Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9012)
Tuo HBL:n kriitikko olisi halunnut enemmän sketsejä ja tuoreita uusia välispiikkejä.
Olen eri mieltä. Jotenkin häneltä nyt unohtuu se, minkälaiselle yleisölle konsertti oli suunnattu ja keitä katsomossa istui. Sketsejä, joo... Itse en kaivannut sketsejä ollenkaan, nähtävää ja koettavaa riitti yllin kyllin. Sitäpaitsi, sketsit ovat omimmillaan vöyriksi tai ruotsiksi esitettynä, koska siinä KAJ'n kyvyt, verbaliikka ja sanaleikit pääsevät oikeuksiinsa. Varmaan puolet yleisöstä ei olisi ymmärtänyt sketseistä juuri mitään. Englanniksi tekstittäminen ei välttämättä ole sama asia, tekstistä väkisin katoaa jotain, ei tavoita alkuperäiskielen ilmaisua. Olisiko tekstitys edes näkynyt johonkin kauimmaisiin kolkkiin? Entä sketsien kirjoittaminen ja esittäminen suoraan englanniksi? Sanoisin, että eipä ole helppoa olla oikeasti ja osuvan oivaltavasti hauska vieraalla kielellä.
Entä välispiikit? En ole KAJ-konserteissa käynyt. Parilla kesäkeikalla kyllä. Minun korviini nuo spiikit eivät kuulostaneet miltään vanhan kertaukselta. Näsan domna ja Firmans man spiikit olen kuullut, aina hieman eri sanoin, mutta olihan siellä kirjoitettu vaikka mitä uutta lisäksi.
No, kriitikon mielipide on hänen omansa. Jos hän itse nyt ei saanut konsertista kaikkea sitä mitä odotti, niin se on hänen ongelmansa. KAJ kuitenkin tekee konserttinsa omalle yleisölleen (eikä kriitikoille), ja ylistävistä kommenteista päätellen yleisö on kyllä tykännyt!
Oli hieno kontrasti, kun Näsan domnan jälkeen seuraava kappale oli Born to börn. Oopperasta Vörjeansiin, ääripäästä toiseen.
Jos kritiikki eilistä keikkaa kohtaan tällä palstalla sallitaan, niin bassot oli istumakatsomon alariveiltä kuunneltuna aivan liian kovalla. Aika monella eri hallikeikalla vuosikymmenten aikana käyneenä täytyy sanoa, ettei äänitekniikka ollut nyt tilanteen tasalla. Show sinänsä oli hauska.
Vierailija kirjoitti:
Jos kritiikki eilistä keikkaa kohtaan tällä palstalla sallitaan, niin bassot oli istumakatsomon alariveiltä kuunneltuna aivan liian kovalla. Aika monella eri hallikeikalla vuosikymmenten aikana käyneenä täytyy sanoa, ettei äänitekniikka ollut nyt tilanteen tasalla. Show sinänsä oli hauska.
Ylhäällä myös.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin alussa itsekin koin näin, vähän niinkuin ois ottanut sydämen päälle toi, korvien suojauksesta huolimatta.
Ainakaan permannolla ei vilu vaivannut. Päinvastoin. Varsinkin siinä Vörjeans-osuuden keskimmäisen kappaleen aikana tuli suorastaan lämmin. En yleensä perusta pahoista pojista, mutta rauhalliseksi, sivistyneeksi ja analyyttiseksi tunnettu mies esittämässä sellaista on roolileikki makuuni. Jos (kun) ymmärrätte, mitä tarkoitan...
Vierailija kirjoitti:
Heiltä ei ole vielä tullut somejulkaisua. Olisi kiva kuulla heidän fiiliksiän keikan jälkeen.
Antakaa nyt vähän armoa. Heiltä on tullut viime päivinä useita postauksia. Ehkä he ovat nukkuneet tänään pitkään ja viettäneet päivää perheenjäsentensä kanssa. Eilinen keikka oli mieletön rypistys ihan pelkästään fyysisesti. Harva venyy sellaisiin liikunnallisiin suorituksiin puku päällä.
Vierailija kirjoitti:
Istuin katsomossa A3 neljännellä rivillä. Bassot jytisivät ihan sopivan kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Istuin kans suht alhaalla ja olihan noi aika kovalla. En tuntenut sitä kuitenkaan häiritseväksi kuin oikeastaan yhdessä biisissä, en muista mikä biisi.
Olen ollut joissakin konserttisali-konserteissa mm. Finlandia-talossa ja jopa musiikkitalossa, missä musiikki on tuutattu niin hirveällä volyymilla, että korviin ihan sattui. Ikäänkuin fiilis olisi muka sitä parempi mitä kovempaa musiikki huutaa. Se on tosi ärsyttävää. Eilen onneksi ihan tällaista tuntua ollut, ainakaan mulla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan permannolla ei vilu vaivannut. Päinvastoin. Varsinkin siinä Vörjeans-osuuden keskimmäisen kappaleen aikana tuli suorastaan lämmin. En yleensä perusta pahoista pojista, mutta rauhalliseksi, sivistyneeksi ja analyyttiseksi tunnettu mies esittämässä sellaista on roolileikki makuuni. Jos (kun) ymmärrätte, mitä tarkoitan...
Mä ymmärrän erittäin hyvin, mitä tarkoitat. Mulle koko illan kohokohta. Mietiskelin siinä otsaa pyyhkiessäni, että perkele, e va på värman jär.
Huomasitko, että b ja k vietti aikaa yhdessä? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heiltä ei ole vielä tullut somejulkaisua. Olisi kiva kuulla heidän fiiliksiän keikan jälkeen.
Antakaa nyt vähän armoa. Heiltä on tullut viime päivinä useita postauksia. Ehkä he ovat nukkuneet tänään pitkään ja viettäneet päivää perheenjäsentensä kanssa. Eilinen keikka oli mieletön rypistys ihan pelkästään fyysisesti. Harva venyy sellaisiin liikunnallisiin suorituksiin puku päällä.
Tässäpä ne kuulumiset varmasti olivat. On pitkä rutistus takana. Ei vain keikka, vaan kaikki sen valmistelut, biisijulkistus, markkinointia, Axelin kirjan suomennoksen julkaisu ja ties mitä. Ja tämä kaikki hullun Euroviisukevään ja vielä hullumman keikkakesän jälkeen.
Eli fiilikset ovat varmasti kuin olisi vetänyt putkeen viisi maratonia, kiivennyt vuorelle, hypännyt seitsemäntoisya benjihyppyä ja lukenut samalla Vöyrin puhelinluettelon takaperin.
Haluavat varmasti vain levätä, ei puhua kenellekään paitsi ehkä lähimmilleen, ei tehdä yhtään julkaisua minnekään, eikä tietää mitään ulkomaailmasta.
Ja jos haluamme samaa lisää, tekisi hyvää, jos kytkeytyivät irti kaikesta vaikka kolmeksi kuukaudeksi. Koska luovuus vaatii palautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, kuultiin Dehär e min by! Olin varovaisesti toivonut jotain Botnia Paradisesta, ja lähinnä toiveissa oli Västerut. Mutta pidin lähes varmana, että eivät esitä mitään Gambämarkista, koska se on ollut KAJ10 konsertissa jo kerran mukana. Ja nyt sitten tämä iki-ihana kappale!! Se korvasi kyllä mulle Västerutin ihan täysin. Rakastan molempia kappaleita, mutta Dehär e min by on kyllä se kaikista paras 💚
Olin tästä myös erittäin onnellinen, oli aivan upea ja Jakob lauloi niin hienosti. Bachelors of The Sea oli myös niin ihanaa kuulla, se on niin tarttuva ja siinä on hieno koreografia.
Kaiken kaikkiaan rytmitys toimi musta hyvin, oli selvästi jaettu vähän osioihin missä oli samantyyppisiä kappaleita ja sitten aina välillä tunnelma vaihtui täysin. Ja mikä energia pojilla oli koko ajan lavalla. Ovat kyllä varmasti tällä hetkellä parhaasta päästä Suomen liv
Mieheni sanoi ihan samaa. Että hienosti oli harkittu biisijärjestys jännitteineen, ja murahti hyväksyvästi ajatukselle, että parhaimmistoon livebändinä menee. Itselläni kiinnitti huomiota, miten sekalainen oli yleisö. Mahdoton hahmottaa olemuksen perusteella, minkä sortin sirkukseen olivat jonottamassa. Ja kun tosiaan kaikenikäistä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli todella mukavaa että Vörjeans tuli koko kokoonpanolla paikalle ja saimme nauttia livemusiikista sen ajan.
Pakko sanoa, että minulle oli kuitenkin pieni pettymys kun Tommy ei ollut oma yrmeä itsensä. Roolin komiikka on vaan iso osa nautintoa. En tiedä oliko siinä ajateltu että helpompi uusille kuulijoille vai eikö Jakob tosiaan malttanut olla roolissa. Vai johtuiko hänen hilpeytensä nyt sitten siitä, että tuli ulos kaapista? En ihan täysin ymmärtänyt mitä hän sanoi, mutta niin se rakkaudentunnustus on somessa tulkittu.
Samaa ajattelin Tommysta. Toivottavasti fanit tajuavat, että se oli Tommy, jonka sen sanoi eikä Jakob. Minäkin kyllä kaipasin sitä yrmeyttä, mutta ehkå se valtava energia mikä yleisössä oli, ei antanut pysyä vihaisena. Tai ehkö Tommysta vain oli mageeta olla ihan pääkaupungissa asti.
Tommy aikuistuu? Ei nämä ole mitään akuankkahahmoja vaan ihmisiä. Asiat vaikuttavat samaan aikaan täysin kuvitteellisilta ja absurdeilta kun niissä on myös hyvinkin realistisia sävyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä ne kuulumiset varmasti olivat. On pitkä rutistus takana. Ei vain keikka, vaan kaikki sen valmistelut, biisijulkistus, markkinointia, Axelin kirjan suomennoksen julkaisu ja ties mitä. Ja tämä kaikki hullun Euroviisukevään ja vielä hullumman keikkakesän jälkeen.
Eli fiilikset ovat varmasti kuin olisi vetänyt putkeen viisi maratonia, kiivennyt vuorelle, hypännyt seitsemäntoisya benjihyppyä
Kyllä heiltä varmaan joku julkaisu kohta tulee. Ja onhan heillä vielä ainakin se ilmaiskeikka tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli fiilikset ovat varmasti kuin olisi vetänyt putkeen viisi maratonia, kiivennyt vuorelle, hypännyt seitsemäntoisya benjihyppyä
Toivottavasti Kevin ei ole oikeasti kirjautunut tiktokkiin (onko?). Minusta on hienoa että joku pysyttelee nykypäivänä näiden somejuttujen ulkopuolella, vaikka he nyt bändinä eri kanavissa ovatkin mukana.
"Itselläni kiinnitti huomiota, miten sekalainen oli yleisö. Mahdoton hahmottaa olemuksen perusteella, minkä sortin sirkukseen olivat jonottamassa. Ja kun tosiaan kaikenikäistä porukkaa."
Samaan kiinnitin huomiota ennen keikan alkua. Paikalle valui porukkaa melkein vauvasta vaariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli fiilikset ovat varmasti kuin olisi vetänyt putkeen viisi maratonia, kiivenny
Varmasti tulee ja keikkakin tosiaan tulossa. Silti olen sitä mieltä, että vähän pidemmäksi aikaa irtikytkeytyminen kaikesta hässäkässä voisi tulla tarpeeseen. Toivottavasti siis jaksavat, mutta kyllä tuollainen pyöritys ottaa kenelle tahansa voimille, eikä siitä kuormituksesta täysin palaudu takaisin muutamassa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jotkut tiktokissa luulivat Jakobin tunnustaneen hänellä olevan Dysleksia, ja jotkut jopa ihmettelivät, tunnustiko Jakob olevansa osa LGBTQ-yhteisöä."
Tässä kohdin konsertissa mielessä käväisi Salkkari-tyyppisten sarjojen näyttelijät, joille marketin kassajonossa kuulemma voidaan tulla kovin tosissaan jäpättämään roolihahmojensa sekoiluista ja antamaan neuvoja...
Tommylle 'Klein' selkokielellä joulupukin konttiin!
Ja moni, ainakaan pinnallisemmin bändiin tutustunut, ei varmasti tule ajatelleeksi, että myös ne Bara Bada Bastua puvut päällä veisaavat hymypojat ovat myös rooli. Aivan kuten Tommy, Freppa ja Määninkin.
BBB:n pojat ovat varmaan lähempänä heitä omaa itseään kuin Vörjeansin raggarit. Mutta rooli silti sekin.
Siksi jotkut uudet fanit ovatkin tänä vuonna järkyttyneet, kun eivät olekaan aina siinä saunan puhtaassa roolissa, vaan saattavat olla vaikka kaupallisessa mainoksessa. (Hui sentään, kuinka paheellista.)
Tässä taitaa olla sukupolvieroja? Mä kuuluin antikapitalistiseen punknuorisoon, ja nikottelen joka kerta, kun arvostamassani vakavahenkisessä juutuuppikeskustelussa äkkiä aletaankin mainostamaan jotain jonninjoutavaa saman tyypin suulla. Nuorena aikuisena ymmärsin, että seuraavat ikäluokat eivät jakaneet tällaista tosikkomaailmankuvaa ollenkaan.
Ihmisillä on tapana olettaa samaistumiskohteensa olevan huomattavan paljon itsen kaltainen. Totta kai, miten se muuten onnistuisikaan. Useimmat meistä taitaisivat kokea tosi epämukavaksi olonsa tuossa, mutta Jakob taitaa kokea nuokin pätkät näyttelemiseksi ja jonkinlaiseksi kokeelliseksi teatteriksi. Auttaa varmaan myös ramppikuumeeseen. Hänhän oli jossain lavalleryntäyspätkässä kuin terrieri, valmiina ryntäämään ja flirttasi kameralle mennessään. Mä luulen, että aika moni meistä yhä edelleen menee halpaan ja näkee ihanan pikkupojan, johon erinomaisen pätevä ammattimies pukeutuu lopulta aika rutinoidusti.
Siis jankkaan muistuttaakseni, että ei siellä oopperaa pikkupoika laula. Mä olen kerran aiemmin kuullut Näsan domnan livenä Logomossa, joka oli mielestäni erinomaisen hyvä esitys. Eilen tuntui, että Jakob ehkä jopa lauloi hiukan ylirennostikin alkuosan, korostaen ääntämisen selvyyttä. Mutta sitten se loppu korostui oikein hurjasti. Ajattelin, että volyymi kasvaa vieläkin vaikka nuottia on mennyt jo useampi tahti. Tuntui, että se oli erikoislahja, taisi vetää sen enemmän rajoille kuin yleensä? Toivottavasti siitä on kunnon tallenne olemassa, mulla loppui vastaanottokyky kesken. Ja se kuukin vielä. Liikaa aistiärsykkeitä, vastaanotin tilttasi. Ja jotain vettäkin alkoi vuotaa naamalle.