Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaaminen päiväkodissa. Asiallisen keskustelun ketju.

Vierailija
25.06.2025 |

Mitä kokemuksia teillä on kiusaamisesta päiväkodissa? Miten tilanteita on ratkaistu, vai onko?

Mun lapsi on nyt ehkä kolmisen kuukautta kertonut päivittäin, että yksi tietty lapsi on lyönyt, töninyt, leikannut tai sotkenut toisten vaatteita, tökkinyt silmään, ottanut tavaroita kädestä, heitellyt esineillä jne.

Olen nähnyt näitä tilanteita muutaman nyt myös itse, ja myös nähnyt henkilökunnan puuttuvan niihin hyvin ja napakasti. Mutta tämä jatkuu vaan.

Joku aika sitten otin asian kevyesti puheeksi ryhmän opettajan kanssa lasta nimeämättä, ja hän tietenkin tiesi kenestä puhun. Nyt kuitenkin mulla alkaa olla mitta täysi itselläni. En halua enää miettiä näitä tilanteita päivittäin. En aio myöskään enää selitellä asioita parhain päin lapselle tyyliin "Nico harjoittelee nyt kaverotaitoja" tai "oletko varma, ettei se ollut vahinko?"

Jos kuulen tätä samaa vielä kerrankin loman jälkeen, vaadin asiasta jonkinlaisen palaverin. Mä ymmärrän kyllä, että on varmasti rettelöivän lapsen vanhemmillekin rankka tilanne, mutta alan pikku hiljaa tässä saada kiinni kiusattujen lasten vanhempien fiiliksistä. Mun päässä on enää yksi ajatus: varhaiskasvatuksen ja koulun pitäisi ehkä kuulua vain niille lapsille, jotka pystyvät siellä asiallisesti olemaan. Muut kotihoitoon ja -kouluun. Näen itseni jo antamassa kurinpalautuksen tälle nilliäiselle. Minun lapseni ei koskaan käyttäytyisi noin!

Ja kuitenkin tiedän, että ihan hyvien ja turvallistenkin perheiden lapset kiusaavat joskus. Mutta olisko se niin väärin oikeasti pitää tälle mukulalle aivan pikkuinen puhuttelu itsekin?

Kommentit (334)

Vierailija
161/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee ihan valtavasti se, että päiväkodeista, joissa ei ole riittävästi resursseja edes estämään fyysistä/psyykkistä/sosiaalista kiusaamista, pyritään ilmeisesti tekemään pakollisia. Ainakin suunta vaikuttaa olevan se. Miten ihmeessä päiväkoti vaihtuvine sijaisineen muka olisi parempi paikka lapselle kuin koti, jos päiväkodissa ei ole riittävästi aikuisia huolehtimaan lapsen tarpeista, saati sitten opettamaan tätä yksilöllisesti mahtavan Opetussuunnitelman mukaisesti? Ymmärrän tottakai, että perheitä on monenlaisia, mutta kyllä vanhempien tulisi vallan mainiosti pystyä huolehtimaan ja kasvattamaan lapsiaan itse ilman valtion holhousta. Oma luottoni päiväkotiin on valitetttavan matala, enkä usko 1-4-vuotiaiden tarvitsevan mitään ihmeellistä pedagogiikkaa, kun edes lapsen perusturvallisuutta ei aina voida taata. Pisatuloksetkin laskevat, vaikka lasten koulutaivalta vaan pidennetään. Pyritäänkö lapset vaan laitostamaan mahdollisimman nopeasti, kun pakollinen kaksivuotinen eskarikin on ollut tapetilla?

T: en kouluvastainen hörhö, vaan turhautunut lääkisopiskelija ja äiti, joka on huolissaan lasten lapsuuden typistämisestä suorituksiin ja tehokkuuteen

Vierailija
162/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Edelleen mietin, että onko siis mun lapsen velvollisuus ottaa vastaan väkivaltaa, jotta toiset voivat tunnekasvattua? Ap" 

Ei ole. Sinun velvollisuutesi äitinä on vaatia päiväkodin henkilökuntaa turvaamaan lapsesi terveys. Jos se ei pysty/suostu tointaan hoitamaan, tehdään asiasta kiireellinen kirjallinen valitus. Vaadit päiväkodilta tarkkoja kirjauksia tilanteista ja suunnitelmaa, miten asiassa edetään, että näin ei enää toiste tapahdu. 

Äitinä olet lapsesi tuki ja turva ja joudut vielä monta kertaa puolustamaan lastasi mitä eriskummallisissa tilanteissa. 

Hoida homma. 

Juuri näin. Katso peiliin. Miksi puolustelet päiväkodin toimintaa? Hehän eivät näytä piittaavan lapsesi turvallisuudesta. 

Ei lapsesi kärsi jonkun vieraan lapsen vuoksi, vaan sinun vuoksesi. Kuka tahansa muu olisi vienyt asian eteenpäin heti. Par

Ja nyt sitten siellä peili kiinni ja unille. Huomenna voi olla parempi päivä! Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaikki lasten ongelmat eivät ole kasvattamalla hoidettavia. Miten kasvatat lapselta pois autistin tai yhtälailla voisi kysyä astman? 

Mikäli lapsi satuttaa toisia jatkuvasti on hänellä varmasti muuta ongelmaa kuin paskat vanhemmat. 

Vierailija
164/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo siis todellakin tiedän, ettei ole. Olen valmis kaikkiin toimenpiteisiin Mun on kuitenkin vaikeaa nyt ymmärtää, miksi tässä syytetään varhaiskasvatusta, eihän se heidän vikansa ole, että joku lapsi on ihan häiriintynyt. Parhaansa yrittävät. Ap" 

Ah, olisit heti kertonut, että olet Porvoosta! Muualla kaikki päiväkodit tietävät velvollisuutensa, mitkä perustuvat lakiin. Laissa ei lue, että riittää kun yrittää parhaansa. Jos päiväkoti ei pysty turvaamaan edes lasten turvallisuutta (varhaiskasvatuksesta puhumattakaan) eli tekemään vaadittuja toimia sen eteen, se voidaan tarvittaessa, vaikka sulkea.

Hyvää jatkoa asialliselle keskustelullenne! 

Vierailija
165/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee ihan valtavasti se, että päiväkodeista, joissa ei ole riittävästi resursseja edes estämään fyysistä/psyykkistä/sosiaalista kiusaamista, pyritään ilmeisesti tekemään pakollisia. Ainakin suunta vaikuttaa olevan se. Miten ihmeessä päiväkoti vaihtuvine sijaisineen muka olisi parempi paikka lapselle kuin koti, jos päiväkodissa ei ole riittävästi aikuisia huolehtimaan lapsen tarpeista, saati sitten opettamaan tätä yksilöllisesti mahtavan Opetussuunnitelman mukaisesti? Ymmärrän tottakai, että perheitä on monenlaisia, mutta kyllä vanhempien tulisi vallan mainiosti pystyä huolehtimaan ja kasvattamaan lapsiaan itse ilman valtion holhousta. Oma luottoni päiväkotiin on valitetttavan matala, enkä usko 1-4-vuotiaiden tarvitsevan mitään ihmeellistä pedagogiikkaa, kun edes lapsen perusturvallisuutta ei aina voida taata. Pisatuloksetkin laskevat, vaikka lasten koulutaivalta vaan pidennetään. Pyritäänkö lapset vaan laitostamaan mahdollisimman no

Tjaa, meillä ei kyllä vaihdu aikuiset, ja on turvallista ja hyvä meno, ja vilkas ja ulospäinsuuntautunut lapsi nauttii. Hänellä ei ole sisaruksia sekundaarisen lapsettomuuden vuoksi, ja hän janoaa ikäistensä seuraa ja toimintaa. Käsittääkseni varhaiskasvatusta ei kyllä olla mitenkään tekemässä pakolliseksi.

Vierailija
166/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Edelleen mietin, että onko siis mun lapsen velvollisuus ottaa vastaan väkivaltaa, jotta toiset voivat tunnekasvattua? Ap" 

Ei ole. Sinun velvollisuutesi äitinä on vaatia päiväkodin henkilökuntaa turvaamaan lapsesi terveys. Jos se ei pysty/suostu tointaan hoitamaan, tehdään asiasta kiireellinen kirjallinen valitus. Vaadit päiväkodilta tarkkoja kirjauksia tilanteista ja suunnitelmaa, miten asiassa edetään, että näin ei enää toiste tapahdu. 

Äitinä olet lapsesi tuki ja turva ja joudut vielä monta kertaa puolustamaan lastasi mitä eriskummallisissa tilanteissa. 

Hoida homma. 

Joo siis todellakin tiedän, ettei ole. Olen valmis kaikkiin toimenpiteisiin Mun on kuitenkin vaikeaa nyt ymmärtää, miksi tässä syytetään varhaiskasvatusta, eihän se heidän vikansa ole, että joku lapsi on ihan häiriintynyt. Parhaansa yrittävät. Ap

Olet siis enemmän huolestunut siitä, että varhaiskasvatusta syytetään tehtäviensä laiminlyönnistä kuin että lapsesi turvallisuus taataan? Outoa.

Ei tietenkään ole varhaiskasvatuksen vika, että joku lapsi on häiriintynyt. Se ei ole jutun pointti. Eikä tämän lapsen asiat kuulu sinulle.

Pointti on se, että lapsesi turvallisuus on päiväkodin  vastuulla eivätkä he selvästikään huolehdi siitä. Tämä on se asia, mihin sinun tulee puuttua. Olet itse syypää lapsesi turvattomuuteen, jollet puutu asioihin. Ketjussa on annettu aiemmin hyviä toimintaohjeita. Onko nyt väännetty riittävän paksusta ratakiskosta?

Vierailija
167/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihana lohtuna voin sanoa, että satuttava lapsi ja hänen perheensä kärsii tilanteesta yhtä paljon kuin satutettu lapsi ja perhe. 

Et usko sitä huolen, surun ja stressin määrää, mikä tilanteesta tulee satuttavan lapsen perheelle. Tulee satuttaville lapsille paljonkin sanktioita päikyssä.

Ps. Päikyssä satuttava lapsi voi olla kotona kiltti kun enkeli, mutta autistiset haasteet kärjistyy ryhmässä missä on paljon lapsia. Tämmöisiä haasteita vaikea kotona opettaa pois kun niitä ei sielä esiinny

Vierailija
168/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä joskus ollut tuollaisen hankalan ja toisia lapsia kohtaan vahingollisesti käyttäytyvän lapsen äiti. Aika tosi paljon sitä sai silloin itsekin vanhempana tehdä, että lapsi sai tarvitsemaansa apua/tukea/ohjausta/terapiaa ja että päiväkoti ja koulu saivat itselleen resurssia hoitaa tällaista lasta hyvin ja tarpeeksi. Vaikka puolin ja toisin kaikkia resursseja haettiin, niin aina tuli vastineeksi byrokratian punaista kynää ja hylkypäätöstä. 

Nyt asiat alkaa vihdoin olla mallillaan ja jälkeläiset on tarpeeksi isoja ymmärtääkseen jo itse oman toiminnan merkityksen. Olis saattanut vaan muutaman kunta työntekijän burn-out kokematta, jos resurssia olisi kerralla ollut tarpeeksi. 

Kiitos kommentistasi! Mitä sä ajattelet, että mun kannattaisi tässä kohtaa nyt tehdä? Lisää työntekijöitä ei aivan varmasti ole tulossa. Tällä lapsella ei ole niin vakavia

En ole tämä kirjoittaja, mutta ehkä sinun kannattaisi nyt ymmärtää että kuukausia jatkunut toisten väkivaltainen kohtelu ON sen verran vakava ongelma, että ryhmään tarvitaan juurikin se lisäresurssi turvaamaan muita lapsia ja antamaan sille väkivaltaiselle lisätukea. Ei tuo lapsi voi olla normaali, jos kerran hänen käytöstään on napakasti aina korjattu koko tuo aika. 

Vierailija
169/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikki lasten ongelmat eivät ole kasvattamalla hoidettavia. Miten kasvatat lapselta pois autistin tai yhtälailla voisi kysyä astman? 

Mikäli lapsi satuttaa toisia jatkuvasti on hänellä varmasti muuta ongelmaa kuin paskat vanhemmat. 

No se on tietenkin eri asia, jos lapsi on esimerkiksi autisti. Nykyään kuitenkin ylidiagnosoidaan hurjasti nepsy-ongelmia lapsilla, ja kaikki huono käytös oikeutetaan diagnoosipuheella. Toisia piinaavan lapsen ongelma on todennäköisimmin ihan jotain muuta kuin neurokirjon häiriö. Ylidiagnosointi vie myös apua pois niiltä, jotka sitä oikeasti tarvitsisivat.

Vierailija
170/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihana lohtuna voin sanoa, että satuttava lapsi ja hänen perheensä kärsii tilanteesta yhtä paljon kuin satutettu lapsi ja perhe. 

Et usko sitä huolen, surun ja stressin määrää, mikä tilanteesta tulee satuttavan lapsen perheelle. Tulee satuttaville lapsille paljonkin sanktioita päikyssä.

Ps. Päikyssä satuttava lapsi voi olla kotona kiltti kun enkeli, mutta autistiset haasteet kärjistyy ryhmässä missä on paljon lapsia. Tämmöisiä haasteita vaikea kotona opettaa pois kun niitä ei sielä esiinny

Uskon täysin.

Ja tämä lapsi ei ole autisti. Hänellä on paljon todennäköisemmin uhmakkuushäiriö. Ja se parannetaan kasvattamalla. Ap

Vierailija
171/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tämä kiusaaja siis 2-vuotias vai 6-vuotias?

Normaaliälyiselle ihmiselle tällä on merkitystä.

Vierailija
172/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä joskus ollut tuollaisen hankalan ja toisia lapsia kohtaan vahingollisesti käyttäytyvän lapsen äiti. Aika tosi paljon sitä sai silloin itsekin vanhempana tehdä, että lapsi sai tarvitsemaansa apua/tukea/ohjausta/terapiaa ja että päiväkoti ja koulu saivat itselleen resurssia hoitaa tällaista lasta hyvin ja tarpeeksi. Vaikka puolin ja toisin kaikkia resursseja haettiin, niin aina tuli vastineeksi byrokratian punaista kynää ja hylkypäätöstä. 

Nyt asiat alkaa vihdoin olla mallillaan ja jälkeläiset on tarpeeksi isoja ymmärtääkseen jo itse oman toiminnan merkityksen. Olis saattanut vaan muutaman kunta työntekijän burn-out kokematta, jos resurssia olisi kerralla ollut tarpeeksi. 

Kiitos kommentistasi! Mitä sä ajattelet, että mun kannattaisi tässä kohtaa nyt tehdä? Lisää työntekijöitä ei aivan varmast

Vamhemmat eivät päätä sitä, saadaanko ryhmään lisäresurssi.

Vierailija
173/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on viela niin pienia, etta jos ei kotona ole opetettu eivat valttamatta osaa kohdella muita oikein.

Oman lapsen kohdalla oli yksi poika, joka terrorisoi. Oma lapsi herkempi tapaus niin.. monimutakaisia kiemuroita.

Itse ehdotin johtajalle lastenkirjaa, joka kasitteli rajoja. Siis ihan fyysisia rajoja mita ei yliteta.

Kai ne luki ja kavi asiaa lapi, koska tilanne rauhottui sen jalkeen.

Vierailija
174/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko tämä kiusaaja siis 2-vuotias vai 6-vuotias?

Normaaliälyiselle ihmiselle tällä on merkitystä.

5 v

Vierailija
175/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi! Mitä sä ajattelet, että mun kannattaisi tässä kohtaa n

Vanhemmat eivät päätä lisäresursseista, mutta jos väkivallasta aletaan tekemään ilmoituksia AVIin ja toki vakavammista tapauksista myös rikosilmoituksia, löystyvät kunnan kukkaron suut ja lisäresurssille löytyy budjetti. Päiväkoti on vastuussa turvallisuudesta ja kunta pääsee otsikoihin jos alkaa lisää rytisemään.

Vierailija
176/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on tietenkin eri asia, jos lapsi on esimerkiksi autisti. Nykyään kuitenkin ylidiagnosoidaan hurjasti nepsy-ongelmia lapsilla, ja kaikki huono käytös oikeutetaan diagnoosipuheella. Toisia piinaavan lapsen ongelma on todennäköisimmin ihan jotain muuta kuin neurokirjon häiriö. Ylidiagnosointi vie myös apua pois niiltä, jotka sitä oikeasti tarvitsisivat.

Päiväkoti-ikäisille tehdään hyvin harvoin nepsydiagnooseja. Ehkä autismi hyvin selkeille tapauksille. 

Vierailija
177/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan, miten satuttavan lapsen vanhemmat voivat omalta työpaikaltaan estää lastaan satuttamasta muita? Kyllä se vaan on päiväkodin aikuisten tehtävä. 

Miksi sulla olisi oikeus lähettää toisia lapsia vahingoittava lapsi lapsiryhmään? Se, että toiset lapset ovat turvassa on tärkeämpää kuin se, että sinun on hankala järjestää työelämääsi niin, että voisit valvoa väkivaltaista lastasi.

Syyttelet yksityisiä ihmisiä. Eivät vanhemmat päätä siitä, miten päiväkodit ja koulut toimivat. Inkluusio on poliittinen päätös, johon alunperin piti kuulua riittävät tukitoimet. Eivät vanhemmat mahda mitään, jos näitä tukitoimia ei toteuteta. Tämä on poliittista päätöksentekoa. Etkö ymmärrä ketjussa esiin tuotuja asioita? 

Ei muiden vanhempien kuulu puuttua toisten lasten asioihin. Jos on valitettavaa, päiväkoti on oikea osoite. Toiminta on heidän vastuullaan. He päättävät, miten lasten turvallisuudesta vastataan.

Vierailija
178/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se toisia piinaavan lapsen ongelma todennäköisesti mielestäsi on? Kun päiväkodissa on kuukausia puututtu väkivaltaiseen käytökseen eikä mikään silti muutu..? Normaalia?

Vierailija
179/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusattiin päiväkodissa monella eri tavalla, ja pitkään. Jälkikäteen, kun aikuisena sain tietää olevani autisti, tajusin että se kiusaaminen on varmaan alkanut porukan ulkopuolelle jättämisenä tai niin että olen itse torjunut kutsun liittyä leikkiin, mutta koska en tajunnut sitä tai se ei haitannut minua eikä kukaan kiinnittänyt siihen huomiota, kiusaaminen yltyi.

Lapsilla se kiusaaminen voi alkaa tosi pienistä jutuista, mikä ei tietenkään oikeuta mitään. Mutta ainakin omalla kohdallani olisi auttanut, jos aikuiset olisivat olleet hereillä aikaisemmin ja oikeasti seuranneet, mistä se kiusaaminen johtuu. 

Vierailija
180/334 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan, miten satuttavan lapsen vanhemmat voivat omalta työpaikaltaan estää lastaan satuttamasta muita? Kyllä se vaan on päiväkodin aikuisten tehtävä. 

Miksi sulla olisi oikeus lähettää toisia lapsia vahingoittava lapsi lapsiryhmään? Se, että toiset lapset ovat turvassa on tärkeämpää kuin se, että sinun on hankala järjestää työelämääsi niin, että voisit valvoa väkivaltaista lastasi.

Syyttelet yksityisiä ihmisiä. Eivät vanhemmat päätä siitä, miten päiväkodit ja koulut toimivat. Inkluusio on poliittinen päätös, johon alunperin piti kuulua riittävät tukitoimet. Eivät vanhemmat mahda mitään, jos näitä tukitoimia ei toteuteta. Tämä on poliittista päätöksentekoa. Etkö ymmärrä ketjussa esiin tuotuja asioita? 

Ei muiden vanhempien kuulu puuttua toisten lasten a

Jokaisen vanhemman kuuluu puuttua siihen, jos omaa lasta satutetaan. Sanomallasi ei ole mitään merkitystä. Väkivallan kohteina olevien lasten ei kuulu maksaa aliresursoidun inkluusion hintaa vain siksi, että poliittisesti näin on päätetty. Moraalisella ihmisellä on kuntapolitiikkaa korkeammat prioriteetit, mm. se, ettei lapsia vahingoiteta. Jokaisella vanhemmalla on vastuu pitää huolta siitä, ettei oma lapsi satuta muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän