Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
1461/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen aivopesua ja hengellistä väkivaltaa. 

Hesarin jutussa kerrottiin, että nuoret tekevät toisilleen lupauksia, että eivät sorru masturboimaan. Ihan järkyttävää yhteisön kontrollointia, kuin jossain Neuvostoliitossa, jossa kansalaiset vahtivat toisiaan - tässä toki vahtiminen kohdistuu seksuaalimoraaliin, Neuvostoliitossa muihin asioihin.

Jos tuollaisia lupauksia on tehty, ne eivät ole uskon oppien mukaisia vaan nuorten itsensä kehittelemiä. Tuollaisia tempauksiahan on muuallakin yhteiskunnassa, mitä näitä on, nofap-tempauksia yms.

Karttaminenkaan ei ole kuulemma oppien mukaista ja silti sitä pelkää koko yhteisö. Pedofiilin suojeleminen virkavallalta ei myöskään ollut vl-oppien mukaista, ja sitäkin tehtiin kymmenien ellei satojen hyväksikäyttäjien kohdalla vuosikymmenien ajan. Hoitokokoukset eivät ole oppien mukaisia, niitäkin tapahtuu, ehkäisykieltoa ei ole ja silti ainakin kolmasosa vl:istä ehkäisee tutkimuksen mukaan salaa

Kovin satuttava yhteisö, vanhoillislestadiolaiset, vaikka oppien mukaan mitään syytä ei ole. Miksi siis?

Vierailija
1462/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kyllä ymmärrä miten nuo voi olla tulkinnanvaraisia "

Aloitetaanko siitä, että Mooseksen laki on vanhaa liittoa. Tai sitten otat sieltä käyttöön kaikki muutkin lait sekoitekankaista, kuukautisista ja ulosteiden hautaamisesta.

Sen lisäksi on perusteltua olettaa, että nuo eivät tarkoita homoseksuaalisuutta siten, kuin nykyään käsitämme.

Mitä tulee uuteen testamentiin, Paavalin käyttämien alkuperäisten termien tarkkaa merkitystä ei tiedetä. Eri käännöksissä on puhuttu prostituoiduista, lapsiinsekaantujista ja useimmiten vain ympäripyöreästi luonnottomista, saastaisista ja syntisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksestani se, että on "toivo" parisuhteesta, voi olla vielä raskaampi tilanne.

Olen hetero vl, jolla ei todennäköisesti koskaan tule olemaan parisuhdetta eikä perhettä. Kun hyväksyin tämän asian ja aloin ajatella tulevaisuuttani vain sinkkuna eläen, koin suunnattoman suuren helpotuksen tunteen.

Ainakin itse koen, että se on joskus rankempaakin, kuin ikään kuin voi koko ajan toivoa löytävänsä kumppanin, mutta saa pettyä ainan yhä uudestaan

Mikä itseisarvo on siinä, että homon pitäisi itsestään selvästi luopua parisuhteesta ja perheestä? Miksi on tärkeää, että homoseksuaalit tekisivät niin? Ja entäs, jos joku homo ei koe sitä noin - jospa hän ei koekaan huurta helpotusta ja rauhaa, vaan esimerkiksi jos hän kokee epäreiluutta, osattomuutta, yksinäisyyttä, kaipausta ja kokee menettävänsä elämästään jotain,

Ymmärrän täysin. Olen se hetero-vl-nainen, joka ei todennäköisesti koskaan tule olemaan parisuhteessa. Luuletko, että en tiedä, miltä tuntuu ajatus, että ei voisi koskaan kokea romanttista rakkautta - ja saada niitä lapsia? Ei se ainakaan itselleni ole ollut helppo asia hyväksyä.

Mikään ei kuitenkaan estäisi minua "hankkimasta" näistä asioita sellaisilla tavoilla, jotka eivät tue uskoani. On TÄYSIN, 100% oma valintani pysyä mukana tässä liikkeessä ja uskoa sen opetuksen mukaisesti. Ja miksi haluan uskoa niin? Siksi, koska koen, että tämän puutteellisen ja virheellisen joukon keskellä saarnataan kaikista raamatullisinta ja rehellisintä sanaa, mitä olen kuullut. (Ja usko minua, olen etsinyt myös muualta). HALUAN uskoa sen sanan mukaisesti ja kantaa sen ristini, joka minulle on asetettu. Jeesushan ilmaisee useassa kohdin Raamattua, että hänen seuraamisensa ei ole helppo tie, mutta palkkio on suuri. Hän sanoo:

"Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä."

Vierailija
1464/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha testamentti

3. Mooseksen kirja 18:22

Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistus.

(KR92)

3. Mooseksen kirja 20:13

Jos joku makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistavan teon. Heidät on rangaistava kuolemalla

Uusi testamentti

Roomalaiskirje 1:2627

Sen tähden Jumala on jättänyt heidät häpeällisten intohimojen valtaan Miehet luopuivat luonnollisesta yhteydestä naiseen ja syttyivät kiihkoon toisiinsa, harjoittaen miehet miesten kanssa riettautta ja saaden itseensä sen palkan, mikä heidän harhansa vaati.

1. Korinttolaiskirje 6:910

Ettekö tiedä, että väärät eivät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Ei siveettömät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei miesten kanssa makaavat saa periä Jumalan valtakuntaa.

1. Timoteuskirje 1:910

laki on säädetty laittomia ja niskoittelevia varten haureellisia, miesten kanssa makaavia

En kyllä ymmärrä miten nuo voi olla tulkinnanvaraisia

Lesboilu näkyy olevan täysin sallittua :)))

Vierailija
1465/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on vapaus tulkita tavallaan. Itse en kyllä uskaltaisi ehdoin tahdoin noita vastaan asettua.

Vierailija
1466/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi onkaan lopulta pahempaa:

a) elätellä vuosikymmeniä toivoa siitä että löytäisi puolison samalla kun biologinen kello tikittää, löytämättä kuitenkaan ketään

vai

b) tajuta, ettei koskaan voi mennä naimisiin sellaisen ihmisen kanssa jota rakastaa, ja rakentaa elämänsä sen mukaisesti? 

Riippuu vähän siitäkin, onko syynä vain huono tuuri ja se, ettei löydä sopivaa, vai onko syynä oman yhteisön harjoittama syrjintä ja sen pohjalta laaditut säännöt. Ensin mainitussa on kyse huonosta tuurista, olosuhteista, joille kukaan ei voinut mitään, kun taas jälkimmäisessä on kyse syrjinnästä, julmuudesta ja siitä, että oma yhteisö haluaa nähdä itsen vääränlaisena, eli siis toisten ihmisten tarkoituksella aiheuttama tilanne.

Vl-opetuksen keskeisin ja ainoa ydin on Raamatun mukaan opettaminen. Se, miten Jumala on säätänyt jonkin asian, ei aina mene ihmisjärjen mukaan.

Jos taas ei halua uskoa Raamatun mukaan, voi lähteä liikkeestä/kukaan ei pakota uskomaan kuten se opettaa.

Vierailija
1467/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kurja mieli siitä, että talkoilla vaivalla rakennettua lepopaikkaa tullaan pilaamaan. Sama kuin tahallaan musiikkia tai savua toisen puolelle järjestävä naapuri.

Ihmisoikeuksia näkyvissä! Tapahtuma pilalla 😫😩😢😭

Mitkä ihmisoikeudet tarkalleen ottaen puuttuvat homoilta ja transuilta?

Vierailija
1468/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kyllä ymmärrä miten nuo voi olla tulkinnanvaraisia"

Vanhassa testamentissa  on paljon sellaisia kieltoja jotka ei enää päde. Uuden testamentin kohdat voi viitata avioliiton ulkopuoliseen homoseksiin, joten päteekö ne nyt kun homopareilla on mahdollisuus solmia avioliitto?

Vierailija
1469/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksestani se, että on "toivo" parisuhteesta, voi olla vielä raskaampi tilanne.

Olen hetero vl, jolla ei todennäköisesti koskaan tule olemaan parisuhdetta eikä perhettä. Kun hyväksyin tämän asian ja aloin ajatella tulevaisuuttani vain sinkkuna eläen, koin suunnattoman suuren helpotuksen tunteen.

Ainakin itse koen, että se on joskus rankempaakin, kuin ikään kuin voi koko ajan toivoa löytävänsä kumppanin, mutta saa pettyä ainan yhä uudestaan

Mikä itseisarvo on siinä, että homon pitäisi itsestään selvästi luopua parisuhteesta ja perheestä? Miksi on tärkeää, että homoseksuaalit tekisivät niin? Ja entäs, jos joku homo ei koe sitä noin - jospa hän ei koekaan huurta helpotusta ja rauhaa, vaan esimerkiksi jos hän kokee epäreiluutta, osattomuutta, yksinäisyyttä, kaipausta ja kokee menettävänsä elämästään jotain,

Näin. Eikö Jeesuskin sanonut, että parempi naida kuin palaa?

Vierailija
1470/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, Vl jos kuka tietää kyllä miltä tuntuu olla vääränlainen ympäröivän yhteiskunnan mielestä!

En kysynytkään sitä, vaan miltä se tuntuu kun kokeekin olevansa vääränlainen siinä omassa yhteisössä? 

Millaista muutosta ajattelet syntyvän vastakkainasettelulla ja uskonvapautta rikkovilla tarrakampanjoilla?

Vierailija
1471/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

(KR92):

Sen tähden Jumala on jättänyt heidät häpeällisten intohimojen valtaan.

Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen.

Samoin miehet ovat luopuneet luonnollisesta yhteydestä naiseen ja kiihkosta toisiinsa

Vierailija
1472/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on vapaus tulkita tavallaan. Itse en kyllä uskaltaisi ehdoin tahdoin noita vastaan asettua.

Samoin. Aina kun luen nuo kohdat uudelleen, tunnen taas vahvasti, että tuon selkeämmin Jumala ei kyllä ole voinut asiaa ilmaista. Monessa kohdin suorastaan puhutaan, että asia on hänelle "kauhistus". Jos uskoo Raamatun mukaan, luulisi, että varoisi tekemästä asioita, jotka nähdessään jopa Jumala kauhistuu.

Vierailija
1473/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos noista raamatunkohdista. Niissä ei ole mitään tulkinnanvaraa.

Jos tuo ei käy ja kuitenkin haluaa elää homosuhteessa, kirkossahan on se vapautuksen teologia mitä te haette. Siellä hyväksytään kaikki seksuaalisen kanssakäymisen muodon.

Siellä on myös ne muodolliset asiat joita kenties jäitte kaipaamaan: Raamattu ja virsikirja. Kauniit kirkkorakennukset ja seurakunta. Nimittäin se vapautuksen teologian seurakunta ihan piispoja myöten.

Ja ne jotka eivät hyväksy, he ottavat ristinsä ja seuraavat Jeesusta.

Vierailija
1474/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, Vl jos kuka tietää kyllä miltä tuntuu olla vääränlainen ympäröivän yhteiskunnan mielestä!

En kysynytkään sitä, vaan miltä se tuntuu kun kokeekin olevansa vääränlainen siinä omassa yhteisössä? 

Millaista muutosta ajattelet syntyvän vastakkainasettelulla ja uskonvapautta rikkovilla tarrakampanjoilla?

Mikä tarroista rikkoo uskonvapautta?

Vierailija
1475/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee kurja mieli siitä, että talkoilla vaivalla rakennettua lepopaikkaa tullaan pilaamaan. Sama kuin tahallaan musiikkia tai savua toisen puolelle järjestävä naapuri.

Ihmisoikeuksia näkyvissä! Tapahtuma pilalla 😫😩😢😭

Mitkä ihmisoikeudet tarkalleen ottaen puuttuvat homoilta ja transuilta?

Vl-yhteisössä näköjään vaikka mitkä. Samoin naisilta.  Aikuinen voi lähteä liikkeen piiristä, puolustuskyvytön lapsi tai nuori ei. Siksi oikeuksista on tärkeää muistuttaa. 

Vierailija
1476/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen aivopesua ja hengellistä väkivaltaa. 

Hesarin jutussa kerrottiin, että nuoret tekevät toisilleen lupauksia, että eivät sorru masturboimaan. Ihan järkyttävää yhteisön kontrollointia, kuin jossain Neuvostoliitossa, jossa kansalaiset vahtivat toisiaan - tässä toki vahtiminen kohdistuu seksuaalimoraaliin, Neuvostoliitossa muihin asioihin.

Jos tuollaisia lupauksia on tehty, ne eivät ole uskon oppien mukaisia vaan nuorten itsensä kehittelemiä. Tuollaisia tempauksiahan on muuallakin yhteiskunnassa, mitä näitä on, nofap-tempauksia yms.

Karttaminenkaan ei ole kuulemma oppien mukaista ja silti sitä pelkää koko yhteisö. Pedofiilin suojeleminen virkavallalta ei myöskään ollut vl-oppien mukaista, ja sitäki

Miten muslimiyhteisö suhtautuu homoseksuaaleihin ja ilman säkkiä eläviin musliminaisiin? 

Vierailija
1477/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä itseisarvo on siinä, että homon pitäisi itsestään selvästi luopua parisuhteesta ja perheestä? Miksi on tärkeää, että homoseksuaalit tekisivät niin? Ja entäs, jos joku homo ei koe sitä noin - jospa hän ei koekaan huurta helpotusta ja rauhaa, vaan esimerkiksi jos hän kokee epäreiluutta, osattomuutta, yksinäisyyttä, kaipa

Millä tavoin vl usko estää hetero vl naista löytämästä kumppania?

Vierailija
1478/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Aina kun luen nuo kohdat uudelleen, tunnen taas vahvasti, että tuon selkeämmin Jumala ei kyllä ole voinut asiaa ilmaista. Monessa kohdin suorastaan puhutaan, että asia on hänelle "kauhistus". Jos uskoo Raamatun mukaan, luulisi, että varoisi tekemästä asioita, jotka nähdessään jopa Jumala kauhistuu.

Kuten syödä sikaa tai äyriäisiä? 

Vierailija
1479/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(KR92):

Sen tähden Jumala on jättänyt heidät häpeällisten intohimojen valtaan.

Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen.

Samoin miehet ovat luopuneet luonnollisesta yhteydestä naiseen ja kiihkosta toisiinsa

Luonnossa esiintyy paljon homoseksuaalisuutta. Homoilussa ja lesboilussa ei ole sen vuoksi mitään luonnonvastaista, sen enempää kuin heterostelussakaan. 

Vierailija
1480/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrän täysin. Olen se hetero-vl-nainen, joka ei todennäköisesti koskaan tule olemaan parisuhteessa. Luuletko, että en tiedä, miltä tuntuu ajatus, että ei voisi koskaan kokea romanttista rakkautta - ja saada niitä lapsia? Ei se ainakaan itselleni ole ollut helppo asia hyväksyä."

Sulla on kuitenkin ainakin teoriassa mahdollista löytää yhteisösi hyväksymä kumppani ja elää avoimesti hänen kanssaan, homoseksuaalilla ei. Yhteisö tuomitsee homoseksuaalin kaappiin ja yksinäisyyteen ilman suuntautumisen mukaista kumppania.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi