Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reagoisit jos joku tuntematon soittaisi ja vaatisi DNA-testiä? (Puolet minusta tv-sarja, sukututkimus)

Vierailija
03.07.2025 |

Otsikossa olevan tv-sarjan aloitusjakson näin sattumalta telkkarista ja katsoin sitten Yle Areenasta loputkin heti kerralla. 

Olen ennenkin katsonut näitä sukututkimus -ohjelmia ja sympatiat ovat kovasti etsijöiden puolella ja toivon aina iloista ja onnellista lopputulosta. 

Kuitenkin nyt tuo ohjelma pani miettimään, kun siinä soitettiin jollekin oletetulle sukulaiselle ja pyydettiin dna-testiä. Sitten ehkä jopa vähän loukkaannuttiin / pahoitettiin mieli / en osaa sanoa mitä, mutta suhtauduttiin kuitenkin negatiivisesti siihen, että puhelun vastaanottaja ei heti ilahtunutkaan ja ilmoittanut innoissaan menevänsä testiin. 

Mietin omalle kohdalleni moista puhelua ja todellakin tarvisin aikaa sulatella ja miettiä. 

Muutenkaan en ole koskaan halunnut tehdä dna -testiä. Minulla on paljon sukulaisia, rakkaita ja läheisiä, osan kanssa paljon tekemisissä, toisten harvemmin. En välttämättä haluaisi uusia sukulaisia, ainakaan kovin läheistä sukua. En todellakaan toivo mitään sisarpuolta elämääni tai yllättävää lasta (noh, itse olen nainen, mutta jos olisin mies, tai jos ajattelisin, että omalle miehelleni tulisi aikuinen yllätyslapsi -se toki olisi hänen asiansa- mutta näin etukäteen ajateltuna en olisi ilahtunut.)

Eli todellakin tarvisin aikaa sulatella ja miettiä mihin kaikkeen dna-testi johtaa ja miten se vaikuttaisi kaikkien elämään ja onko muu suku valmis jne. En osaisi sanoa suoraan puhelimessa mitään. Siksi tuo asenne tuossa ohjelmassa vähän särähti korvaan itselleni. He itsehän ovat prosessoineet asiaa jo pitkään, vastapuolelle asia on ihan uusi.

Ja huomaan oman kaksinaismoraalisen ajattelutapani, sillä vuosi sitten sain kuulla että eräs kaverini uusi puolituttu oli esittäytynyt tämän kaverini serkuksi. Tiesi jopa vanhempansa, mutta tämä kaverini ei tiennyt, että tällainen salattu, pois annettu lapsi olisi ollut olemassa. Ihmettelin, että kaverini oli kuullut asiasta jo pari vuotta aikaisemmin, mutta ei ollut ryhtynyt minkäänlaiseen asian varmistukseen, sukututkimukseen tai dna-testiin. Ei tämä puolituttu ollut sellaista ehdottanutkaan, mutta siinä kohti (kun asia koski muita kuin minua itseäni) se tuntui minusta itsestään selvältä, että tämä väitetty sukulaisuus olisi pitänyt tutkia.

Miten sinä suhtautuisit?

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi. En vaikka pyytäjä maksaisi testin. En halua jakaa dna:tani mihinkään nettiin tai niillä rahastaville yrityksille tai yhtään mihinkään. Tulokset ja tietonihan olisivat siellä ikuisesti ja aina vaan tulisi uusia seuraamuksia. En halua tietää mahdollisista tuntemattomista sukulaisista. Minulla on hyvä elämä näin ja haluan sen pysyvän samanalaisena.

Vierailija
62/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsuudenkoti ja kesämökki on jäämässä perinnöksi aikuiselle lapselle, niin voiko siihen yhtäkkiä tullakin joku tuntematon lehtolapsi väliin vaatimaan niitä itselleen?

ap

Ajatteletko, ettei lehtolapsella olisi oikeutta perintöön? Ihan ilman vaatimista. Onhan hänellä, ehkä jopa suurempi oikeus.

Ystäväni oli se lehtolapsi ja tässä tapauksessa hylkääjä oli äiti. Jätti lapsen isälleen jo vauvana, eikä koskaan enää sen jälkeen halunnut lastaan tavata. Myöhemmin äiti meni naimisiin ja sai monta lasta. Yksikään lapsista ei tiennyt tämän yhden olemassaolosta, selvisi vasta perunkirjoituksissa. Osa sisaruksista toivotti hänet perheeseen tervetulleeksi, osa ei halunnut olla missään tekemisissä.

Ja kyllä, ystäväni todellakin halusi osansa perinnöstä. Oli koko ikänsä kärsinyt äidittömyydestä, siitä että äiti hylkäsi eikä koskaan suostunut häntä tapaamaan. Ystäväni hyvin pienituloinen ja vielä sairastunut vakavasti, ja perinnöllä sai velat maksettua ja vielä hankittua pienen mökin. Koki että vihdoin sai äidiltä edes jotain hyvää. Ja toisaalta, äiti ei ollut jättänyt häntä vain lakiosalle vaan hän sai saman verran kuin muut. Ja mielestäni jopa enemmän oikeutetusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsuudenkoti ja kesämökki on jäämässä perinnöksi aikuiselle lapselle, niin voiko siihen yhtäkkiä tullakin joku tuntematon lehtolapsi väliin vaatimaan niitä itselleen?

ap

Ajatteletko, ettei lehtolapsella olisi oikeutta perintöön? Ihan ilman vaatimista. Onhan hänellä, ehkä jopa suurempi oikeus.

Ystäväni oli se lehtolapsi ja tässä tapauksessa hylkääjä oli äiti. Jätti lapsen isälleen jo vauvana, eikä koskaan enää sen jälkeen halunnut lastaan tavata. Myöhemmin äiti meni naimisiin ja sai monta lasta. Yksikään lapsista ei tiennyt tämän yhden olemassaolosta, selvisi vasta perunkirjoituksissa. Osa sisaruksista toivotti hänet perheeseen tervetulleeksi, osa ei halunnut olla missään tekemisissä.

Ja kyllä, ystäväni todellakin halusi osansa perinnöstä. Oli koko ikänsä kärsinyt äidittömyydestä, siitä että äiti hylkäsi eikä kosk

Ja tuolla "jopa suurempi oikeus" tarkoitan siis moraalista oikeutta, koska on jäänyt ilman vanhempansa hoivaa, rakkautta ja apua koko elämänsä. Oikeastihan oikeus perintöön ei sen suurempi ole. Sama

Vierailija
64/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologinen isä tuomittiin perhesurmasta joten ihmettelisin, miksi joku haluaisi selvittää onko hänen biologinen lapsensa. En suostuisi dna-testiin, koska en halua enää ajatella koko asiaa.

Vierailija
65/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta suostuisin. En tosin missään tv ohjelmassa. Kyllä lapsella on oikeus tietää biologisista vanhemmistaan. Ihan jo perinnöllisten sairauksienkin takia.

Vierailija
66/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja kyllä, ystäväni todellakin halusi osansa perinnöstä. Oli koko ikänsä kärsinyt äidittömyydestä, siitä että äiti hylkäsi eikä kosk

Eihän tuossa ole kyse lehtolapsesta, kun kyseessä on äiti joka on automaattisesti merkitty juridiseksi vanhemmaksi jo lapsen syntyessä. On siis aina ollut kirjoissa ja kansissa tietona kuka on tämä äiti.

Vierailija
67/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai itse saan päättää, mihin käytän rahani? Aika kohteliaasti saisi pyytää, jos minut haluaisi dna-testiin. 

Mitä selität rahasta ?

Vierailija
68/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta suostuisin. En tosin missään tv ohjelmassa. Kyllä lapsella on oikeus tietää biologisista vanhemmistaan. Ihan jo perinnöllisten sairauksienkin takia.

Mitä tietoa niistä perinnöllisistä sairauksista se testin haluaja saisi, jos biologinen isä olisi kuollut täysin terveenä alle 40-vuotiaana jo 90-luvulla, kun potilastietojakaan ei tietenkään enää olisi olemassa?

Vierailija
69/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa minulle on soitettu ja kysytty. Sanoin että nyt taisi tulla väärä numero ja lopetin puhelun. Ei ole yrittänyt tavoittaa uudestaan.

Vierailija
70/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reagoisin sulkemalla puhelun. En haluaisi osallistua tuollaiseen enkä varsinkaan tehdä dna-testiä.

Soittelu kameroiden edessä pakottaa puhelun vastaanottajan osallistumaan ohjelmaan ilman suostumusta.

Vierailija
71/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tietoa niistä perinnöllisistä sairauksista se testin haluaja saisi, jos biologinen isä olisi kuollut täysin terveenä alle 40-vuotiaana jo 90-luvulla, kun potilastietojakaan ei tietenkään enää olisi olemassa?

Esimerkiksi sen että perinnöllisiä sairauksia ei ole. 

On myös sukuja joissa on paljon esim sydän ja verisuonisairauksia, syöpää ym.  Tällaisissa tapauksissa ihminen ehkä haluaa kiinnittää huomiota elintapoihinsa, käydä seulonnoissa jne.

Vierailija
72/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulisi minulta kysymään äidin- ja isänpuolisten sukulaisten sairauksista, niin en osaisi sanoa. Mistä minä tiedän mitä perinnöllisiä sairauksia meidän suvuissa on? Syöpiä on, mutta nehän on niin yleisiä muutenkin, joten sillä ei ole merkitystä, jos isän veli kuoli eturauhassyöpään ja äidin sisko rintasyöpään.

Vierailija
73/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja kyllä, ystäväni todellakin halusi osansa perinnöstä. Oli koko ikänsä kärsinyt äidit

Eihän tuossa ole kyse lehtolapsesta, kun kyseessä on äiti joka on automaattisesti merkitty juridiseksi vanhemmaksi jo lapsen syntyessä. On siis aina ollut kirjoissa ja kansissa tietona kuka on tämä äiti.

Pointti nyt kuitenkin on sama. Että yhtäkkiä tupsahtaa jostain uusi sisarus, joka voi haluta osansa perinnöstä. Sitähän ap:n kysymys koski.

Vierailija
74/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sen että perinnöllisiä sairauksia ei ole. 

On myös sukuja joissa on paljon esim sydän ja verisuonisairauksia, syöpää ym.  Tällaisissa tapauksissa ihminen ehkä haluaa kiinnittää huomiota elintapoihinsa, käydä seulonnoissa jne.

Se että perinnöllisistä sairauksista ei ole tietoa ei tarkoita ettei niitä olisi. Nuorena varsinkaan tapaturmaisesti kuolleista on muutenkaan aika mahdotonta sanoa oliko heillä perinnöllisiä sairauksia vai ei. Joten tämän suhteen ei se testaaja kyllä saisi mitään lisätietoa.

Vierailija
75/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tulisi minulta kysymään äidin- ja isänpuolisten sukulaisten sairauksista, niin en osaisi sanoa. Mistä minä tiedän mitä perinnöllisiä sairauksia meidän suvuissa on? Syöpiä on, mutta nehän on niin yleisiä muutenkin, joten sillä ei ole merkitystä, jos isän veli kuoli eturauhassyöpään ja äidin sisko rintasyöpään.

Minä taas voisin kertoa sen että veljeni sairasti sepelvaltimotautia ja kuoli sydämen pysähdykseen sekä sen että sisareni kuoli rintasyöpään ja että minulla on juuri todettu eturauhassyöpä. 

Vierailija
76/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas voisin kertoa sen että veljeni sairasti sepelvaltimotautia ja kuoli sydämen pysähdykseen sekä sen että sisareni kuoli rintasyöpään ja että minulla on juuri todettu eturauhassyöpä. 

Nuo ei varsinaisesti ole mitenkään erityisen perinnöllisiä juttuja.

Vierailija
77/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudessa nähtäisiin ja saisi tämä väittäjä maksaa minunkin oikeuskulut ja testit pussistaan.

T: Tuntematon 

Vierailija
78/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeudessa nähtäisiin ja saisi tämä väittäjä maksaa minunkin oikeuskulut ja testit pussistaan.

T: Tuntematon 

Miksi oikeudessa? Ei ketään viedä oikeuteen siitä jos ei halua tehdä dna-testiä. Ellei ole itse epäiltynä jonkun isäksi.

Vierailija
79/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi dna:ni millekään yksityiselle voittoa tavoittelevalle yritykselle. Toisekseen ihmiset voivat väittää sinua heidän sukulaisekseen mitä tyhmimmästä syystä. Lapsuudessa minun luokalle tuli saman sukunimen omaava poika. Hän ilmoitti suureen ääneen meidän olevan serkkuja. Ei me olla serkkuja, minulla on yli 30 serkkua, joita kaikkia en enää edes tuntisi. Mutta tuo poika ei ollut minun serkkuni pelkän sukunimen perusteella. 

Vierailija
80/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tällaista tilannetta ei koskaan tule eteeni.