Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmia parisuhteessa

Vierailija
12.09.2024 |

Olen harkinnut eroa nyt pidemmän aikaa, mutta en enää tiedä itsekään mitä tunnen. Suhdettamme on viime vuosina koetellut monet vastoinkäymiset, taloudelliset huolet sekä sairastumiset ja läheisten kuolemat. Tilanne on kiristänyt välejämme ja puolisoni päihteiden käyttö on lisääntynyt huomattavasti. Selvinpäin kumppanini kohtelee minua todella hyvin, mutta päihteet alkanut tulla kuvioihin joka vkl sekä lomat ja muukin vapaa aika :( Puolisoni ei itse näe mitään ongelmaa ja hermostuu, jos otan asian puheeksi. En itse käytä alkoholia usein enkä ole ollut koskaan parisuhteessa missä alkoholilla näin suuri rooli. Olen alkanut kärsiä selittämättömästä ahdistuksesta ja mietin voiko tämä johtua puolison juopottelusta? Hän ei käyttäydy humalassa asiattomasti, mutta voiko pelkkä päihtyneen ihmisen seura aiheuttaa tätä ahdistusta? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus syntyy siitä että sinä tiedät eron olevan ainoa ratkaisu mutta läheisriippuvaisena et pysty sitä tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät mitä pitää tehdä. Kyse on enää siitä kuinka pahasti annat rikkoa itsesi, ennen kuin osaat päästää irti.

Vierailija
4/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toisinaan pohtinut tuota läheisriippuvuutta, mutta minulle ei olisi ongelma olla yksin. Mietin kuitenkin kadunko eroa, että onko ongelma oikeasti niin iso ahdistukseni johtuu siitä.

Vierailija
5/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko puolisosi käyttää päihteitä? Kerroit, että hän käyttää alkoholia vkl ja loma-aikoina. Mitä se tarkoittaa? Juoko hän jatkuvasti, onko hän humalassa joka vkl? Vai ottaako esim. 1-2 saunakaljaa?

Vierailija
6/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toisinaan pohtinut tuota läheisriippuvuutta, mutta minulle ei olisi ongelma olla yksin. Mietin kuitenkin kadunko eroa, että onko ongelma oikeasti niin iso ahdistukseni johtuu siitä.

Ei läheisriippuvaisuudessa ole kyse siitä, että yksinolo olisi ongelma, vaan siitä että alkaa elämään elämäänsä toisen kautta. Ongelma on iso ja kasvaa vain koko ajan. Läheisriippuvainen vain pyrkii vain uskottelemaan itselleen, että oma pahaolo ei oikeastaan johdu toisesta, kun eihänn asia nyt niin iso ole.

Vierailija
7/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko puolisosi käyttää päihteitä? Kerroit, että hän käyttää alkoholia vkl ja loma-aikoina. Mitä se tarkoittaa? Juoko hän jatkuvasti, onko hän humalassa joka vkl? Vai ottaako esim. 1-2 saunakaljaa?

Lähes kaikki vapaa-aika ja juominen on aina humalahakuista. Aiemmat kumppanini ovat olleet päihteettömiä, mutta kohdellut minua huonosti ja tämän miehen kohdalla taas päinvastoin niin mietin onko tämä syy lähteä.. 

Vierailija
8/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Jos toinen käyttää ja toinen ei, se käy rankaksi. Ja jos muutos ei lähde siitä ihmisestä itsestään, et voi oikein mitään. Vetää sinutkin mukanaan syviin vesiin. 

Se on hankalaa, kun on tunteet pelissä. Ja jos toinen ei kuuntele, ei halua keskustella. Ei kai tuossa voi muuta kuin sanottaa sille ihmisille, että minusta tuntuu tälle. Suostuuko lähtemään yhdessä jonnekin pariterapeutille? Loppupeleissä sinun on kuitenkin ajateltava itseäsi ja omaa hyvinvointiasi.

Minulla on lähipiirissä ihminen (oma vanhempi), jolla välillä (ja välillä aika usein)karkaa alkon käyttö käsistä. Itse ei näe mitään ongelmaa. En voi vierailla lasten kanssa, kun ei koskaan tiedä, mitä on vastassa. Olen sanonut mielipiteeni ja kantani. Ja sitten on vaan pitänyt ottaa henkisesti välimatkaa koko ihmiseen. Vie omat voimat ja energiat, jos pitää lasten lisäksi paapoa yhtä aikuista. 

Vierailija
9/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että alan säätelemään omia menojani sen mukaan ettei puolisoni joisi. Jos lähden vkl käymään kahvilla kaverin kanssa niin ajattelen, jos jään puolisoni kanssa niin hän ei välttämättä juo, mutta heti jos hän jää yksin niin hänellä ei ole muuta. Hän on myös syyllistänyt minua juomisestaan, sanonut ettei tarvitsisi juoda mikäli rakastaisin häntä enemmän..

Vierailija
10/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki vapaa-aika ja juominen on aina humalahakuista. Aiemmat kumppanini ovat olleet päihteettömiä, mutta kohdellut minua huonosti ja tämän miehen kohdalla taas päinvastoin niin mietin onko tämä syy lähteä.. 

On. Jos aiemma kumppanit ovat kohdelleet sinua huonosti, se ei ole mikään syy antaa tämän uudenkin kohdella sinua huonosti. Päihdeongelmainen ei koskaan kohtele läheisiään hyvin, vaan sairastuttaa myös heidät. 

Vierailija
11/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis, että aiemmat ovat kohdelleet huonosti, nykyinen kohtelee muuten hyvin, mutta tuo päihteidenkäyttö.. 

Vierailija
12/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että alan säätelemään omia menojani sen mukaan ettei puolisoni joisi. Jos lähden vkl käymään kahvilla kaverin kanssa niin ajattelen, jos jään puolisoni kanssa niin hän ei välttämättä juo, mutta heti jos hän jää yksin niin hänellä ei ole muuta. Hän on myös syyllistänyt minua juomisestaan, sanonut ettei tarvitsisi juoda mikäli rakastaisin häntä enemmän..

No niin, Red flag! Jos toinen alkaa syyllistää sinua omista ongelmistaan, niin kyllä se jo kertoo, että lusikat on aika laittaa jakoon. Ei pidemmän päälle tuollaisen stressin kanssa jaksa elää. Sairastut itsekin. 

Vierailija
13/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääni on mennyt aivan pyörryksiin tässä suhteessa kun tuntuu etten enää tunne itseäni enkä tiedä mitä itse haluan. Minulle on tullut myös outo olo kun puolisoni riidan yhteydessä sanoi, että kiva kun sai olla tukenani vaikeina hetkinä. Eikö ole normaalia, että puolison tukena ollaan, jos hänen elämässä tapahtuu jotain järkyttävää? Tuntuu, että sanoi tuon ajatuksella syyllistää siitäkin.. Vaikea selittää, mutta jatkuvasti olo olisin hänelle jotakin velkaa. Hän ikäänkuin käyttäytyy hyvin minua kohtaan, mutta tulee olo olisin jatkuvassa kiitollisuuden velassa.

Vierailija
14/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, Red flag! Jos toinen alkaa syyllistää sinua omista ongelmistaan, niin kyllä se jo kertoo, että lusikat on aika laittaa jakoon. Ei pidemmän päälle tuollaisen stressin kanssa jaksa elää. Sairastut itsekin. 

Tämä särähti kyllä korvaani pahasti silloin kun sanoi näin. Olen alkanut viime aikoina kärsiä useista fyysisistä oireista ja miettinyt voivatko johtua suhteestani. 

Vierailija
15/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että alan säätelemään omia menojani sen mukaan ettei puolisoni joisi. Jos lähden vkl käymään kahvilla kaverin kanssa niin ajattelen, jos jään puolisoni kanssa niin hän ei välttämättä juo, mutta heti jos hän jää yksin niin hänellä ei ole muuta. Hän on jmyös syyllistänyt minua juomisestaan, sanonut ettei tarvitsisi juoda mikäli rakastaisin häntä enemmän..

Lähde. 

Vierailija
17/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääni on mennyt aivan pyörryksiin tässä suhteessa kun tuntuu etten enää tunne itseäni enkä tiedä mitä itse haluan. Minulle on tullut myös outo olo kun puolisoni riidan yhteydessä sanoi, että kiva kun sai olla tukenani vaikeina hetkinä. Eikö ole normaalia, että puolison tukena ollaan, jos hänen elämässä tapahtuu jotain järkyttävää? Tuntuu, että sanoi tuon ajatuksella syyllistää siitäkin.. Vaikea selittää, mutta jatkuvasti olo olisin hänelle jotakin velkaa. Hän ikäänkuin käyttäytyy hyvin minua kohtaan, mutta tulee olo olisin jatkuvassa kiitollisuuden velassa.

Jos sinulle tulee suhteessa tuollainen olo, mistä syystä tahansa, se on merkki, että suhteesta tulee poistua.

Vierailija
18/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulle tulee suhteessa tuollainen olo, mistä syystä tahansa, se on merkki, että suhteesta tulee poistua.

Ai olo etten tiedä mitä haluan? Mietin onko itselläni joku kriisi menossa vai johtuuko tämä todella suhteestani.

Vierailija
19/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/21 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai olo etten tiedä mitä haluan? Mietin onko itselläni joku kriisi menossa vai johtuuko tämä todella suhteestani.

&

Olo, että olet jotain velkaa!

Sekavat olot ja kohtuuttomat itsesyytökset ovat normaaleja henksesti väkivaltaisissa suhteissa.

Jätin tissuttelijan, enkä ole katunut. 20 v myöhemmin hänellä jatkuu sama meno ja oma elämä valovuoden päässä hänen tyylistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan