Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksiikö kukaan yhtään epäitsekästä syytä tehdä lapsia?

Vierailija
29.06.2025 |

Kaikki syyt mitä keksin ovat omien tai jonkun muun tarpeiden tyydyttämistä.

Kommentit (349)

Vierailija
161/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään itsekkäämpää kuin lisääntyminen. Siksi vanhemmat ovat aina itsekkäitä.

Myös sinun vanhempasi, myös minun vanhempani.

Vierailija
162/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa epäitsekkäitä syitä, ei ainakaan meillä joilla ei ole huolta kuningashuoneen, maatilan tai firman jatkuvuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ilman meitä ei olis meitä ? ei me saatas mitään uutta aikaa ilman toisiamme lyijykynäkin tarvi monen sadan ihmisen panostuksen ja kehityksen moni ala yhdisty että saatiin jotain niinkin yksinkertasta aikaan kun lyijykynä.

Mikä on viestisi pointti? Ne lisääntyy ketkä halua lisääntyä. Jos kukaan ei halua, ei kait ihmisiä aleta väkisin naittamaan toisilleen? Kyllä valinnanvapaus kuuluu kaikille.

Jos ihmisiä pelottaa jäädä yksin lapsineen, ei omaa pelkoa tarvitse projisoida lapsivapaisiin ihmisiin. Antaa ihmisten elää ja olla rauhassa.

Vierailija
164/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta loppuu veronmaksajat, jos naiset eivät tee lapsia.  Kuka sinunkin eläkkeesi sitten maksaa? Ja peräpukamasi pyyhkii, kun makaat vanhuusvuoteellasi raihnaisena?

Lasten tekemiseen tarvitaan myös miehiä.

Vierailija
165/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa epäitsekkäitä syitä, ei ainakaan meillä joilla ei ole huolta kuningashuoneen, maatilan tai firman jatkuvuudesta.

Itsekkäitähän nuo luettelemasikin ovat.

Vierailija
166/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on lahja. Olisitko itse halunnut jättää kokematta?

Syntymä on kuolemantuomio. Ikinä ei olisi sydäntä pakottaa omaa lasta kuolemaan <3

Sinunkaan vanhemmillasi ei ole sydäntä, sillä he ovat langettaneet sinulle kuolemantuomion.

PS Minun lapseni on kuollut.

Vierailija
167/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ilman meitä ei olis meitä ? ei me saatas mitään uutta aikaa ilman toisiamme lyijykynäkin tarvi monen sadan ihmisen panostuksen ja kehityksen moni ala yhdisty että saatiin jotain niinkin yksinkertasta aikaan kun lyijykynä.

Mikä on viestisi pointti? Ne lisääntyy ketkä halua lisääntyä. Jos kukaan ei halua, ei kait ihmisiä aleta väkisin naittamaan toisilleen? Kyllä valinnanvapaus kuuluu kaikille.

Jos ihmisiä pelottaa jäädä yksin lapsineen, ei omaa pelkoa tarvitse projisoida lapsivapaisiin ihmisiin. Antaa ihmisten elää ja olla rauhassa.

Eihän tämä ole mikään " kysyn, haluatko lisääntyä" -ketju, vaan pohdintaa siitä, onko lasten hankkiminen epäitsekästä vaiko ei. 

Vierailija
168/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen ei ole itsekästä vaan luonnollinen toiminto siinä missä syöminen ja nukkuminen. Todella outo avaus.

Ilman syömistä ja nukkumista ei pärjää. Lisääntymättä pärjää oikein hyvin. Outo vertaus sinulta. 

Oletko kuullut sukupuutosta?

Oletko kuullut liikakansoituksesta? Se on tällä hetkellä paljon akuutimpi ongelma kuin teoreettinen sukupuutto.

Jotenkin hellyyttävää uhrautua intialaisten pu

En ymmärrä kysymystä. Minun ekologinen jalanjälkeni on hyvin pieni, osin siksi että en ole lisääntynyt. Jos sinä haluat lapsia, voit tehdä lapsia ja tehdä luonnonvarojen säästämiseksi jotain muuta. Sen keksimisen jätän sinulle itsellesi. 

En ymmärrä kysymystä. Minun ekologinen jalanjälkeni on hyvin pieni, osin siksi että en ole lisääntynyt. Jos sinä haluat lapsia, voit tehdä lapsia ja tehdä luonnonvarojen säästämiseksi jotain muuta. Sen keksimisen jätän sinulle itsellesi. 

