Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
1501/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tulisi aika tungos, jos suviseuroihin tulisi jokainen, joka kokee asiakseen valistaa meitä jostakin, kertomaan sanomaansa. Ihan yksiselitteisesti me emme mene julistamaan toisten tapahtumiin ja toivomme vastavuoroisesti rauhaa omiimme. 

Me ja te... molemmat vl perheistä.

Eikö se olekin yleensä ihmisten mielestä huojentavaa, että vl:ksi ei synnytä vaan siihen tarvitaan omakohtainen usko ja päätös olla sellainen. SIksipä ei ole mitään merkitystä sillä, kun on vl-perheestä ja kuka ei. Sillä on merkitystä, kuka uskoo itse tänään. 

Sillä näyttää olevan aika paljon merkitystä noille vl-perheiden rikkomille ja hylkäämille nuorille. 

Edelleen, vl-yhteisössä ei hylätä tai karteta ketään uskon jättämisen vuoksi. Ja mitä tarkoitat noilla vl-perheiden rikkomilla nuorilla?

Vierailija
1502/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrän täysin. Olen se hetero-vl-nainen, joka ei todennäköisesti koskaan tule olemaan parisuhteessa. Luuletko, että en tiedä, miltä tuntuu ajatus, että ei voisi koskaan kokea romanttista rakkautta - ja saada niitä lapsia? Ei se ainakaan itselleni ole ollut helppo asia hyväksyä."

Sulla on kuitenkin ainakin teoriassa mahdollista löytää yhteisösi hyväksymä kumppani ja elää avoimesti hänen kanssaan, homoseksuaalilla ei. Yhteisö tuomitsee homoseksuaalin kaappiin ja yksinäisyyteen ilman suuntautumisen mukaista kumppania.

Niin tuomitsee myös mm. yli miljardi katolista ja miljoonat ortodoksit.

Puhutaanko hetki katolisen kirkon pedofiiliskandaalista? Tulee mieleen eräs kotimainen uskonnollinen liike. 

Suomen ortodoksikirkko ei tuomitse samansukupuolisten rakkautta. Esimerkiksi Venäjän ortodoksikirkossa on taas sitten paljon mielenkiintoisia piirteitä, se mm. kannattaa kotiväkivaltaa ja tukee laitonta hyökkäyssotaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksestani se, että on "toivo" parisuhteesta, voi olla vielä raskaampi tilanne.

Olen hetero vl, jolla ei todennäköisesti koskaan tule olemaan parisuhdetta eikä perhettä. Kun hyväksyin tämän asian ja aloin ajatella tulevaisuuttani vain sinkkuna eläen, koin suunnattoman suuren helpotuksen tunteen.

Ainakin itse koen, että se on joskus rankempaakin, kuin ikään kuin voi koko ajan toivoa löytävänsä kumppanin, mutta saa pettyä ainan yhä uudestaan

Mikä itseisarvo on siinä, että homon pitäisi itsestään selvästi luopua parisuhteesta ja perheestä? Miksi on tärkeää, että homoseksuaalit tekisivät niin? Ja entäs, jos joku homo ei koe sitä noin - jospa hän ei koekaan huurta helpotusta ja rauhaa, vaan esimerkiksi jos hän kokee epäreiluutta, osattomuutta, yksinäisyyttä, kaipa

Ymmärrän täysin. Olen se hetero-vl-nainen, joka ei todennäköisesti koskaan tule olemaan parisuhteessa. Luuletko, että en tiedä, miltä tuntuu ajatus, että ei voisi koskaan kokea romanttista rakkautta - ja saada niitä lapsia? Ei se ainakaan itselleni ole ollut helppo asia hyväksyä.

Mikään ei kuitenkaan estäisi minua "hankkimasta" näistä asioita sellaisilla tavoilla, jotka eivät tue uskoani. On TÄYSIN, 100% oma valintani pysyä mukana tässä liikkeessä ja uskoa sen opetuksen mukaisesti. Ja miksi haluan uskoa niin? Siksi, koska koen, että tämän puutteellisen ja virheellisen joukon keskellä saarnataan kaikista raamatullisinta ja rehellisintä sanaa, mitä olen kuullut. (Ja usko minua, olen etsinyt myös muualta). HALUAN uskoa sen sanan mukaisesti ja kantaa sen ristini, joka minulle on asetettu. Jeesushan ilmaisee useassa kohdin Raamattua, että hänen seuraamisensa ei ole helppo tie, mutta palkkio on suuri. Hän sanoo:

"Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä."

Täällä toinen. Minä kyllä löysin kumppanin, mutta eronneen kanssa ei voi mennä naimisiin eli siinä sitten tuli seksuaaliset kiusauksetkin ihan eri sfääriin sekä myös riipaiseva valinta, kumman valitsee, uskon selibaatissa vai henkilön, jonka kokee rakkaakseen. 

Vierailija
1504/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei edes suhdetta, vaan sen, mikä ei kuulu muille kuin asiaan osallistuville. Teoriassa homoparien pitäisi saada kulkea seurakentällä käsi kädessä ilman että kukaan paheksuu. "

Varmasti saakin kulkea aivan rauhassa ilman paheksumisia. Suviseuroissa käy paljon myös ei-vl-porukkaa.

Niin varmaan. Ja nyt puhutaan ihan vl-porukasta. Mikään kohta Raamatussa ei kiellä kahta miestä halailemasta, pussailemasta, nukkumassa saman peiton alla. Jos he tekevät jotain muutakin, sitä et sinä tiedä. 

Vierailija
1505/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi onkaan lopulta pahempaa:

a) elätellä vuosikymmeniä toivoa siitä että löytäisi puolison samalla kun biologinen kello tikittää, löytämättä kuitenkaan ketään

vai

b) tajuta, ettei koskaan voi mennä naimisiin sellaisen ihmisen kanssa jota rakastaa, ja rakentaa elämänsä sen mukaisesti? 

Riippuu vähän siitäkin, onko syynä vain huono tuuri ja se, ettei löydä sopivaa, vai onko syynä oman yhteisön harjoittama syrjintä ja sen pohjalta laaditut säännöt. Ensin mainitussa on kyse huonosta tuurista, olosuhteista, joille kukaan ei voinut mitään, kun taas jälkimmäisessä on kyse syrjinnästä, julmuudesta ja siitä, että oma yhteisö haluaa nähdä itsen vääränlaisena, eli siis toisten ihmisten tarkoituksella aiheuttama tilanne.

Vl-opetuksen

Jos jättää liikkeen, niin menettää läheisensä, perheensä, ystävänsä ja yhteisönsä ja joutuu helvettiin.

Vierailija
1506/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksestani se, että on "toivo" parisuhteesta, voi olla vielä raskaampi tilanne.

Olen hetero vl, jolla ei todennäköisesti koskaan tule olemaan parisuhdetta eikä perhettä. Kun hyväksyin tämän asian ja aloin ajatella tulevaisuuttani vain sinkkuna eläen, koin suunnattoman suuren helpotuksen tunteen.

Ainakin itse koen, että se on joskus rankempaakin, kuin ikään kuin voi koko ajan toivoa löytävänsä kumppanin, mutta saa pettyä ainan yhä uudestaan

Mikä itseisarvo on siinä, että homon pitäisi itsestään selvästi luopua parisuhteesta ja perheestä? Miksi on tärkeää, että homoseksuaalit tekisivät niin? Ja entäs, jos joku homo ei koe sitä noin - jospa hän ei koekaan huurta helpotusta ja rauhaa, vaan esimerkiksi jos hän kokee epäreiluutta, osattomuutta, yksinäisyyttä, kaipa

Näin. Eikö Jeesuskin sanonut, että parempi naida kuin palaa?

Paavali. 

Vierailija
1507/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Eronnut ei saa mennä naimisiin? Ei vl:n kanssa ei saa mennä baimisiin? Raamatustako nuokin tulkinnat? 

Vierailija
1508/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, Vl jos kuka tietää kyllä miltä tuntuu olla vääränlainen ympäröivän yhteiskunnan mielestä!

En kysynytkään sitä, vaan miltä se tuntuu kun kokeekin olevansa vääränlainen siinä omassa yhteisössä? 

Millaista muutosta ajattelet syntyvän vastakkainasettelulla ja uskonvapautta rikkovilla tarrakampanjoilla?

Mikä tarroista rikkoo uskonvapautta?

Jakaisitko samoja tarroja moskeijan edessä tai muslimitapahtumissa? Niinpä.

Vierailija
1509/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee kurja mieli siitä, että talkoilla vaivalla rakennettua lepopaikkaa tullaan pilaamaan. Sama kuin tahallaan musiikkia tai savua toisen puolelle järjestävä naapuri.

Ihmisoikeuksia näkyvissä! Tapahtuma pilalla 😫😩😢😭

Mitkä ihmisoikeudet tarkalleen ottaen puuttuvat homoilta ja transuilta?

Vl-yhteisössä näköjään vaikka mitkä. Samoin naisilta.  Aikuinen voi lähteä liikkeen piiristä, puolustuskyvytön lapsi tai nuori ei. Siksi oikeuksista on tärkeää muistuttaa. 

Mitkä ihmisoikeudet puuttuvat lapsilta ja nuorilta? Onko muslimiyhteisöjen lapsilla kaikki oikeudet?

Vierailija
1510/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tulisi aika tungos, jos suviseuroihin tulisi jokainen, joka kokee asiakseen valistaa meitä jostakin, kertomaan sanomaansa. Ihan yksiselitteisesti me emme mene julistamaan toisten tapahtumiin ja toivomme vastavuoroisesti rauhaa omiimme. 

Me ja te... molemmat vl perheistä.

Eikö se olekin yleensä ihmisten mielestä huojentavaa, että vl:ksi ei synnytä vaan siihen tarvitaan omakohtainen usko ja päätös olla sellainen. SIksipä ei ole mitään merkitystä sillä, kun on vl-perheestä ja kuka ei. Sillä on merkitystä, kuka uskoo itse tänään. 

Sillä näyttää olevan aika paljon merkitystä noille vl-perheiden rikkomille ja hylkäämille nuorille. 

Edell

"Edelleen, vl-yhteisössä ei hylätä tai karteta ketään uskon jättämisen vuoksi. Ja mitä tarkoitat noilla vl-perheiden rikkomilla nuorilla?"

Eikä "hoitokokouksiakaan" pidetä. Siis virallisesti ei pidetä. 

Vierailija
1511/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Eronnut ei saa mennä naimisiin? Ei vl:n kanssa ei saa mennä baimisiin? Raamatustako nuokin tulkinnat? 

Ei ole kovin montaa vuosikymmentä siitä, kun ihan Suomen ev.lut.kirkkokaan ei vihkinyt uudelleen eronneita. (Jos puoliso oli yhä elossa).

Vierailija
1512/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä itseisarvo on siinä, että homon pitäisi itsestään selvästi luopua parisuhteesta ja perheestä? Miksi on tärkeää, että homoseksuaalit tekisivät niin? Ja entäs, jos joku homo ei koe sitä noin - jospa hän ei koekaan huurta helpotusta ja rauhaa, vaan esimerkiksi jos hän kokee epäreiluutta, osattomuutta, yksinäisyyttä, kaipausta ja kokee menettävänsä elämästään jotain,

Se on se itseisarvo, että seksi kuuluu vain avioliittoon ja avioliitto vain naisen ja miehen välille. Eronneet eivät voi mennä uudelleen naimisiin. Lesket voivat.

Kun tuota määrettä ei tavalla tai toisella pysty täyttämään, on vl-uskon mukaan ilman seksiä, on seksuaalinen suuntautuminen ihan mikä tahansa. Eli tuo kipeä asia koskee ihan valtavaa määrää muitakin ja meitä heteroita sekä niitä homoseksuaaleja, jotka olemme valinneet uskomme mukaisen selibaatin ja parisuhteetta olemisen, loukkaa todella paljon tuo, miten yritetään yhtä ryhmää jotenkin nostaa erityisasemaan (ulkopuolellta, koska sisäpuolella sellaista ei tapahdu). 

Vierailija
1513/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roomalaiskirje 1:2627

(KR92):

Sen tähden Jumala on jättänyt heidät häpeällisten intohimojen valtaan.

Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen.

Samoin miehet ovat luopuneet luonnollisesta yhteydestä naiseen ja kiihkosta toisiinsa

Luonnossa esiintyy paljon homoseksuaalisuutta. Homoilussa ja lesboilussa ei ole sen vuoksi mitään luonnonvastaist

---

Ei muuten esiinny. Olen ikäni tarkkaillut eläimiä enkä ole havainnut niillä mitään homoseksuaalista käytöstä.

Vierailija
1514/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ajattele, miten paljon täysin turhaa kärsimystä, ja kaikki harmaiden papparaisten tärkeilevän raamatuntulkinnan takia. 

Vierailija
1515/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu opettaa, että avioliitto on elinikäinen liitto miehen ja naisen välillä, ja uudelleenavioituminen eron jälkeen on pääsääntöisesti kielletty. Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa: Joka hylkää vaimonsa muun kuin haureuden tähden ja nai toisen, tekee aviorikoksen (Matt. 19:9). Markuksen evankeliumissa ei ole poikkeusta: Joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee aviorikoksen tätä vastaan (Mark. 10:1112). Paavali kirjoittaa: Vaimo älköön erotko miehestään. Mutta jos eroaa, pysyköön naimattomana tai sopikoon miehensä kanssa (1. Kor. 7:1011). Lisäksi Roomalaiskirjeessä opetetaan, että Niin kauan kuin mies elää, nainen on sidottu mieheensä (Room. 7:23).

Vierailija
1516/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, Vl jos kuka tietää kyllä miltä tuntuu olla vääränlainen ympäröivän yhteiskunnan mielestä!

En kysynytkään sitä, vaan miltä se tuntuu kun kokeekin olevansa vääränlainen siinä omassa yhteisössä? 

Millaista muutosta ajattelet syntyvän vastakkainasettelulla ja uskonvapautta rikkovilla tarrakampanjoilla?

Mikä tarroista rikkoo uskonvapautta?

Jakaisitko samoja tarroja moskeijan edessä tai muslimitapahtumissa? Niinpä.

Kivasti välttelet vastaamista. Muslimikysymykseen on vastattu jo usein, mutta jos joku muslimi, tai muukaan, jakaisi yhteisössä tarroja, en näkisi sitä uskonvapautta rikkovana.

Vierailija
1517/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovin montaa vuosikymmentä siitä, kun ihan Suomen ev.lut.kirkkokaan ei vihkinyt uudelleen eronneita. (Jos puoliso oli yhä elossa).

Jostain syystä Päivi Räsänen ei kampanjoi tämän asiaintilan palauttamiseksi. Hän saa kannatuksensa lietsomalla vihaa erilaisuutta kohtaan. 

Vierailija
1518/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lestadiolaisaikuisenkaan seksuaalisuus voi kovin hyvin tuollaisessa asenneympäristössä. Miten edes voi nauttia seksistä

Ikävää leikata kärki sun valtavalta pöyristykseltä. Voin kuitenkin kertoa, että koko ikäni vl olen ollut, eka ja ainut seksikumppani on mieheni. Täytyy sanoa että kiitos kysymästä, kovin nautinnollista seksielämämme on ja tuntuu näin 25 vuodenkin jälkeen yhä parantuvan. En ole kokenut milloinkaan mitään syyllisyyttä ja veikkaan että olen kyllä aika estoton seksissä muidenkin kuin omasta mielestäni. (Paitsi muut eivät tietenkään tiedä, kun ei meillä ole tapana jakaa seksikokemuksia toisten ksnssa)

No hyvä vaan ettei ahdasmielinen uskonliike ja sen kielteinen ja ahdistunut suhtautuminen seksiin, seksuaalisuuteen ja kehollisuuteen onnistunut kuitenkaan tuhoamaan sinun seksuaalisuuttasi, libidoasi ja seksielämääsi.

He ovat varmaan irtaantuneet ihan syystä. Oma vahva arvioni olisi se, että liikkeessä pysyvät parit luultavasti ovat oikeinkin tyytyväisiä seksielämäänsä. Muistaakseni on aika iso prosentti pariskunnista, jotka lopettavat seksin jossain (ihmeellisen aikaisessakin) vaiheessa ja uskon sen prosentin olevan pienempi vl:ien keskuudessa. 

Meille opetetaan, että seksi on kaunis ja pyhä asia, parisuhteen liima. Ei opeteta, että se olisi jotain likaista ja itseisarvona välteltävää vaan puhtaanapidettävä kaunis asia, jota sitten voi uskon mukaisesti harjoittaa vapaasti (eli unohtaa jotkut ryhmäseksit tms. ). 

Vierailija
1519/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita maalliset lihanpuolen jutut ei liity evankeliumiin. Mutta niin muuten Raamattu Biblia kirjasto kituvim on monen kirjeen kirjasto.  Uuden testamentin alussa vanhan testamentin profetiat täyttyi kun Messias syntyi.   Siinä tuli jo ero vanhaan.  Mutta kun luetaan uuden testamentin kirjoituksia on tiedettävä AIKA JÄRJESTYKSESSÄ TAPAHTUMAT .  Sitten myös kun mennään eteenpäin evankeliumin leviämisestä niin siirrytään ensin kaikkiin kieliin sitten moniin maihin. Mutta tämä alku ja loppu on ristillä täytetty profetiat kärsiivästä  messiaasta.   Se on pelastus .  Kaikille jotka uskoo.  Ihan sama mikä sukupuoli tai miten syntinen.  Yksi sama kaikille.   Tätä hyvää uutista julistettu jo 2025 vuotta maan ääriin . Sitten taas kristittyjen vihaajia nämä lusteet.  Katoliset eli yhteiset on samoin että heillä on erimaalaiset eri kielisiä tulkintoja. Latinos habla espanjol. Lingua latina. Suomihan oli kuin ruotsi ensin latinaa . Niin kaksois w lienee Saksasta. Puolasta. Puolan kielessä on w. Z.  Mutta kun ihmiset on erilaisia eri koulutus kokemus ja ikäisiä niin tulee erilaisia tulkintoja kuin käännöksiä. Kaikessa yhteinen risti kuitenkin yksi Inri. Mutta sitten erilaisia yrityksiä pelastaa itse itsensä näkyy ja itsensä esittely eli nostaminen muita paremmaksi. Etten ylpeilisi .... katolisilla on kovat säännöt työntekijöille mutta rennommat tavallisille. Kuin uudessa testamentissa puhutaan aina erilaisille ryhmille tai ihmisille . Se kannattaa tutkia kenelle milloinkin puhutaan missä. Ettei pää sekoa . Neuvot on usein suuntaa antavia sovellettavaksi. Tilanteen mukaan. Ihmeellinen neuvonantaja RISTIIN NAULITTUNA . Et voi häntä enää tappaa joten lakkaa yrittämästä. 

Vierailija
1520/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se on se itseisarvo, että seksi kuuluu vain avioliittoon ja avioliitto vain naisen ja miehen välille. Eronneet eivät voi mennä uudelleen naimisiin. Lesket voivat.

Kun tuota määrettä ei tavalla tai toisella pysty täyttämään, on vl-uskon mukaan ilman seksiä, on seksuaalinen suuntautuminen ihan mikä tahansa. Eli tuo kipeä asia koskee ihan valtavaa määrää muitakin ja meitä heteroita sekä niitä homoseksuaaleja, jotka olemme valinneet uskomme mukaisen selibaatin ja parisuhteetta olemisen, loukkaa todella paljon tuo, miten yritetään yhtä ryhmää jotenkin nostaa erityisasemaan (ulkopuolellta, koska sisäpuolella sellaista ei tapahdu). "

Kiitos. Juuri tämä. Sait minut suorastaan herkistymään.

Moni ei ehkä tajua, miten monenlaisissa tilanteissa olevat ihmiset joutuvat elämään uskonsa tähden selibaatissa ja luopumaan asioista kuten perhe ja parisuhde, ei vain seksuaalivähemmistöt. Tuntuu pahalta, kun sitä, mikä itseltä puuttuu, tullaan työntämään taas nenän eteen tilaisuudessa (suviseuroissa), joissa yleensä on saanut kerrankin olla täysin vapaasti uskonsa kanssa ja saanut paljon tukea matkalle näidenkin vaikeiden asioiden kanssa. Miksi tämä tarraporukka haluaa kaataa suolaa haavoihin ja muistuttaa taas uudestaan siitä, mistä on joutunut - ja mikä tärkeintä, halunnut uskon tähden - luopua?

Sydämetöntä, ajattelematonta porukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän