Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti eläkettä on kertynyt 53-vuotiaille ja vanhemmille 1,7 % vuosipalkasta, mutta ensi vuonna vain 1,5 %. Hallitus muutti prosenttia.
Ja tähän asti on 53-62-vuotiaalta peritty paljon korkeampaa eläkemaksua josta takaisin on saanut 0,2 prosenttia.Onneksi poistuu tämä epäoikeudenmukainen ylimääräinen maksu.Hyvä päätös.
Sulla on varmaan lähteitä heuttää väitteeseen?
Varmaan osaat itsekin Googlettaa tai käyttää jotain tekoälypalvelua?
"Ovatko vauvalaiset oikeasti noin yksinkertaisia??!!"
Kyllä, täällä ei ole ns. penaalin terävimmät kynät. Paitsi minä käyn silloin tällöin katsomassa tätä typeryyttä, saa aikaan jonkinlaisen ylivoimaisuuden tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia pitäisi sijoittaa heti kun palkkatuloja on, ettei tarvitse vanhana kituuttaa. Ei pelkällä eläkkeellä enää nykyään pärjää, ellei ole tehnyt pitkää uraa hyvätuloisessa työssä.
Tämä, sitä "eläkettä" voi hankkia myös itse. Jotain voi myös tajuta tehdä itse ilman että valtio pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti eläkettä on kertynyt 53-vuotiaille ja vanhemmille 1,7 % vuosipalkasta, mutta ensi vuonna vain 1,5 %. Hallitus muutti prosenttia.
Toisaalta eipä tarvitse maksaa korotettua eläkemaksuakaan. Mikä on hyvä asia. Itse olen sijoittanut työurani aikana ehkä reilu 10% joka palkasta. Tällä hetkellä 48vuotiaana sijoituksien arvo 570k. Jos olisin saanut sijoittaa eläkemaksut (nykyään 24% palkasta) olisin jo aikaa sitten ollut miljonääri. Eläkemaksut ovat huonoin sijoitus ikinä. Tuottoja ei tule, tai siis tulee mutta vanhempi ikäluokka syö ne. Lisäksi Jos kuolen ennen eläkeikää tai pian eläkkeen alkamisen jälkeen eivät omaiset saa mitään. Noh ehkä jos elän 120v+ voi se olla hyvä sijoitus 😄
No niin, ei olisi kannattanut lorvia kotona lapsia hoitamassa vaan käyttää sekin aika työntekoon ja itsestä huolehtimiseen, jos kerran silloin oli työpaikka olemassa. Luuletko tosiaan, että lapsesi maksavat sinulle kotihoidon takia eläkkeenlisäystä 15 vuoden päästä? Kyllä naiset on tyhmiä, luulevat tekevänsä jotenkin hyvän teon maailmalle jättäytyessään vuosiksi kotiin, vaikka vain omaa oksaansa siinä sahaavat.
Nyt on vielä sinulla aikaa ostaa itsellesi oma eläkeyksiö (vaikka joltain halvemmalta paikkakunnalta) ja laittaa joka kuukausi edes 50 € säästöön pahan päivän varalle, ja sinnittelet sinne 68-vuotiaaksi töissä vaikka olisi mikä paskaduuni. Ainakin saat työterveyden ja palkalliset lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta eipä tarvitse maksaa korotettua eläkemaksuakaan. Mikä on hyvä asia. Itse olen sijoittanut työurani aikana ehkä reilu 10% joka palkasta. Tällä hetkellä 48vuotiaana sijoituksien arvo 570k. Jos olisin saanut sijoittaa eläkemaksut (nykyään 24% palkasta) olisin jo aikaa sitten ollut miljonääri. Eläkemaksut ovat huonoin sijoitus ikinä. Tuottoja ei tule, tai siis tulee mutta vanhempi ikäluokka syö ne. Lisäksi Jos kuolen ennen eläkeikää tai pian eläkkeen alkamisen jälkeen eivät omaiset saa mitään. Noh ehkä jos elän 120v+ voi se olla hyvä sijoitus 😄
Muuten samoilla linjoilla mutta mitä se vanhempi ikäluokka syö? Eläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiöt ja ne tekevät voittoa koko ajan. Maksajia on siis liikaakin jo nyt. Ei varmaan kukaan oletakaan että eläkevakuutusyhtiön tulos pitäisi olla nolla koska puskuriakin on oltava mutta se on höpöjuttuja että nuoremmat maksaisivat vanhempien ikäluokkien eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Minä onnekseni saan 3400 kuussa ensi vuonna, kun jään tavoiteiässäni eläkkeelle.
Yritän parhaillaan säästää myös sijoitusyksiöön rahat, jotta saan vuokratuloja eläkkeen lisäksi. Aion myös jatkaa työntekoa niin kauan kuin vain jaksan. Ja toimin myös välillä airbnb-majoittajana vuokraten taloni alakertaa.
Ahneahneahne. vaikutat veemäiseltä tyypiltä
"Minä onnekseni saan 3400 kuussa ensi vuonna, kun jään tavoiteiässäni eläkkeelle.
Yritän parhaillaan säästää myös sijoitusyksiöön rahat, jotta saan vuokratuloja eläkkeen lisäksi. Aion myös jatkaa työntekoa niin kauan kuin vain jaksan. Ja toimin myös välillä airbnb-majoittajana vuokraten taloni alakertaa."
No mitä sitten teet sillä rahalla? Olen itse vielä työelämässä mutta en keksi millään kaikelle rahalle käyttöä. Tähän ikään mennessä olen matkustellut kaikki omasta mielestäni "välttämättömät" kohteet läpi ja hankkinut kaiken materiaalisen omaisuuden mitä tarvitsen tai haluan. En minä ainakaan pelkistä pankkitilin numeroista saa mitään erityistä iloa ja voisin kuvitella että vanhempana eläkeellä ollessa fyysinen kuntokin väkisinkin heikkenee jolloin rahalle on entistä vähemmän käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Hakkeri hakkeroi palstalla ja levittelee ihmisten tietoja pitkin palstaa.
Toivottavasti tuo hakkeri saadaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Oletko saamassa perintöä ennen eläköitymistä? Se voi pelastaa.
Itsellä pieni eläkekertymä, mutta tulen perimään vanhempani (sisarukseni kanssa), ennen eläkeikääni. Noh, olettaen ettei vanhempani elä 100+ vuotiaiksi molemmat.
Teillä on sitten varakkaat vanhemmat.
Mun vanhemmilla ei kauhean paljon jää.
Toivon, että laittavat itseensä ne rahat. Joitakin kymmeniä tuhansia minulle tulee.
Oma eläke muodostuu omista töistä. Vuoden 1990 jälkeen vasta ne aiemmat poistettiin tai eivät siis vaikuta.
Laskin, että 2500 on eläke, jos töissä saan pysyä - ja eläkettä verotetaan kovemmin kuin palkkatuloa.
Eläkkeellä brutto tulee olemaan puolet tämänhetkisestä. Ehkä silloin on kämppä maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että fiksuna ihmisenä vakaopettajan ammattia valitessasi tiesit, että olet menossa matalapalkka-alalle ja eläkekertymä heijastelee täysin työuran palkkatuloja. Ei siinä silloin voi yhteiskunnan kovia arvoja syyttää. Sellaiset ne arvot olivat jo silloin.
Ongelma on siinä, että tyypillisesti ammattivalintoja ei tehdä kypsänä aikuisena jolla on kokemusta työelämästä ja erilaisista rahatilanteista vaan käytännössä teini-ikäisenä ja hyvin vajavaisella elämänkokemuksella ja puutteellisin tiedoin.
Nuori ei välttämättä ymmärrä mitä kaikkea hän valitsee samalla kun valitsee sen kivan kuuloisten tai nopean valmistumisen tarjoavan ammatin.
Samalla hän kuitenkin myös valitsee:
- asumisen ahtaassa kerrostaloasunnossa vuokralla
- ole
Vuokrakoppero? Onko sinusta vuokralla asuminen jotenkin hävettävää kun käytät tuollaista asenteellista ilmaisua? Onko esim. 100m2 asunto vuokrakoppero? Tai 35m2 asunto, jos se on itselle viihtyisä ja rakas koti. Arvostan ihmisiä jotka kykenevät sopeuttamaan tulot ja menot ja luomaan viihtyisän kodin neliöistä ja tuloista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en osaa sijoittaa hyvin😳
No jos lasket paljonko olet eläkemaksuja maksanut 40v työuran aikana (huomioi myos työnantajan osuus) ja lasket niille jonkun keskimääräisen tuottoprosentin, esim 6 tai 7. Sitten lasket kuinka kauan keskiverto tallaaja kerkeää eläkettään nostaa (n 15v) Niin huomaat että tuotto ei ole kovin kummoinen, johonkin ne eläkemaksut ja tuotot valuvat mutta eivät minulle. Toki siinä on paljon variaatiota joku kuolee juuri eläkkeelle päästyään ja joku nostaa eläkettä 40v. Parhaan ja varmimman tuoton saa tietenkin (kun Suomessa ollaan) tekemättä yhtikäs mitään, ei tarvitse maksaa eläkemaksuja mutta takuueläke kyllä maksetaan.
"Vuokrakoppero? Onko sinusta vuokralla asuminen jotenkin hävettävää kun käytät tuollaista asenteellista ilmaisua?"
Onko sinulla perse kermassa kun pahoitat mielesi tuollaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on hyvä kun on noi matalakuluiset indeksirahastot. Ei tarvitse osata, riittää kun aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mutta siitä huolimatta olen sitkeästi vain sijoittanut. On voittoja ja tappioita mutta varmasti kokonaisuus on ollut vähintään inflaatiolta suojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista voi vauvapalstalla sanoa. Täällä on vain satojen prosenttien pikavoittoja tehneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
Ei siinä matkusteluun jää rahaa ellei ole syömäti eikä tarvi lääkkeitä. Mun työ- +kansaneläke yht.n 1070/kk, veroa siitä ei mene. Asumistuki muutaman satasen. Takuueläkettä ei tolla summalla saa.
Tottakai on lainaa kuolemaan saakka. Lainaa pitää olla enemmän kuin omaisuutta niin perijät ovat aidosti surullisia hautajaisissa.
Hakkeri hakkeroi palstalla ja levittelee ihmisten tietoja pitkin palstaa.