Herkät ja empaattiset. Millaiset ihmiset ei yleensä tule toimeen teidän kanssa?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
epäaidot
tämä, kaikki pintaliitowannabet jotka kiirehtii tekemään kilpaa kaikkea mitä on just nyt pinnalla ja se pöhinä on pelkkää sitä..ja sitten katsellaan muka myötätuntoisesti että miksi sä et juokse itseään todistamassa koko ajan ja sulla mahtaa olla tylsä elämä..jep niin on :D
Vierailija kirjoitti:
Sinulle, joka sanoit rajojen asettamisen kuuluvan vain lapsille.... Herkkänä ja empaattisena elin ekat 30 vuotta ilman mitään rajoja. Annoin toisten kaataa kaiken niskaani, en osannut ikinä puolustautua, tein kaikkeni että perheelläni olisi kaikki hyvin, tein palveluksia muille, ikinä en pyytänyt itselleni mitään. Oli täysin rajaton. Arvaa mihin se johti? Burnoutiin! Rajat kuuluu nimenomaan AIKUISUUTEEN, niiden avulla ottaa vastuun omasta hyvinvoinnista: mulle ei tehdä noin! Aikuinen antaa rajat lapselle, rajattomalla lapsella ei ole ketään aikuista elämässään.
Onneksi olkoon! Olit burn outisi kanssa trendin harjalla kuten lukuisat aiheesta kirjoittaneet somejulkkikset ja influensserit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit. Olen heidän painajainen. :D
Minulla taas on sellainen käsitys, että narsistit nimenomaan tykkäävät herkistä ja empaattisista, varsinkin jos se empatia ja herkkyys kohdistuu heitä (ja heidän oikkuja) kohtaan.
Näinhän tämä on. Narsistit etsivät nimenomaan empaattisia ja herkkiä sekä vahvoja ihmisiä. He haluat nämä ominaisuudet pois heiltä, sillä he eivät itse omaa näitä ja ovat siitä kateellisia. Tätä on tutkittu.
Olette hurskastelijoita. Englanniksi Holier than thou people.
Chat GPT sanoi näin:
Empaattiset ja herkät ihmiset yleensä tulevat toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, koska he ovat taipuvaisia kuuntelemaan, sopeutumaan ja ymmärtämään. Mutta kaikki eivät tule toimeen heidän kanssaan, ja tämä kertoo usein enemmän näistä ihmisistä kuin empaateista itsestään.
Tässä on siis näkökulma siitä, ketkä eivät yleensä tule toimeen empaattisten ja herkkien ihmisten kanssa ja miksi:
🔸 1. Kovia arvoja korostavat ihmiset
Esim. hyvin kilpailuhenkiset, tehokkuutta ja tuloksia korostavat henkilöt saattavat pitää empaattisuutta "heikkoutena" tai epäkäytännöllisenä. He saattavat ärsyyntyä siitä, että empaattinen ihminen pysähtyy tunteiden äärelle.
🔸 2. Tunteitaan torjuvat tai välttelevät ihmiset
Empaattisuus saattaa tuoda esiin sellaista, mitä toinen yrittää tukahduttaa itsessään. Tällaiset ihmiset voivat kokea herkkätuntoisen ihmisen "liian tunteellisena" tai "raskaana", vaikka kyse olisi aidosta yhteyden tarpeesta.
🔸 3. Narsistiset tai manipulatiiviset henkilöt
Empaattiset ihmiset ovat kuin magneetteja heille aluksi heitä ihaillaan, mutta myöhemmin yritetään käyttää hyväksi. Empaatti näkee usein läpi, mutta ei heti aseta rajoja, mikä saa toisen hermostumaan tai ärsyyntymään.
🔸 4. Kyyniset tai nihilistiset ajattelijat
Jos joku suhtautuu maailmaan välinpitämättömästi tai kylmän ironisesti, hän voi kokea empaattisen ja idealistisen ihmisen "naiivina" tai "realiteetit kieltävänä". He eivät jaksa lämpöä tai toiveikkuutta, koska se ei resonoi heidän maailmankuvansa kanssa.
🔸 5. Impulsiiviset ja dramaattiset ihmiset
Empaatti tuo usein rauhaa ja tasapainoa mikä voi tuntua tylsältä tai vaimentavalta ihmiselle, joka kaipaa jatkuvaa draamaa tai jännitystä. He voivat ärsyyntyä empaatin rauhallisuudesta.
Yhteenveto:
Empaattiset ihmiset eivät ole vaikeita, mutta he heijastavat toisille ihmisille tunnetason asioita, joita nämä eivät ehkä halua kohdata. Se voi synnyttää torjuntaa, ärtymystä tai jopa vihamielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit. Olen heidän painajainen. :D
Minulla taas on sellainen käsitys, että narsistit nimenomaan tykkäävät herkistä ja empaattisista, varsinkin jos se empatia ja herkkyys kohdistuu heitä (ja heidän oikkuja) kohtaan.
Näinhän tämä on. Narsistit etsivät nimenomaan empaattisia ja herkkiä sekä vahvoja ihmisiä. He haluat nämä ominaisuudet pois heiltä, sillä he eivät itse omaa näitä ja ovat siitä kateellisia. Tätä on tutkittu.
mut se onkin sitten hauskaa kun narsku tajuaa että tota herkkää ei narautetakaan koska narskut paljastaa itsensä suht hetkessä, ainakin röyhkeimmät sellaiset.
Tämä keskustelu tuntuu herkkänä ja empaattisena ihmisenä oudolta. Itse käsitän herkkyyden ja empaattisuuden niin, että havainnoi paljon ympäristöään ja kykenee ymmärtämään toisten näkökulmia. Se taas vaikuttaa niin, että ajautuu harvemmin konflikteihin. En usko, että herkkyys ja empattisuus ovat syynä siihen, että joidenkin ihmisten kanssa ei tule niin hyvin toimeen, vaan siihen vaikuttavat muut syyt, esim. temperamenttierot ja sosiaaliset hierarkiat jotka ohjaavat toisten ihmisten toimintaa enemmän ja toisten vähemmän.
Olen herkkä ja empaattinen.
Kaikki tulee toimeen mun kanssa. Mä tulen toimeen kaikkien kanssa.
Mutta mä en vaan jaksa kaikkia. Oon ihmisten jälkeen niin poikki, että tarvinnut aikaa olla omissa ympyröissäni.
Tämä sitten ehkä joitakin jossain määrin haittaa. Mun on väitetty olleen "epäspontaani", "arka", "lian kiireinen" tai "neuroottinen". Kaikki väärin, epäpäteviä päätelmiä kaltaisestani ihmisestä joka lähtee joskus mukaan kahville, leffaan, juhliin, retkille - mutta aina ei.
"🔸 2. Tunteitaan torjuvat tai välttelevät ihmiset
Empaattisuus saattaa tuoda esiin sellaista, mitä toinen yrittää tukahduttaa itsessään. Tällaiset ihmiset voivat kokea herkkätuntoisen ihmisen "liian tunteellisena" tai "raskaana", vaikka kyse olisi aidosta yhteyden tarpeesta."
Tämä kyllä pitää niin paikkansa, tämäkin keskustelu sen varsin hyvin todistaa kuinka empaattisuus saa tunnekylmät ihmiset lähes raivon partaalle.
Vierailija kirjoitti:
Chat GPT sanoi näin:
Empaattiset ja herkät ihmiset yleensä tulevat toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, koska he ovat taipuvaisia kuuntelemaan, sopeutumaan ja ymmärtämään. Mutta kaikki eivät tule toimeen heidän kanssaan, ja tämä kertoo usein enemmän näistä ihmisistä kuin empaateista itsestään.
Tässä on siis näkökulma siitä, ketkä eivät yleensä tule toimeen empaattisten ja herkkien ihmisten kanssa ja miksi:
🔸 1. Kovia arvoja korostavat ihmiset
Esim. hyvin kilpailuhenkiset, tehokkuutta ja tuloksia korostavat henkilöt saattavat pitää empaattisuutta "heikkoutena" tai epäkäytännöllisenä. He saattavat ärsyyntyä siitä, että empaattinen ihminen pysähtyy tunteiden äärelle.
🔸 2. Tunteitaan torjuvat tai välttelevät ihmiset
Empaattisuus saattaa tuoda esiin sellaista, mitä toinen yrittää tukahdu
ChatGPT, oman ajattelun korvike.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu tuntuu herkkänä ja empaattisena ihmisenä oudolta. Itse käsitän herkkyyden ja empaattisuuden niin, että havainnoi paljon ympäristöään ja kykenee ymmärtämään toisten näkökulmia. Se taas vaikuttaa niin, että ajautuu harvemmin konflikteihin. En usko, että herkkyys ja empattisuus ovat syynä siihen, että joidenkin ihmisten kanssa ei tule niin hyvin toimeen, vaan siihen vaikuttavat muut syyt, esim. temperamenttierot ja sosiaaliset hierarkiat jotka ohjaavat toisten ihmisten toimintaa enemmän ja toisten vähemmän.
juu kaikkien kanssa tulee toimeen, ehkä tää kysymys pitäisi enemmän olla kenen kanssa on ns. kitkaa tai tietty off olo, se ei tarkoita konfliktia vain että enemmin viettäisi aikaa muussa seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mä en vaan jaksa kaikkia. Oon ihmisten jälkeen niin poikki, että tarvinnut aikaa olla omissa ympyröissäni.
Tämä sitten ehkä joitakin jossain määrin haittaa. Mun on väitetty olleen "epäspontaani", "arka", "lian kiireinen" tai "neuroottinen". Kaikki väärin, epäpäteviä päätelmiä kaltaisestani ihmisestä joka lähtee joskus mukaan kahville, leffaan, juhliin, retkille - mutta aina ei.
Mä oon vähän sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei voi kukaan tulla toimeen ja jos pystyy, niin silloin ei oikeastaan seiso omien mielipiteidensä puolesta ja muut kävelevät helposti ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi että te tunneihmiset pysytte keskenänne tätikerhoissa ja muissa vastaavissa mielenterveysseuroissa. Me normaalit ihmiset haluamme että asiat hoituvat eikä pikkujuttuja ruveta itkemään tämän tästä.
Ei meitä haittaa kovisten maailmassaolo, olemme katsos empaattisia ja ymmärrämme, että kaikki ei ole sellaisia kuin me. Ehkä sun itses kannattais vähän raottaa silmiäsi maailmalle, ja varsinkin sisäiselle minällesi. Herkkänä aistin, että sulla on käsittelemättömiä tunteita jäänyt jumiin ja siksi olet niin kovin aggressiivinen. Halauksia ja lämpöä päivääsi
Turpa kiinni 👵🏻huora tai se tukitaan.
T. Make 13v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vähän sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei voi kukaan tulla toimeen ja jos pystyy, niin silloin ei oikeastaan seiso omien mielipiteidensä puolesta ja muut kävelevät helposti ylitse.
Huvittavaa. Miten niin ei voisi seisoa omien mielipiteidensä takana, jos on herkkä ja empaattinen? Ihan hyvin voin. Siinä olen ehkä erilainen kuin useat, että mielestäni mun ei tarvii tapella kenenkään kanssa kuka on oikeassa, ihmiset voi hyvin pitää omat mielipiteensä eri asioista eikä ole mun asia sen enmpää heitä yrittää käännyttää kuin myöskään muista syistä kiekua ylimpänä kanana niin kuin jotkut näkyvät tekevän. Olen toki yleensä rauhallinen ja sopuisa. Olen myös (kiitos hyvän taustaperheeni ja varmaan oikeanlaiset perintötekijätkin) aina ollut melko itsevarma omista asioistani, en kaipaile kovasti toisten hyväksyntää. Silti olen yleensä sitä saanut. Minua ei haittaa, että toinen on toista mieltä kanssani, eikä mun tarvitse sellaista ihmistä edes inhota tai vihata. En oikeastaan vihaa juuri ketään. Myötätuntoa tunnen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi että te tunneihmiset pysytte keskenänne tätikerhoissa ja muissa vastaavissa mielenterveysseuroissa. Me normaalit ihmiset haluamme että asiat hoituvat eikä pikkujuttuja ruveta itkemään tämän tästä.
Ei meitä haittaa kovisten maailmassaolo, olemme katsos empaattisia ja ymmärrämme, että kaikki ei ole sellaisia kuin me. Ehkä sun itses kannattais vähän raottaa silmiäsi maailmalle, ja varsinkin sisäiselle minällesi. Herkkänä aistin, että sulla on käsittelemättömiä tunteita jäänyt jumiin ja siksi olet niin kovin aggressiivinen. Halauksia ja lämpöä päivääsi
Tuo kommenttisi kertoo paljon enemmän sinusta kuin minusta. Anonyymi huutelu ei tee sinusta rohkeaa tai fiksua, vaan se paljastaa lähinnä keskenkasvuisuutta ja sosiaalisten taitojen puutetta. Ehkä olisi parempi käyttää aikaasi itsereflekioon ja henkiseen kasvuun kuin muiden haukkumiseen netissä.
Teille herkille ihmisille täydellinen ammatti on sosiaalitukien käsittelijä Kelalla. Ja siellähän teitä naisia tuhatmäärin onkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan siis siitä millaiset ihmiset eivät tule toimeen lapsellisten ja lasten tasolla olevien ruikuttajien kanssa?
Olet rikki, kun toisen herkkyys on noin iso uhka.
Ei sellaisen ihmisen seurassa jaksa olla, joka on niin herkkä, että loukkaantuu joka asiasta. Kaikkia sanomisia pitää varoa, ettei toiselle vaan tule paha mieli, usein myös muiden puolesta. Saattaa pillahtaa itkuun hetkellä millä hyvänsä, mistä tahansa syystä. Vie voimavaroja muilta ihmisiltä, kun kaikkien pitää varoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä muut sanovat sinusta on väärin? Oikein naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kommenttisi kertoo paljon enemmän sinusta kuin minusta. Anonyymi huutelu ei tee sinusta r
et sinäkään kuule nimelläsi kirjoittele.
No, en kyllä ole enkä yritä olla :) Ihan normaali tunteva ihminen vain.