Kiusaaminen päiväkodissa. Asiallisen keskustelun ketju.
Mitä kokemuksia teillä on kiusaamisesta päiväkodissa? Miten tilanteita on ratkaistu, vai onko?
Mun lapsi on nyt ehkä kolmisen kuukautta kertonut päivittäin, että yksi tietty lapsi on lyönyt, töninyt, leikannut tai sotkenut toisten vaatteita, tökkinyt silmään, ottanut tavaroita kädestä, heitellyt esineillä jne.
Olen nähnyt näitä tilanteita muutaman nyt myös itse, ja myös nähnyt henkilökunnan puuttuvan niihin hyvin ja napakasti. Mutta tämä jatkuu vaan.
Joku aika sitten otin asian kevyesti puheeksi ryhmän opettajan kanssa lasta nimeämättä, ja hän tietenkin tiesi kenestä puhun. Nyt kuitenkin mulla alkaa olla mitta täysi itselläni. En halua enää miettiä näitä tilanteita päivittäin. En aio myöskään enää selitellä asioita parhain päin lapselle tyyliin "Nico harjoittelee nyt kaverotaitoja" tai "oletko varma, ettei se ollut vahinko?"
Jos kuulen tätä samaa vielä kerrankin loman jälkeen, vaadin asiasta jonkinlaisen palaverin. Mä ymmärrän kyllä, että on varmasti rettelöivän lapsen vanhemmillekin rankka tilanne, mutta alan pikku hiljaa tässä saada kiinni kiusattujen lasten vanhempien fiiliksistä. Mun päässä on enää yksi ajatus: varhaiskasvatuksen ja koulun pitäisi ehkä kuulua vain niille lapsille, jotka pystyvät siellä asiallisesti olemaan. Muut kotihoitoon ja -kouluun. Näen itseni jo antamassa kurinpalautuksen tälle nilliäiselle. Minun lapseni ei koskaan käyttäytyisi noin!
Ja kuitenkin tiedän, että ihan hyvien ja turvallistenkin perheiden lapset kiusaavat joskus. Mutta olisko se niin väärin oikeasti pitää tälle mukulalle aivan pikkuinen puhuttelu itsekin?
Kommentit (334)
Päiväkodin aikuisilla on velvollisuus huolehtia, ettei kukaan kohtaa päiväkodissa väkivaltaa. Lapselle ja vanhemmille on turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on lapsen tunteiden hallinnan harjoittelu, kuinka monta kuukautta vielä mun lapsen siis tulee ottaa turpaansa päiväkodissa tämän toisen lapsen harjoittelun mahdollistamiseksi? Ap
Tunnekasvatus on erittäin hidas kasvatusmenetelmä. Usein se tuottaa tuloksia vasta vuosien kuluttua, kun lapsi on tarpeeksi kypsä ymmärtääkseen aiemman toimintansa järjettömyyden.
Lapsen ei tarvitse ymmärtää, jotta häneltä voi edellyttää toisten satuttamattomuutta. Jos kasvatetaan niin, ettei lapsen tarvitse totella mitään, mitä ei ymmärrä, millaista esimerkiksi uhmaikäisen taaperon kasvatus silloin olisi? Ei tarvitse pukea, ei tarvitse syödä, koska et vielä ymmärrä?
Olen ehkä joskus ollut tuollaisen hankalan ja toisia lapsia kohtaan vahingollisesti käyttäytyvän lapsen äiti. Aika tosi paljon sitä sai silloin itsekin vanhempana tehdä, että lapsi sai tarvitsemaansa apua/tukea/ohjausta/terapiaa ja että päiväkoti ja koulu saivat itselleen resurssia hoitaa tällaista lasta hyvin ja tarpeeksi. Vaikka puolin ja toisin kaikkia resursseja haettiin, niin aina tuli vastineeksi byrokratian punaista kynää ja hylkypäätöstä.
Nyt asiat alkaa vihdoin olla mallillaan ja jälkeläiset on tarpeeksi isoja ymmärtääkseen jo itse oman toiminnan merkityksen. Olis saattanut vaan muutaman kunta työntekijän burn-out kokematta, jos resurssia olisi kerralla ollut tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin aikuisilla on velvollisuus huolehtia, ettei kukaan kohtaa päiväkodissa väkivaltaa. Lapselle ja vanhemmille on turha valittaa.
Lapsi on vanhemman vastuulla. Väkivaltainen käytös ei ole varhaiskasvatuksen työntekijän vika. Kaikki, joilla on pk-ikäisiä lapsia tietävät sen, ettei normaalisti resursoidussa päiväkodissa ole koskaan aikuinen jokaisen lapsen vieressä joka hetki.
Päiväkodin aikuisen on oltava joka hetki paikalla, missä on toisia satuttava lapsi. Lapselle täytyy hankkia vaikka oma avustaja, mikä suojelee toisia lapsia tältä satuttavalta lapselta.
"Edelleen mietin, että onko siis mun lapsen velvollisuus ottaa vastaan väkivaltaa, jotta toiset voivat tunnekasvattua? Ap"
Ei ole. Sinun velvollisuutesi äitinä on vaatia päiväkodin henkilökuntaa turvaamaan lapsesi terveys. Jos se ei pysty/suostu tointaan hoitamaan, tehdään asiasta kiireellinen kirjallinen valitus. Vaadit päiväkodilta tarkkoja kirjauksia tilanteista ja suunnitelmaa, miten asiassa edetään, että näin ei enää toiste tapahdu.
Äitinä olet lapsesi tuki ja turva ja joudut vielä monta kertaa puolustamaan lastasi mitä eriskummallisissa tilanteissa.
Hoida homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on lapsen tunteiden hallinnan harjoittelu, kuinka monta kuukautta vielä mun lapsen siis tulee ottaa turpaansa päiväkodissa tämän toisen lapsen harjoittelun mahdollistamiseksi? Ap
Tunnekasvatus on erittäin hidas kasvatusmenetelmä. Usein se tuottaa tuloksia vasta vuosien kuluttua, kun lapsi on tarpeeksi kypsä ymmärtääkseen aiemman toimintansa järjettömyyden.
Jaa, kyllä mun lapsi osaa jo. Edelleen mietin, että onko siis mun lapsen velvollisuus ottaa vastaan väkivaltaa, jotta toiset voivat tunnekasvattua? Ap
Miksi lapsesi saa jatkuvasti pataa. Soittaako suutaan tai vie leluja kädestä?
Käy myös kaikkien muiden itseään pienempien lasten kimppuun, ei vain omani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on vanhemman vastuulla. Väkivaltainen käytös ei ole varhaiskasvatuksen työntekijän vika. Kaikki, joilla on pk-ikäisiä lapsia tietävät sen, ettei normaalisti resursoidussa päiväkodissa ole koskaan aikuinen jokaisen lapsen vieressä joka hetki.
Kyllä päiväkoti on vastuussa lapsista, silloin kun ovat päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin aikuisen on oltava joka hetki paikalla, missä on toisia satuttava lapsi. Lapselle täytyy hankkia vaikka oma avustaja, mikä suojelee toisia lapsia tältä satuttavalta lapselta.
Tiedätkö, että tämä tarkoittaisi vähintään yhtä, ehkä jopa kolmea lisäaikuista joka ryhmään. Tätä ei tule tapahtumaan. Edes vammaiset ja vakavasti psykiatriset lapset eivät meinaa saada avustajia, missään ei ole nykyaikana sellaista resurssia, että jokaisen pyllyilijän käsipuoleen saataisiin oma aikuinen.
Kertokaahan, miten satuttavan lapsen vanhemmat voivat omalta työpaikaltaan estää lastaan satuttamasta muita? Kyllä se vaan on päiväkodin aikuisten tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiseen ei ole resursseja. Avustajat ovat järkyttävän kalliita, noin 3000 euroa kuussa sivukuluineen. Ainoa mihin olisi resursseja on se, että jatkuvasti toisten kimpussa oleva lapsi köytetään kiinni esimerkiksi tuoliin jotta hän ei pääse muiden kimppuun, mutta se menetelmä taas on kielletty ainakin useimmissa kunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä joskus ollut tuollaisen hankalan ja toisia lapsia kohtaan vahingollisesti käyttäytyvän lapsen äiti. Aika tosi paljon sitä sai silloin itsekin vanhempana tehdä, että lapsi sai tarvitsemaansa apua/tukea/ohjausta/terapiaa ja että päiväkoti ja koulu saivat itselleen resurssia hoitaa tällaista lasta hyvin ja tarpeeksi. Vaikka puolin ja toisin kaikkia resursseja haettiin, niin aina tuli vastineeksi byrokratian punaista kynää ja hylkypäätöstä.
Nyt asiat alkaa vihdoin olla mallillaan ja jälkeläiset on tarpeeksi isoja ymmärtääkseen jo itse oman toiminnan merkityksen. Olis saattanut vaan muutaman kunta työntekijän burn-out kokematta, jos resurssia olisi kerralla ollut tarpeeksi.
Kiitos kommentistasi! Mitä sä ajattelet, että mun kannattaisi tässä kohtaa nyt tehdä? Lisää työntekijöitä ei aivan varmasti ole tulossa. Tällä lapsella ei ole niin vakavia ongelmia. Miten teidän tapauksessa kohteena olleiden lasten vamhemmat toimivat, tai mitä sanoivat? Mikä oli hyödyllistä, mikä haitallista? Mä ymmärrän tosi hyvin, että tuollakin puolella on hankalaa olla, mutta en voi silti hyväksyä sitä, että mun lasta vahingoitetaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan, miten satuttavan lapsen vanhemmat voivat omalta työpaikaltaan estää lastaan satuttamasta muita? Kyllä se vaan on päiväkodin aikuisten tehtävä.
He kasvattavat lapsensa siten, että eivät satuta muita. Jos tämä ei onnistu, he hakevat apua kunnes onnistuu. Jos apua ei saa tai käytös ei lopu, sitten jäädään pois töistä ja lapsi pidetään kotona. Kenelläkään ei ole oikeutta satuttaa muita mistään syystä.
Vierailija kirjoitti:
"Edelleen mietin, että onko siis mun lapsen velvollisuus ottaa vastaan väkivaltaa, jotta toiset voivat tunnekasvattua? Ap"
Ei ole. Sinun velvollisuutesi äitinä on vaatia päiväkodin henkilökuntaa turvaamaan lapsesi terveys. Jos se ei pysty/suostu tointaan hoitamaan, tehdään asiasta kiireellinen kirjallinen valitus. Vaadit päiväkodilta tarkkoja kirjauksia tilanteista ja suunnitelmaa, miten asiassa edetään, että näin ei enää toiste tapahdu.
Äitinä olet lapsesi tuki ja turva ja joudut vielä monta kertaa puolustamaan lastasi mitä eriskummallisissa tilanteissa.
Hoida homma.
Joo siis todellakin tiedän, ettei ole. Olen valmis kaikkiin toimenpiteisiin Mun on kuitenkin vaikeaa nyt ymmärtää, miksi tässä syytetään varhaiskasvatusta, eihän se heidän vikansa ole, että joku lapsi on ihan häiriintynyt. Parhaansa yrittävät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on niin pieni lapsi että ei voida puhua kiusaamisesta todellakaan. Päiväkodissa lapset ei tietoisesti kiusaa. He todellakin harjoittelevat vasta tunteiden hallintaa."
5-vuotiaatkin käyvät päiväkodissa ja he kyllä käsittävät, minkälaisesta kohtelusta toiset pitävät ja mistä eivät. Sijaistaessani kymmenissä eri päiväkodeissa pk-seudun alueella kolmen vuoden ajan, näin aivan liian usein lasten tekemää väkivaltaa vaippaikäisille lapsille. Etenkin pienemmissä päiväkodeissa monesti lasten päivälevon jälkeen isompien(4-5v) lasten ryhmä liitetään usein samaan leikkitilaan reilun tunnin ajaksi ihan pienten vaippapöksyjen kanssa ketkä eivät osaa puhua tai kunnolla vielä kävellä. Tällöin aikuisia oli paikalla korkeintaan minä sijaisena ja sivussa koneella töitä tekevä opettaja tai toinen hoitaja.
Yllätin kerran 5v pojan vähän piilosta nurkasta, molemmat kädet puristaen 1v tytön kyynärvartta. Tällä pojalla oli hampaat näkyvissä kun hän tuijotti erittäin intensiivisesti tämän taaperon ilmeitä, puoliksi hymyillen kuin joku helvetin saalistaja. Tyttö henkäisi ensin kivusta ja kun hän päästi kimeämmän äänen, poika väänsi tytön rannetta voimalla luonnottomaan suuntaan. Järkytyin niin että tönäisin pojan kauemmas. Hän häpesi kiinni jäämistä heti ja tuijotti hengästyneenä lattiaa. Silti hän teki sen samalle lapselle uudestaan vielä saman tunnin aikana. Pojan opettaja sekä isä jonka tapasin, reagoivat pettymyksekseni laimeasti. Opettaja sanoi että pojan väkivaltaisuus on tiedossa, minulle isä levitteli käsiään ja esitti ettei ymmärrä suomea eikä englantia. Otin sijaistamiskeikat vastaan tuohon samaan tarhaan viikoiksi eteenpäin, koska en kestänyt ajatusta että niin nuoret lapset joutuvat pelkäämään sadistista 5-vuotiasta joka on heitä tuplasti suurempi.
En saanut kunnolla apua huoleeni, tuntui ettei ketään kiinnostanut. Toinen poika samasta ryhmästä, 4-vuotias, kiskoi toisten poikien peniksistä vessareissuilla aiheuttaen pojille suurta ahdistusta ja kipua. Uhrien vanhemmat olivat raivoissaan eikä päiväkoti sitten reagoinut muuten kuin että tämä kouriva poika kävi vessassa valvottuna aikuisen kanssa - jolloin muut lapset joutuvat olla ilman asianmukaista valvontaa tarpeeksi usean aikuisen seurassa...
Meidän kunnassa on kaikille toisia satuttaville lapsille löytynyt avustaja tai aikuinen vahtimaan lasta jatkuvasti. Koulussa satuttavalla lapsella oli oma opettaja ja välituntisin avustaja ihan vain häntä varten.
Päikyssä on ollut kerrallaan max 1kpl toisia satuttavia lapsia. Tarkoitan satuttavalla lapsella selkaista, mikä satuttaa toisia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Hoida homma.
Juuri näin. Katso peiliin. Miksi puolustelet päiväkodin toimintaa? Hehän eivät näytä piittaavan lapsesi turvallisuudesta.
Ei lapsesi kärsi jonkun vieraan lapsen vuoksi, vaan sinun vuoksesi. Kuka tahansa muu olisi vienyt asian eteenpäin heti. Paras vaihtoehto olisi vaihtaa päiväkotia.
Tulee vastenmielinen kuva, että mielistelet päiväkotia ja hylkäät lapsesi asian. Toinen vaihtoehto on, että olet sinisilmäinen ja uskot näiden päiväkoti-ihmisten selityksiä, kun ovat laiminlyöneet lapsesi turvallisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla olisi oikeus lähettää toisia lapsia vahingoittava lapsi lapsiryhmään? Se, että toiset lapset ovat turvassa on tärkeämpää kuin se, että sinun on hankala järjestää työelämääsi niin, että voisit valvoa väkivaltaista lastasi.
Katso peiliin? Älytön kommentti. Miksi minä katson peiliin, jos ongelma on muissa ihmisissä? Tarkoititko sanoa esim. että herää pahvi? Se sopisi tähän paremmin, jos ajattelet, etten näe tilannetta oikein. Peiliin katsotaan silloin, kun ei nähdä, että syy on itsessä.
Päiväkodin henkilökunta ei voi olla jokaisessa tilanteessa koko ajan paikalla. He puuttuvat kyllä heti ja jämäkästi, ja lopettavat väkivallan. Tiedän, että tätä lasta ohjataan ja opetetaan päiväkodissa parempaan käytökseen, ja myös vastuutetaan tekemisistään. Mutta nyt tulee uutinen: Vanhemmat ovat vastuussa lapsen kasvatuksesta, eivät vakan työntekijät. Jos lapsella on joku ongelma kotona tai kehityksessä, ei sitä päiväkodissa ratkaista. Jos lapsi on kovasti väkivaltainen, ei ole mitään taikatemppua, jolla vakan väki sen saa yhtäkkiä loppumaan. He tekevät parhaansa, ja sen minkä voivat. Päiväkoti ei ole kuitenkaan mikään psykiatrinen hoitolaitos tai perheneuvola.
Vannon tämän: Jos oma lapseni alkaisi käyttäytyä noin, minä ottaisin palkatonta töistä ja menisin päiväkotiin katsomaan, että touhu loppuu. Ap