IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän omaa traumaansa tässäkin ketjussa moni hoitaa, kun asia triggeröi noin kovasti ja ottaa kantaa asioihin, joista tietää vain sen, mitä on netistä tai lehdistä sattunut lukemaan.
Oma syntisyys pelottaa ihmisiä. Sen sijaan, että tekisi parannuksen, kohdistaa vihansa uskovais
---
Tämä.
Tunnistan tuon kun aloin käydä seuroissa.
Olen kiitollinen, että Jumala otti minut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää pois ne tarranne.
Minä ilmiannan kaikki pedarit aina ja kaikkialla.
Herätätte huolta lasten turvallisuudesta.
Olet käsittänyt väärin, pedarit ei kuulunut tarratoimikuntaan, vaan siihen toiseen
---
Turhaan siinä selittelet.
Kuten jo sanoin, minä ilmiannan kaikki pedarit aina ja kaikkialla.
Suojelen lapsia. He ovat silmäteräni.
Menkää pois tarroinenne. Lapsilla pitää olla turvallinen tila Suviseuroissa ja ihan kaikkialla.
Miten koet tarjoavasti turvallista tilaa Vauvassa niille alaikäisille ketjun lukijoille, jotka ahdistuvat sinun hieman psykoottiselta kuulostavan ilmiantovimmasi takia? Koetko olevasi jotenkin Ju
---
Totta kai olen Jumalan asialla ilmiantaessani pedareita.
Ilmiantaisin heitä siitä huolimatta vaikka en olisi uskovainen.
Oletko itse tehnyt täällä pedarialoituksia???
Eiks ne seurat o jo päättyny vai mitä täällä vaahdotaan viä?
No ei välttämättä ollut syntynytkään silloin vielä
Tehäänkö tästäkin ketjusta rikosilmoitus?
Vierailija kirjoitti:
Tehäänkö tästäkin ketjusta rikosilmoitus?
Miksi? Eikö ensin pitäisi olla jotain, mistä sen tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahkon toiminta ei seurojen päättymiseen lopu.
Onks sen loputtava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahkon toiminta ei seurojen päättymiseen lopu.
Onks sen loputtava?
Moskeijoiden tieltä, joo.
Vierailija kirjoitti:
2521
"Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimollensa puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä." Ilmeisesti tämän takia ihmiset siis puut kuvittelevat olevansa jotain elukoita.
Paavali kuitenkin hommasi, että eihän tässä mitään elukoita ollakaan.
"Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa, nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen."
----
Kasvien sukupuoli on erilainen kuin nisäkkäillä. Useimmat kasvit, mukaan lukien puut, ovat kaksineuvoisia, mikä tarkoittaa, että
2702
Matt. 4:4
Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'."
1. Moos. 1:29
Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi.
Siementä tekevät ruohot ja hedelmät poistuivat kuitenkin sallitusta ravinnosta orjantappuroita ja ohdakkeita lukuun ottamatta. Kedon ruohot ovat eläinten, eivät ihmisen ruokaa.
1. Moos. 3:17,18
Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
1. Moos. 3:22
Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
Edes vedenpaisumuksen jälkeen Jumala ei varsinaisesti antanut lupaa syödä lihaa. Toisin kuitenkin kävi. Eivät kuolleet eläimet enää liiku.
1. Moos. 9:3,4
Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken. Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.
Ruoka on portti sisälle sieluun (porttiteoria)
Joulu täynnä on kinkkua, kylkeä, potkaa,
Läskiä, niskaa ja tietenkin votkaa
Kun loppuu aatto ja alkaa yö
Ihminen on sitä mitä hän syö
Matt. 7:6
Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
Matt. 13:45,46
Vielä taivasten valtakunta on kuin kauppias, joka etsi kalliita helmiä, ja löydettyään yhden kallisarvoisen helmen hän meni ja myi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen.
Joh. 6:51
Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
Ilm. 21:21
Ja ne kaksitoista porttia olivat kaksitoista helmeä; kukin portti oli yhdestä helmestä; ja kaupungin katu oli puhdasta kultaa, ikäänkuin läpikuultavaa lasia.
Kavahtakaa lihansyöjiä (petoeläimiä)
Matt. 7:15
Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
Elämänpuun hedelmä = Orjantappuran hedelmä = Kärsimyksen hedelmä = Eläväksi tekevä henki (1. Kor. 15:45)
2. Moos. 3:2
Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut.
Paliurus spina-christi ilmitulessa
https://www.ebay.co.uk/itm/362240188285
Kasvin hedelmät on perinteisesti tunnettu reumaa, ripulia ja COPD:ta (keuhkoahtaumaa) lievittävistä ominaisuuksistaan. Niitä käytetään myös diureettisina ja kolesterolia alentavina aineina sekä yleiskuntoa parantavina. Hedelmät sisältävät tanniineja, alkaloideja, steroleja ja flavonoideja, joilla voi olla hyödyllisiä vaikutuksia terveyteen. Kuivattuja lehtiä tai hedelmiä voidaan käyttää teen valmistukseen liottamalla niitä kuumassa vedessä.
Paliurus spina-christi, Jeesuksen piikkipuun, hedelmät ovat kuivia, puumaisia pähkylöitä, joiden halkaisija on 23,5 cm. Hedelmät ovat siivellisiä, ja niiden ympärillä on pyöreä siipi. Maultaan ne ovat miellyttävän hapahkoja, muistuttaen hieman kuivattuja omenia. Hedelmiä voidaan syödä sellaisenaan tai kuivata myöhempää käyttöä varten
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paliurus_spina-christi_-_Kara%C3%A7al%C4%B1_seeds.jpg
1. Moos. 43:11
Silloin heidän isänsä Israel sanoi heille: "Jos niin on, tehkää ainakin tämä: ottakaa säkkeihinne maan parhaimpia tuotteita ja viekää ne sille miehelle lahjaksi: vähän balsamia ja vähän hunajaa, kumihartsia ja hajupihkaa, pähkinöitä* ja manteleita. (*hepr. kielen sana tarkoittaa myös vatsaa)
Joh. 3:4
Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun* ja syntyä?" (*kreik. kielen sana tarkoittaa myös vatsaa sekä ihmisen sisintä osaa, sielua, sydäntä ajatuksen, tunteen, valinnan paikkana)
Anteeksiantaminen on ulostamista? Orjantappuroiden hedelmät puhdistavat ja parantavat ihmisen sisäisesti kuin tulikaste (Henki)?
Luuk. 17:20,21
Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".
Matt. 15:17
Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan* ja ulostuu? *(sama sana kuin kohtu Joh.3:4)
Luuk. 20:37
Mutta että kuolleet nousevat ylös, sen Mooseskin on osoittanut kertomuksessa orjantappurapensaasta, kun hän sanoo Herraa Aabrahamin Jumalaksi ja Iisakin Jumalaksi ja Jaakobin Jumalaksi. Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle (-ssä tai -stä) elävät.
Joh. 19:5
Niin Jeesus tuli ulos, orjantappurakruunu päässään ja purppurainen vaippa yllään. Ja Pilatus sanoi heille: "Katso ihmistä!"
1. Kor. 13:4,8
Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
Matt. 24:35
Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
Jee!!
Muitakin julkkiksia oli Suviseuroissa!
Jari Sarasvuo, Janita Autio, Max Sene ja he suhtautuivat oikein myönteisesti.
Sydämellinen kiitos ja miljoonasti lämpimiä ajatuksia heillekin!
Jari Sarasvuo oli kuullut veret seisauttavan saarnan ja käyneensä teologisen keskustelun sakastissa. Että mikä se armo on ja kenelle se kuuluu.
Lisäksi hän oli tutustunut organisaatioon sisältä päin.
Olisi ollut valtavan mielenkiintoista kuunnella keskustelua. Jari Sarasvuo on terävä tyyppi joka ajattelee syvällisesti ja hänen haastattelunsa ovat tosi mielenkiintoisia.