Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Päiväkotien lapsiryhmät on pullollaan lapsia, sijaisia ei saa palkata. Kauhea melu ja tappelu, hoidan lapset mieluummin kotona siihen asti ,kun vain pystytään. Veisin lapset hoitoon perhepäivähoitajalle mutta niitä ei löydy meidän kulmilta. Ja kyllä, lasten hoito on työtä , ei ehdi maata päivätolkulla työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotien lapsiryhmät on pullollaan lapsia, sijaisia ei saa palkata. Kauhea melu ja tappelu, hoidan lapset mieluummin kotona siihen asti ,kun vain pystytään. Veisin lapset hoitoon perhepäivähoitajalle mutta niitä ei löydy meidän kulmilta. Ja kyllä, lasten hoito on työtä , ei ehdi maata päivätolkulla työttömänä.
Monella työttömällä on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei kelpaa töihin, kun voi tulla raskaaksi ja sitten on jo liian vanha töihin.
"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.
Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."
https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…
Tähän asti eläkettä on kertynyt 53-vuotiaille ja vanhemmille 1,7 % vuosipalkasta, mutta ensi vuonna vain 1,5 %. Hallitus muutti prosenttia.
Eläkkeelle jäänti pitäisi perustua ainoastaan tehtyihin työvuosiin. Eihän ikä ole mikään mittari milloin töistä voi jäädä eläkkeelle. Täydelle työeläkkeelle tulisi voida jäädä 35 vuoden työssäolen jälkeen. Joillekin se voi olla 55 -vuotiaana, toiselle 70. Miksi joidenkin tulee tehdä töitä enemmän kuin muiden ja saada samat eläke-etuudet?
Vielä ehtii muuttamaan pakettiautoon ja etelän lämpöön. Ainakin elämä rikastuu ja kulut karsiutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei kelpaa töihin, kun voi tulla raskaaksi ja sitten on jo liian vanha töihin.
No uskottele vaan itsellesi, jos se lohduttaa.
Kyllä pätevät ja sopivat töitä saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
tietenkin saat nauttia mihin sulla on varaa. Mutta jos et oo verojakaan maksanut, miksi sulle pitäis enempää eläkettä antaa ?
Mulla on 9 v jäljellä asuntolainaa ja taloyhtiö on hyvä, vastike pieni. Mulla eläkkeestä jää käteen vähän, mutta kulutkin ovat pienet
AP:
Jos olet työtön, yritä päästä palkkatuella johonkin töihin, ihan minne tahansa, mitä pystyt tekemään. Kansaneläke tulee työeläkkeen päälle ja kansaneläke pienenee sitä mukaa, kun työeläke kasvaa. Ei sinun tarvitse kovinkaan montaa vuotta töitä tehdä, että pääset takuueläkkeeltä pois ja kansaneläke + työeläke yhdistelmälle. Eläkeläinen saa myös toistaiseksi asumistukea ja toimeentulotukeakin saa. On kapitalistinkin etu, että yhteiskuntä myöntää asumistukea. Näin jos ei olisi, tulisivat vuokrat automaattisesti alaspäin. Liity Loimaan kassaan, sillä ansiosidonnaisesta päivärahasta kertyy eläkettä. Palkan ei tarvitse olla suuren suuri, jos hengissä selviäminen eläkkeellä huolettaa, pienestäkin palkasta kertyy lisää eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti eläkettä on kertynyt 53-vuotiaille ja vanhemmille 1,7 % vuosipalkasta, mutta ensi vuonna vain 1,5 %. Hallitus muutti prosenttia.
Ja tähän asti on 53-62-vuotiaalta peritty paljon korkeampaa eläkemaksua josta takaisin on saanut 0,2 prosenttia.Onneksi poistuu tämä epäoikeudenmukainen ylimääräinen maksu.Hyvä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksama takuueläke turvaa sinulle vähimmäiseläkkeen, jos kaikki eläkkeesi ennen verotusta ovat yhteensä alle 978,34 euroa kuukaudessa (2025). Sitten saa varmaan jotain asumistukea siihen päälle ja muita korvauksia lääkemenoihin sun muuhun. Kyllä ne kaikki eläkeläiset tuntuu jollain pärjäävän.
Takuueläke-ei veroa, asumistuki-ei veroa, toimeentulotuki-ei veroa. Henkilö, jolla bruttoeläke 2000€/kk ja maksaa siitä verot sekä asumisensa eikä saa toimeentulotukea, hänelle jää käyttövaroja kuukaudessa suunnilleen saman verran kuin takuueläkeläiselle, joka ei ole tehnyt päivääkään töitä ja maksanut euroakaan eläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän asti on 53-62-vuotiaalta peritty paljon korkeampaa eläkemaksua josta takaisin on saanut 0,2 prosenttia.Onneksi poistuu tämä epäoikeudenmukainen ylimääräinen maksu.Hyvä päätös.
Sulla on varmaan lähteitä heuttää väitteeseen?
Vierailija kirjoitti:
"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.
Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."
https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan lähteitä heuttää väitteeseen?
No sen kun googletat eläkemaksu 2026..Ensi vuoden alusta kertyy kaikille saman verran eli 1,5 prosenttia ja maksu on sama kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Vievät kaiken ja kriminalisoivat vanhuuden. Kusettavat tappiin asti.
Miks työssä käymättömän pitäs saada sama eläke ku työssä käyneen työeläkemaksuja maksaneen? Eikö se oo just kusetusta
Just näin. Tää on ihan samaa retoriikkaa ja aivopiereskelyä kuin se että tukien pienentäminen tarkoittaisi sitä että joltain kansanryhmältä leikataan.
Mielestäni leikkaaminen tarkoittaa sitä, että valtio ottaa sinulta jotain sinulle kuuluvaa ja itse ansaittua. Näin olleen se ei ole leikkaamista jos saat tässä kuussa ansiottomasti jonkun
Tämä on totta. On kaksi eri asiaa, että otetaanko jotain vaiko ei anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. P. Orpo
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
tietenkin saat nauttia mihin sulla on varaa. Mutta jos et oo verojakaan maksanut, miksi sulle pitäis enempää eläkettä antaa ?
Mulla on 9 v jäljellä asuntolainaa ja taloyhtiö on hyvä, vastike pieni. Mulla eläkkeestä jää käteen vähän, mutta kulutkin ovat pienet
Siis onko jollain asuntolainaa vielä eläkeiässä? Järkyttävää. Me saatiin lainat maksettua jo reilusti alle 5-kymppisinä. Itse en uskaltaisi edes jäädä eläkkeelle velkaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. P. Orpo
AP
Eläkettä ehtii vielä kertyä tuossa iässä. Työtulojesi mukaan tietenkin, kunnes saavutat eläkeikäsi!
Tietenkään eläkettä ei kerry lisää, mikäli et edelleenkään tee töitä!
Ovatko vauvalaiset oikeasti noin yksinkertaisia??!! Eläkekertymästä ei tiedetä mitään, silti vaahdotaan paskaa!
Mulla näytti olevan vähän päälle 900 € nyt, olen viisikymppinen. Tuo ehtii tuplaantua ennen eläkeikää, jos siihen asti olen töissä. Eihän se suuri ole, mutta kyllä sillä elää.
Toisaalta eikö sulle sit kerry tyyliin 100€/kk lisää per vuosi? Itselle kertyy saman ikäisenä tyyliin 37€/v lisää :(