Kiusaaminen päiväkodissa. Asiallisen keskustelun ketju.
Mitä kokemuksia teillä on kiusaamisesta päiväkodissa? Miten tilanteita on ratkaistu, vai onko?
Mun lapsi on nyt ehkä kolmisen kuukautta kertonut päivittäin, että yksi tietty lapsi on lyönyt, töninyt, leikannut tai sotkenut toisten vaatteita, tökkinyt silmään, ottanut tavaroita kädestä, heitellyt esineillä jne.
Olen nähnyt näitä tilanteita muutaman nyt myös itse, ja myös nähnyt henkilökunnan puuttuvan niihin hyvin ja napakasti. Mutta tämä jatkuu vaan.
Joku aika sitten otin asian kevyesti puheeksi ryhmän opettajan kanssa lasta nimeämättä, ja hän tietenkin tiesi kenestä puhun. Nyt kuitenkin mulla alkaa olla mitta täysi itselläni. En halua enää miettiä näitä tilanteita päivittäin. En aio myöskään enää selitellä asioita parhain päin lapselle tyyliin "Nico harjoittelee nyt kaverotaitoja" tai "oletko varma, ettei se ollut vahinko?"
Jos kuulen tätä samaa vielä kerrankin loman jälkeen, vaadin asiasta jonkinlaisen palaverin. Mä ymmärrän kyllä, että on varmasti rettelöivän lapsen vanhemmillekin rankka tilanne, mutta alan pikku hiljaa tässä saada kiinni kiusattujen lasten vanhempien fiiliksistä. Mun päässä on enää yksi ajatus: varhaiskasvatuksen ja koulun pitäisi ehkä kuulua vain niille lapsille, jotka pystyvät siellä asiallisesti olemaan. Muut kotihoitoon ja -kouluun. Näen itseni jo antamassa kurinpalautuksen tälle nilliäiselle. Minun lapseni ei koskaan käyttäytyisi noin!
Ja kuitenkin tiedän, että ihan hyvien ja turvallistenkin perheiden lapset kiusaavat joskus. Mutta olisko se niin väärin oikeasti pitää tälle mukulalle aivan pikkuinen puhuttelu itsekin?
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Mikähän taho tekee Suomen lasten kasvatuslinjaukset, ja minkälaisia asiantuntijoita kuuntelemalla? Eikö rajattomuuden vahingolliset seuraukset ala jo olla yleisessä tiedossa. Kasvatamme pikkunarsisteja tällä menolla jotka toteavat ettei säännöt tai muiden ihmisten tunteet voisi vähempää kiinnostaa. Minkälainen yhteiskunnasta kehittyy kun pikkunarsistit kasvavat isommiksi, aikuisiksi?
Naapurimaa Ruotsi panostaa varhaiskasvatuksessa muiden kunnioittamisen ohjaamiseen määrätietoisesti. Kiusaamista ei selitellä (hyväksytä) vaan se tuomitaan johdonmukaisesti ja lasten keskuudessa kiusaamista esiintyykin Suomea vähemmän.
-Livenä seurannut sitä taitoa siellä sanoisin, että myös henkilökunta panostaa itse itseensä ja tavoite on aina lapsen paras, ovat myös paljon iloisempaa ja ystävällisempää porukkaa kuin täällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole lapsia, mutta ystäväni tytär joutui myös tälläisen "rasavillin" uhriksi. No ystäväni odotti päiväkodin pihalla kunnes tämän häirikön isä tuli hakemaan poikaansa ja sanoi tälle, että jos poikasi lyö tytärtäni vielä kerran niin hän lyö tätä isää turpaan. Alkoi helly hansenin takki kuulemma tutista. Sen jälkeen ei ole tämä poika lyönyt ystäväni tytärtä.
Semmonen tarina sieltä.
Aika vaikea uskoa, että se lapsen isä pystyy täydellisesti korjaaman lapsensa käytöksen, vaikka ei ole itse päiväkodissa paikalla. Päiväkoti-ikäiset kun eivät muista sääntöjä, jos ei aikuinen ole vieressä, niin ne tekee mitä tekee. Se on kehityksellinen fakta.
Vasta seitsemän vuotias alkaa oppia tätä. Muistaa säännöt, vaikka ei vieressä olla niitä kertaamassa.
NÄMÄ on ihan HÖPÖHÖPÖ- juttuja, että vasta 7-vuotias oppii ja muka kehityksellinen fakta!! Ei voi kuin nauraa, vai pitäisikö itkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on niin pieni lapsi että ei voida puhua kiusaamisesta todellakaan. Päiväkodissa lapset ei tietoisesti kiusaa. He todellakin harjoittelevat vasta tunteiden hallintaa.
💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩
Ei pidä paikkaansa! Pieni lapsi matkii hyvin jo parivuotiaana joko kiusaamisessa tai siinä toisessa vaihtoehdossa, jos hän on rakastavan ihmisen hoidossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna lapsesi kasvaa kiusatun rooliin. Liian usein päiväkodeissa lässytetään tuota ilmiötä ylläpitävää "lapset vasta harjoittelevat"-selitystä. Jos väkivaltaa ja kiusaamista ei estetä, sinun lapsesi oppii että häntä kohtaan saa käyttää väkivaltaa ja kiusaamista.
Vaadi että väkivalta ja kiusaaminen estetään. Jos näin ei toimita, viranomaiset mukaan. Lastensuojeluilmoitus jokaisesta tapahtumasta, ja rikosilmoitus jokaisesta tunnusmerkistön täyttävästä tapahtumasta. Vaikka väkivaltaa käyttävä lapsi ei joudukaan rikosoikeudelliseen vastuuseen, on kyseessä rikos. Tämän myötä lastensuojelun on kohdistettava tukitoimia väkivaltaiseen lapseen. Tämä on paitsi oman lapsesi, myös väkivaltaisen lapsen etu.
Näillä toimenpiteillä sain katkaistua omaan lapseeni kohdistuneen pitkäkestoisen väkivallan ja kiusaamisen. Kyseessä oli 4-5-vuotiaat lapset.
Just näin! Jokaikisestä tapahtumasta lasu ja jos tunnusmerkistö täyttyy, myös rikosilmoitus.
Siis kun 4v lyö toista hiekkalaatikolla, niin siitä tehdään viranomaisasia? Meinaatko, että tuollaiseen on oikeasti resursseja?
Kun perinteinen kasvatus on kielletty, niin ratkaisu siihen ongelmaan ei ole byrokratian lisääminen ja lasut vaan se, että perinteinen kasvatus sallitaan uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
On ihan sama millä nimikkeellä päiväkoteja ja siellä työskenteleviä kutsutaan, jos toiminta on ala-arvoista. Tittelit ei mitään pelasta, jos osaaminen puuttuu ja asenteet ovat pielessä.
Ei vanhempia kiinnosta, työskenteleekö siellä lähihoitajia vai maistereita, vaan se, että lapset ovat turvassa ja voivat hyvin. Nyt niin ei ole.
Meillä ainakin on loistavat aikuiset pkssa. Ei mitään moitittavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on niin pieni lapsi että ei voida puhua kiusaamisesta todellakaan. Päiväkodissa lapset ei tietoisesti kiusaa. He todellakin harjoittelevat vasta tunteiden hallintaa.
Joo termi ei ole kiusaaminen. Nepsyys, aistihakuisuus. Kiinni toiseen ihmiseen, kosketaan kaikkea, hajotetaan kun tulee ääni. Eikä se lopu "puhuttelulla" tai "opettamisella," vaikka siellä ryhmässäkin kuvitellaan niin että tässä vielä opetellaan.
Mutta se sikseen. Tuo lapsi tarvitsee oman aikuisen ryhmään, mene reittiä ryhmän lto (taisit olla jo puhunutkin) päiväkodin johtaja, ja kaupungin vaka-johtaja. Ketjussa mainittu rikosilmoitus on hyvä keino myös. Sähköisenä voit tehdä. Poliisi soittaa rikoksen tekijälle, onko se nyt tässä tapauksessa se joka päättää aikuisten määrästä ryhmässä.
Toinen vaihtoehto että haet paikkaa toisesta pk:sta.
Aivan järjetön ajatus, että jokainen huonosti käyttäytyvä lapsi olisi jollain tavalla oireyhtymäinen tai sairas. Aika monesta syystä voivat lapset p**seillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo termi ei ole kiusaaminen. Nepsyys, aistihakuisuus. Kiinni toiseen ihmiseen, kosketaan kaikkea, hajotetaan kun tulee ääni. Eikä se lopu "puhuttelulla" tai "opettamisella," vaikka siellä ryhmässäkin kuvitellaan niin että tässä vielä opetellaan.
Mutta se sikseen. Tuo lapsi tarvitsee oman aikuisen ryhmään, mene reittiä ryhmän lto (taisit olla jo puhunutkin) päiväkodin johtaja, ja kaupungin vaka-johtaja. Ketjussa mainittu rikosilmoitus on hyvä keino myös. Sähköisenä voit tehdä. Poliisi soittaa rikoksen tekijälle, onko se nyt tässä tapauksessa se joka päättää aikuisten määrästä ryhmässä.
Toinen vaihtoehto että haet paikkaa toisesta pk:sta.
Siinä kohtaahan tää menee vihkoon, että kun joku lapsi pahoinpitelee toisia toistivasti, ei saa puhua kiusaamisesta tai väkivallasta, vaan kyseessä on "nepsyys" tai "aistihakuisuus". Hei haloo, nyt valot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole lapsia, mutta ystäväni tytär joutui myös tälläisen "rasavillin" uhriksi. No ystäväni odotti päiväkodin pihalla kunnes tämän häirikön isä tuli hakemaan poikaansa ja sanoi tälle, että jos poikasi lyö tytärtäni vielä kerran niin hän lyö tätä isää turpaan. Alkoi helly hansenin takki kuulemma tutista. Sen jälkeen ei ole tämä poika lyönyt ystäväni tytärtä.
Semmonen tarina sieltä.
Aika vaikea uskoa, että se lapsen isä pystyy täydellisesti korjaaman lapsensa käytöksen, vaikka ei ole itse päiväkodissa paikalla. Päiväkoti-ikäiset kun eivät muista sääntöjä, jos ei aikuinen ole vieressä, niin ne tekee mitä tekee. Se on kehityksellinen fakta.
Vasta seitsemän vuotias alkaa oppia tätä. Muistaa säännöt, vaikka ei vieressä olla niitä kertaamassa.
Tuo ei siis pidä lainkaan paikkaansa. Jo ihan neuvolassakin sanotaan, että 4-vuotiaan pitää ymmärtää säännöt ja pystyä usein niitä myös noudattamaan päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Aika hitaasti tuolla kakaralla menee kaaliin se, että väkivalta ei ole ok. Kuukausien harjoittelusta huolimatta ei vieläkään näe, että uhrien ja sivullisten reaktiot eivät ole positiivisia.
Jos kyseessä on lapsen tunteiden hallinnan harjoittelu, kuinka monta kuukautta vielä mun lapsen siis tulee ottaa turpaansa päiväkodissa tämän toisen lapsen harjoittelun mahdollistamiseksi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hitaasti tuolla kakaralla menee kaaliin se, että väkivalta ei ole ok. Kuukausien harjoittelusta huolimatta ei vieläkään näe, että uhrien ja sivullisten reaktiot eivät ole positiivisia.
Kiusaaminen on kouluissa todella pahaa. Koululaisbarometrin mukaan puolet kiusaamistapauksista on henkilökunnan tekemää. Opettajat kiusaa myös toisiaan. Varhaiskasvatuksessa työntekijät kiusaavat toisiaan.
Kuinka monta kymmentä vuotta tunteiden hallintaa pitää opetella, kun näillä ei vieläkään ole hallussa. Taitaa tulla ikä ja hauta vastaan.
Olisiko niin sekä vanhempien että näiden lasten parissa työskentelevien kohdalla, että sitä mitä ei itse osaa, ei voi toiselle opettaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on lapsen tunteiden hallinnan harjoittelu, kuinka monta kuukautta vielä mun lapsen siis tulee ottaa turpaansa päiväkodissa tämän toisen lapsen harjoittelun mahdollistamiseksi? Ap
Tunnekasvatus on erittäin hidas kasvatusmenetelmä. Usein se tuottaa tuloksia vasta vuosien kuluttua, kun lapsi on tarpeeksi kypsä ymmärtääkseen aiemman toimintansa järjettömyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan sama millä nimikkeellä päiväkoteja ja siellä työskenteleviä kutsutaan, jos toiminta on ala-arvoista. Tittelit ei mitään pelasta, jos osaaminen puuttuu ja asenteet ovat pielessä.
Ei vanhempia kiinnosta, työskenteleekö siellä lähihoitajia vai maistereita, vaan se, että lapset ovat turvassa ja voivat hyvin. Nyt niin ei ole.
Meillä ainakin on loistavat aikuiset pkssa. Ei mitään moitittavaa. Ap
Olet onnekas. Monissa paikoissa henkilökunta on uupunutta.
Vierailija kirjoitti:
Kehuit, että siellä on hyvä henkilökunta. He ovat vastuussa siitä, mitä päiväkodissa tapahtuu. He vastaavat siitä, miten lastasi saa kohdella ja siitä, miten tehokkaasti puuttuvat asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehuit, että siellä on hyvä henkilökunta. He ovat vastuussa siitä, mitä päiväkodissa tapahtuu. He vastaavat siitä, miten lastasi saa kohdella ja siitä, miten tehokkaasti puuttuvat asiaan.
Hän joutuu kestämään sitä todennäköisesti koko päiväkoti-ikänsä samalla, kun sinä kehut loistavaa henkilökuntaa, joka ei piittaa lapsesi ahdingosta mitenkään. Katso peiliin.
"Taidat olla aika ulkona päiväkotien arjesta"
Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Minun mielipiteeni koski tilannetta ja vastasin kysymykseen (on omia lapsia, enkä tyydy tilanteisiin). Päiväkodeilla on tehtävänsä, eikä laissa lue, että heillä ei olisi vastuuta lasten turvallisuudesta.
Sinun mielipiteesi koski minun kommenttiani ja kävit luulojesi perusteella kiinni kuvittelemaasi henkilöön.
Ikävä tuottaa pettymys, en ole sinun luulojesi vanki.
Päiväkodissasi on ap huono henkilökunta. Heidän tehtävänsä on huolehtia, ettei lapset satuta toisia lapsia, he ovat selvästikin epäonnistuneet tässä tehtävässä. Tarvittaessa yhden aikuisen täytyy vahtia jatkuvasti toisia satuttavaa lasta, ettei lapsi satuta toisia. Eivät toisaalla olevat vanhemmat voi mitenkään estää, lastaan satuttamasta toisia päikyssä. Ei lapsi välitä vaikka vanhemmat kaiket illat valittaisivat lapselle hänen käytöksestään päikyssä. Kotona lapsi voi olla kiltti kuin enkeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnekasvatus on erittäin hidas kasvatusmenetelmä. Usein se tuottaa tuloksia vasta vuosien kuluttua, kun lapsi on tarpeeksi kypsä ymmärtääkseen aiemman toimintansa järjettömyyden.
Jaa, kyllä mun lapsi osaa jo. Edelleen mietin, että onko siis mun lapsen velvollisuus ottaa vastaan väkivaltaa, jotta toiset voivat tunnekasvattua? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä mun lapsi osaa jo. Edelleen mietin, että onko siis mun lapsen velvollisuus ottaa vastaan väkivaltaa, jotta toiset voivat tunnekasvattua? Ap
Miksi lapsesi saa jatkuvasti pataa. Soittaako suutaan tai vie leluja kädestä?
Aloittajan mainitsema kiusaaja on 5 vuotias. Täällä niputetaan samaan settiin 2-3 vuotiaat raapijat ja purijat. Oletteko oikeasti noin pihalla kehityspsykologiasta vai teettekö tahallanne itsestänne tyhmempiä mitä olette?
Alle 4 vuotiaalta on normaalia opetella näitä taitoja ja reaktiivisuutta löytyy varmasti temperantista riippuen. Ei voida puhua kiusaamisesta.
Mutta neljän ikävuoden jälkeen pitäis alkaa jo näkyä ihmissuhdetaitoja ja kykyä hillitä käytöstään. Jos ei niin siltikään kyseessä ei ole KIUSAAJA vaan apua ja tukea kaipaava lapsi.
Jos tällaisen lapsen vanhemmat eivät auta lastaan ja hanki tälle tukea esim. kunnalta, tulee tehdä joko lastensuojeluilmoitus TAI edetä päiväkodin kanssa ja vaatia lapselle tukea.