Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksiikö kukaan yhtään epäitsekästä syytä tehdä lapsia?

Vierailija
29.06.2025 |

Kaikki syyt mitä keksin ovat omien tai jonkun muun tarpeiden tyydyttämistä.

Kommentit (349)

Vierailija
181/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen ei ole itsekästä vaan luonnollinen toiminto siinä missä syöminen ja nukkuminen. Todella outo avaus.

Ilman syömistä ja nukkumista ei pärjää. Lisääntymättä pärjää oikein hyvin. Outo vertaus sinulta. 

Oletko kuullut sukupuutosta?

Oletko kuullut liikakansoituksesta? Se on tällä hetkellä paljon akuutimpi ongelma

Oho, oletpas ilkeä. Minä vastasin sinulle ihan asiallisesti. Toivottavasti et opeta lapsillesi omia käytöstapojasi, tai tulevaisuuden olemassaolevat lapset tulevat olemaan paljon isompi ongelma kuin pieni syntyvyys.

Hankitut lapset kyllä lasketaan omaan ekologiseen jalanjälkeen monissakin mittareissa. Ei tällä ole tarkoitus syyllistää vaan huomioida, että sitten voi vähentää jossain muussa. 

Voit itsekin vähentää esim. sähkönkäyttöäsi tänne palstalle, kirjoittelusi on täysin turhaa.

Vierailija
182/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsen vastuulla on pitää samoista asioista. Ja jos ei pidäkään? Entä jos ei tykkää kärsiä eikä kuolla?

Tässä kysyttiin nyt epäitsekästä syytä haluta lapsia ja kerroin sulle sellaisen. 

Et kertonut, vaan itsekkään syyn. Et voi määrätä ennalta haluaako lapsi syntyä ja että hän pitää samoista asioista kuin sinä. Itsekästä uhkapelaamista lapsen onnellisuudella se on.

Mistähän pieraisit ajatuksen, että olettaisin lasteni nauttivan samoista asioista kuin minä?

"Se on ainakin, että haluaa antaa jollekin, joka voi kokea omaavansa vanhempiensa geenit, yhtä ihanan lapsuuden, k

Aloitus ei määritellyt, että "varmista, että epäitsekäs syysi toimii".

Ei se ole epäitsekäs syy, että haluat jotain ja teet niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen ei ole itsekästä vaan luonnollinen toiminto siinä missä syöminen ja nukkuminen. Todella outo avaus.

Ilman syömistä ja nukkumista ei pärjää. Lisääntymättä pärjää oikein hyvin. Outo vertaus sinulta. 

Oletko kuullut liikakansoituksest

Voit itsekin vähentää esim. sähkönkäyttöäsi tänne palstalle, kirjoittelusi on täysin turhaa.

Samoin sinä. Etenkin jos olet vielä siinnytkin.

-eri

Vierailija
184/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsen vastuulla on pitää samoista asioista. Ja jos ei pidäkään? Entä jos ei tykkää kärsiä eikä kuolla?

Tässä kysyttiin nyt epäitsekästä syytä haluta lapsia ja kerroin sulle sellaisen. 

Et kertonut, vaan itsekkään syyn. Et voi määrätä ennalta haluaako lapsi syntyä ja että hän pitää samoista asioista kuin sinä. Itsekästä uhkapelaamista lapsen onnellisuudella se on.

Mistähän pieraisit ajatuksen, että olettaisin lasteni nauttivan samoista asioista kuin minä?

"Se on ainakin, että haluaa antaa jollekin, joka voi kokea omaa

No onhan, ei epäitsekkyys ole vain sitä, että tekee mitä toiset haluavat. Sitä on syytä haluta myös itse. 

Vierailija
185/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen myötävaikuttaa omalla valinnallaan ympäristökuormitukseen, ihminen on siitä osaltaan vastuussa.

Lapsen hankkiminen on valinta, ja näin ollen, siitä seuraa vastuu.

Vain jos ihminen olisi vastentahtoisesti pakotettu synnyttämään (mikä on rikos ja väärin), silloin ihmistä ei voisi pitää vastuullisena lisääntyneeseen ympäristökuormitukseen, koska teko ei ole ollut vapaaehtoinen.

Vierailija
186/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Samoin sinä. Etenkin jos olet vielä siinnytkin.

-eri

Miksi? Minä olen täysin tyytyväinen maapallon luonnontilaan oman toimintani osalta. 

Vierailija
187/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus childfree-veloja kohtaan tässä viestiketjussa on käsinkosketeltavaa. 

Olen kolmen äiti. En kadehdi vähääkään veloja. Olen erittäin tyytyväinen omaan lapsellisen valintaani, olkoot velat myöskin tyytyväisiä omaansa. Ei minua kiinnosta muiden valinnat, tekevät lapsia tai ei.

Hyvä jos sinun osaltasi näin on. Samaa ei voi sanoa kaikista ihmisistä. Osa suhtautuu erittäin kielteisesti childfree elämäntapaan ja harmiksi opettavat näitä asenteita myös omille lapsille. Olisipa kiva tietää miten he reagoisivat jos oma lapsi ilmoittaisi olevansa lapsivapaa? 

Olen tuo kolmen äiti. Mikäli lapseni päättävät olla tekemättä lapsia, on se täysin heidän asiansa. He tekevät ratkaisunsa aikanaan ihan itse, minä en siihen puutu. Kunnioitan heidän omia valintojaan.

Vierailija
188/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliruoaksi? Yhden musiikkivideon alun keskustelusta saa tämän kuvan, tai sen voi johtaa siitä.

Vierailija
189/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen myötävaikuttaa omalla valinnallaan ympäristökuormitukseen, ihminen on siitä osaltaan vastuussa.

Lapsen hankkiminen on valinta, ja näin ollen, siitä seuraa vastuu.

Vain jos ihminen olisi vastentahtoisesti pakotettu synnyttämään (mikä on rikos ja väärin), silloin ihmistä ei voisi pitää vastuullisena lisääntyneeseen ympäristökuormitukseen, koska teko ei ole ollut vapaaehtoinen.

Ketjun aihe ei ole ympäristökuormitus.

Vierailija
190/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliruoaksi? Yhden musiikkivideon alun keskustelusta saa tämän kuvan, tai sen voi johtaa siitä.

Taas tähän piti jonkun puuttua ja pilata viesti.

TYKINRUOAKSI, pitäisi olla.

Vierailija
191/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Minä olen täysin tyytyväinen maapallon luonnontilaan oman toimintani osalta. 

Olisikin kaikessa kyse sinusta eikä sen todellisesta tilasta.

Vierailija
192/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voit itsekin vähentää esim. sähkönkäyttöäsi tänne palstalle, kirjoittelusi on täysin turhaa."

Keskustelu kanssasi alkaa toistaa itseään, mutta kuten sanottu jo aiemmin, olen pienentänyt ekologista jalanjälkeäni jo reippaasti mm. lapsettomuudella. Minulla ei ole enää tarvetta pienentää sitä, sillä minun elintavoillani yksi maapallo riittäisi hyvin kaikille tällä hetkellä eläville ihmisille.

Sinä voit aloittaa siitä mistä se on sinulle luontevinta. Jos sähkön säästäminen on ensimmäinen ja ainoa mieleesi tuleva asia niin ok. Vaikka se melko tehoton keino onkin niin on se silti jotain. Tsemppiä!

Vierailija
193/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voit itsekin vähentää esim. sähkönkäyttöäsi tänne palstalle, kirjoittelusi on täysin turhaa."

Keskustelu kanssasi alkaa toistaa itseään, mutta kuten sanottu jo aiemmin, olen pienentänyt ekologista jalanjälkeäni jo reippaasti mm. lapsettomuudella. Minulla ei ole enää tarvetta pienentää sitä, sillä minun elintavoillani yksi maapallo riittäisi hyvin kaikille tällä hetkellä eläville ihmisille.

Sinä voit aloittaa siitä mistä se on sinulle luontevinta. Jos sähkön säästäminen on ensimmäinen ja ainoa mieleesi tuleva asia niin ok. Vaikka se melko tehoton keino onkin niin on se silti jotain. Tsemppiä!

Ei ollut ainoa, mutta toistin sen, kun joku siihen sinua jo aikaisemmin kannusti. Mutta tietenkään et voi tehdä itse mitään, mikä ois sulta pois, vaikka muiden ilmeisesti pitäisi (ei hankkia lapsia jos haluavat)  :)

Vierailija
194/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa antaa jollekin mahdollisuuden syntyä ja päästä siten nauttimaan upeasta ja mielenkiintoisesta kulttuurista, luonnon ihmeistä jne? 

Vierailija
195/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaa antaa jollekin mahdollisuuden syntyä ja päästä siten nauttimaan upeasta ja mielenkiintoisesta kulttuurista, luonnon ihmeistä jne? 

Sinä haluat sitä ja siksi lisäännyt, mutta entä jos lapsi ei halua vaikka kuinka käsket?

Vierailija
196/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pointti tässä on se että ihminen tekee päätöksen toisen puolesta. Oletetaan että syntyvä ihminen haluaisi mitään näistä. 

Vierailija
197/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä joku on saanut päähänsä että lasten saaminen olisi itsekästä? Mitä itsekästä siinä on?

Vierailija
198/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä joku on saanut päähänsä että lasten saaminen olisi itsekästä? Mitä itsekästä siinä on?

Ketjun pointti on mitä epäitsekästä siinä on. Kerro sinä ensimmäinen epäitsekäs syy lisääntyä.

Vierailija
199/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellä oli myös paljon karseampi skenaario kuolemisista, jos lapset jätetään hankkimatta, mikäli sitä pidetään itsekkäänä, jossa koko ihmiskunta kuolee about kerralla tai ainakin noin 10 vuoden aikaikkunassa kokonaan. Eiköhän henkilö viitannut ihan siihen. Se, että syntynyt kuolee ei ole kauhean raflaava ongelma. "

Et vissiin todella pysty harkitseen sitä mahdollisuutta, että itse oot väärässä? Se, että syntynyt kuolee, ei tosiaan ole mikään raflaava ongelma, mutta siellä etusivulla oli näitä, jotka todella piti sitä jonain syynä olla lisääntymättä.

Vierailija
200/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Pidän itse lähinnä aika isona vaivana hankkia lapsia, jonka tekevät ne, jotka sen vaivan pystyvät kestämään. Varmasti osa eläisi ihan onnellisena ilmankin lapsia, jos ei voisi niitä esim. fyysisistä syistä saada. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi