IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että joku niillekin tiukkapipoille levittää vähän tietoisuutta!
Nythän ei ole kysymys tietämättömyydestä vaan siitä, miten haluaa käsittää Raamatun kannan tässä asiassa. Nuo tarrat eivät tule vaikuttamaan kenenkään henkilökohtaisiin näkemyksiin, vaan jokainen on sitä mieltä mitä haluaa. Virallinen kanta on Raamatun mukainen, mutta maalaisjärjellä ajatellaan ja homo perheenjäsen on yhtä rakas kuin muutkin. Perheet ja ihmiset ovat aina yksilöitä, ja toivoisinkin että EI YLEISTETÄ.
Hmm totta. Eli oikeastaan tarrojen pitäisi kertoa että raamattu on satukirja.
Olen kotoisin raamattuvyöhykkeeltä, paikkakunnalta, jossa vähintään puolet asukkaista on vanhoillislestoja. Itse olen ateisti ja tämä uutinen nostatti hymyn huulilleni.
lespot ja homput suoraan putkaan, oikeuteen ja vankilaan ja pakkotyöhön
amen
Entä jos homostelee niin hyväksytäänkö sitten?
Jos elät homosuhteessa elät samalla tavalla julkisynnissä kuin avoparit. Silloin olet teoillasi kieltänyt uskosi. Olet toki tervetullut seuroihin silti.
Hirveä synti kannustaa naisia määräämään itse omasta kehostaan.
"Ja muutaman vuoden päästä johtohenkilöt voivat itsekin ajella Helsingissä pikkjouluista taksilla naimisissa olevan kollegan kanssa samaan rappuun. Miettiikö jäsenet koskaan keitä he uskovat suurella kunnioituksella ja kannattaako?"
No esim. itse en kannata ko. henkilöä, mutta en toisaalta myöskään tiedä, onko hän toiminut jollakin tavalla väärin - kuten mediassa aiemmin vihjailtiin - kollegansa kanssa. Naapuriin muuttaminen ja yhdessä taksilla ajaminen eivät ole mitään ongelmia.
Suvareissa on monella lestatytöllä peppu kipeänä. Tekopyhyyden huippu koko tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Ei eroa mitenkään uskisten levittämistä jeesustarroista ja häiriköivistä hurskaus-busseista esim. Provinssi-rockissa.
Suviseuroissa on paljon lapsiperheitä ja siis myös lapsia, joita nuo tarrat voivat hämmentää.
Elämme kyllä tosi raskasta ja rasittavaa aikaa.
Voisiko jättää ihmiset rauhaan muutaman päivän ajaksi? Vuodessa on 360 muutakin päivää pyrkiä vaikuttamaan asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietävät, että valehtelet. Uskontojen uhreiltakin löytyy kertomuksia aiheesta.
Tämä lainaamani kommentti liittyy siis karttamiseen ja on saanut tähän mennessä enemmän yläpeukkuja, kuin alapeukkuja.
Tämä kertoo oikeastaan kokonaan tämän keskustelun järkevyyden.
Minä siis näin papin ja puhujan poikana ja kymmeniä vuosia yhteisössä olleena saan lukea vauvapalstalta varmana tietona, että VL-oppiin kuuluu karttaminen. Asia, mitä en ole omassa elämässäni havainnut tai kuullut aiemmin. Olen siis toki siinä mielessä kuullut, että olen jostain palstoilta ja kommenntiosioista sellaista lukenut, mutta en ihan oikeassa elämässä.
Siitäkään huolimatta, että minulla on sekä sisaruksia, niiden lapsia ja omia ystäviä lähtenyt liikkeestä. Koskaan ei ole tullut millään tavalla tietooni, että mun pitäisi heitä karttaa. Lisäksi vanhempanikaan eivät ole siitä tietoisia,
Samanlaisia kokemuksia, eli näihin karttamisväitteisiin olen törmännyt vain netin anonyymeillä palstoilla. Omat kokemukset aivan päinvastaisia, kaikesta huolimatta positiivisia ja lämpimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että joku niillekin tiukkapipoille levittää vähän tietoisuutta!
Nythän ei ole kysymys tietämättömyydestä vaan siitä, miten haluaa käsittää Raamatun kannan tässä asiassa. Nuo tarrat eivät tule vaikuttamaan kenenkään henkilökohtaisiin näkemyksiin, vaan jokainen on sitä mieltä mitä haluaa. Virallinen kanta on Raamatun mukainen, mutta maalaisjärjellä ajatellaan ja homo perheenjäsen on yhtä rakas kuin muutkin. Perheet ja ihmiset ovat aina yksilöitä, ja toivoisinkin että EI YLEISTETÄ.
Hmm totta. Eli oikeastaan tarrojen pitäisi kertoa että raamattu on satukirja.
Aikamoinen satukirja se Raamattu! Se on kielletty n. 15 maassa. Ovatkohan kieltäneet Tuhkimonkin?
Vierailija kirjoitti:
Tarrojen liimailijat menevät "helppoon" kohteeseen, jossa ei tarvinne pelätä tulevansa pahoinpidellyksi. Entäs muiden uskontokuntien hartauspaikat, hartauspaikkojen sisäänkäynnit, tulokkaiden asuttamat alueet...siellähän olisi todellinen tarve näille tarroille!
Kyllä muslimeilla on omat vastaavat liikkeensä. Tarratoimikunta koostuu vl-nuorista.
"Samanlaisia kokemuksia, eli näihin karttamisväitteisiin olen törmännyt vain netin anonyymeillä palstoilla. Omat kokemukset aivan päinvastaisia, kaikesta huolimatta positiivisia ja lämpimiä."
Jatkan: eli vaikka läheisen lähteminen liikkeestä on aiheuttanut surua ja murhetta, on liikkeestä lähteneeseen läheiseen suhtauduttu yhtä läheisesti ja lämpimästi kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarrojen liimailijat menevät "helppoon" kohteeseen, jossa ei tarvinne pelätä tulevansa pahoinpidellyksi. Entäs muiden uskontokuntien hartauspaikat, hartauspaikkojen sisäänkäynnit, tulokkaiden asuttamat alueet...siellähän olisi todellinen tarve näille tarroille!
Kyllä muslimeilla on omat vastaavat liikkeensä. Tarratoimikunta koostuu vl-nuorista.
Jep, itse Amnestyn kautta osallistun noiden muslimienn vastaavien aktivistien pelastamistoimiin. Karuja kohtaloita, mutta järisyttävän rohkeita ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eroa mitenkään uskisten levittämistä jeesustarroista ja häiriköivistä hurskaus-busseista esim. Provinssi-rockissa.
Suviseuroissa on paljon lapsiperheitä ja siis myös lapsia, joita nuo tarrat voivat hämmentää.
Oletko nähnyt noita tarroja? Niissä ei ole mitään hämmentävää. Suvisten saarnoissa sen sijaan saattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koostu. Uskovaiset eivät häiriköi toisia uskovaisia
Vierailija kirjoitti:
Jos elät homosuhteessa elät samalla tavalla julkisynnissä kuin avoparit. Silloin olet teoillasi kieltänyt uskosi. Olet toki tervetullut seuroihin silti.
Miten se ilmenee, että on tervetullut? Tervehditäänkö avopareja ja homopareja?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin miksi toiset lähtee irti tuosta lahkosta vai sanotaanko sanoo hyvästi koko uskonnolle ? Surullista on se , että jopa vanhemmat voi sanoa hyvästit omalle lapseen.
Mitä horiset? Tässä puhutaan vanhoillislestadiolaisuudesta, johon moinen ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ilmenee, että on tervetullut? Tervehditäänkö avopareja ja homopareja?
Tottakai, jos ovat tuttuja. Mutta jokin muu tervehdys kuin Jumalan terve.