Ovatko vanhustenne pankkiasiat kunnossa? Jos toinen menehtyy, pääseekö ja osaako jäljelle jäänyt verkkopankkiin?
Tässä hyvä esimerkki tilanteesta, jossa vain menehtynyt oli eläessään hoitanut pariskunnan pankkiasioita: https://www.is.fi/digitoday/art-2000011332923.html
Appiukollani ja anopillani on sama tilanne. Jos appi nyt menehtyisi, olisi anoppi täysin avuton. Hänellä ei ole verkkopankkia ja puolison kuoltua tili menisi kokonaan kiinni. Henkilökohtaista tiliä hänellä ei ole. Elämäntyyli on eläkkeisiin verrattuna liian kallis ja rahat eivät tahdo riittää.
Molemmilla on vakavia terveysongelmia ja elinvuosia ei ole enää paljon. Olen yrittänyt patistella miestäni hoitamaan asioita kuntoon. Mitään muutosta ei ole kuitenkaan tapahtunut.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleminen on Suomessa kallista. Äitini kuoli hiljattain ja hänen viimeisten elinviikkojensa ja kuolemaan liittyneiden asioiden yhteislasku oli 9000€. Hinnassa on mukana sairaalamaksut, hautajaiset, asunnon kulut, perunkirjoitus jne.
Muutaman viikon sairaalamaksut ei ole tonnia enempää ( on maksukatto) ei myös muutaman viikon asuntokulut, perinkirjoitus joitain satasia . Mutta jos hautajaiset on 200 hengen peijaiset ,ni siihen uppoo euroja😂
Omistusasunnon vastikkeet viideltä kuukaudelta (perunkirjoitus valmistui vasta 5kk kuoleman jälkeen) tekivät pelkästään 2500 euroa. Hautajaisiin, vainajan kuljetukseen ja tuhkaukseen meni 2500€. Jne.
Se että sama vainaja on haudattu ja tuhkattu on aika erikoista.
No ei ole, kyllä ne uurnatkin yleensä haudataan.
Ei asuntolainan takia tarvitse mitään yhteistä tiliä perustaa. Meillä oli asunto 50/50 ja kummallakin omat tilit.
Vierailija kirjoitti:
me ollaan 73 ja 78-ikäiset, minä olen hoitanut aina raha-asiat verkkopankissa ja sitä ennen laitoin laskut nippuun jonka mies kävi maksamassa maksupäätteellä, vai mikä sen nimi oli...sen mukaan kumman tilipäivä oli lähempänä.Meillä on molemmilla omat tilit tai-tileinä, eli voi käyttää kumpikin kummankin tiliä. Myöskin toistemme pankkikorttia käytämme ristiin. Puoliso ei ole käyttänyt omaa verkkopankkiaan vaan minä käytän sitä, kaikki laskut menee e-laskuina tasapuolisesti, harvoin mitään satunnaisia laskuja tulee.Kyllä hän sen käytön oppisi, ei siinä suhteessa mitään ongelmaa ole, mutta on vaan tottunut siihen että minä hoidan asiat
Tai - tili ei ole oma tili, vaan on yhteinen. Käyttöoikeus toisen tiliin on eri asia. Toisen pankkikorttia tai verkkopankkitunnuksia ei saa käyttää.
Todella tärkeä ja ajankohtainen aihe pankkiasioiden järjestelyt ikääntyvien sukulaisten kohdalla eivät aina tule mieleen ennen kuin tilanne on jo akuutti. Moni ei huomaa, että vaikka molemmat käyttävät yhteisiä tilejä, ilman virallisia valtuuksia toinen voi jäädä täysin ilman pääsyä verkkoon tai tileihin. Itse olen huomannut, että ihan kuten pankkiasioissa, myös puhelinsoittojen kohdalla ennakoiva tieto on arvokasta esimerkiksi KukaSoittii.fi auttaa meitä ymmärtämään, kuka on yhteydessä ja miksi. Oletko sinä tai läheisesi jo tehneet tarvittavat valtuutukset pankkiasioiden varalta?
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla oli aina omat rahat ja tilit, eli ei ongelmaa siinä vaiheessa kun toinen menehtyi.
Montako vanhempaa sulla on. Kerro niistä joita elossa. Kts. kysymys. Vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleminen on Suomessa kallista. Äitini kuoli hiljattain ja hänen viimeisten elinviikkojensa ja kuolemaan liittyneiden asioiden yhteislasku oli 9000€. Hinnassa on mukana sairaalamaksut, hautajaiset, asunnon kulut, perunkirjoitus jne.
Muutaman viikon sairaalamaksut ei ole tonnia enempää ( on maksukatto) ei myös muutaman viikon asuntokulut, perinkirjoitus joitain satasia . Mutta jos hautajaiset on 200 hengen peijaiset ,ni siihen uppoo euroja😂
Omistusasunnon vastikkeet viideltä kuukaudelta (perunkirjoitus valmistui vasta 5kk kuoleman jälkeen) tekivät pelkästään 2500 euroa. Hautajaisiin, vainajan kuljetukseen ja tuhkaukseen meni 2500€. Jne.
Se että sama vainaja on haudattu ja tuhkattu
Meillä on ollut ihan vaan uurnan LASKU ja sitä ennen vainajan siunaustilaisuus kun oli kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että sama vainaja on haudattu ja tuhkattu
No tietysti jos se uurna laitetaan johonkin vanhaan HAUTAAN niin sitten tietysti hautaus. Meillä uurna laskettiin uurnalehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omat tilit, mutta olisin silti nesteessä. Miehellä hyvät tulot, itsellä pienet. Joutuisin ottamaan lainaa elämisen kuluja varten. Mies ei suostu yhteiseen tiliin.
Jos olette naimisissa, niin saathan sinä leskeneläkkeen. Onko teillä täysin poissulkeva avioehtokin?
Ei saa ellei ole yhteistä lasta.
Kyllä avioparin leski saa leskeneläkkeen. Siinä on muutama ehto joiden täytyy toteutua.
Huh, en uskalla edes ajatella.
Todennäkösesti äitini mies ei osaa maksaa laskuja netissä.
Äitilläkin alkanut takkuamaan lasku hoidot.
Paljolti hoidin isäni asioita aikoinaan. Toivon että siskoni ottaa kopin näistä kahesta.
Äitini on 83 v ja terävä kuin partaveitsi. Ei ongelmia asioiden hoitamisen suhteen. Varmaan kuolee viinimarjapusikkojen juureen kumisaappaat jalassa. Vasta alkoi vuoden verran jo seurustellutkin. Mikä on hienoa.
Mutta. Koska olen asianajaja, niin varmuuden vuoksi hoidettiin edunvalvontavaltuutuspaperi kuntoon. Sitähän ei välttämättä koskaan tarvita, mutta hyvä varmistua tilanteesta. Testamentin (jos on tehnyt) hoitanut varmaan itse. Isän jälkeen tein jo perinnönjaon, joten kyseessä enää äidin tilanne. Hän tekee omalla omaisuudellaan, mitä haluaa. Mitäpä siihen on kenellään sanomista.
N53
En omista yhtään vanhusta. Ei ole koskaan tullut edes mieleen hankkia sellaista. Koiraa harkitsen.
Vierailija kirjoitti:
Aika rumasti sanottu vahustenne, onko se jokin finglish tökeryys.
🤣😂🤣😂Mitä???
Vierailija kirjoitti:
Ennen eroa äitini olisi ollut pulassa jos isä olisi kuollut. Pankkitunnukset oli vain isällä eikä äiti edes osannut käyttää verkkopankkia. Erottuaan hankki oman tilin ja opetteli käyttämään verkkopankkia. Jos isä kuolee, ainoa ongelma on tekemättä jäänyt ositus ja minulle tuleva perintövero, kun ainoa omaisuus on maata ja talo.
Osituksen voi ja kannattaa tehdä vieläkin ennen kuin kumpikaan kuolee. Ja ennen kuin joku tulee väliin ja ottaa välistä tuon omaisuuden.
Itsekin tein vasta 2 vuotta virallisen eron jälkeen, kun saatiin yhteinen omaisuus myytyä.
Se että sama vainaja on haudattu ja tuhkattu on aika erikoista.