea olla samassa tilaisuudessa isäsi uuden puolison kanssa, niin ehkä sitten. Ja silloinkin kertoisin syyn isälle ja isän uudelle kumppanille. Itse olen samassa asemassa kuin isäsi uusi kumppani ja voisin olla pois hääjuhlasta tämän vuoksi ja antaa sinun juhlia häitäsi yhdessä omien vanhempiesi kanssa.
Tämä on järkevä näkökulma ja apn isän uusi kumppani varmaan ymmärtää asian. Itse ainakin ymmärtäisin.
Aikuiset yleensä hoitavat nämä tilanteet mallikkaasti. Olen ollut häissä, joissa morsiamen molemmilla vanhemmilla uudet puolisot mukana. Eivät mitään ystäviä olleet pariskuntina, mutta ystävällisesti kohdattiin ja iloittiin hääjuhlasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu kutsua. Tuskin sinäkään olet erityisen läheinen puolisosi jokaisen sukulaisen tai ystävän tai ystäväsi puolison kanssa.
Kuuluuko, jos oma äiti samalla kärsii tilanteesta juhlassa? Miettikää nyt vähän asiayhteyttä!
Olin häissä, siellä oli morsiamen isä puolisonsa kanssa, oli myös biologinen äiti. Ei mitään ongelmaa.
Minäkin olin kerran häissä, joissa oli morsiamen äiti uuden miehensä kanssa ja morsiamen isä kävi tämän uuden miehen päälle. Oikein kunnon perinteiset nyrkkitappeluhäät.
Minä taas kuulin hautajaisista! joissa tilaisuuden päätteeksi joukko miehiä tappeli ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisitkö isäsi tai äitisi kutsumatta, jos heillä olisi avioeron jälkeen vaikeaa olla samassa tilaisuudessa?
Jättäisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet ällöttävä.
Eikö uusperheen onni ja autuus loistakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit toki, sinun hääsihän ne ovat. Toki etiketti on, että vakiintuneet parit kutsutaan yhdessä. Se mitä et voi tehdä on loukkaantua jos/kun isäsi ilmoittaa ettei tule paikalle.
Etiketti ei ehkä ole tärkein ohjenuora lähiperheen kyseessä ollessa. Isä kuuluu häihin, mutta jos isän puoliso on kammennut oman äidin tilalle sukuun, niin siinä voi mennä raja monen mielestä.
Kammennut ilman isän hyväksyntää? Niin joo, palstalta tuttu lapsimies vailla omaa tahtoa. Naiset vaan kampeavat hänen sukuunsa ja varmaan kampittavatkin toisiaan...
Niinpä. Jättäisin kutsumatta molemmat perheenrikkojat ja niin olen tehnytkin.
Rakkauden juhlaan ei kuulu avioliiton rikkojat ja avioeroilijat. Jätä molemmat kutsumatta ettei tuota huonoa onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi kumppani? Siis kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen kutsut vielä uudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisitkö isäsi tai äitisi kutsumatta, jos heillä olisi avioeron jälkeen vaikeaa olla samassa tilaisuudessa?
Jättäisin.
Kumman heistä vai jättäisitkö molemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin.
Kumman heistä vai jättäisitkö molemmat?
Vaikka molemmat. Ei merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Epäkorrektia.
Sivistynyttä. Avioeroilijat antaa huonoa esimerkkiä, eikä kunnioita avioliittoa.
Mun kummilapsen perhejuhlissa oli aina äidin puolelta isä uusine vaimoineen. Äidinäiti ei pystynyt samoihin juhliin tulemaan exän kanssa vaikka erosta oli varmaan 20v.