Tietenkään et ymmärrä, kun olet tyhmä. Ei lasten saaja ole vastuussa lastensa ekologisesta jalanjäljestä, eikä se ole edes tämän ketjun aihe. Sinä olet samalla logiikalla sitten vastuussa lasteni sukupolven ongelmista, jotka johtuvat pienestä syntyvyydestä täällä. 

Vierailija
169/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsen vastuulla on pitää samoista asioista. Ja jos ei pidäkään? Entä jos ei tykkää kärsiä eikä kuolla?

Tässä kysyttiin nyt epäitsekästä syytä haluta lapsia ja kerroin sulle sellaisen. 

Et kertonut, vaan itsekkään syyn. Et voi määrätä ennalta haluaako lapsi syntyä ja että hän pitää samoista asioista kuin sinä. Itsekästä uhkapelaamista lapsen onnellisuudella se on.

Vierailija
170/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus childfree-veloja kohtaan tässä viestiketjussa on käsinkosketeltavaa. 

Olen kolmen äiti. En kadehdi vähääkään veloja. Olen erittäin tyytyväinen omaan lapsellisen valintaani, olkoot velat myöskin tyytyväisiä omaansa. Ei minua kiinnosta muiden valinnat, tekevät lapsia tai ei.

Vierailija
171/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus childfree-veloja kohtaan tässä viestiketjussa on käsinkosketeltavaa. 

Olen kolmen äiti. En kadehdi vähääkään veloja. Olen erittäin tyytyväinen omaan lapsellisen valintaani, olkoot velat myöskin tyytyväisiä omaansa. Ei minua kiinnosta muiden valinnat, tekevät lapsia tai ei.

Hyvä jos sinun osaltasi näin on. Samaa ei voi sanoa kaikista ihmisistä. Osa suhtautuu erittäin kielteisesti childfree elämäntapaan ja harmiksi opettavat näitä asenteita myös omille lapsille. Olisipa kiva tietää miten he reagoisivat jos oma lapsi ilmoittaisi olevansa lapsivapaa? 

Vierailija
172/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsen vastuulla on pitää samoista asioista. Ja jos ei pidäkään? Entä jos ei tykkää kärsiä eikä kuolla?

Tässä kysyttiin nyt epäitsekästä syytä haluta lapsia ja kerroin sulle sellaisen. 

Et kertonut, vaan itsekkään syyn. Et voi määrätä ennalta haluaako lapsi syntyä ja että hän pitää samoista asioista kuin sinä. Itsekästä uhkapelaamista lapsen onnellisuudella se on.

Luehan uudelleen se vastaus niin tajuat kyllä, että annettu syy oli epäitsekäs. 

Vierailija
173/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Et nyt itse osaa lukea, siinä kysyttiin perustetta lisääntymiselle. Että kun siihen liittyvä kaikkien lopullinen kuoleminen iästään riippumatta hirvittää, niin se kysyjähän halusi tietää, että mikä tällaisessa ajatuksessa nyt niin kamalaa on, kun sitä väistellessä sitten pitää lisääntyä. 

Tajusit siis asian itse väärinpäin, noloa tulla aukomaan siitä päätä minulle."

Siinä kysyttiin, miksi kuolema olis peruste lisääntymättömyydelle:

"miks ihmeessä kuoleminen nähdään niin negatiivisena ja kammottavana asiana? Jos se on oikeasti joku lisääntymättömyyden peruste, niin olis kiva kuulla mikä siinä niin kovasti hiertää."

Jos joku muu tietää niin saa vastata.

Kysyjä selkeästikin sekoitti sanat lisääntyminen ja lisääntymättömyys. Koska eihän kuoleminen ole lisääntymättömille ongelma, se on h

Haloo itselles, oot käsittänyt väärin ja puhut eri asiasta. Siinähän viitattiin myös ekaan sivuun, jossa oltiin tyylillä "syntymä on kuolemantuomio, enkä voisi pakottaa omaa lastani kuolemaan" ja muita argumentteja siitä, miten lisääntymättömyydellä säästetään se lapsi joka jää syntymättä kuolemalta.

Vierailija
174/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän pieraisit ajatuksen, että olettaisin lasteni nauttivan samoista asioista kuin minä?

Vierailija
175/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen ei ole itsekästä vaan luonnollinen toiminto siinä missä syöminen ja nukkuminen. Todella outo avaus.

Ilman syömistä ja nukkumista ei pärjää. Lisääntymättä pärjää oikein hyvin. Outo vertaus sinulta. 

Oletko kuullut sukupuutosta?

Oletko kuullut liikakansoituksesta? Se on tällä hetkellä paljon akuutimpi ongelma kuin teoreettinen sukupuutto.

Tietenkään et ymmärrä, kun olet tyhmä. Ei lasten saaja ole vastuussa lastensa ekologisesta jalanjäljestä, eikä se ole edes tämän ketjun aihe. Sinä olet samalla logiikalla sitten vastuussa lasteni sukupolven ongelmista, jotka johtuvat pienestä syntyvyydestä täällä. 

Oho, oletpas ilkeä. Minä vastasin sinulle ihan asiallisesti. Toivottavasti et opeta lapsillesi omia käytöstapojasi, tai tulevaisuuden olemassaolevat lapset tulevat olemaan paljon isompi ongelma kuin pieni syntyvyys.

Hankitut lapset kyllä lasketaan omaan ekologiseen jalanjälkeen monissakin mittareissa. Ei tällä ole tarkoitus syyllistää vaan huomioida, että sitten voi vähentää jossain muussa. 

Vierailija
176/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän pieraisit ajatuksen, että olettaisin lasteni nauttivan samoista asioista kuin minä?

"Se on ainakin, että haluaa antaa jollekin, joka voi kokea omaavansa vanhempiensa geenit, yhtä ihanan lapsuuden, kuin minkä itse on elänyt :)" Tuollaista ei voi mitenkään varmistaa.

Vierailija
177/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Et nyt itse osaa lukea, siinä kysyttiin perustetta lisääntymiselle. Että kun siihen liittyvä kaikkien lopullinen kuoleminen iästään riippumatta hirvittää, niin se kysyjähän halusi tietää, että mikä tällaisessa ajatuksessa nyt niin kamalaa on, kun sitä väistellessä sitten pitää lisääntyä. 

Tajusit siis asian itse väärinpäin, noloa tulla aukomaan siitä päätä minulle."

Siinä kysyttiin, miksi kuolema olis peruste lisääntymättömyydelle:

"miks ihmeessä kuoleminen nähdään niin negatiivisena ja kammottavana asiana? Jos se on oikeasti joku lisääntymättömyyden peruste, niin olis kiva kuulla mikä siinä niin kovasti hiertää."

Jos joku muu tietää niin saa vastata.

Kysyjä selkeästikin sekoitti sanat lisääntyminen ja lisääntymättömyys. Koska eihän ku

Haloo itselles, oot käsittänyt väärin ja puhut eri asiasta. Siinähän viitattiin myös ekaan sivuun, jossa oltiin tyylillä "syntymä on kuolemantuomio, enkä voisi pakottaa omaa lastani kuolemaan" ja muita argumentteja siitä, miten lisääntymättömyydellä säästetään se lapsi joka jää syntymättä kuolemalta.

Siellä oli myös paljon karseampi skenaario kuolemisista, jos lapset jätetään hankkimatta, mikäli sitä pidetään itsekkäänä, jossa koko ihmiskunta kuolee about kerralla tai ainakin noin 10 vuoden aikaikkunassa kokonaan. Eiköhän henkilö viitannut ihan siihen. Se, että syntynyt kuolee ei ole kauhean raflaava ongelma. 

Vierailija
178/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on lahja. Olisitko itse halunnut jättää kokematta?

Syntymä on kuolemantuomio. Ikinä ei olisi sydäntä pakottaa omaa lasta kuolemaan <3

Sinunkaan vanhemmillasi ei ole sydäntä, sillä he ovat langettaneet sinulle kuolemantuomion.

PS Minun lapseni on kuollut.

Kaikki me kuollaan, koska joku sen mahdollisti :(

Vierailija
179/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se on ainakin, että haluaa antaa jollekin, joka voi kokea omaavansa vanhempiensa geenit, yhtä ihanan lapsuuden, kuin minkä itse on elänyt :)" Tuollaista ei voi mitenkään varmistaa.

Aloitus ei määritellyt, että "varmista, että epäitsekäs syysi toimii".

Vierailija
180/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan koirat lopettavat lisääntymisen ja alkavat vain "nauttii elämäst" ? 

Jos koirien tietoisuus ja kyvyt kehittyisivät ihmisen tasolle (kieli, motoriset kyvyt jne), miksi ei?

Ehkäisy ja kyky tehdä eettisiä valintoja omasta lisääntymisestä on seurausta siitä, että ihminen on älyllisesti kehittynyt laji. Jos joku muu laji nousisi ihmisen rinnalle älykkyydessä/tietoisuudessa, näilläkin lajeilla olisi samat oikeudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän