Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksiikö kukaan yhtään epäitsekästä syytä tehdä lapsia?

Vierailija
29.06.2025 |

Kaikki syyt mitä keksin ovat omien tai jonkun muun tarpeiden tyydyttämistä.

Kommentit (349)

Vierailija
121/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen ei ole itsekästä vaan luonnollinen toiminto siinä missä syöminen ja nukkuminen. Todella outo avaus.

Ilman syömistä ja nukkumista ei pärjää. Lisääntymättä pärjää oikein hyvin. Outo vertaus sinulta. 

Oletko kuullut sukupuutosta?

Oletko kuullut liikakansoituksesta? Se on tällä hetkellä paljon akuutimpi ongelma kuin teoreettinen sukupuutto.

Jotenkin hellyyttävää uhrautua intialaisten puolesta. Täällä Suomessahan on alikansoitus.

Suomi ei ole irrallinen maapallosta. Maapallon resurssit eivät tiedä onko niiden kuluttaja Intiassa vai Suomessa.

Vierailija
122/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät eläimetkään mieti, että pitäisikö tehdä vai eikö pitäisi tehdä lapsia. Ainoastaan ihminen on niin typerä, että haluaisi tuhota itsensä sukupuuttoon.

Tämä. Kaikki muut lajit ovat uhanalaisia paitsi ihminen.

Eivät ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtään epäitsekästä syytä, mutta siinä ei mielestäni ole myöskään mitään pahaa, sillä hirveästi parempia elinolosuhteita ei ihminen keskimäärin tällä pallolla voi tarjota, mitä voin itse tarjota. Perheen perustaminen on yhtä luonnollinen tarve kuin syödä ja liikkua. Maltilla ja harkiten pääsee pisimmälle.

Vierailija
124/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että no varmaan hoitavat suakin kun olet vanha, mutta ei kyllä nää mun lapset :D Ei tule näistä tällä kasvatuksella muiden takapuolen pyyhkijöitä. 

Vierailija
125/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen ei ole itsekästä vaan luonnollinen toiminto siinä missä syöminen ja nukkuminen. Todella outo avaus.

Ilman syömistä ja nukkumista ei pärjää. Lisääntymättä pärjää oikein hyvin. Outo vertaus sinulta. 

Oletko kuullut liikakansoituksesta? Se on tällä hetkellä paljon akuutimpi ongelma kuin teoreettinen sukupuutto.

Jotenkin hellyyttävää uhrautua intialaisten puolesta. Täällä Suomessahan on alikansoitus.

Suomi ei ole irrallinen maapallosta. Maapallon resurssit eivät tiedä onko niiden kuluttaja Intiassa vai Suomessa.

Vähän luulen, että sinun elämäsi on tuon suhteen aika kaksinaismoralistista ja riippuu kontekstista. Miksi esim. tuhlaat sähköä kirjoittelemalla tänne?

Vierailija
126/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiutuminen kuuluu elämään niin kiinteästi, että yhtä hyvin voisi kysyä, keksiikö kukaan yhtään epäitsekästä syytä hengittämiseen.

Vierailija
127/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on epäitsekkäintä mitä voi olla, koska siinä annetaan jollekin toiselle elämä.

Ei anneta, vaan tuhotaan, jotta siitä saadaan muodostettua oma jälkeläinen.

Vierailija
128/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas 🙄 eikö elämästään kybällä nauttivalla velalla ole muuta tekemistä sunnuntaisin kuin jauhaa samoja vanhoja juttuja vauvalla? Vai eikö se elämä olekaan niin sisältörikasta ja täyttymyksellistä? 

Vierailija
129/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ekan sivun ja miks ihmeessä kuoleminen nähdään niin negatiivisena ja kammottavana asiana? Onhan se surullista joo ja voi tapahtua kammottavallakin tavalla, mutta jos se on oikeasti joku lisääntymättömyyden peruste, niin olis kiva kuulla mikä siinä niin kovasti hiertää.

Ihmisten kauhu, epätoivo, eloonjäämistaistelu olemattomista resursseista, joista näkee kuinka isoin osa jää ilman, kyllä se itseäni ainakin ahdistaa ajatuksena. 

Eli siis ajatus ahdistaa, joten siksi lisääntymättömyys? :D

Et osaa lukea? Mä en kannata lisääntymättömyyttä, selaa kommentit taaksepäin ja opettele pysymään kärryillä.

Etkö itse? Tuossa kysyttiin perustetta sille, miks kuoleminen on niin suuri negatiivinen asia, jonka takia lisääntymättömyys on perusteltu valinta. Ja kun vastauksessa lueteltiin kauhujuttuja siitä mitä voi tapahtua, mutta ajatuksesta ahdistuminen on niinkö eniten vastaus itse kysymykseen. Sinun kannattamisiin/kannattamatta jättämisiin en käsittääkseni ottanut kantaa.

Et nyt itse osaa lukea, siinä kysyttiin perustetta lisääntymiselle. Että kun siihen liittyvä kaikkien lopullinen kuoleminen iästään riippumatta hirvittää, niin se kysyjähän halusi tietää, että mikä tällaisessa ajatuksessa nyt niin kamalaa on, kun sitä väistellessä sitten pitää lisääntyä. 

Tajusit siis asian itse väärinpäin, noloa tulla aukomaan siitä päätä minulle. 

Vierailija
130/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuuttohan ei olisi ollenkaan teoreettinen, jos kaikki alkaisivat välittömästi ajatella niin kuin ketjun aloittaja tuntuu haluavan. Viimeinen vauva syntyisi tästä hetkestä viimeistään noin 9 kuukauden päästä ja ihmislaji olisi käytännössä kadonnut jo noin sadan vuoden päästä.

Miten tämä pohdintasi ei muka olisi teoreettista? Uskotko oikeasti että ap voisi kääntää kaikkien pään lisääntymisen suhteen? Ei voi. Itsekkyys virtaa ihmisessä syvällä ja tekee useimmille sen halun nähdä omien geenien jatkuvan ja tuovan hoivaa itselle vanhana. Siitä tässä vain on kyse.

Vierailija
131/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen on epäitsekkäintä mitä voi olla, koska siinä annetaan jollekin toiselle elämä.

Ei anneta, vaan tuhotaan, jotta siitä saadaan muodostettua oma jälkeläinen.

Olet höpsö.

Vierailija
132/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinderissä eräs 35-vuotias mies sanoi, että hän on päättänyt hankkia joskus lapsen siksi, koska muuten suku sammuu, koska hänen siskokaan ei ole hankkinut lasta.

En mä ihan ymmärtänyt tuota motivaatiota...

Vierailija
133/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole irrallinen maapallosta. Maapallon resurssit eivät tie

Vähän luulen, että sinun elämäsi on tuon suhteen aika kaksinaismoralistista ja riippuu kontekstista. Miksi esim. tuhlaat sähköä kirjoittelemalla tänne?

Olen tehnyt jo oman osani olemalla lisääntymättä. Ei se ole niin että yhden ihmisen pitäisi tehdä kaikki mahdollinen. Riittää kun jokainen tekee jotain. 

Vierailija
134/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikakansoituksen käsite johtuu siitä, millainen elämäntyyli meillä on. Siihen nähden kansaa tosiaan on liikaa. Mutta jos elinolosuhteet ei olis kulutuksen maksimointia ja luonnon riistoa, vaan luonnon kunnioittamista ja sen kanssa sovussa elämistä, niin ei silloin kansan määräkään olisi ongelma

Ja jos ihmisiä ei olisi liikaa niin silloinhan niitä ei olisi liikaa. Ja jos minä olisin rikas niin silloinhan minulla olisi paljon rahaa.

Vierailija
135/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsettomat olisivat OIKEASTI huolissaan ympäristöstä ja liikakansoituksesta, ei heillä olisi koiria eivätkä he matkustelisi. Suomessa on tällä hetkellä yli 800 000 koiraa ja niitä syntyy enemmän kuin lapsia.

No pelkkä tekosyyhän se onkin.

Vierailija
136/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On luonnollista harrastaa seksiä kumppaninsa kanssa.

Siitä luonnollinen seuraus on uuden elämän alku.

Lapsi kasvaa luonnollisesti vatsassa ja syntyy luonnollisesti.

Tämä kuuluu inhimilliseen elämään. Voi ajatella, et on hienoa antaa mahdollisuus uuden elämän alulle ja hoivata ja rakastaa uutta elämää. 

Vanhemmuus vaatii mitä suurinta epäitsekkyyttä.<3

Tästäkään jorinasta ei erottunut mikä se epäitsekäs syy lisääntyä on.

Se on ainakin, että haluaa antaa jollekin, joka voi kokea omaavansa vanhempiensa geenit, yhtä ihanan lapsuuden, kuin minkä itse on elänyt :)

Eli lapsen vastuulla on pitää samoista asioista. Ja jos ei pidäkään? Entä jos ei tykkää kärsiä eikä kuolla?

Tässä kysyttiin nyt epäitsekästä syytä haluta lapsia ja kerroin sulle sellaisen. 

Vierailija
137/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän kuin "Keksiikö kukaan yhtään epäitsekästä syytä harrastaa seksiä" ?

Vierailija
138/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan osaltani turvata suomalaisten säilymisen kansakuntana. Eikö tämä ole tarpeeksi epäitsekästä?

Vierailija
139/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikakansoituksen käsite johtuu siitä, millainen elämäntyyli meillä on. Siihen nähden kansaa tosiaan on liikaa. Mutta jos elinolosuhteet ei olis kulutuksen maksimointia ja luonnon riistoa, vaan luonnon kunnioittamista ja sen kanssa sovussa elämistä,

Ja jos ihmisiä ei olisi liikaa niin silloinhan niitä ei olisi liikaa. Ja jos minä olisin rikas niin silloinhan minulla olisi paljon rahaa.

Aloituksen pointti ei ollut itsekkyys lisääntymisessä liikakansoituksen uhatessa, vaan itsekkyys lisääntymisessä. 

Vierailija
140/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippumatta alueellisista liikakansoituksen syistä, ihmiskunta ei pärjäisi kuin yhden sukupolven verran ilman lisääntymistä, joka näinollen on erittäin luonnollinen asia siinä missä syöminen tai nukkuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä