Keksiikö kukaan yhtään epäitsekästä syytä tehdä lapsia?
Kaikki syyt mitä keksin ovat omien tai jonkun muun tarpeiden tyydyttämistä.
Kommentit (349)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voit itsekin vähentää esim. sähkönkäyttöäsi tänne palstalle, kirjoittelusi on täysin turhaa."
Keskustelu kanssasi alkaa toistaa itseään, mutta kuten sanottu jo aiemmin, olen pienentänyt ekologista jalanjälkeäni jo reippaasti mm. lapsettomuudella. Minulla ei ole enää tarvetta pienentää sitä, sillä minun elintavoillani yksi maapallo riittäisi hyvin kaikille tällä hetkellä eläville ihmisille.
Sinä voit aloittaa siitä mistä se on sinulle luontevinta. Jos sähkön säästäminen on ensimmäinen ja ainoa mieleesi tuleva asia niin ok. Vaikka se melko tehoton keino onkin niin on se silti jotain. Tsemppiä!
Ei ollut ainoa, mutta toistin sen, kun joku siihen sinua jo aikaisemmin kannusti. Mutta tietenkään et voi tehdä itse mitään, mikä ois sulta pois, vaikka muiden ilmeisesti pitäisi (ei hankkia lapsia jos haluavat) :)
Minähän nimenomaan sanoin että jokainen tekee sen minkä pystyy. Minä olen jättänyt hankkimatta lapset, auton ja lemmikit. Jos joku nuo haluaa niin se on täysin ok, sitten voi vähentää jostain muusta, jos maapallon tilasta ylipäätään välittää. On niitäkin jotka eivät välitä ja saavat hekin täällä olla. Itsekkyys on kuitenkin ihmiselle aika luontaista, ja sehän onkin tämän ketjun aihe, mihin sinäkin voisit pikkuhiljaa siirtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä joku on saanut päähänsä että lasten saaminen olisi itsekästä? Mitä itsekästä siinä on?
Ketjun pointti on mitä epäitsekästä siinä on. Kerro sinä ensimmäinen epäitsekäs syy lisääntyä.
Sitä vastausta on tässä odoteltu jo 10 sivua :D en pidätä hengitystäni.
Lapsesi voi olla se joka keksii keinon torjua kaikki syöpäsairaudet tai elvyttää ilmastoa.
Vierailija kirjoitti:
"Siellä oli myös paljon karseampi skenaario kuolemisista, jos lapset jätetään hankkimatta, mikäli sitä pidetään itsekkäänä, jossa koko ihmiskunta kuolee about kerralla tai ainakin noin 10 vuoden aikaikkunassa kokonaan. Eiköhän henkilö viitannut ihan siihen. Se, että syntynyt kuolee ei ole kauhean raflaava ongelma. "
Et vissiin todella pysty harkitseen sitä mahdollisuutta, että itse oot väärässä? Se, että syntynyt kuolee, ei tosiaan ole mikään raflaava ongelma, mutta siellä etusivulla oli näitä, jotka todella piti sitä jonain syynä olla lisääntymättä.
Niin? Siellä oli myös tuo mainitsemani kommentti kuolisista. Miksi kuvittelet siinä viitatun normaaliin asiaintilaan sen siojasta, joka oikeasti olisi aika horror skenaario elämän päättymiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa antaa jollekin mahdollisuuden syntyä ja päästä siten nauttimaan upeasta ja mielenkiintoisesta kulttuurista, luonnon ihmeistä jne?
Sinä haluat sitä ja siksi lisäännyt, mutta entä jos lapsi ei halua vaikka kuinka käsket?
Vanhemmuuden epäitsekkyyden vaade tuleekin juuri siitä että tukee lastaan niissä asioissa jotka ovat hänelle - ei välttämättä vanhemmalle itselleen - ominaisia. Vanhemmuus kokonaisuutena opettaa ihmistä sellaiseen epäitsekkyyteen mitä on vaikea muulla tavoin oppia.
Itsekästähän tuo on, että tarvitsee lasta itsensä kehittämiseen. Mikä olisi epäitsekäs syy lisääntyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voit itsekin vähentää esim. sähkönkäyttöäsi tänne palstalle, kirjoittelusi on täysin turhaa."
Keskustelu kanssasi alkaa toistaa itseään, mutta kuten sanottu jo aiemmin, olen pienentänyt ekologista jalanjälkeäni jo reippaasti mm. lapsettomuudella. Minulla ei ole enää tarvetta pienentää sitä, sillä minun elintavoillani yksi maapallo riittäisi hyvin kaikille tällä hetkellä eläville ihmisille.
Sinä voit aloittaa siitä mistä se on sinulle luontevinta. Jos sähkön säästäminen on ensimmäinen ja ainoa mieleesi tuleva asia niin ok. Vaikka se melko tehoton keino onkin niin on se silti jotain. Tsemppiä!
Ei ollut ainoa, mutta toistin sen, kun joku siihen sinua jo aikaisemmin kannusti. Mutta tietenkään et voi tehdä itse mitään, mikä ois sulta pois, vaikka muiden ilmeisesti pitäisi (ei hankkia lapsia jos hal
Minähän nimenomaan sanoin että jokainen tekee sen minkä pystyy. Minä olen jättänyt hankkimatta lapset, auton ja lemmikit. Jos joku nuo haluaa niin se on täysin ok, sitten voi vähentää jostain muusta, jos maapallon tilasta ylipäätään välittää. On niitäkin jotka eivät välitä ja saavat hekin täällä olla. Itsekkyys on kuitenkin ihmiselle aika luontaista, ja sehän onkin tämän ketjun aihe, mihin sinäkin voisit pikkuhiljaa siirtyä.
Oon kirjoitellut siitä aiheesta koko ajan, paitsi sinun kanssasi, kun sotkit keskusteluun luonnonvarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa antaa jollekin mahdollisuuden syntyä ja päästä siten nauttimaan upeasta ja mielenkiintoisesta kulttuurista, luonnon ihmeistä jne?
Sinä haluat sitä ja siksi lisäännyt, mutta entä jos lapsi ei halua vaikka kuinka käsket?
Vanhemmuuden epäitsekkyyden vaade tuleekin juuri siitä että tukee lastaan niissä asioissa jotka ovat hänelle - ei välttämättä vanhemmalle itselleen - ominaisia. Vanhemmuus kokonaisuutena opettaa ihmistä sellaiseen epäitsekkyyteen mitä on vaikea muulla tavoin oppia.
Itsekästähän tuo on, että tarvitsee lasta itsensä kehittämiseen. Mikä olisi epäitsekäs syy lisääntyä?
Eihän tuossa sanottu, että ihminen haluaa kehittyä epäitsekkyydessä. Opettele lukemaan. Se on seuraus monille lapsia hankkineelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa mitä se epäitsekkyys on käytännössä? Se ei viestistäsi selvinnyt.
Aika moni vela lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, osallistuu talkoisiin/yhteisön toimintaan pyyteettömästi. Osa saattaa jopa hoitaa omat iäkkäät vanhenmpansa, vaikka siihen ei ole mitään pakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi voi olla se joka keksii keinon torjua kaikki syöpäsairaudet tai elvyttää ilmastoa.
Mitä epäitsekästä on vastuuttaa toinen henkilö noista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä joku on saanut päähänsä että lasten saaminen olisi itsekästä? Mitä itsekästä siinä on?
Ketjun pointti on mitä epäitsekästä siinä on. Kerro sinä ensimmäinen epäitsekäs syy lisääntyä.
Haluaa antaa toisellekin ihmiselle iloa ja onnea elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tää on pakko olla trolli xD
Todennäköisyys saada rikosrekisteri on paljon suurempi kuin olla ihmiskunnan pelastaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis sellaista, joka alkaa hedelmöittymisestä ja omaa myös yhteyden biologisiin omaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa sanottu, että ihminen haluaa kehittyä epäitsekkyydessä. Opettele lukemaan. Se on seuraus monille lapsia hankkineelle.
Kysyttiin mikä on epäitsekäs syy lisääntyä. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa mitä se epäitsekkyys on käytännössä? Se ei viestistäsi selvinnyt.
Aika moni vela lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, osallistuu talkoisiin/yhteisön toimintaan pyyteettömästi. Osa saattaa jopa hoitaa omat iäkkää
Asettaa monta tuntia päivästä elämässään jonkun muun tarpeita omiensa edelle. Pitikö tämä todellakin vääntää ratakiskosta lapsettomalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mahdollisuushan on silti annettu. Voi sen jättää käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole epäitsekästä, että haluaa itse jotakin ja toimii sen mukaan, ja lopulta syntyvä ihminen elää tuskaisen elämän ennen kivuliasta saattohoitoa, kuolemaa ja mädäntymistä. Se on itsekästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin mikä on epäitsekäs syy lisääntyä. Opettele lukemaan.
Mä en kiistänyt sitä, että tuota kysyttiin. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mahdollisuushan on silti annettu. Voi sen jättää käyttämättä.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää elämää ja kuolemaa arvossa. Eihän elämässä mitään järkeä ole.